Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien het ondertussen een vrij pittig thread is geworden is het nogal lastig om de meningen over de verschillende laadpalen snel te verzamelen.
Dus bij deze mijn vraag.


Welke laadpaal/bedrijf ()welke de installatie voor z'n rekening neemt) raden jullie aan als ik de volgende wensen heb.
- rfid lezer
- vaste kabel (8m)/geen vaste kabel ben ik niet geheel over uit
- zakelijke aanschaf
- ivm verrekenen stroomverbruik is een digitaal overzicht wel handig
- wandmodel
- uitbreiding meterkast (de huidige meterkast is redelijk verouderd) (nieuwe aardlekschakelaars voor elke groep?)


Als ik het goed heb begrepen werkt de smart-oplossing van Newmotion alleen met een SlimmeMeter
De smart-oplossing van Cohere werkt met een Maxem component ?


Zijn er stevige voor- en/of nadelen voor de volgende merken te bedenken ?
Wat ik op het oog heb zijn de volgende :


Laadstation lolo 3-fase (11-22 kW)
KEBA P20, deze heeft alleen een levertijd van 3weken als ik een rfid lezer bij wil
EVBOX
ICU Compact (levertijd van 7werkdagen)


Excuses als dit allemaal al lang en breed is behandeld, maar het zou mij wel erg helpen in het maken van de keuze voor het laadpunt.
 
Ik vind het ook overbodig, heb het zelf ook niet. In 3 jaar tijd heeft er nog nooit iemand op mijn oprit gestaan waar ik geen toestemming aan gaf.

Het Type 2 socket is veilig, er staat geen spanning op als er geen EV aan zit.

RFID lezer kan kapot, is complexer en duurder. Ik heb gewoon een EVSE die begint met laden zodra er een auto aan zit. KISS, Keep it Simple and Stupid.

Mooi, weer een vraag minder. Wordt een wandmodel met vaste kabel en geen afsluitmogelijkheid. Idd KISS (en al helemaal voor m'n vrouw). Nu nog een beetje mooi model gaan uitzoeken. Met name waarbij ik de kabel een beetje goed kan ophangen/rollen.
 
Mijn Lolo Pro heeft plug&charge: er zit wel een RFID lezer in maar die heb ik uit laten schakelen. De kans dat er iemand op mijn oprijpad komt en dan naast mijn huis op mijn terrein gaat laden is minimaal.... Ik zou inderdaad wel voor een laadpaal gaan en niet een gewone (rode) stekker.. Veiligheid voor alles.

Voor de rest: lees de vorige 422 pagina's even ;)

Enne.. welkom!
 
Mijn Lolo Pro heeft plug&charge: er zit wel een RFID lezer in maar die heb ik uit laten schakelen. De kans dat er iemand op mijn oprijpad komt en dan naast mijn huis op mijn terrein gaat laden is minimaal.... Ik zou inderdaad wel voor een laadpaal gaan en niet een gewone (rode) stekker.. Veiligheid voor alles.

Voor de rest: lees de vorige 422 pagina's even ;)
.. welkom!


haha dat was ik van het weekend al van plan inderdaad ;)
 
Mooi, weer een vraag minder. Wordt een wandmodel met vaste kabel en geen afsluitmogelijkheid. Idd KISS (en al helemaal voor m'n vrouw). Nu nog een beetje mooi model gaan uitzoeken. Met name waarbij ik de kabel een beetje goed kan ophangen/rollen.
Het mooiste is imho de Tesla HPWC maar die komt pas volgend jaar ergens uit.
(Vandaar dat ik ook ondertussen gewoon met de UMC ga laden).
 
Laat je wel goed adviseren mbt aftrekposten...

Voor zowel MIA als KIA gelden minimabedragen, en MIA voor laadpaal naast Auto mag alleen in bijzondere (heel dure) gevallen. Anders wordt dit geacht daar direct in meegenomen te worden, maar met de Tesla zit je al aan de 50K limiet.... Dus... of heel goedkoop OF duurder dan 2500 Euro!

