Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De USA uitvoering van de charge port ( de aansluiting in de auto zelf ) is niet geschikt voor 3 fasen AC.
Wat gaat Tesla hier aan doen ?

Wordt het een speciale versie van hun eigen connector (met een extra pin) of wordt het een soort extra zwaar uitgevoerde Type 2 ( a la Mennekes ) connector,
zodat we straks zonder een adapter te gebruiken bij de 43 kW AC snelladers kunnen laden ?

De 43 kW AC laders krijgen namelijk een eigen kabel met een Type 2 ( a la Mennekes ) connector, dus geen Type 2 Combo.
 
De USA uitvoering van de charge port ( de aansluiting in de auto zelf ) is niet geschikt voor 3 fasen AC.
Wat gaat Tesla hier aan doen ?

Wordt het een speciale versie van hun eigen connector (met een extra pin) of wordt het een soort extra zwaar uitgevoerde Type 2 ( a la Mennekes ) connector,
zodat we straks zonder een adapter te gebruiken bij de 43 kW AC snelladers kunnen laden ?

De 43 kW AC laders krijgen namelijk een eigen kabel met een Type 2 ( a la Mennekes ) connector, dus geen Type 2 Combo.

Zie: Model S Opties en Prijzen | Tesla Motors

Type 2 ingang tot 20kW


Sent from my phone, so my apologies for typos.
 
Tesla zou voor de EU een Mannekes compatible connector maken, wel hun eigen connector dus, met langere (en of extra) pinnen voor superchargers e.d. - maar met een mannekes compatible layout...

Dat is heel erg mooi, dan kunnen we inderdaad 20 kW bij de 43 kW AC snelladers laden, mits je over een duo lader beschikt.
Dan kan ik zonder probleem van Amsterdam naar Parijs rijden via de 43 kW AC lader bij Total Ruisbroek, Brussel langs de E19.
 
Grappig dat er een 43 kW AC lader in die kleine goedkope Renault ZOE zit, terwijl wij 1.500 euro moeten bijbetalen om 10 kW AC extra te kunnen laden.
Zou Renault soms van een slimme goedkopere techniek gebruik maken om AC om te vormen in DC ?
Ja, Renault heeft inderdaad een slimme oplossing bedacht waar de rest niet aan gedacht heeft. Ze gebruiken het regeneratie systeem om de accu te laden. Dit heb je toch nodig en nu vang je twee vliegen in 1 klap...
 
Zoals beloofd hier wat meer info over de Chinese laadkabel met type 2 pluggen.
De kabel met pluggen zoals ik hier heb liggen weegt 2,8kg , lengte 3 meter.
Weerstand tussen PP en PE is 220 Ohm , wat overeenkomt voor 6mm2 kabel geschikt voor (3x) 32A

Foto's van buiten en binnen kant:
IMG_2795.JPG
IMG_2796.JPG
IMG_2797.JPG
IMG_2799.JPG
IMG_2800.JPG
IMG_2801.JPG
IMG_2802.JPG
IMG_2803.JPG
IMG_2804.JPG
IMG_2806.JPG
IMG_2808.JPG
 
Weet jij of hieraan die intelligentie kan worden toegevoegd waarmee de laadsnelheid wordt aangepast aan de rest van het actuele stroomverbruik?
Ik heb zit zoeken, heel misschien kan het, maar ik denk het niet.

Zoals beloofd hier wat meer info over de Chinese laadkabel met type 2 pluggen.
De kabel met pluggen zoals ik hier heb liggen weegt 2,8kg , lengte 3 meter.
Weerstand tussen PP en PE is 220 Ohm , wat overeenkomt voor 6mm2 kabel geschikt voor (3x) 32A

Foto's van buiten en binnen kant:
Ahhh, DoStar, die kende ik al!

Opzich ziet het er prima uit, maar hoe voelt het plastic aan?

Wat direct op valt is dat dit een los te schroeven stekker is, waar de kabels van Mennekes zelf volledig gegoten zijn en daarmee dus nog een stukje robuuster.

