Dus, met een single charger /3 fase 16A 11kw kan het wel in een gewone rode stekker (dit geeft toch ook al 50km/uur
Klopt, je kan met de Mobile Connector laden aan een CEE 16A socket.
Ik zit al even aan te kijken tegen 'laadstations'. Is voor meerdere bedrijven een reden om met aanbiedingen te komen van rond € 1.695,- voor alleen een 'laadpaal' of 'wandstation'.
Dat lijkt me nogal een fors bedrag voor een mooi kastje. Als je een opbouwconnector monteert heb je toch ook een vaste aansluiting?
Nee, want dat is geen vaste aansluiting. De EVSE e.d. haal je continue los, want dat zit in je mobile connector.
Bij zo'n 32A socket staat er ook continue spanning op, terwijl bij een laadstation alleen de spanning inschakeld op het moment dat de auto er om vraagt.
Stukje veiligheid dus. Ook heeft een laadstation nog een extra aardlek, automaten, stuck relais detection, etc.
Deze is voldoende om via de bijgeleverde laadkabel te laden (wel aan 16A ipv 32A volgens Wido hier wat hogerop)
Maar een laadpaal kan nog andere voordelen bieden lijkt me:
- Exact verbruik van je auto loggen (voor mensen die de wagen niet privé nemen bijvoorbeeld)
- 32A laden
- Vaste stekker die je direct in je auto kan inpluggen en geen laadkabel waar nog een doosje op zit met alle Laad-logica in
Hoe zit het eigenlijk met die laadkabels, zijn die geschikt om dagelijks buiten op te laden?
Ja, die Type 2 kabels zijn gemaakt om elke dag gebruikt te worden.
Wil je met 32A laden dan heb je een laadstation nodig. Ook zou ik het bij 16A 3-fase al aanraden, want zo'n laadstation geeft gewoon extra veiligheid.
Zie het ook als een investering, want alle EV's kunnen dan bij je opladen zonder dat ze allerlei zaken (behalve een laadkabel) mee moeten nemen. Denk aan verloopjes enzo, allemaal niet nodig.
Deze is niet geschikt voor de EU versie van de Model S. Daarvoor moet een volledig ander apparaat gemaakt worden.
Ik verwacht dat Tesla gewoon bij een bestaande leverancier iets laat rebranden. HPWC klinkt heel cool, maar het is gewoon een laadstation, niets spannends aan. Een EV-Box doet precies het zelfde.