Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
dus met de Tesla kabel kan je alleen in gewone stopcontakten laden en niet bij publieke laadpalen? lijkt me niet echt logisch dat er dan geen gewone kabel zal bijgeleverd worden.
In de US hebben ze ook een ganse zak met kabels en hulpstukken.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat we bij de model S laadkabel(s) krijgen met adapters voor alles waar die op/aan kan laden (ja, heel graag ook voor CHAdeMO, zoals plechtig is beloofd door Elon himself). 50 superchargers in west-EU in 2014 is anders ook wel acceptabel. Beide: geen bezwaar.
 
Met het risico om OT te gaan. Heeft er al iemand iets gehoord over een laadpas? Als je wilt laden in Nederland heb je er 1 nodig. Voor zover ik weet krijg je ze tot nu toe bij iedere EV, maar ik heb er bij Tesla nog niets over gehoord.

Het zou wel een enorme kans voor Tesla zijn om 1 pas te organiseren die op alle beschikbare laadstations in Europa kan laden. Tot nu toe is het een drama om met je EV de grens over te gaan. Als ze dat weten te organiseren hebben ze nog een drempel weggenomen. Het hoeft ook niet gratis, als het maar een keer geregeld wordt...

- - - Updated - - -

Weten jullie hoe Supercharging gaat werken? Ik begrijp dat de auto een Mennekes aansluiting krijgt, komt er dan een extra aansluiting voor Supercharging?
Volgens eerdere berichten wordt de aansluiting in de auto een type twee met verlengde aansluitpennen zodat de supercharger er ook zijn vermogen doorheen kan drukken. Dat is echter geen echt recent bericht...
 
dus met de Tesla kabel kan je alleen in gewone stopcontakten laden en niet bij publieke laadpalen? lijkt me niet echt logisch dat er dan geen gewone kabel zal bijgeleverd worden.
In de US hebben ze ook een ganse zak met kabels en hulpstukken.
Het kan goed dat ze hem er bij leveren, maar ik gok er niet op.

Het zal echter gewoon een aparte kabel zijn, geen opzet stuk voor je mobile connector.

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat we bij de model S laadkabel(s) krijgen met adapters voor alles waar die op/aan kan laden (ja, heel graag ook voor CHAdeMO, zoals plechtig is beloofd door Elon himself). 50 superchargers in west-EU in 2014 is anders ook wel acceptabel. Beide: geen bezwaar.
Dan worden het dus inderdaad meerdere laadkabels zoals ik hier boven aan gaf :)

Met het risico om OT te gaan. Heeft er al iemand iets gehoord over een laadpas? Als je wilt laden in Nederland heb je er 1 nodig. Voor zover ik weet krijg je ze tot nu toe bij iedere EV, maar ik heb er bij Tesla nog niets over gehoord.

Het zou wel een enorme kans voor Tesla zijn om 1 pas te organiseren die op alle beschikbare laadstations in Europa kan laden. Tot nu toe is het een drama om met je EV de grens over te gaan. Als ze dat weten te organiseren hebben ze nog een drempel weggenomen. Het hoeft ook niet gratis, als het maar een keer geregeld wordt...
Zo ver ik weet kunnen de passen van Nuon, Essent and The New Motion gewoon in Duitsland en België worden gebruikt. Daar is het verdrag van "Vaals" voor getekend een tijd terug: http://www.e-laad.nl/submenunieuws/248-grensoverschrijdend-opladen-openbare-laadpunten-elektrische-autos-nu-in-belgie-nederland-en-duitsland
 
Helaas werkt mijn huidige pas van The New Motion niet in Duitsland. Dat kan ook bijna niet omdat op de Duitse laadpalen geen kaartlezer zit. Dit betekent dat de auto door de laadpaal herkend wordt (maar mijn auto dus niet). Daarvoor moet dus de laadpas provider een verdrag hebben met de laadpaalprovider in Duitsland. Tot nu toe is het mij niet gelukt om een oplossing te vinden.

