Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was gisteren in Eindhoven voor een proefrit en heb daar het opladen even besproken. Zoals ik het begrepen heb wordt de Model S geleverd met twee kabels. De type 2 kabel die je nodig hebt voor een standaard laadpaal en een universele kabel waar je verschillende adapters voor hebt. Met de universele kabel zou je dus direct aan een krachtaansluiting kunnen laden. Je kunt ermee ook laden aan een standaard wcd, maar gezien het beperkte vermogen verwacht ik niet dat we dat vaak gaan doen.

Ik zit er dus aan te denken om thuis een krachtaansluiting te maken in een afsluitbaar kastje, waarin ook het laadblok past. De kabel dan op een haakje ernaast en volgens mij heb je thuis dan helemaal geen laadpaal nodig. Als je dan op vakantie gaat, kun je de kabel gemakkelijk uit het kastje halen en meenemen.

Als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag, kan ik mijn plan nog aanpassen...
 
Ik sta op het punt op een OpenEVSE kit te bestellen, als er nog meer geïnteresseerden zijn PM me even dan kunnen we de verzendkosten delen of wellicht een leukere prijs onderhandelen.
Bij hele grote belangstelling zouden we een group buy oid kunnen organiseren.

Link: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/Ordering
Dank je LuckyLuke, erg interessante prijs maar ik zou het op basis van deze informatie niet aandurven en heeft alles te maken met het feit dat ik wat betreft 'elektriciteit' a-technisch ben. Ik wil sowieso de infrastructuur thuis door een erkend bedrijf laten aanleggen met uitbreiding van de meterkast met een apart groep op een 3-fase * 25A aansluiting (Stedin). Ophogen naar 35A of zelfs 50A is gewoonweg veel te kostbaar om daar rendement uit te halen want ik schat de jaarlijkse verbruikskosten voor circa 25.000 km. op hetzelfde bedrag als ik voor het verhoogde vastrecht moet betalen aan Stedin van 3*25A naar 3*35A, dat is natuurlijk een eenvoudig rekensommetje om het niet te doen. Ik wil dus met de aanwezige intelligentie in de Model S 's-nachts 3*20A gaan laden. Vraag is; Wat koop je nu precies met deze OpenEVSE en zit daar wel de juiste componenten in voor een Nederlands netwerk met 3-fase en bijvoorbeeld maximaal 3*20A laden? Ik wil namelijk niet in de problemen komen door een overbelast netwerk en eventueel schade die daardoor ontstaat. Kortom, ik beheers de wetenschap op gebied van 'elektriciteit' niet en dat weerhoud mij er grotendeels van een OpenEVSE te installeren.
 
Ik was gisteren in Eindhoven voor een proefrit en heb daar het opladen even besproken. Zoals ik het begrepen heb wordt de Model S geleverd met twee kabels. De type 2 kabel die je nodig hebt voor een standaard laadpaal en een universele kabel waar je verschillende adapters voor hebt. Met de universele kabel zou je dus direct aan een krachtaansluiting kunnen laden. Je kunt ermee ook laden aan een standaard wcd, maar gezien het beperkte vermogen verwacht ik niet dat we dat vaak gaan doen.

Ik zit er dus aan te denken om thuis een krachtaansluiting te maken in een afsluitbaar kastje, waarin ook het laadblok past. De kabel dan op een haakje ernaast en volgens mij heb je thuis dan helemaal geen laadpaal nodig. Als je dan op vakantie gaat, kun je de kabel gemakkelijk uit het kastje halen en meenemen.

Als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag, kan ik mijn plan nog aanpassen...
Je kan inderdaad gewoon een krachtstroom aansluiting elke dag gebruiken. Alleen is die UMC (Universal Mobile Connector) er niet helemaal voor gemaakt om elke dag te pluggen, ik zou toch echt een laadstation met alle veiligheid daar omheen adviseren.

Ik sta op het punt op een OpenEVSE kit te bestellen, als er nog meer geïnteresseerden zijn PM me even dan kunnen we de verzendkosten delen of wellicht een leukere prijs onderhandelen.
Bij hele grote belangestelling zouden we een group buy oid kunnen organiseren.

