Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
er is een dip-switch waar je kan kiezen tussen 16/32 (maar dat is slechts 1 van de 16 schakelpuntjes, de rest is niet gedocumenteerd en laat misschien andere stroomsterktes toe toe).
Dank voor de info. Ik hoop dat ie op 25A kan.
Nog meer dat er een “slim” station op de markt komt die het overige verbruik in huis meet, en automatisch maximaal mogelijk laadt.
Anders wordt het wellicht zo’n open EVSE geval met extra intelligentie.
Hierover gesproken: als je zonnepalen (36 panelen a 200Wp) overdag lekker staan te leveren, lijkt het me dat je daardoor dan wat sneller kan laden? Iemand die dit weet (en wellicht zelfs met wat cijfertjes?).
 
Dank voor de info. Ik hoop dat ie op 25A kan.
Nog meer dat er een “slim” station op de markt komt die het overige verbruik in huis meet, en automatisch maximaal mogelijk laadt.
Anders wordt het wellicht zo’n open EVSE geval met extra intelligentie.
Hierover gesproken: als je zonnepalen (36 panelen a 200Wp) overdag lekker staan te leveren, lijkt het me dat je daardoor dan wat sneller kan laden? Iemand die dit weet (en wellicht zelfs met wat cijfertjes?).
Ik ga van de veronderstelling uit dat die 36 panelen aangesloten zijn op een 3 fase omvormer, dan zou je op het moment van piek productie meer stroom aan je MS kunnen geven dan er via je meter binnen komt. En vermist de netspanning bij piek productie meestal hoger is dan de normale netspanning (mag tot max 10% boven Vnom) is er meteen ook meer vermogen beschikbaar. Maar vermist de Twin Chargers "slechts" 20KW is gaat die dan ook niet meer dan dat naar de batterij sturen.
Praktisch moet er dan wel een behoorlijk stukje denkwerk verricht worden om je zekering kast veilig te houden.
 
Ik ga van de veronderstelling uit dat die 36 panelen aangesloten zijn op een 3 fase omvormer.
Dat weet ik nog niet (ben me uberhaupt pas net in deze materie aan het verdiepen, ben begonnen met hoeveel panelen ik kwijt kan).
Het worden 2 setjes (1x 1800Wp en 1x 5400 Wp). Zoals ik het nu begrijp zit die 2[SUP]e[/SUP] tegen de grens aan om op 3 fase omvormer over te moeten gaan.

de Twin Chargers "slechts" 20KW is gaat die dan ook niet meer dan dat naar de batterij sturen.
Mijn huisaansluiting is 25A, en ga ik niet verhogen. De max blijft dan toch gewoon ± 17KW? Het verschil door de panelen is dan dat ik overdag vaker richting die 17 KW kan laden, toch?

Maar vermist de Twin Chargers
Ik hoop toch niet dat ze nu al zoek zijn :scared:

Praktisch moet er dan wel een behoorlijk stukje denkwerk verricht worden om je zekering kast veilig te houden.
Mooi, nu ik dat laden enzo een beetje denk te snappen, moeten we het hele plaatje maar wat ingewikkelder maken. Tijd voor een deskundig installateur.
Dank voor je info!
 
Mooi laadstation die Keba, strak en niet zo lelijk (persoonlijke mening) als die plastic ev-box

Wat betreft die type 2 laadkabels: dat kan veel goedkoper, heb inmiddels een sample zending van een leverancier uit China binnen en dat ziet er goed uit. 3 meter tuv approved kabel (5 aderig 6mm2 en 2x 0,5mm2 voor pilot en proximity) met type 2 male en female pluggen (gemonteerd, incl juiste proximity weerstand) kostte me ongeveer 130 euro, verzending was 115, totaal dus 245 (allemaal ex btw).
Dit was voor een enkel stuk (proefzending), dus bij grotere aantallen zal het nog goedkoper kunnen. Een metertje extra kabel kost ongeveer 10 per meter extra. Kan binnen twee weken een zending hier hebben en versturen via het fulfilment bedrijf waar mijn bedrijf mee samenwerkt. Ik zal tegen de tijd van de eerste EU leveringen (in NO waarschijnlijk) als zeker is welke kabels er precies nodig zijn wel eens een inkoopactie op touw zetten voor hier.
 
