Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop dat Wido snel terugkomt wat dit voor het laden betekent:

Q. Will Telsa Supply (or sell) a charge cable and if so with which plugs
A: Yes. CEE 32A 5-pin connector with a (seperate) 220V adaptor (pigtail)

Betekent dit je 32A 5-PIN via de laadkabel kan laden en dus gewoon een CEE 32A 5-pin stekker kunt voorzien?
(Even in dit topic)

Ik twijfel er aan of een CEE 32A 5 pin connector voldoende gaat zijn, ik denk het niet.

Een CEE 16A 5 pin socket (10kW) kan ik wel geloven, maar zo ver ik de specificaties ken moet je voor 32A een vaste installatie hebben. Een Rood 32A socket is geen vaste installatie.

De mobile connector bij de Model S dient als een "EVSE" (ofwel laadstation) en praat met de auto, die zal de auto dan vertellen dat hij met 16A kan gaan laden.

Andere sheets die van Tesla al uitgelekt zijn lieten ook zien dat je tot maximaal 3x16A kon laden met je mobile connector en alles daar boven een vast laadstation nodig hebt. Precies in lijn met de opgestelde regels hier voor.
 
Last edited:
Zijn er laadstations die direct die op een CEE 32A 5 pin stekker aan te sluiten zijn?
Zoals er bijvoorbeeld voor buiten deze zijn?
http://www.mennekes.co.uk/uploads/media/Industrial_plugs_and_sockets.pdf

Ik heb gisteren mijn kabels nagekeken en ik blijk een 4 x 10mm² + 1 x 10mm² aarding naar buiten te liggen hebben (ipv de eerder vernoemde 3x10mm² + 1x10mm² aarding). Moest ik hier een CEE 32A 5 pin stekker of plug aansluiten en hierop een laadpaal kunnen aansluiten.
 
Zijn er laadstations die direct die op een CEE 32A 5 pin stekker aan te sluiten zijn?
Zoals er bijvoorbeeld voor buiten deze zijn?
http://www.mennekes.co.uk/uploads/media/Industrial_plugs_and_sockets.pdf

Ik heb gisteren mijn kabels nagekeken en ik blijk een 4 x 10mm² + 1 x 10mm² aarding naar buiten te liggen hebben (ipv de eerder vernoemde 3x10mm² + 1x10mm² aarding). Moest ik hier een CEE 32A 5 pin stekker of plug aansluiten en hierop een laadpaal kunnen aansluiten.
Nee, een laadstation is altijd een vaste installatie.

Je moet de kabels er dus gewoon in vast schroeven. Uiteraard kan je zelf van alles knutselen, maar dat is niet de bedoeling.

Vergeet niet dat 3x32A 22kW aan vermogen is. Dat is VEEL vermogen, daar wil je geen fouten mee maken. Pas daar dus goed mee op.

Beste is en blijft gewoon een laadstation aan de muur en de kabel daar gewoon in vast schroeven. Met een Type 2<>Type 2 kabel sluit je vervolgens je Model S aan.
 
Nee, een laadstation is altijd een vaste installatie.

Je moet de kabels er dus gewoon in vast schroeven. Uiteraard kan je zelf van alles knutselen, maar dat is niet de bedoeling.

Vergeet niet dat 3x32A 22kW aan vermogen is. Dat is VEEL vermogen, daar wil je geen fouten mee maken. Pas daar dus goed mee op.

Beste is en blijft gewoon een laadstation aan de muur en de kabel daar gewoon in vast schroeven. Met een Type 2<>Type 2 kabel sluit je vervolgens je Model S aan.

Ik weet het, maar ik zit met het grote probleem dat binnen 2 jaar alles nog eens herwerkt moet worden. Mijn garage staat op dit moment nog niet. En op dit moment ligt alles in weer en wind buiten. Dus ik vrees dat ik toch weinig keuzes ga hebben.
Bij die Mennekes stekkers staan er toch bij die tegen weer en wind kunnen. Het is niet de ideale oplossing, maar het zou mij wel kunnen toelaten om gedurende de eerste 2 jaar ook aan een hoog vermogen op te laden.
 
(Even in dit topic)

Ik twijfel er aan of een CEE 32A 5 pin connector voldoende gaat zijn, ik denk het niet.