Link: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/Ordering
Mijn collega wil er denk ik ook nog een. Deze dan: OpenEVSE Plus (Assembled and Tested).

Ik zou dat SMD solderen écht niet zelf gaan doen.
Dank je LuckyLuke, erg interessante prijs maar ik zou het op basis van deze informatie niet aandurven en heeft alles te maken met het feit dat ik wat betreft 'elektriciteit' a-technisch ben. Ik wil sowieso de infrastructuur thuis door een erkend bedrijf laten aanleggen met uitbreiding van de meterkast met een apart groep op een 3-fase * 25A aansluiting (Stedin). Ophogen naar 35A of zelfs 50A is gewoonweg veel te kostbaar om daar rendement uit te halen want ik schat de jaarlijkse verbruikskosten voor circa 25.000 km. op hetzelfde bedrag als ik voor het verhoogde vastrecht moet betalen aan Stedin van 3*25A naar 3*35A, dat is natuurlijk een eenvoudig rekensommetje om het niet te doen. Ik wil dus met de aanwezige intelligentie in de Model S 's-nachts 3*20A gaan laden. Vraag is; Wat koop je nu precies met deze OpenEVSE en zit daar wel de juiste componenten in voor een Nederlands netwerk met 3-fase en bijvoorbeeld maximaal 3*20A laden? Ik wil namelijk niet in de problemen komen door een overbelast netwerk en eventueel schade die daardoor ontstaat. Kortom, ik beheers de wetenschap op gebied van 'elektriciteit' niet en dat weerhoud mij er grotendeels van een OpenEVSE te installeren.
Uiteraard moet iedereen helemaal zelf weten wat hij wil doen.

Als je zelf wat van electra begrijpt kan je een hele mooie laadpaal maken. Zo heb ik dit (kom ik weer!) gemaakt:
* Widodh My EVSE is online!
* http://zooi.widodh.nl/ev/tech/charging/building_open_evse_eu.pdf
* Open EVSE demo - YouTube

De veiligheid verkrijg door te zorgen dat de EVSE netjes is afgezekerd met de juiste zekeringen en ook een 30mA aardlek.

Het mooie aan de Open EVSE is juist dat je hem in combinatie met de slimme meter intilligent kan maken en dat hij de auto zelf terug gaat schakelen indien nodig. Ik moet dat zelf ook nog gaan bouwen overigens, maar het kán wel.

De slimme meter geeft namelijk netjes je verbruik in huis aan en met die informatie kan je de auto terug schakelen indien nodig.

Nu alleen nog ergens de tijd vinden om het ook écht te maken.
 
Last edited:
Misschien ben ik ook nog niet echt mee, maar waarom inderdaad die extra installaties om thuis op te laden?
Is dit enkel om sneller te kunnen opladen?

Mijn inziens, kan je met de standaard enkele 10kW lader je wagen thuis, 's nachts toch opladen aan een standaard 20A 240v stekker. Ttz; als je geen 500km per dag doet, en de wagen minstens 8u thuis aangesloten staat. Ik kan me inbeelden dat als je wil gebruik maken van een soort dubbel (of laag/nacht) tarief, dat je de wagen graag enkel tijdens de uren van dat tarief wil gaan opladen, maar zelfs tijdens deze uren (bij mij 22-7u) is er toch voldoende tijd om de wagen op te laden.

Anderzijds heb ik op dit en het TM fora al gelezen dat het beter is om de batterij te 'trickle chargen'. Dus heel traagjes. Ideaal is blijkbaar dat je eigenlijk zou uitrekenen wanneer je wilt vertrekken ('s morgens) en het laadstarttijdstip en amperage zo afstelt dat je de 95% net bereikt als je wil gaan vertrekken. Dit is ivm de 'vampire drain' als de auto 'uit' staat.
 
Ik zit met dezelfde opmerking en vragen als Rla in mijn hoofd.

Ik rij per dag +- 100km.
Als ik aan 240V/10A oplaad dacht ik ongeveer 15km/u op te laden. Als ik met niet vergis stond dat in 1 van de vorige posts.
Van 22u tot 7u heb ik nachttarief oftewel 9u in totaal.
Dan kan ik theoretisch 135 km opladen in nachttarief. (via gewone buitenstekker die op een circuit van 25A en 240V - zou in theorie dus nog sneller kunnen dan 10A)
Dus dan zou in 95% van de cases er toch geen nood zijn om te snelladen?
 
