Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat denk ik ook. Is er een soepele draad gebruikt tussen de zekeringen en het stopcontact?

hmm, niet zeker wat je bedoelt, maar dit is een foto van de kabels die uit een doos komen met schakelaar die er net boven hangt.
Die kabels zien er alleszins soepel uit... (dit was NA dat ik de aangebrande kabel vervangen had door een nieuwe).

foto.jpeg
 
Een tijdje terug merkte ik dat de UMC niet meer tot 16A (3-fazen) ging, maar bleef 'hangen' rond de 10A.
Het laden ging niet meer aan 50km/h, maar aan 25 km/h...
Aangezien ik toch tijd genoeg heb om te laden, schonk ik er in het begin niet teveel aandacht aan.
Toen viel het me op dat dit fenomeen zich op verschillende locaties herhaalde: het lag dus aan de kabel en niet aan de locatie en/of zijn infrastructuur.

Vorige week probeerde ik dan de (rode) UMC stekker uit het 'stopkontakt' te halen, maar dit ging niet.
Het (uitgesteld) laden had echter perfect gewerkt en de wagen was netjes opgeladen.
Bij nader inzien bleek een van de fazen (koperen pinnen) versmolten te zijn in het stopkontakt.
Het stopkontakt had 1 van de aansluitingen die zwart geblakerd was en waarvan de plastiek gesmolten was.. vandaar dat de stekker vast zat.

Een nieuw stopkontakt en een nieuwe UMC (met stekker) verder en alles werkt terug normaal (laden aan 16A, 50 km/h).Volgens SC in Zaventem (prima service !) wordt de 'defecte' (?) UMC kabel opgestuurd naar Fremont, maar krijgen ze geen feedback over de aard van het probleem.

Het lijkt dat er dus een probleem is/was met 1 van de fazen in de kabel of de UMC electronica, maar of dit ook de aanleiding was van het doorsmelten is niet te zeggen. Wel verdacht veel om toeval te zijn...
Ik gooi hem er gewoon weer even in: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh
 
Dit is natuurlijk helemaal waar als je vaak de rode stekker losmaakt, maar ik begreep eigenlijk uit Kwenix posts dat hij die stekker juist niet vaak losmaakte. In dat geval maakt het niet uit, als je een fase vergeet aan te draaien bij aansluiten van je laadstation of bij aanleg van het rode stopcontact, het resultaat is het zelfde. Sterker nog, als de lader in de auto geen voltagebewaking heeft zoals de tesla, dan is de kans op brand bij een simpel laadstation groter...
 
hmm, niet zeker wat je bedoelt, maar dit is een foto van de kabels die uit een doos komen met schakelaar die er net boven hangt.
Die kabels zien er alleszins soepel uit... (dit was NA dat ik de aangebrande kabel vervangen had door een nieuwe).

View attachment 61403
Dat is geen soepele kabel. Een soepele kabel is een kabel die is samengesteld uit tientallen fijne koperen geleiders, niet één dikke.
De kabels zien er op zicht ook geen 6 mm2 uit.
 
Last edited:
Dit is natuurlijk helemaal waar als je vaak de rode stekker losmaakt, maar ik begreep eigenlijk uit Kwenix posts dat hij die stekker juist niet vaak losmaakte. In dat geval maakt het niet uit, als je een fase vergeet aan te draaien bij aansluiten van je laadstation of bij aanleg van het rode stopcontact, het resultaat is het zelfde. Sterker nog, als de lader in de auto geen voltagebewaking heeft zoals de tesla, dan is de kans op brand bij een simpel laadstation groter...
In mijn laadstation zit de fase niet vastgevezen, maar zit vast in een soort van zelfspanner.
Wat niet wegneemt dat verkeerde montage ook bij een laadstation kan gebeuren.

Maar toch blijf ik fan van een laadstation, voor andere redenen dan wel. (kleuter die daar rondloopt in combinatie met krachtstroom)

Dat is geen soepele kabel. Een soepele kabel is een kabel die is samengesteld uit tientallen fijne koperen geleiders, niet één dikke.
De kabels zien er op zicht ook geen 6 mm2 uit.