Een CEE 16A 5 pin socket (10kW) kan ik wel geloven, maar zo ver ik de specificaties ken moet je voor 32A een vaste installatie hebben. Een Rood 32A socket is geen vaste installatie.

De mobile connector bij de Model S dient als een "EVSE" (ofwel laadstation) en praat met de auto, die zal de auto dan vertellen dat hij met 16A kan gaan laden.

Andere sheets die van Tesla al uitgelekt zijn lieten ook zien dat je tot maximaal 3x16A kon laden met je mobile connector en alles daar boven een vast laadstation nodig hebt. Precies in lijn met de opgestelde regels hier voor.

Dus, met een single charger /3 fase 16A 11kw kan het wel in een gewone rode stekker (dit geeft toch ook al 50km/uur
 
Nee, een laadstation is altijd een vaste installatie.

Je moet de kabels er dus gewoon in vast schroeven. Uiteraard kan je zelf van alles knutselen, maar dat is niet de bedoeling.

Vergeet niet dat 3x32A 22kW aan vermogen is. Dat is VEEL vermogen, daar wil je geen fouten mee maken. Pas daar dus goed mee op.

Beste is en blijft gewoon een laadstation aan de muur en de kabel daar gewoon in vast schroeven. Met een Type 2<>Type 2 kabel sluit je vervolgens je Model S aan.

Ik zit al even aan te kijken tegen 'laadstations'. Is voor meerdere bedrijven een reden om met aanbiedingen te komen van rond € 1.695,- voor alleen een 'laadpaal' of 'wandstation'.
Dat lijkt me nogal een fors bedrag voor een mooi kastje. Als je een opbouwconnector monteert heb je toch ook een vaste aansluiting?
Bijv. deze:
90312.jpg

CEE Form 32A 5 Pin Wallmount Female Red housing | CEE Connectors 380V
 
Ik zit al even aan te kijken tegen 'laadstations'. Is voor meerdere bedrijven een reden om met aanbiedingen te komen van rond € 1.695,- voor alleen een 'laadpaal' of 'wandstation'.
Dat lijkt me nogal een fors bedrag voor een mooi kastje. Als je een opbouwconnector monteert heb je toch ook een vaste aansluiting?
Bijv. deze:
View attachment 22468
CEE Form 32A 5 Pin Wallmount Female Red housing | CEE Connectors 380V

Deze is voldoende om via de bijgeleverde laadkabel te laden (wel aan 16A ipv 32A volgens Wido hier wat hogerop)
Maar een laadpaal kan nog andere voordelen bieden lijkt me:
- Exact verbruik van je auto loggen (voor mensen die de wagen niet privé nemen bijvoorbeeld)
- 32A laden
- Vaste stekker die je direct in je auto kan inpluggen en geen laadkabel waar nog een doosje op zit met alle Laad-logica in

Hoe zit het eigenlijk met die laadkabels, zijn die geschikt om dagelijks buiten op te laden?
 
Dus, met een single charger /3 fase 16A 11kw kan het wel in een gewone rode stekker (dit geeft toch ook al 50km/uur
Klopt, je kan met de Mobile Connector laden aan een CEE 16A socket.

Ik zit al even aan te kijken tegen 'laadstations'. Is voor meerdere bedrijven een reden om met aanbiedingen te komen van rond € 1.695,- voor alleen een 'laadpaal' of 'wandstation'.
Dat lijkt me nogal een fors bedrag voor een mooi kastje. Als je een opbouwconnector monteert heb je toch ook een vaste aansluiting?
Nee, want dat is geen vaste aansluiting. De EVSE e.d. haal je continue los, want dat zit in je mobile connector.

Bij zo'n 32A socket staat er ook continue spanning op, terwijl bij een laadstation alleen de spanning inschakeld op het moment dat de auto er om vraagt.

Stukje veiligheid dus. Ook heeft een laadstation nog een extra aardlek, automaten, stuck relais detection, etc.

Deze is voldoende om via de bijgeleverde laadkabel te laden (wel aan 16A ipv 32A volgens Wido hier wat hogerop)
Maar een laadpaal kan nog andere voordelen bieden lijkt me:
- Exact verbruik van je auto loggen (voor mensen die de wagen niet privé nemen bijvoorbeeld)
- 32A laden
- Vaste stekker die je direct in je auto kan inpluggen en geen laadkabel waar nog een doosje op zit met alle Laad-logica in

Hoe zit het eigenlijk met die laadkabels, zijn die geschikt om dagelijks buiten op te laden?
Ja, die Type 2 kabels zijn gemaakt om elke dag gebruikt te worden.