@Wido: Als die collega interesse heeft PM me email adres en/of forum nick.

@Rla: standaard groepen zijn 16A, dus dan zou ik aanraden met 13A te gaan laden, 13A@240V is ongeveer 3kW, dat is zo'n 12km range per uur (bij 250Wh/km gemiddeld verbruik) wat je op kunt laden.
Als je dus per dag 100km rijd en elke nacht 8 uur op kunt laden dan is dat voldoende ja, maar je zult maar een keer een lange rit hebben overdag en savonds ook nog weg willen dan is het wel handig als je een paar uurtjes met 10kW kunt opladen.
Stel dat je de accu helemaal leeg trekt met een lange rit dan duurt het meer dan 24 uur voor hij weer helemaal vol is op zo'n standaard stopcontact aansluiting.
Voor iemand die niet zo veel rijd zal een standaard stopcontact prima te doen zijn, maar als je regelmatig langere stukken rijd dan is wat meer laadpower wel zo handig.
 
Last edited:
Het mooie aan de Open EVSE is juist dat je hem in combinatie met de slimme meter intilligent kan maken en dat hij de auto zelf terug gaat schakelen indien nodig.
Gaat het nou automatisch?

De slimme meter geeft namelijk netjes je verbruik in huis aan en met die informatie kan je de auto terug schakelen indien nodig.
Of moet ik het toch handmatig bijstellen via de auto?

Als het eerste het geval is: Is de combi "standaard laadstation" + slimme meter ook mogelijk voor het zelfde resultaat (automatisch amperage bijstellen) als die open EVSE + slimme meter?
Wellicht had ik zo'n vraag al eens eerder gesteld, kan 't alleen niet terugvinden.
 
Gaat het nou automatisch?
Nee, daar moet nog wat voor gemaakt worden. Ik denk er aan om een RaspberryPi hier voor in te zetten.

Dan leest de RaspberryPi de slimme meter uit en aan de andere kant schakelt hij de OpenEVSE dan terug. In principe moet de OpenEVSE dit zelf ook kunnen, want met Arduino (wat OpenEVSE is) kan je de slimme meter ook direct uitlezen, maar dat is niet helemaal mijn terrein.

Of moet ik het toch handmatig bijstellen via de auto?

Als het eerste het geval is: Is de combi "standaard laadstation" + slimme meter ook mogelijk voor het zelfde resultaat (automatisch amperage bijstellen) als die open EVSE + slimme meter?
Wellicht had ik zo'n vraag al eens eerder gesteld, kan 't alleen niet terugvinden.
In principe hoef je in de auto dus niets te doen.

Uit de slimme meter komen tweede waardes die van belang zijn:
- Je hoofdzekering capaciteit
- Je huidige verbruik

Als je beide waarden hebt kan je die uitlezen en daarmee dus terug gaan schakelen indien nodig. Komt je huidige verbruik te dicht in de buurt van je maximale capaciteit, dan schakel je de EVSE teug en daarmee de auto.

Dit kán allemaal prima werken, alleen moet ik daar nog eens voor gaan zitten.

Nu ben ik in contact met een student van de TU Eindhoven die zelf een ontwerp heeft gemaakt voor OpenEVSE op een eigen printplaat en die kan ik wel eens vragen of hij hier zin in heeft gericht op de Nederlandse markt.

Wellicht als we hem allemaal wat toeschuiven dat hij het zo gemaakt heeft.
 
Is het trouwens van belang waar die evse komt te hangen? En dan bedoel ik de kabellengte na de evse.
Mijn situatie: Het is hier ongeveer 15 meter van meterkast naar schuur, en van daaruit nog zo'n 5 meter naar mijn parkeerplek.
Is het logisch om de evse in de schuur te hangen of kan dat net zo goed direct in de meterkast? In dat laatste geval komt er dus zo'n 20 meter (5G6) kabel na het openevse relais naar de zelfbouw paal met type 2 connector, weet niet of dat te lang is of dat die lengte niet uitmaakt?

