Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hem 'm van het begin (23 sept 2013).

Erg veel plezier van gehad tijdens vakanties in Italië. Ben daar afhankelijk van 220V laden aan huis (dichtstbijzijnde lader is op 70km) en lokale laders zijn vaak 22kW. Afgelopen twee jaar (bijna) nog geen SuC's. Dat betekent dat ik onderweg met een uurtje stoppen voor lunch weer 100 km er bij heb. Maw - met deze snelheid van laden goed te integreren in je dagelijkse vakantieplanning. Ook in NL heeft dat me dat de afgelopen tijd wel geholpen.

Blijft dus afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden/situatie.
 
Even voor een juiste beeldvorming van mij; ik begrijp dat een DUO -lader niet standaard geleverd wordt. Een DUO -lader heeft niets van doen met een Supercharger. Standaard heb ik nergens de optie DUO -lader gezien in de optielijst toen ik begin deze maand de S besteld heb. Hoe kom ik nu aan een DUO -lader en wat kost dat nu?

Thuis heb ik het bijna voor elkaar dat ik straks met 11kW kan laden, en op de zaak met 22kW. Nu begrijp ik een beetje dat ik met die 22kW op de zaak niets heb zonder DUO -lader! Niemand die mij dat verteld heeft (helaas).

Ik weet, hier moet ik eigenlijk voor bij "mijn" Delivery Experience Specialist zijn, maar het lijkt me interessant dit verder op dit draadje te houden.
 
Even voor een juiste beeldvorming van mij; ik begrijp dat een DUO -lader niet standaard geleverd wordt. Een DUO -lader heeft niets van doen met een Supercharger. Standaard heb ik nergens de optie DUO -lader gezien in de optielijst toen ik begin deze maand de S besteld heb. Hoe kom ik nu aan een DUO -lader en wat kost dat nu?

Thuis heb ik het bijna voor elkaar dat ik straks met 11kW kan laden, en op de zaak met 22kW. Nu begrijp ik een beetje dat ik met die 22kW op de zaak niets heb zonder DUO -lader! Niemand die mij dat verteld heeft (helaas).

Ik weet, hier moet ik eigenlijk voor bij "mijn" Delivery Experience Specialist zijn, maar het lijkt me interessant dit verder op dit draadje te houden.

Ja dit klopt. Voor 22 Kw laden AC is de duolader noodzakelijk. Maar 11 Kw is ook bijna 50 km/uur laden. Het is een afweging.
 
Thuis heb ik het bijna voor elkaar dat ik straks met 11kW kan laden, en op de zaak met 22kW. Nu begrijp ik een beetje dat ik met die 22kW op de zaak niets heb zonder DUO -lader! Niemand die mij dat verteld heeft (helaas).

Is het niet een optie na levering ?
"Het is mogelijk een duolader te installeren na levering van uw Model S, waardoor de laadcapaciteit verdubbeld wordt, mits het vermogen daarvoor beschikbaar is."
http://www.teslamotors.com/nl_NL/models-charging#/highpower
 
Aanvulling op Hans,
Dual/Duo lader was voorheen een optie in de optielijst van uitlevering (lees: in USA ingebouwd). Tegenwoordig kan men de dual lader alleen achteraf (dus als de auto in NL is) laten inbouwen. Het kost tegen de 2k (prijzen varieren laatste tijd een beetje) dus neem even contact op met je sales manager die weet precies wat het kost, hoe het werkt en waarom er zijn die ervoor kiezen.
Ik zou altijd bij een kleinere accu (70 of 60) zo snel mogelijk willen laden om wachttijden te beperken. De kans dat je een keer moet (bij)laden is met een kleinere accu groter en dan wil je zo snel mogelijk weer onderweg zijn, lijkt me.

Note: laden via duo lader heeft niets van doen met laden aan Super Charger, die staat "direct" in verbinding met de accu (waardoor super snel laden mogelijk is)
 
Last edited:
Dag Robert, dat had ik ook gelezen maar er is niemand van Tesla die mij in het hele aanschaftraject er iets over verteld heeft. Dus ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat standaard al met 22kW kon laden want dat behoort tot de mogelijkheden tenslotte. Even los van verschillende soorten laadkabeltjes die ik bij moet kopen.
 
Op basis van mijn ervaring, en zoals je leest ook de meeste andere Tesla rijders die m al een tijdje hebben, zou ik m voorlopig niet bestellen. Het moet wel heel gek lopen als je met je volgeladen 90kW pack s'ochtends vertrekt en icm het alsmaar dichter wordende SuC netwerk niet uitkomt. Bij mijn vakanties voldoet laden via 220 volt, ca. 10km/u en de reis zelf via de SuC's.
 
Nu ja - er hebben 6 man gereageerd... -;)

maar zonder gekheid - het hangt er vanaf hoe je rijpatroon is. Als je vaak overdag vrijwel leeg thuis komt en iemand moet s'avonds de auto nog gebruiken..
en hoeveel waarde je er aan hecht minimaal gedoe te hebben... als je 22kW kunt laden is het makkelijk en de kans op moeten "wachten" kleiner...
Maar ook met enkellader kom je altijd weg. Je kan het er altijd later nog bij laten plaatsen.