Wil je met 32A laden dan heb je een laadstation nodig. Ook zou ik het bij 16A 3-fase al aanraden, want zo'n laadstation geeft gewoon extra veiligheid.

Zie het ook als een investering, want alle EV's kunnen dan bij je opladen zonder dat ze allerlei zaken (behalve een laadkabel) mee moeten nemen. Denk aan verloopjes enzo, allemaal niet nodig.

Deze is niet geschikt voor de EU versie van de Model S. Daarvoor moet een volledig ander apparaat gemaakt worden.
Ik verwacht dat Tesla gewoon bij een bestaande leverancier iets laat rebranden. HPWC klinkt heel cool, maar het is gewoon een laadstation, niets spannends aan. Een EV-Box doet precies het zelfde.
 
Deze is voldoende om via de bijgeleverde laadkabel te laden (wel aan 16A ipv 32A volgens Wido hier wat hogerop)
Maar een laadpaal kan nog andere voordelen bieden lijkt me:
- Exact verbruik van je auto loggen (voor mensen die de wagen niet privé nemen bijvoorbeeld)
- 32A laden
- Vaste stekker die je direct in je auto kan inpluggen en geen laadkabel waar nog een doosje op zit met alle Laad-logica in

Hoe zit het eigenlijk met die laadkabels, zijn die geschikt om dagelijks buiten op te laden?

onderstaand is wat Telsla mij heeft verteld:

De laadkabel zal net iets langer dan 6 meter zijn. Aan het uiteinde van deze kabel zit standaard een rode mennekes 400V/16A of 32A stekker. Om deze aan te sluiten op een laadpaal zult waarschijnlijk een Type 2 Mennekes verlengstuk stuk nodig hebben.

Ik heb nu een vaste rode mennekes aansluiting 32A met een kwh meter (€50,-) officieel aan laten leggen.
stuk goedkoper dan een officiele laadpaal, en verbuik goed bij te houden.
 
onderstaand is wat Telsla mij heeft verteld:

De laadkabel zal net iets langer dan 6 meter zijn. Aan het uiteinde van deze kabel zit standaard een rode mennekes 400V/16A of 32A stekker. Om deze aan te sluiten op een laadpaal zult waarschijnlijk een Type 2 Mennekes verlengstuk stuk nodig hebben.

Ik heb nu een vaste rode mennekes aansluiting 32A met een kwh meter (€50,-) officieel aan laten leggen.
stuk goedkoper dan een officiele laadpaal, en verbuik goed bij te houden.
eendriefasige kwh teller voor 50€ daar geloof ik niets van ! ofwel is het rommel ofwel klopt dit niet.
 
Wil je met 32A laden dan heb je een laadstation nodig. Ook zou ik het bij 16A 3-fase al aanraden, want zo'n laadstation geeft gewoon extra veiligheid.
En zo’n open EVSA voldoet daar aan?

Zie het ook als een investering, want alle EV's kunnen dan bij je opladen zonder dat ze allerlei zaken (behalve een laadkabel) mee moeten nemen. Denk aan verloopjes enzo, allemaal niet nodig.
Daar heb ik een net zo goed bereikbaar gewoon buitenstopcontact voor. Ik meen dat de huidige plugin’s toch niet sneller kunnen laden.
 
Hallo,

mis ik ergens iets ?
Ik ben van plan om te starten met mono-faze laden op huis-tuin-en-keuken aansluiting. Zeg 16 A. Laat ons zeggen 3,5 KW. Na 10 uren laden 35kWh.
Met een verbruik van 360W/mile , of 225W/km komt ik dan 150 km ver - net te weinig voor mijn dagelijkse trip.
Met wat afrondingen links en rechts : mijn batterij zal dus net volledig geladen zijn iedere morgen.

Dat geeft mij toch tijd genoeg nà de leveringen -wanneer we eindelijk 100% zeker weten welke aansluiting op de S zit- om de juiste aansluiting te voorzien ?