@Wido: zeker interessant project van die TU/e student, als je daar meer info over hebt let me know of post het hier! :)
 
Last edited:
Nee, daar moet nog wat voor gemaakt worden. Ik denk er aan om een RaspberryPi hier voor in te zetten.

Dan leest de RaspberryPi de slimme meter uit en aan de andere kant schakelt hij de OpenEVSE dan terug. In principe moet de OpenEVSE dit zelf ook kunnen, want met Arduino (wat OpenEVSE is) kan je de slimme meter ook direct uitlezen, maar dat is niet helemaal mijn terrein.

In principe hoef je in de auto dus niets te doen.

Uit de slimme meter komen tweede waardes die van belang zijn:
- Je hoofdzekering capaciteit
- Je huidige verbruik

Als je beide waarden hebt kan je die uitlezen en daarmee dus terug gaan schakelen indien nodig. Komt je huidige verbruik te dicht in de buurt van je maximale capaciteit, dan schakel je de EVSE teug en daarmee de auto.

Dit kán allemaal prima werken, alleen moet ik daar nog eens voor gaan zitten.

Nu ben ik in contact met een student van de TU Eindhoven die zelf een ontwerp heeft gemaakt voor OpenEVSE op een eigen printplaat en die kan ik wel eens vragen of hij hier zin in heeft gericht op de Nederlandse markt.

Wellicht als we hem allemaal wat toeschuiven dat hij het zo gemaakt heeft.

Dan begrijp ik het, en vervolgens weer niet .

Hoe dan ook: ik wil iets waarmee ik maximaal kan laden, en wat automatisch terugschakelt als dat nodig is.
Op zich heb ik nog zeker 4 a 5 maanden om te zien of er zoiets op de markt.
Aan de andere kant, als jouw contact zelf een Open ESVE kan maken die dat doet, en het is redelijk eenvoudig te installeren, ben ik wel in voor jouw idee.
Moet ik dan aan iets zoals op deze foto denken, waarbij dat korte kabeltje dan rechtstreeks de groepenkast ingaat?

8263355397_decbdc8ac3_c.jpg
 
Last edited:
Is het trouwens van belang waar die evse komt te hangen? En dan bedoel ik de kabellengte na de evse.
Mijn situatie: Het is hier ongeveer 15 meter van meterkast naar schuur, en van daaruit nog zo'n 5 meter naar mijn parkeerplek.
Is het logisch om de evse in de schuur te hangen of kan dat net zo goed direct in de meterkast? In dat laatste geval komt er dus zo'n 20 meter (5G6) kabel na het openevse relais naar de zelfbouw paal met type 2 connector, weet niet of dat te lang is of dat die lengte niet uitmaakt?
Of die 5G6 kabel nu voor of achter je EVSE zit maakt weinig uit. Bij mij zit er na de EVSE nog zo'n 6 meter en voor de EVSE al 15 meter.

Waar ik wel bang voor ben is het pilot signaal. Kijk even snel naar: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics

Het gaat allemaal op 12V en als je dat over 20 meter kabel gaat halen ben ik benieuwd of dat wel goed gaat. Die kabellengte levert ook extra weerstand op (is uit te rekenen) en dat kan eventueel invloed hebben op het pilot signaal.

Ik heb er 6 meter CAT6 (UTP) voor gebruikt en dat ging prima. 20 meter durf ik niet te zeggen.

@Wido: zeker interessant project van die TU/e student, als je daar meer info over hebt let me know of post het hier! :)
Ik heb hem een mail gestuurd met ook een linkje naar dit topic.

Dan begrijp ik het, en vervolgens weer niet .
Dat heb ik ook dagelijks!
Hoe dan ook: ik wil iets waarmee ik maximaal kan laden, en wat automatisch terugschakelt als dat nodig is.
Op zich heb ik nog zeker 4 a 5 maanden om te zien of er zoiets op de markt.
Aan de andere kant, als jouw contact zelf een Open ESVE kan maken die dat doet, en het is redelijk eenvoudig te installeren, ben ik wel in voor jouw idee.
Moet ik dan aan iets zoals op deze foto denken, waarbij dat korte kabeltje dan rechtstreeks de groepenkast ingaat?
8263355397_decbdc8ac3_c.jpg
Ja, er zou dan enkel vanaf je slimme meter een kabeltje de EVSE in gaan waarmee hij de data kan uitlezen en de auto de opdracht kan geven minder stroom te gaan gebruiken.