Mooi laadstation die Keba, strak en niet zo lelijk (persoonlijke mening) als die plastic ev-box
Zeker, vind hem er ook érg netjes uit zien.

Wat betreft die type 2 laadkabels: dat kan veel goedkoper, heb inmiddels een sample zending van een leverancier uit China binnen en dat ziet er goed uit. 3 meter tuv approved kabel (5 aderig 6mm2 en 2x 0,5mm2 voor pilot en proximity) met type 2 male en female pluggen (gemonteerd, incl juiste proximity weerstand) kostte me ongeveer 130 euro, verzending was 115, totaal dus 245 (allemaal ex btw).
Dit was voor een enkel stuk (proefzending), dus bij grotere aantallen zal het nog goedkoper kunnen. Een metertje extra kabel kost ongeveer 10 per meter extra. Kan binnen twee weken een zending hier hebben en versturen via het fulfilment bedrijf waar mijn bedrijf mee samenwerkt. Ik zal tegen de tijd van de eerste EU leveringen (in NO waarschijnlijk) als zeker is welke kabels er precies nodig zijn wel eens een inkoopactie op touw zetten voor hier.
Opzich moet het inderdaad voor die prijs kunnen.

Nu moet ik wel opmerken, mijn collega heeft bij zijn Roadster een Type 2 kabel van Mennekes zelf en die voelt toch wel héél erg degelijk aan. Ik heb ook de goedkopere modellen wel eens vast gehad en dat voelt anders. Sowieso werk ik altijd het liefste met Mennekes spul, dat is kwalitatief erg goed. Ik heb vroeger in licht en geluid techniek gewerkt en dus veel met krachtstroom. Verdelers en stekkers van Mennekes hebben nog altijd mijn voorkeur. Die Duitsers kunnen dat gewoon goed.
 
Ik heb vroeger in licht en geluid techniek gewerkt en dus veel met krachtstroom. Verdelers en stekkers van Mennekes hebben nog altijd mijn voorkeur. Die Duitsers kunnen dat gewoon goed.
Ha, tijdens mijn studenten tijd ook als 'technical roadie' bij een toneel groepje gedaan. Ja met krachtstroom zou ik toch ook voor de Duitse degelijkheid gaan. Zeker als die veel gaat behandeld worden.
 
Wat ik in Vet gezet heb is een niet onbelangrijk zinnetje, en betekend voor mij dat er een Type 2 kabel bij zit.

Gisteren heeft Tesla NL me nog bevestigd dat die Type 2 kabel er niet bij zit en ook niet leverbaar wordt via Tesla:

De Model S is voorzien van een Type 2 ingang, het dus is mogelijk om de wagen te koppelen aan een openbare laadpaal als de paal is voorzien van een eigen kabel. Als dit niet het geval is, dan heeft u een Type 2 naar Type 2 connector nodig (16A of 32A). Deze connectors zijn verkrijgbaar bij diverse speciaalzaken en zullen niet door Tesla zelf worden aangeboden.

Als het goed is komen ze zelf snel met meer informatie via de website.
 
Mooi laadstation die Keba, strak en niet zo lelijk (persoonlijke mening) als die plastic ev-box

Wat betreft die type 2 laadkabels: dat kan veel goedkoper, heb inmiddels een sample zending van een leverancier uit China binnen en dat ziet er goed uit. 3 meter tuv approved kabel (5 aderig 6mm2 en 2x 0,5mm2 voor pilot en proximity) met type 2 male en female pluggen (gemonteerd, incl juiste proximity weerstand) kostte me ongeveer 130 euro, verzending was 115, totaal dus 245 (allemaal ex btw).
Dit was voor een enkel stuk (proefzending), dus bij grotere aantallen zal het nog goedkoper kunnen. Een metertje extra kabel kost ongeveer 10 per meter extra. Kan binnen twee weken een zending hier hebben en versturen via het fulfilment bedrijf waar mijn bedrijf mee samenwerkt. Ik zal tegen de tijd van de eerste EU leveringen (in NO waarschijnlijk) als zeker is welke kabels er precies nodig zijn wel eens een inkoopactie op touw zetten voor hier.

