Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals eerder toegelicht vandaag de EV-box homecharger geïnstalleerd, is netjes verzorgt door Hans maar kan helaas nog niet getest worden, geen tesla.

De box hangt dus binnen, de EV-chargeking kabel (met afstandsbediening) buiten.

Laat de Tesla nu maar komen!
foto 1.JPG
foto 3.JPG
foto 2.JPG
 
Wat kan er 'meer' dan? Info ontvangen over laadstatus, accu temp, dat soort dingen?

Klopt. Het DC protocol gaat beide kanten op en zo weet het laadstation dus ook hoe vol een accu is.

Zo zouden laders dus kunnen sturen met laden. De lader weet hoe vol de accu is en kan op basis daarvan beslissen wie er eerder mag laden.

Je kan in theorie dus ook prima een hele berg met CCS laders neer zetten die samen één 50kW aansluiting delen. Onderling kunnen ze dus uitwisselen welke stekker er meer stroom krijgt.

Het is daarmee véél beter te sturen dan het (huidige) AC protocol.
 
Even rekenen, single phase betekend nl één fase, de meeste aansluitingen zijn in Europa 16a, P=I x U dus 16x235V is 3760w oftewel 3.7kw, dus ik probeer het te begrijpen, als je single phase leest moet het een systeem zijn voor de US markt waar wel meer op "single phases" wordt gewerkt met zware vermogens. Heb het graag fout dus als iemand me wat wil voorrekenen graag!
 
Interessant!

Wist ik wel dat je dat interessant ging vinden. :biggrin:

- - - Updated - - -

Even rekenen, single phase betekend nl één fase, de meeste aansluitingen zijn in Europa 16a, P=I x U dus 16x235V is 3760w oftewel 3.7kw, dus ik probeer het te begrijpen, als je single phase leest moet het een systeem zijn voor de US markt waar wel meer op "single phases" wordt gewerkt met zware vermogens. Heb het graag fout dus als iemand me wat wil voorrekenen graag!

Klopt, voor 24kW aan 230V moet er dus 104A door de kabels stromen. :eek:
Iets voor installateurs dus...
 
Ik heb hier de Tesla (via Tesla Owners REST API), en de Keba laadpaal (via hun UDP JSON based protocol) in mijn domotica systeem geintegreerd. Dat opent de deur naar leuke zaken, zoals het load-balancen van het energieverbruik van de Tesla en de "domestic" vraag voor energie. Een van de dingen die me onmiddelijk opviel is dat van 0 tot 11kW laden (3 phase, 400V) te charger in de Tesla eenders welk amperage lijkt te aanvaarden, maar tussen 11 een 22kW is het binair. Ofwel is er genoeg stroom voor 22kW laden, ofwel niet, en dan val je direct terug naar 11kW. En niets tussenin.

Widoh, dat ook al gemerkt in je Open EVSE efforts?
 
Ik heb hier de Tesla (via Tesla Owners REST API), en de Keba laadpaal (via hun UDP JSON based protocol) in mijn domotica systeem geintegreerd. Dat opent de deur naar leuke zaken, zoals het load-balancen van het energieverbruik van de Tesla en de "domestic" vraag voor energie. Een van de dingen die me onmiddelijk opviel is dat van 0 tot 11kW laden (3 phase, 400V) te charger in de Tesla eenders welk amperage lijkt te aanvaarden, maar tussen 11 een 22kW is het binair. Ofwel is er genoeg stroom voor 22kW laden, ofwel niet, en dan val je direct terug naar 11kW. En niets tussenin.

Widoh, dat ook al gemerkt in je Open EVSE efforts?

Nee, niet gezien. Ik kan van 6 tot 32A laden tot op de Ampere exact.
 
Uh... bizar. De charger doet er in elk geval wat over om zich aan te passen aan een hogere stroom, en er is een ramp-up vanaf 0A als je start met laden.

Hebben jullie recente wagens? mijne is prod Jan/Feb 2015. Misschien is er iets veranderd in de recente wagens. Je zou zeggen dat het is alsof dat de tweede/dual charger pas later opstart, maar dat lijkt me ook niet logisch.

Nu, in de praktijk, omdat ik 's nachts meestal laad, heb ik nog nooit moeten load-balancen. Ik vrees dat het niet meer dan een leuke hack zal zijn ;-)
 
Uh... bizar. De charger doet er in elk geval wat over om zich aan te passen aan een hogere stroom, en er is een ramp-up vanaf 0A als je start met laden.

Hebben jullie recente wagens? mijne is prod Jan/Feb 2015. Misschien is er iets veranderd in de recente wagens. Je zou zeggen dat het is alsof dat de tweede/dual charger pas later opstart, maar dat lijkt me ook niet logisch.

Nu, in de praktijk, omdat ik 's nachts meestal laad, heb ik nog nooit moeten load-balancen. Ik vrees dat het niet meer dan een leuke hack zal zijn ;-)

De mijne is uit Sep 2013. Al lijkt het mij stug dat hiet een verschil in zit.
 
Ik doe net hetzelfde met mijn 85D van april.

Keba P20 wordt via UDP aangestuurd door mijn domotica (Loxone Miniserver) die op zijn beurt schneider iEM3155 verbruiksmeters uitleest via modbus. Update interval is momenteel 30 seconden, en dit wordt perfect gevolgd door de Keba en Tesla.