Daarvoor moet deze logica echter wel aan de Open EVSE worden toegevoegd. Opzich is dat wel te doen denk ik, het is alleen wat code schrijven. (En ik heb geen slimme meter thuis, alleen op kantoor).
 
Dat heb ik ook dagelijks!
Als dat maar niet voor de betrouwbaarheid van je antwoorden&info geldt:wink:

Ja, er zou dan enkel vanaf je slimme meter een kabeltje de EVSE in gaan waarmee hij de data kan uitlezen en de auto de opdracht kan geven minder stroom te gaan gebruiken.

Daarvoor moet deze logica echter wel aan de Open EVSE worden toegevoegd. Opzich is dat wel te doen denk ik, het is alleen wat code schrijven. (En ik heb geen slimme meter thuis, alleen op kantoor).

OK, en die code schrijven; dat is wat die TU-student dus o.a. wellicht zou kunnen? (of beter, de volledige vraagstelling: zou hij een complete Open EVSE met de vereiste logica kunnen maken?)
 
Ik had Cohere gevraagd de installatie kosten te specificeren. Hieronder de uitsplitsing:

Hierbij de specificaties van de installatiewerkzaamheden:

Elektra voedingen aangesloten op aanwezige verdelers
Leveren en monteren voedingskabel incl. graafwerk kabel €430,00
Afmonteren EV-BOX + keuren installatie* €68.50
uitbreiden van de bestaande 1fase verdeelkast naar 3 fasen** €465.00

Uitganspunt:
* stelpost reparatie
** kast bijplaatsen en bestaande aanpassen
 
Ik was gisteren in Eindhoven voor een proefrit en heb daar het opladen even besproken. Zoals ik het begrepen heb wordt de Model S geleverd met twee kabels. De type 2 kabel die je nodig hebt voor een standaard laadpaal en een universele kabel waar je verschillende adapters voor hebt. Met de universele kabel zou je dus direct aan een krachtaansluiting kunnen laden. Je kunt ermee ook laden aan een standaard wcd, maar gezien het beperkte vermogen verwacht ik niet dat we dat vaak gaan doen.

Ik zit er dus aan te denken om thuis een krachtaansluiting te maken in een afsluitbaar kastje, waarin ook het laadblok past. De kabel dan op een haakje ernaast en volgens mij heb je thuis dan helemaal geen laadpaal nodig. Als je dan op vakantie gaat, kun je de kabel gemakkelijk uit het kastje halen en meenemen.

Als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag, kan ik mijn plan nog aanpassen...

Je bent niet de enige met dat idee

In amerika zijn er honderde model S eigenaren die dit reeds deden

(afsluitbare)waterdichte box met krachtstekker in de box tegen de buitenmuur , lader ingeplugd in die kast, laadkabel via een gaatje onderaan eruit!
 
Grappig, bij mij schat ik dat er minder dan 3 meter nodig is. Verder zullen ze meter plaatsen (neem aan bij jou ook). Maar rekenen EUR 963, wat ik ook erg aan de hoge kant vind.

Is electra deel bij jou ook door deze partij gedaan (nav email foto;s):

Van Dalen Installatie
Engelenburgstraat 21, 7391 AM Twello
Ik heb al een 3 fase aansluiting en plaats voor 12 groepen in de meterkast waarvan er nu 9 gebruikt worden, zou dat het verschil kunnen verklaren?
 
Iemand bekend met deze laadstations van Bosch:
Charging Stations | Bosch Automotive Electric Vehicle Charging Solutions
500/600 dollar lijkt een prikkie en Bosch is een betrouwbare club volgens mij.

alleen maar 240V, en geen 400v 3 fase
Ik had al eerder naar het Wattstation van General electric gekeken, mooi toestel met redelijke prijs, maar voorlopig geen 3 face.
in hun gamma hebben ze wel 3 fase toestellen maar kosten dan +4000$.
ik denk dat we nog even geduld moeten hebben, en dat er dan wel een aantal 3 fase toestellen aan betaalbare prijzen zullen verschijnen.