Vandaag even een kaar kilometer met 0km autonomie gereden! Veel stress, maar leerzaam: "Typical Range" is naar mijn smaak zeer betrouwbaar, maar vandaag, met die regen, wind en vertragingen door ongevallen, viel dat minder goed mee. Geen probleem, dacht ik, ik zal even gaan laden bij een IKEA waar ik langsrijd. Blijkt dat ding geen Mennekes-stekker te aanvaarden. Nog steeds geen probleem denk ik, vier kilometer verder in Ruisbroek is er een TOTAL-tankstation en TOTAL heeft vorige week met veel tamtam verklaard dat ze daar de eerste snelladers had geïnstalleerd, daar in Ruisbroek. Oeps, zegt men mij (ik had toen nog welgeteld 11km autonomie) ten eerste staat die lader in het TOTAL-station aan de overkant van de autosnelweg (dus gelieve 8km om te rijden) en ten tweede is die al een week buiten gebruik. Maw: we zeggen wel dat we landpalen installeren, want dat haalt dan het nieuws en dat is dan een gratis en politiek correcte reclame, maar hoe slechter onze echte service ter zake, hoe beter voor ons, als petroleumgigant. Onze EV-installatie is er gewoon voor PR-redenen, en ook al is die al meer dan een week stuk, who cares...
Gelukkig hebben we Internet in onze Tesla; ik heb daarmee een publiek (Mennekes) laadpunt gevonden 14 km verderop (met nog 11km autonomie), en ik heb inderdaad die laatste drie kilometer met een "Charge Now" bericht, in rode letters, moeten afleggen, nadat mijn officiële autonomie onder 0 was gezakt. Net toen ik parkeerde bij de laadpaal (aan zowat minus 3 km autonomie dus) zei de wagen mij dat ie airco/verwarming ging afzetten om energie te besparen. Gelukkig werkte de GPS nog steeds de laatste kilometers, anders had ik die laadpaal in het centrum van Halle nooit gevonden!
Laden aan 45 km/u, pff... Gelukkig belde een cliënt met een moeilijke vraag die mij bijna een uur met hem bezig hield, dus de tijd was goed besteed...
Anyway, beware! Een laadpaal kan dus ook een PR-stunt zijn