Zie ook:

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/elektrisch-vervoer

De laadpaal kan apart worden gemeld onder code F 3720 als het investeringsbedrag groter is dan € 2.500. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de e-auto als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt. Voor code G 3110 is het maximaal te melden bedrag € 50.000 per voertuig (inclusief laadpaal), voor code D 3111 is dit € 35.000 (inclusief laadpaal) per personenauto en voor code E 3112 is dit € 12.500 per personenauto. Ligt de aanschafprijs van de auto boven het maximumbedrag en is de laadpaal goedkoper dan € 2.500, dan is het niet mogelijk om de kosten van de laadpaal nog mee te nemen. Eventuele subsidie voor de auto (en laadpaal) moet u van het te melden investeringsbedrag aftrekken.
 
Laat je wel goed adviseren mbt aftrekposten...

Voor zowel MIA als KIA gelden minimabedragen, en MIA voor laadpaal naast Auto mag alleen in bijzondere (heel dure) gevallen. Anders wordt dit geacht daar direct in meegenomen te worden, maar met de Tesla zit je al aan de 50K limiet.... Dus... of heel goedkoop OF duurder dan 2500 Euro!

Zie ook:

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/elektrisch-vervoer

De laadpaal kan apart worden gemeld onder code F 3720 als het investeringsbedrag groter is dan € 2.500. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de e-auto als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt. Voor code G 3110 is het maximaal te melden bedrag € 50.000 per voertuig (inclusief laadpaal), voor code D 3111 is dit € 35.000 (inclusief laadpaal) per personenauto en voor code E 3112 is dit € 12.500 per personenauto. Ligt de aanschafprijs van de auto boven het maximumbedrag en is de laadpaal goedkoper dan € 2.500, dan is het niet mogelijk om de kosten van de laadpaal nog mee te nemen. Eventuele subsidie voor de auto (en laadpaal) moet u van het te melden investeringsbedrag aftrekken.


Dank! Daar heb ik me inderdaad ook al aardig in verdiept.De 2500euro moet dan ook nog 2500excl btw zijn. Als ik het sommetje goed heb gemaakt en de mia/kia eraf heb gehaald en de paal afschrijf over 5jaar dan is het netto een mooi bedrag voor zo'n laadpaal.
 
Bedankt. Ik koop het laadstation zakelijk dus ik kan hem afschrijven, MIA, BTW etc. Ik heb inmiddels een uitgebreide offerte gekregen van Cohere. Die raden ook een Maxem aan. De Maxem dirigeert de stroom die over is naar de lader, zodat je altijd max kan laden. Dus als ik de inductiekookplaat aanzet, dan zal de Tesla minder stroom krijgen. Zo heb ik het begrepen. Dan heb je ook geen verzwaring nodig van 3 x 25 naar 3 x 35, wat weer 750 eurp p/j vastrecht scheelt. De Maxem zal alle beschikbare stroom van alle groepen naar de Tesla sturen. Verder een app met veel mogelijkheden o.a. scheiden verbruik Tesla en de rest van het huis. Met alleen een lader ben ik er niet, in de meterkast moet het een en ander aangepast en een kabel naar de oprit etc. Totaal plaatje kost 2600 ex BTW. Ik zal ook contact zoeken met vanleeuwen. En de posts/blogs hier verder lezen.

Pfff, 2.600 excl. btw vind ik wel een boel geld hoor.
Vergeleken met een goedkopere laadpaal en zwaardere aansluiting zou ik nog wel even gaan rekenen.
 
Veel rijders laden gewoon s'nachts, zeker als je een eigen oprit hebt... elke ochtend een 90% volle accu... Met 3x25A heb ik in ruim twee jaar tijd gegarandeerd altijd de volgende ochtend een volle accu gehad. Laden op 11kW is daar voldoende voor (50 km/uur). Een Maxem is technisch leuk maar in de meeste gevallen overbodig.. tenzij je met regelmat bijna leeg thuis komt en later weer weg moet.