Ik zal de kabel wel op voorhand trekken (drie-fazig, 32A is altijd juist.) - maar 'het kastje' zal wachten tot de eerste geleverd zijn.


(ps : ik veronderstel dat mijn klanten het niet erg vinden dat ik bij hen wat laad, in geval van 'nood' :wink:)

- - - Updated - - -


leuke link...

http://www.google.com/trends/explore#q=tesla model s
 
Hallo,

mis ik ergens iets ?
Ik ben van plan om te starten met mono-faze laden op huis-tuin-en-keuken aansluiting. Zeg 16 A. Laat ons zeggen 3,5 KW. Na 10 uren laden 35kWh.
Met een verbruik van 360W/mile , of 225W/km komt ik dan 150 km ver - net te weinig voor mijn dagelijkse trip.
Met wat afrondingen links en rechts : mijn batterij zal dus net volledig geladen zijn iedere morgen.
Tenzij ik er helemaal niets meer van begrijp (maar dan wordt ik wel gecorrigeerd): klopt afgerond.
Let wel dat je op die groep dan niets anders gebruikt.
En als je in het weekend weinig rijdt danwel ma.ochtend minimaal 80% lading hebt, heb je ma-vr eigenlijk wat meer dan die 150km/dag beschikbaar (ma.ochtend 80% naar vr.middag 10% = 14%/dag = + 50km/dag extra).
Vrijdag avond is dan wel standaard geen tesla rijden.
 
onderstaand is wat Telsla mij heeft verteld:

De laadkabel zal net iets langer dan 6 meter zijn. Aan het uiteinde van deze kabel zit standaard een rode mennekes 400V/16A of 32A stekker. Om deze aan te sluiten op een laadpaal zult waarschijnlijk een Type 2 Mennekes verlengstuk stuk nodig hebben.
De laadkabel in dit geval is de Mobile Connector. Daar zal denk ik een 16A stekker aan zitten. Wellicht met een 32A adapter, maar de auto zal dan op 16A laden gok ik.

Om aan een Type 2 laadpaal te laden heb je een Type2<>Type2 kabel nodig, dat is een aparte kabel en die krijg je denk ik NIET bij de auto.

Zoiets als dit: Power Cords, PDUs and Shore Power Connections

In die kabel zit geen logica, alles gebeurd door het laadstation en de auto. Dat heb je dus ook nodig voor publieke laadpalen.

Ik heb nu een vaste rode mennekes aansluiting 32A met een kwh meter (€50,-) officieel aan laten leggen.
stuk goedkoper dan een officiele laadpaal, en verbuik goed bij te houden.[/QUOTE]Een 3-fase 32A kWh meter voor 50 euro!? Vertel mij welk type. Alles wat ik weet kost rond de 200 euro.

En zo’n open EVSA voldoet daar aan?
Een EVSE is gewoon een laadstation. Die voldoet daar aan. Die schroef je aan de muur met een permanente aansluiting en daar prik je dan de auto in.


Daar heb ik een net zo goed bereikbaar gewoon buitenstopcontact voor. Ik meen dat de huidige plugin’s toch niet sneller kunnen laden.
De meeste plugin hybrides laden uit een normaal stopcontact met 10A of 13A, aan een laadpaal kunnen ze met 16A laden.

Een normaal stopcontact wordt nogal warm met een continue load van 16A, daarom zijn al die standaard laders (ook bij de Model S en Roadster) geconfigureerd op 13A.
 
De goedkoopste die ik kan vinden +- 100 euro








Algemene gegevens
Artikelnummer 4600227
Omschrijving KOOP KWHM 3F4L 100A KWH1062 +P
Fabrikaat Koopman
Artikelcode leverancier KWH1062
EAN nummer 8717438665177
HGS code 18-72-01
Bestel-/prijseenheid 1 stuk(s)

Prijsinformatie
Bruto-prijs (excl btw) 176,36
 
Om aan een Type 2 laadpaal te laden heb je een Type2<>Type2 kabel nodig, dat is een aparte kabel en die krijg je denk ik NIET bij de auto.

dus met de Tesla kabel kan je alleen in gewone stopcontakten laden en niet bij publieke laadpalen? lijkt me niet echt logisch dat er dan geen gewone kabel zal bijgeleverd worden.
In de US hebben ze ook een ganse zak met kabels en hulpstukken.