Luke, kan je die Chinese kabel eens op de weegschaal leggen? Dan kunnen we die vergelijken met een Duitse kabel. dit zou een indicatie kunnen geven rond de degelijkheid van die kabel ...
 
Heb afgelopen week mail gestuurd naar het Agentschap voor Wegen en verkeer. Men gaat de ring rond Tienen heraanleggen vanaf eind dit jaar. Heb gevraagd of men eventueel in overweging kan nemen ook reeds nu al een aantal plaatsen te voorzien voor oplaadpunten voor electrische wagens. Men ging het bezien en iin overweging nemen. Dus laat ons hopen dat het lukt en Tienen is mee "EV friendly" in de toekomst.
 
Dit bericht kwam ik tegen op de site van TheNewMotion. Het gaat over de Renault Zoe:

De oplaad-module is één van de mooiste kenmerken van de ZOE. Deze 'Chameleon' module maakt sneller opladen mogelijk, tot wel 43 kW bij een AC snellader. Thuis met een 3,6 kW laadpunt is de ZOE in 6 uur opgeladen. De kabel met Mode 3 - type 2 Mennekes stekker, die je bij de auto krijgt, is geschikt voor laden tot 22 kW. Daarmee is de ZOE in een uurtje vol, en dit kan bij steeds meer publieke laadpunten in Nederland. Het is goed om te weten dat de ZOE niet zo snel kan laden als bijvoorbeeld een Nissan LEAF, die DC snelladen via een ChaDeMo stekker ondersteund. Binnenkort kan je wel met je ZOE bij de ca. 35 Nissan snelladers in Nederland terecht. Deze worden uitgerust met een extra zware slang met Mennekes stekker, ideaal voor de ZOE. Renault levert géén schuko stekker met de ZOE mee, dat vinden ze maar achterhaald. Laden aan een gewoon stopcontact is er dus niet bij.

Als ik het allemaal goed begrijp staat hier dat ze de CHAdeMO 50kW DC snelladers van een extra kabel met Mennekes stekker gaan voorzien waarmee je dan 43 kW AC kunt laden.
De Tesla model S heeft daar niets aan omdat je maar maximaal 10kW AC (of 20 kW AC met de duo lader) kunt laden.

Maar klaarblijkelijk kan je dus i.p.v. een problematische CHAdeMO adapter ook kiezen voor een extra kabel met Mennekes stekker voor 50 kW DC, waar we dus wel wat aan zouden hebben.
Vergelijk het maar met de benzinepomp, waar je aan één terminal wel 4 verschillende slangen hebt hangen.
 
Dit bericht kwam ik tegen op de site van TheNewMotion. Het gaat over de Renault Zoe:

De oplaad-module is één van de mooiste kenmerken van de ZOE. Deze 'Chameleon' module maakt sneller opladen mogelijk, tot wel 43 kW bij een AC snellader. Thuis met een 3,6 kW laadpunt is de ZOE in 6 uur opgeladen. De kabel met Mode 3 - type 2 Mennekes stekker, die je bij de auto krijgt, is geschikt voor laden tot 22 kW. Daarmee is de ZOE in een uurtje vol, en dit kan bij steeds meer publieke laadpunten in Nederland. Het is goed om te weten dat de ZOE niet zo snel kan laden als bijvoorbeeld een Nissan LEAF, die DC snelladen via een ChaDeMo stekker ondersteund. Binnenkort kan je wel met je ZOE bij de ca. 35 Nissan snelladers in Nederland terecht. Deze worden uitgerust met een extra zware slang met Mennekes stekker, ideaal voor de ZOE. Renault levert géén schuko stekker met de ZOE mee, dat vinden ze maar achterhaald. Laden aan een gewoon stopcontact is er dus niet bij.