...en zoals je leest ook de meeste andere Tesla rijders die m al een tijdje hebben, zou ik m voorlopig niet bestellen. .
 
Eigenlijk nooit behoefte gehad aan laden met 22kW. Destijds wel de duo lader er in laten zetten maar tijdens onze roadtrip was ik maar wat blij dat hij erin zat.
Nu tweemaal MOETEN laden aan een laadpaal ipv SuC omdat ik het niet zou halen en dan is het wel heel erg fijn om niet 2 uur te moeten wachten maar na een uur al weer op pad te kunnen.

Ook moet de destination chargers denk ik dat ik vaak blij zal zijn met de dubbele laadsnelheid.
 
Oeps, ik had mij niet gerealiseerd dat ik met mijn onschuldige vraag aan Martin van Wijk over duoladers direct een stroom reacties zou oproepen... De achtergrond van de vraag was alleen maar dat hij sprak over een krachtstroomaansluiting. Normaal gesproken kan je daarmee 17Kw (bij 25A) of 22Kw (bij 32A) laden, en omdat hij sprak over het testen van de aansluiting vroeg ik me af of het voor hem relevant was te weten dat de aansluiting niet slechts tot 16A zou werken maar tot de volle 25A of 32A. M.a.w. het al dan niet aanwezig zijn van een duolader leek me relevant voor de testmethode.

Maar goed, dit geheel terzijde. Als we het dan toch over duolader hebben, hierbij (fwiw) mijn eigen ervaringen. Aanvankelijk was ik helemaal niet van plan om een duolader aan te schaffen. Totdat Edi99 bij mij kwam om mijn laadpaal i.c.m. smartcharger te testen en ik zag dat er gemakkelijk 16 tot 17 Kw werd geladen zelfs al stond de wasmachine aan (mijn aansluiting is 25A). Dat is dus al 1,5x de snelheid van 16A laden en toch wel aantrekkelijk. Toen toch maar de knoop doorgehakt en de duolader laten installeren, gelijk bij aflevering van de auto.

Inmiddels ook ervaring gehad met opladen bij een 32A CEE aansluiting (rode stekker) en was toen wel blij dat het snel ging. Uiteraard, er zijn vele situaties waarin het niet zo veel uitmaakt. Gemiddeld is mijn accu 's nachts in twee uur weer opgeladen. Dat zou natuurlijk ook in 3 of 4 uur kunnen bij langzamer laden, geen probleem. Maar het verschil heb ik ervaren toen ik een paar keer aan een 16A laadpaal stond. Voor mijn gevoel was dat erg langzaam laden. Ook een lange lunch bleek eigenlijk niet voldoende om weer goed op te laden; met 32A zou dat geen probleem zijn geweest.

Eigenlijk wil je van het laden zo min mogelijk last hebben; d.w.z. hoe sneller hoe beter. Met een duolader kan de auto op een 3 fase aansluiting 2x zo snel laden als zonder duolader (uitgaande van 32A; bij 25A altijd nog 1,5x zo snel). Die duolader kost dan wel iets extra, maar ten opzichte van de totaalprijs ook weer niet de hele wereld. Afhankelijk van waar je precies laadt kun je er een hoop gemak mee winnen - ik houd niet zo van wachten.

Eindconclusie: je kunt je ook prima redden zonder een duolader, maar het kan ook een fijne toevoeging zijn die je leven weer wat makkelijker maakt. Ik kan andere opties op de Tesla bedenken die hetzelfde kosten maar minder praktisch nut hebben.
 
Oeps, ik had mij niet gerealiseerd dat ik met mijn onschuldige vraag aan Martin van Wijk over duoladers direct een stroom reacties zou oproepen...

Ik was blij met je vraag hoor NielsH, nu zie ik ook hoe de anderen erover denken. En wat betreft het laden, Hans heeft me gisteren erg geholpen en alles werkt. Dus laat de Tesla maar snel komen. De duolader laat ik nog even zitten, even afwachten hoe het straks zal gaan.
 
Toen de Classic S werd besteld was de duo-lader af fabriek goedkoper dan wanneer je 'm achteraf liet inbouwen.

Nu is dat even duur en kun je dus risicoloos aan den lijve ervaren dat je 'm niet nodig hebt. (Op het gedoe achteraf na,
maar er zijn altijd wel wat punten van nazorg. Dus naar het SeC moet je toch wel een keer.)
 
De noodzaak is er niet echt voor een dual lader, maar het geeft wel een gevoel van comfort dat het kan als je het nodig hebt.
Zelfde ervaring als Erik: zodra je buiten suc gebied gaat (of als je daarvoor erg moet omrijden) dan is iedere optie om sneller te laden een zegen.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de chademo adapter. Die gebruik je in de praktijk ook (bijna) niet. Maar als je een keertje extra prik nodig hebt dan is het toch erg comfortabel dat het vlotter gaat.