2.5mm² is voldoende voor 3 fase 16A. De UMC heeft een rode 16A stekker.
 
Dit is natuurlijk helemaal waar als je vaak de rode stekker losmaakt, maar ik begreep eigenlijk uit Kwenix posts dat hij die stekker juist niet vaak losmaakte. In dat geval maakt het niet uit, als je een fase vergeet aan te draaien bij aansluiten van je laadstation of bij aanleg van het rode stopcontact, het resultaat is het zelfde. Sterker nog, als de lader in de auto geen voltagebewaking heeft zoals de tesla, dan is de kans op brand bij een simpel laadstation groter...
Klopt, maar een verschil tussen een CEE en een Type 2 socket is dat bij de laatste de aders geknepen zijn in een socket in plaats van met een schroef aan gedraaid.

Ook zit er op een CEE socket vaak toch wat speling (zeker op de goedkopere!). Het Type 2 socket is simpelweg beter en veiliger omdat het specifiek voor deze taak ontworpen is.
 
Klopt, maar een verschil tussen een CEE en een Type 2 socket is dat bij de laatste de aders geknepen zijn in een socket in plaats van met een schroef aan gedraaid.

Ook zit er op een CEE socket vaak toch wat speling (zeker op de goedkopere!). Het Type 2 socket is simpelweg beter en veiliger omdat het specifiek voor deze taak ontworpen is.
Zeker, aan de buitenkant/gebruikerskant heb je zeer zeker gelijk dat een type 2 stopcontact veiliger is dan een rood CEE type.

Maar, in het geval van een vast gemonteerde Tesla UMC (die dus niet continu los wordt getrokken en waarbij het stopcontact buiten bereik van kinderen hangt) vind ik de UMC eigenlijk veiliger dan een simpel laadstation... De UMC is voorzien van meer bewaking en beveiligingscircuits.
 
Klopt, maar een verschil tussen een CEE en een Type 2 socket is dat bij de laatste de aders geknepen zijn in een socket in plaats van met een schroef aan gedraaid.

Ook zit er op een CEE socket vaak toch wat speling (zeker op de goedkopere!). Het Type 2 socket is simpelweg beter en veiliger omdat het specifiek voor deze taak ontworpen is.

Loek,
Hoe zit het dan met de verbinding tussen laadkabel en type 2 stekker? Is die ook geknepen?
 
het grootste risico is steeds weer te vinden aan de aansluitingen.
Als je een kabel met stekker koopt; kan je vrij zeker zijn dat de aansluitingen verzorgt zijn.

Ik maak mij weinig zorgen over de type-2 stekker van de UMC. Daar zijn de adres net zo goed aangesloten als -bvb- bij een vaste type2-kabel aan een laadstation.


Maar ook een laadstation moet aangesloten worden aan het net.
Als je daar de aders niet goed onder de klemmen hebt zitten, krijg je een probleem. Net als bij het rode stopcontact.

Af en toe een controle tijdens het laden ( bvb met de camera van FVO :wink:) voorkomt onaangename verrassingen.

( Maar zelfs zonder camera kan je tijdens het laden makkelijk voelen of ruiken of het fout loopt. )
 
In Maastricht inderdaad pas sinds kort:

Geen parkeerbelasting meer bij
elektrisch laden en verlenging parkeerduur


Op 15 juli 2014 is de nota Opheffen parkeerbelasting bij
elektrisch laden en verlenging parkeerduur vastgesteld.
Deze treedt in werking op 1 augustus 2014.
De nota heeft betrekking op het vrijstellen van parkeerbelasting en het
vaststellen van de parkeerduur op 4 uur op parkeerplaatsen voor het laden
van elektrische auto’s. De nota leidt tot aanpassing van het Aanwijzingsbesluit
betaald parkeren en de Tarieventabel betaald parkeren.
De nieuwe (aangepaste) besluiten liggen vanaf 21 juli 6 weken ter inzage bij
het GemeenteLoket (zie contactgegevens) en treden in werking met ingang
van 1 augustus 2014.