Wat is je algemene indruk als je die kabel zo vast hebt?
 
er is een dip-switch waar je kan kiezen tussen 16/32 (maar dat is slechts 1 van de 16 schakelpuntjes, de rest is niet gedocumenteerd en laat misschien andere stroomsterktes toe toe)
In de box zelf zit: een klemmenstrook (voor het aansluiten van de 5G6 kabel) 1 relais, 1 automaat, 1 24V voeding, 1 Printplaat met de logica gemonteerd op de muurplaat en natuurlijk de type 2 contactdoos op het naar beneden scharnierende deksel.
Voor montage heb je wel een Torx schroevendraaier nodig met center pin.

http://www2.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/425000-449999/431396-an-01-nl-INSTALL_HEIMLADESTATION_KEC_P20_TYP1_16A.pdf

Op p34 van dit document staat hoe je de stroomsterkte via de dip switches moet regelen
 
Essent (RWE ) heeft een laadpuntenkaart waarmee je alle 22kW AC laadpunten in Europa kunt selecteren.
Als je beschikt over een duolader kan je hier 20kW laden, dat is ca. 80 - 100 km per laaduur.
In Nederland heeft Essent vooralsnog alleen 35 laadpunten met 22 kW AC in Amsterdam staan.

Laadpuntenkaart | Essent

Schermafbeelding 2013-06-02 om 8.04.56 PM.png


- - - Updated - - -

Ook Nuon heeft een oplaadpuntenkaart met 22 kW AC laadpunten.
Ook deze staan alle in en om Amsterdam.

https://www.nuon.nl/ev/publiek/kaartoplaadpunten.do

Schermafbeelding 2013-06-02 om 8.12.36 PM.png
 
ik ben nog altijd niet mee.
We zouden de ModelS driefazig kunnen laden, en verder via het scherm de laadstroom instellen.
Wat is dan het nut van deze dure toestellen ? waar zit de meerwaarde ?

bedankt.
Deze laadpalen hebben extra veiligheden met aardlek schakelaren en zijn speciaal gemaakt voor deze stroomsterktes.

Deze palen werken ook met een andere auto dan de Model S, dus elke vriend of kennis die over X jaar langs komt met zijn EV kan inpluggen en gewoon bij je laden.

Essent (RWE ) heeft een laadpuntenkaart waarmee je alle 22kW AC laadpunten in Europa kunt selecteren.
Als je beschikt over een duolader kan je hier 20kW laden, dat is ca. 80 - 100 km per laaduur.
In Nederland heeft Essent vooralsnog alleen 35 laadpunten met 22 kW AC in Amsterdam staan.

Laadpuntenkaart | Essent


Ook Nuon heeft een oplaadpuntenkaart met 22 kW AC laadpunten.
Ook deze staan alle in en om Amsterdam.

Nuon Elektrisch Rijden
Tof! Ook in Duitsland. Dan kan mijn rit naar Magdeburg toch als ik de auto in September heb. Het zou namelijk érg krap worden, dus eventjes bij een 22kW paal staan los dat voor me op. SuperChargers zijn beter, maar daar reken ik nog niet op voor September.
 
Oplaadpunten van E-laad (die helaas met de plaatsing van laadpunten zijn gestopt) leveren maximaal 11 kW AC.

Schermafbeelding 2013-06-02 om 8.18.05 PM.png


Daarnaast zijn er nog CHAdeMO snellaadpunten van TheNewMotion waar je binnenkort 43 kW AC kunt laden.


Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

De TheNewMotion locaties kan je vinden door in de rechterkolom / vermogen: snellader / sterker: CHAdeMO / eigenaar: TheNewMotion / te selecteren


Schermafbeelding 2013-06-02 om 8.23.35 PM.png


- - - Updated - - -

Bijna vergeten dat Total de mogelijkheid biedt om op 8 punten in NL en op 11 punten in BE zowel CHAdeMO als 43 kW AC te kunnen laden.

Je kunt de locaties vinden door eigenaar: Total te selecteren.

Let op: Total heeft een prepaid systeem genaamd Plug to Drive.
Je kunt de kaarten bij de kassa's kopen. Niet alle Total medewerkers blijken hiervan op de hoogte te zijn. Gewoon stug volhouden.
De kosten voor CHAdeMO zijn 4 euro per 10 minuten laden. Bij 22 kW zal het waarschijnlijk goedkoper zijn.

Schermafbeelding 2013-06-02 om 8.29.52 PM.png