Ik heb een vaste kabel 5 meter aan een Mennekes, opgehangen in een kastje. Met het idee dagelijks netjes kabel op te bergen... nooit dus, veel te veel gedoe - hang het er gewoon overheen - opbergen alleen als ik op vakantie ga. KISS dus
Misschien bij kortere kabel makkelijker.. maar heb bewust voor 5 meter gekozen zodat ik de auto voor- of achter kan zetten (twee auto's op oprit). En er direct twee stopcontacten bij laten zetten.. makkelijk in de tuin.

Paal - 1 (1).jpg
Paal - 1 (3).jpg



Mooi, weer een vraag minder. Wordt een wandmodel met vaste kabel en geen afsluitmogelijkheid. Idd KISS (en al helemaal voor m'n vrouw). Nu nog een beetje mooi model gaan uitzoeken. Met name waarbij ik de kabel een beetje goed kan ophangen/rollen.
 
Last edited:
Maar dan zak je wel onder de 2500 MIA grens....
Wellicht ook een idee om gewoon 3x25 Amp aansluiting te nemen, en dan een rode stekker met daaraan een kastje met mennekesstekker.
Elke electricien zou t/m de rode stekker kunnen maken.

En deze is dan plug en play:

1212.jpg


Dan zou je in total toch voor minder dan 1000 Euro klaar moeten zijn....
En als je dan bang bent voor andere verbruikers, gewoon de auto terugzetten naar bijv. 10A... is die de volgende morgen ook wel vol...
 
Een enkele lader is 11KW (3 fasen op 16 ampere) een duo lader is twee keer zoveeel.

De 22kw is dus de juiste. Bedenk wel dat als je in huis 'maar' 3x25 binnenkrijgt je dus niet 2x zoveel kunt laden maar circa 1,5 keer zoveel ;)

Ik heb weer voor een dual lader gekozen, wordt in December in Tilburg ingebouwd.
Krijg op de zaak 3x250A binnen.
Laad mijn MS bijna elke vrijdag vol en omdat ik hem vanochtend vergeten was en daar om 14.30 uur achter kwam zat ik toch op 330km voordat ik weg ging, hij was er binnen drie uurtjes mee klaar, 290 km er bij.

Verder,
Ik heb verschillende keren in Duitsland geladen aan 2x11 kw laders, hier in Nederland vind je ontzettend veel 11 kw laders maar de Duitsers die niet zo ver zijn qua dekking leggen het wel meteen goed aan, bijna alle publieke punten hebben daar 2x11kw.
Ga he dus veel naar Duitse steden loont laden met een duo charger, 103 km er bij betekend gewoon naar huis kunnen rijden vanuit bijv Bonn, heen, klant bezoek en 3 uurtjes later recht naar huis.
Dat verkort de dag.
Er komt een dag dat de superchargers gedeeld worden en dan langzamer laden!
 
Even ter informatie;
Zelf de regie voeren is altijd goed.
Ik heb vanuit de trafo de sleuf laten graven, zelf de kabel gekocht en aan beide zijden door een elektricien laten aansluiten, scheelde destijds bijna €1000,- tov de aanbieding met alles er in.
 
Poor Man's HPWC

Zo, spullen zijn onderweg voor de bouw van mijn "Poor Man's HPWC" :).


  • Rittal Kast 400x300x210mm IP66 (AE1034500)
  • Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA
  • EMAT dinrail KwH meter 80A 3 Fase digitaal

Wordt komende week geïnstalleerd door elektricien. Mijn oom is hoofdmonteur bij de netbeheerder dus dat is wel handig :).

Er loopt al een 1-duims PVC pijp van meterkast naar de plek waar de laadvoorziening komt dus kabel trekken wordt eenvoudig.

Aan de buitenmuur komt dan het afsluitbare Rittal kastje met daarin weggewerkt de CEE aansluiting en UMC (zodat ik deze ook kan meenemen). Aan de binnenmuur komt dan de kWh meter en een aan/uit schakelaar (kan ooit handig zijn). In de meterkast 3-fase groep met type B aardlek.

Zal hier wel wat foto's + beschrijving posten als ie af is.