Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeer mijn elektricien uit te leggen dat ie een 5 aderige kabel grondkabel moet leggen met daarin een geelgroene aardedraad.
Die kabel bestaat wel maar is geen grondkabel. In grondkabels zit geen geelgroene aardedraad. Zou ik een dergelijke kabel willen, dan moet deze in een mantelbuis worden gelegd.
Volgens mijn elektricien is de enige kabel die zonder mantelbuis de grond in kan een 4 aderige kabel, 3 fasen en een O met een metalen gevlochten aardedraad erom heen. Om het geheel zit weer een taaie kunststof buitenkant. Deze 4 x 6mm2 met gevlochten metalen aarde is volledig geschikt om 3x32A te laden.
Klopt dit Widodh?
 
Ik probeer mijn elektricien uit te leggen dat ie een 5 aderige kabel grondkabel moet leggen met daarin een geelgroene aardedraad.
Die kabel bestaat wel maar is geen grondkabel. In grondkabels zit geen geelgroene aardedraad. Zou ik een dergelijke kabel willen, dan moet deze in een mantelbuis worden gelegd.
Volgens mijn elektricien is de enige kabel die zonder mantelbuis de grond in kan een 4 aderige kabel, 3 fasen en een O met een metalen gevlochten aardedraad erom heen. Om het geheel zit weer een taaie kunststof buitenkant. Deze 4 x 6mm2 met gevlochten metalen aarde is volledig geschikt om 3x32A te laden.
Klopt dit Widodh?

Draka Service

7.50 per meter, 5 aders en nog een met staal omvlochten bewapening
 
Ik probeer mijn elektricien uit te leggen dat ie een 5 aderige kabel grondkabel moet leggen met daarin een geelgroene aardedraad.
Die kabel bestaat wel maar is geen grondkabel. In grondkabels zit geen geelgroene aardedraad. Zou ik een dergelijke kabel willen, dan moet deze in een mantelbuis worden gelegd.
Volgens mijn elektricien is de enige kabel die zonder mantelbuis de grond in kan een 4 aderige kabel, 3 fasen en een O met een metalen gevlochten aardedraad erom heen. Om het geheel zit weer een taaie kunststof buitenkant. Deze 4 x 6mm2 met gevlochten metalen aarde is volledig geschikt om 3x32A te laden.
Klopt dit Widodh?
In principe zou je die metalen vlecht als aarde kunnen gebruiken, opzich niet een groot probleem.

Wat mij enkel verbaasd is dat hij niet op de hoogte is van het bestaan van dergelijke kabels.

Zoals wassenberg al aangeeft, Draka levert deze kabels gewoon. Ik heb thuis ook van Draka die kabel liggen, goed spul!

Zie anders ook deze kabel: 5x6mm2 YMVKas Grondkabel ( Afscherming dient als aardedraad )
 
Last edited:
In principe zou je die metalen vlecht als aarde kunnen gebruiken, opzich niet een groot probleem.

Wat mij enkel verbaasd is dat hij niet op de hoogte is van het bestaan van dergelijke kabels.

Zoals wassenberg al aangeeft, Draka levert deze kabels gewoon. Ik heb thuis ook van Draka die kabel liggen, goed spul!

Zie anders ook deze kabel: 5x6mm2 YMVKas Grondkabel ( Afscherming dient als aardedraad )

Het argument van mijn elektriciën is dat ie bij voorkeur een afschermende manteldraad als aarde gebruikt. Er zijn drie echte stroomvoerende draden nodig plus een nul. Een vijfaderige kabel met aanvullend een manteldraad die als aarde te gebruiken is, betekent dat er 1 draad ongebruikt zal blijven. Het is niet gebruikelijk, ik praat de man na, om naast de aardende mantelafscherming ook nog een extra aardedraad te gebruiken. Volgens hem is dat dubbelop.

Per saldo zijn beide mogelijkheden OK. Ik krijg er garantie op, dus zou het goed moeten gaan.
 
Het argument van mijn elektriciën is dat ie bij voorkeur een afschermende manteldraad als aarde gebruikt. Er zijn drie echte stroomvoerende draden nodig plus een nul. Een vijfaderige kabel met aanvullend een manteldraad die als aarde te gebruiken is, betekent dat er 1 draad ongebruikt zal blijven. Het is niet gebruikelijk, ik praat de man na, om naast de aardende mantelafscherming ook nog een extra aardedraad te gebruiken. Volgens hem is dat dubbelop.

Per saldo zijn beide mogelijkheden OK. Ik krijg er garantie op, dus zou het goed moeten gaan.
Valide argument van hem :)

Wat je wil is dat áls er een schep voor de kabel gaat, de schep goed contact maakt met de aarde en dat gebeurd dus door middel van de mantel.
 
Op hun website is een Model S afgebeeld. Mag toch hopen dat ze daarmee rekening houden.
http://www.fastned.nl/

Vind dit een goed idee, lijkt me zelfs heel sterk op het concept van de Tesla Superchargers. Als je dan een auto met kleine batterij hebt, kan je overal heel snel laden, dus de aanschaf van EV's zal dan zeker interessanter worden.

Maar ik vraag me toch af of we hier in Europa niet weer een zootje van nationale aanbieders aan het maken zijn. Waarom kan dit niet op een europees niveau gedaan worden? Het is vergelijkbaar met de Telecom, Internet, Media industrie. Ik betaal begot roaming kosten als ik 10km naar het noorden rij en mijn gms durf te gebruiken (ken jij ook wel zeker widodh, als je zuidwaarts zou gaan). Laat staan dat ik iets met het internet zou durven proberen, plots wordt het dan bijna onbetaalbaar.

Op deze nationale manier zal fastned goed zijn voor lokaal gebruik en Tesla (een amerikaans bedrijf) goed zijn voor internationaal (en gratis) laden. Wie van de twee zal het halen? Een nieuw projectje voor Neelie Kroes me dunkt (die is echt goe bezig!)
 
Maar ik vraag me toch af of we hier in Europa niet weer een zootje van nationale aanbieders aan het maken zijn. Waarom kan dit niet op een europees niveau gedaan worden? Het is vergelijkbaar met de Telecom, Internet, Media industrie. Ik betaal begot roaming kosten als ik 10km naar het noorden rij en mijn gms durf te gebruiken (ken jij ook wel zeker widodh, als je zuidwaarts zou gaan). Laat staan dat ik iets met het internet zou durven proberen, plots wordt het dan bijna onbetaalbaar.



In de tweede helft van dit jaar zal Hubject live gaan, dat Europese roaming daadwerkelijk mogelijk maakt (alle Duitse, Oostenrijkse, Deense providers zijn al aan boord). Dan is afhankelijk van de ‘thuisprovider’ Europawijd laden mogelijk.

HUBJECT - CONNECTING EMOBILITY NETWORKS.
 
Ik ben zojuist even gaan kijken bij de snellader bij Hotel van der Valk in Middelburg (hier echt 300 meter vandaan).

snellader_hotel_valk_middelburg.jpg


Zoals je kan zien zit de CHAdeMO stekker er al aan, maar de 3-fase 63A mennekes stekker nog niet. Het is echter wel duidelijk te zien dat deze snellader is voorbereid op een tweede aansluiting. Helaas kan de Model S er met maar 22kW laden, maar toch, het is wel zo handig!

Overigens staat er ook nog een simpele Lolo naast voor het langzamere laadwerk.