De stichting E-laad geeft geen passen meer uit en kan mij dus niet helpen en The New Motion heeft mij ook al 2 keer met een kluitje het riet ingestuurd. Vandaar dus mijn vraag.

ik wil straks toch echt de grens over met de Tesla en zie nu nog even niet hoe ik dat moet regelen. Met de Ampera is het relatief een kleiner probleem als je niet kunt laden, maar dan zit je wel de hele reis naar een benzinemotor te luisteren...

Over andere landen heb ik tot nu toe geen informatie, maar mijn huidige ervaring heeft mij voorzichtig gemaakt.
 
Na deze thread nog eens doorgenomen te hebben heb ik besloten om voor deze oplossing te gaan:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/...tation-KeContact-home-type-2-32A-Zilver-Grijs
en
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...t-voor-thuislaadstation-KeContact-home-Zilver

Echt een aanrader trouwens om de thread nog eens door te nemen. Je ziet de inzichten veranderen post per post...
Goede en veilige keus!

Het kost eventjes wat, maar je kan nu gewoon elke EV opladen. Ze hoeven enkel hun standaard laadkabel mee te hebben en kunnen in prikken.

Overigens staat er bij Conrad in Nederland nu dat hij niet meer leverbaar is.
 
Echt een aanrader trouwens om de thread nog eens door te nemen. Je ziet de inzichten veranderen post per post...
Yep, heb het zelf ook al eens gedaan. Zo van: hoe zit het ook alweer...
Grappig om je eigen gedachten en vragen terug te zien, terwijl je nu wel beter weet (denkt te weten in mijn geval).

- - - Updated - - -

Minder, conrad.be ook niet meer leverbaar...
Het zal wellicht inderdaad de laatste van deze serie geweest zijn, want volgende maand komen er nieuwe:
KEBA wallbox fulfils requirements - KEBA general - Newsroom - KEBA AG - Automation by innovation.
http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/downloads/PR_KEBA_ZE-Ready_EN_20130522_FIN_01.pdf
 
Yep, heb het zelf ook al eens gedaan. Zo van: hoe zit het ook alweer...
Grappig om je eigen gedachten en vragen terug te zien, terwijl je nu wel beter weet (denkt te weten in mijn geval).

- - - Updated - - -


Het zal wellicht inderdaad de laatste van deze serie geweest zijn, want volgende maand komen er nieuwe:
KEBA wallbox fulfils requirements - KEBA general - Newsroom - KEBA AG - Automation by innovation.
http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/downloads/PR_KEBA_ZE-Ready_EN_20130522_FIN_01.pdf

Ik wil een oplaadpunt maken op mijn open parkeerplaats in een ondergrondse garage, en dacht daarom aan de kecontact p20 met RFID of Keylock. Mijn voorkeur gaat uit naar RFID, omdat ik dan geen extra sleutel nodig heb. Weet iemand hoe dit exact werkt? Komt er dan in de MS een soort van electromagnetische barcode, zodat auto wordt herkend door kecontact?
 
In Duitsland kan je zonder abonnement of pasje per sms aanmelding bij RWE laden:

eMobility Produkte | RWE ePower SMS

Hier de kaart met laad locaties:

eMobility | RWE Ladesäulenfinder

Het is helaas donkergrijze stroom, maar voor af en toe niet echt een probleem lijkt me.
Toch maar eens checken met je telecomprovider of je in het buitenland met SMS kan betalen. Ik weet dat ik via telenet/mobistar in België mij zelf moet registreren bij betaalparkeren om zo via SMS te kunnen te betalen.
Dit omdat de provider het default blokkeert.
 
Welke kabel voor opladen?
Vanmiddag kwam mijn elektriciën langs om de werkzaamheden op te nemen voor het aanleggen van de kabel. Ik zei hem dat er een 5 x 6mm2 kabel getrokken moet worden. Dit om 3 x 32A maximaal te kunnen laden.
Hij zei mij dat het om een 4 aderige kabel gaat met een metalen buitenmantel. Klopt dit wel?
Is er een precieze typenaam voor deze kabel?
Het zal gaan om 25 meter afstand van onze meterkast naar de nieuw te bouwen carport. Ik neem aan dat dat niet te ver is?