Als ik het allemaal goed begrijp staat hier dat ze de CHAdeMO 50kW DC snelladers van een extra kabel met Mennekes stekker gaan voorzien waarmee je dan 43 kW AC kunt laden.
De Tesla model S heeft daar niets aan omdat je maar maximaal 10kW AC (of 20 kW AC met de duo lader) kunt laden.
Nou, het is wel een voordeel, want je kan iig bij al die punten met 22kW opladen. Dat schiet toch een beetje meer op :)

Maar klaarblijkelijk kan je dus i.p.v. een problematische CHAdeMO adapter ook kiezen voor een extra kabel met Mennekes stekker voor 50 kW DC, waar we dus wel wat aan zouden hebben.
Vergelijk het maar met de benzinepomp, waar je aan één terminal wel 4 verschillende slangen hebt hangen.
"Mennekes" is een Merk! Het is de Type 2 stekker (lekker betweterig, ik weet...)

Afijn, als er een Type 2 Combo Stekker aan zou zitten, dan moet daarvoor wel een adapter kunnen komen. Ik ben allang blij met 22kW langs de weg, al is 50kW natuurlijk nóg beter.
 
Nou, het is wel een voordeel, want je kan iig bij al die punten met 22kW opladen. Dat schiet toch een beetje meer op :)

"Mennekes" is een Merk! Het is de Type 2 stekker (lekker betweterig, ik weet...)

Afijn, als er een Type 2 Combo Stekker aan zou zitten, dan moet daarvoor wel een adapter kunnen komen. Ik ben allang blij met 22kW langs de weg, al is 50kW natuurlijk nóg beter.


Ik weet het, Mennekes is een merk, maar bekt beter dan type 2.

En inderdaad je kunt er dan met je combo lader 20 kW (niet 22) opladen.
Ik ben verwend. Bij de openbare laadpalen in Amsterdam kan je al 20 kW opladen.
Maar ze zijn volgens mij nog niet geïdentificeerd op de diverse sites met laadpaal locaties. Dat zou dus eigenlijk wel moeten.

En om een mogelijk misverstand uit de weg te ruimen, is een Type 2 combo stekker weer iets anders als een normale Type 2 stekker ??
Het snoer dat Tesla bij de auto levert heeft aan beide kanten een normale Type 2 stekker ?
 
Ik weet het, Mennekes is een merk, maar bekt beter dan type 2.

En inderdaad je kunt er dan met je combo lader 20 kW (niet 22) opladen.
Ik ben verwend. Bij de openbare laadpalen in Amsterdam kan je al 20 kW opladen.
Maar ze zijn volgens mij nog niet geïdentificeerd op de diverse sites met laadpaal locaties. Dat zou dus eigenlijk wel moeten.
Ja, die 32A palen heb ik in Amsterdam al eens gevonden. Ideaal, ook met de Roadster!

En om een mogelijk misverstand uit de weg te ruimen, is een Type 2 combo stekker weer iets anders als een normale Type 2 stekker ??
Het snoer dat Tesla bij de auto levert heeft aan beide kanten een normale Type 2 stekker ?

Dit is de Type 2 combo:

combo-and-mennekes-plug.jpg


Daar zitten dus twee extra pinnen onder voor het snelladen met gelijkspanning.
 
Ben ik nou de enige die het vreemd vindt dat iedere fabrikant zijn eigen laadsysteem door probeert te drukken? Een gezamelijk systeem lijkt me beter....
Neen, je bent niet de enige :)

Maar wil elke fabrikant ook niet zijn videorecorder standaard doordrukken (VHS vs betamax) of andere video standaarden (Bluray vs ... (ik ben echt de naam kwijt :))
Zelfs gewone elektriciteitsstekkers zijn verschillend over de hele wereld.

We komen er wel met die verschillende standaarden ;-)
 
Ben ik nou de enige die het vreemd vindt dat iedere fabrikant zijn eigen laadsysteem door probeert te drukken? Een gezamelijk systeem lijkt me beter....
Lijkt mij ook. Overigens zijn de stekkers van Tesla anders, maar elektrisch is het wel het zelfde.

Europa heeft overigens wel de regel gesteld dat auto's een type 2 ingang moeten hebben. Zie waardoor de Model S die heeft, naast het 3-fase laden.

De Type 2 Combo stekker bied enkel snelladen tot 80kW er bij.


Sent from my phone, so my apologies for typos.