Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je nu van Zuid-Nederland naar Parijs wilt rijden. Is dit dan een optie in Belgie (http://total.link.be/be/PlugToDrive/PlugToDrive_NL.pdf) , zolang we hier nog geen Superchargers hebben? Als ik het goed lees, kun je de auto met 125A /400V opladen. Vergelijkbaar met een Suptercharger lijkt me. Ze hebben diverse stations rondom Brussel, sommige direct aan een afslag van de ring. Voor ons is dit ca. 125 km rijden en dan nog ongeveer 350 naar Parijs. Het zou mooier zijn als ze dit rond Lille hebben, want dat is ongeveer op de helft. Maar ja, als de Superchargers hier nog niet zijn, ga je toch zoeken naar alternatieven. We gaan ongeveer 2x per jaar naar Parijs/Disney en dan is dit een mooie oplossing als je in een half uur kunt bijladen.
 
Nog geen details over bekend helaas, maar neem aan dat die er wel komt ooit. Of dat tegelijk met de leveringen van de auto's hier in het najaar zal zijn betwijfel ik, zeker gezien de leveringsproblemen die ze nu nog steeds hebben in de USA.

@szh: evbox heeft laadpalen tot 22kW dus zou moeten kunnen. Of de gemeente ook dat hoogste model plaatst is even de vraag dan.
Enkele lader zal wss tot 11kW aankunnen, duolader tot 22kW
 
Last edited:
Als je nu van Zuid-Nederland naar Parijs wilt rijden. Is dit dan een optie in Belgie (http://total.link.be/be/PlugToDrive/PlugToDrive_NL.pdf) , zolang we hier nog geen Superchargers hebben? Als ik het goed lees, kun je de auto met 125A /400V opladen. Vergelijkbaar met een Suptercharger lijkt me. Ze hebben diverse stations rondom Brussel, sommige direct aan een afslag van de ring. Voor ons is dit ca. 125 km rijden en dan nog ongeveer 350 naar Parijs. Het zou mooier zijn als ze dit rond Lille hebben, want dat is ongeveer op de helft. Maar ja, als de Superchargers hier nog niet zijn, ga je toch zoeken naar alternatieven. We gaan ongeveer 2x per jaar naar Parijs/Disney en dan is dit een mooie oplossing als je in een half uur kunt bijladen.
Ook ik kijk naar soort laders om in Frankrijk te komen (richting Lyon). 125A/400V levert 50kwh. Dus een half uurtje laden, levert je ± 100km range op, dacht ik.
Overigens vindt je hier ook wel aardig wat (ook CHAdeMO) laadpunten op jouw route ChargeMap - Carte des bornes de recharge pour voitures électriques
 
Nog geen details over bekend helaas, maar neem aan dat die er wel komt ooit. Of dat tegelijk met de leveringen van de auto's hier in het najaar zal zijn betwijfel ik, zeker gezien de leveringsproblemen die ze nu nog steeds hebben in de USA.

@szh: evbox heeft laadpalen tot 22kW dus zou moeten kunnen. Of de gemeente ook dat hoogste model plaatst is even de vraag dan.
Enkele lader zal wss tot 11kW aankunnen, duolader tot 22kW
w
Wij plaatsen ook ev box maar dan in be, meestal bij huidig geplaatste palen werd mono 3kw geplaatst. Meestal voor drie redenen : groen imago, ja het werkt, ook de goedkoopste dan want ze zal waarschijnlijk toch heel weinig meerwaarde bieden of gebruikt worden...
 
Hoi Martijn S, bedankt voor de tip.

Wanneer het werkelijke bereik 350 km is, dan zou 100 km genoeg moeten zijn om het te halen. Voor de zekerheid bijv. 125 of 150 km laden, dan hoef je ook niet zo op je snelheid te letten om de range negatief te beïnvloeden. Kun je gewoon normaal doorrijden op de tolweg.

Naast de superchargers zijn er dus genoeg mogelijkheden.
 
Ook ik kijk naar soort laders om in Frankrijk te komen (richting Lyon). 125A/400V levert 50kwh. Dus een half uurtje laden, levert je ± 100km range op, dacht ik.
Overigens vindt je hier ook wel aardig wat (ook CHAdeMO) laadpunten op jouw route ChargeMap - Carte des bornes de recharge pour voitures électriques
Dat zijn CHAdeMO laders en daar kan de Model S niet bij laden.

Er komt wellicht een adapter, maar dat is nog niet 100% zeker.

Ik heb al een keer bij zo'n Total lader gestaan met de Roadster en die laders leveren ook 32A 3-fase, ofwel 22kW. Daar kan je wel zonder problemen aan laden.
 
Vaste kabel compatibel

Net van Tesla schriftelijke bevestiging gehad dat de standaard mannelijke mennekes type 2 direct op de chargeport gaat passen. Ik bestel daarom voor onze tesla en zoë de keba kecontact p20 met vaste kabel (4m).
Dan kun je de bijgeleverde kabels gewoon in de auto laten. Dt lijkt me een veel prettiger oplossing voor iedere dag.
Bovendien is de keba ook geschikt tot 22kW en kost hij maar €780 ex btw ( een type 2 kabel kost alleen al circa €400). Hij is al eerder besproken in dit forum. Ik heb hem bij Bosch Automotive Service Solutions gekocht in Kerkrade. Zie website van keba voor verkoopadressen. Theplugincompany in belgie levert ze ook.
 
Net van Tesla schriftelijke bevestiging gehad dat de standaard mannelijke mennekes type 2 direct op de chargeport gaat passen. Ik bestel daarom voor onze tesla en zoë de keba kecontact p20 met vaste kabel (4m).
Dan kun je de bijgeleverde kabels gewoon in de auto laten. Dt lijkt me een veel prettiger oplossing voor iedere dag.
Bovendien is de keba ook geschikt tot 22kW en kost hij maar €780 ex btw ( een type 2 kabel kost alleen al circa €400). Hij is al eerder besproken in dit forum. Ik heb hem bij Bosch Automotive Service Solutions gekocht in Kerkrade. Zie website van keba voor verkoopadressen. Theplugincompany in belgie levert ze ook.
Ga je hem ook zelf plaatsen dan?
 
Ik zal het complete ontwerp zodra het af is hier plaatsen, zodat de hobbyisten onder ons het kunnen bouwen.
Hoe ver ben je met je ontwerp? Met je S94 ben je vast binnen 2 maanden aan de beurt.
Met sep-okt heb ik op zich nog wel de tijd, maar die gebruik ik liever om rustig hiervoor een installateur te vinden die dit voor me kan maken.
Of er moet natuurlijk nog iets moois op de markt beschikbaar komen.
En dan hebben we ook nog dat interessante lijntje wat Wido met die TU-student heeft.
 
Hoe ver ben je met je ontwerp? Met je S94 ben je vast binnen 2 maanden aan de beurt.
Met sep-okt heb ik op zich nog wel de tijd, maar die gebruik ik liever om rustig hiervoor een installateur te vinden die dit voor me kan maken.
Of er moet natuurlijk nog iets moois op de markt beschikbaar komen.
En dan hebben we ook nog dat interessante lijntje wat Wido met die TU-student heeft.
Die student heeft positief gereageerd en gaat kijken wanneer hij er tijd voor heeft.