Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het verhaal in de link is duidelijk!

Heel duidelijk!
En daarom wil ik ook de CEE stekker en UMC vast gemonteerd hebben in een altijd afgesloten binnenkast. De buitenkast gebruik ik voor het opbergen van de kabel en zal ik vrijwel nooit afsluiten. Eea is qua veiligheid volledig vergelijkbaar met een Keba of Lolo.
Voor het te plaatsen oplaadpunt buiten zijn voor mij de volgende items van belang (in deze volgorde):

[FONT=&quot]1) [/FONT]veiligheid;
[FONT=&quot]2) [/FONT]bediengemak (kabel snel kunnen pakken en aansluiten: chargeport opener en geen sleutel of pasje e.d.);
[FONT=&quot]3) [/FONT]uiterlijk (en dat is dus persoonlijk);
[FONT=&quot]4) [/FONT]bij lange afwezigheid toch de mogelijkheid hebben eea achter slot en grendel te plaatsten.
Kosten zijn voor mij van ondergeschikt belang.

Laat mij graag meenemen in adviezen wat voor mij dan het beste zou zijn. Een Keba of Lolo voldoen imho maar voor een deel aan 2 en niet aan 4 (een losse chargeport opener op een kabel plakken vind ik geen porem).
 
Probeer bij te blijven met alle info, maar krijg m'n vinger er niet echt achter:
Als ik zou kiezen voor:
- een mooie Rittal kast (in kleur van m'n MS)
- met daarin vast gemonteerd een rode CEE en Tesla UMC (zelfs wellicht beide in apart afsluitbaar compartiment)
- eea achter een goede aardlekschakelaar, extra kWh meter, etc in groepenkast,
- vakkundig gemaaakt en geinstalleerd,
wat mis ik dan t.o.v. een Keba, Lolo, etc? Qua geld zal het elkaar niet veel ontlopen.

Je mist dan redundantie: als de UMC ermee ophoudt, kun je (thuis) niet meer laden. Als je een aparte laadpaal hebt, heb je altijd nog je UMC als fallback, mocht de laadpaal stukgaan... Tevens heb je dan je UMC onderweg bij je (ook als fallback) ipv dat hij thuis ligt op een moment dat je 'm nodig hebt...
Verder kan ik met de UMC de chargeklep niet meer open krijgen sinds 2 of 3 updates geleden...
 
Had precies dezelfde overwegingen.Oplossing met een Mennekes P20 met vaste kabel ineen kastje. Zie foto's paar pagina's terug. werkt uitstekend.

Heel duidelijk!
En daarom wil ik ook de CEE stekker en UMC vast gemonteerd hebben in een altijd afgesloten binnenkast. De buitenkast gebruik ik voor het opbergen van de kabel en zal ik vrijwel nooit afsluiten. Eea is qua veiligheid volledig vergelijkbaar met een Keba of Lolo.
Voor het te plaatsen oplaadpunt buiten zijn voor mij de volgende items van belang (in deze volgorde):

[FONT=&amp]1) [/FONT]veiligheid;
[FONT=&amp]2) [/FONT]bediengemak (kabel snel kunnen pakken en aansluiten: chargeport opener en geen sleutel of pasje e.d.);
[FONT=&amp]3) [/FONT]uiterlijk (en dat is dus persoonlijk);
[FONT=&amp]4) [/FONT]bij lange afwezigheid toch de mogelijkheid hebben eea achter slot en grendel te plaatsten.
Kosten zijn voor mij van ondergeschikt belang.

Laat mij graag meenemen in adviezen wat voor mij dan het beste zou zijn. Een Keba of Lolo voldoen imho maar voor een deel aan 2 en niet aan 4 (een losse chargeport opener op een kabel plakken vind ik geen porem).
 
dit artikel deed voor mij de rest

charging | Widodh


Phil


Daar gaan we weer !
Wido moet echt wel een slechte dag gehad hebben toen hij deze blog schreef.

De stelling dat de rode stekker 'onveilig' zou zijn, slaat gewoon nergens op.
11 waterkokers...


De relevante parameter in deze is de stroomsterkte.

Door de pen van de rode CEE-stekker van de Tesla-UMC loopt, bij vollast, 16A.
Door de pen van de schuko van de waterkoker (of een ander performant verwarmingstoestel) loopt tot 16A.

Kijk eens naar de foto hieronder; en naar de grote van de pennen :
IMAG1207.jpg


Links de Schuko, belastbaar tot 16A.
Rechts de rode CEE, belastbaar tot 16A.

Merk het verschil in de grootte van de pennen op. ( En dan hebben we het nog niet over de schelpen aan de stopcontact-zijde - daar is het verschil nog groter ! )
Welke zou nu veiliger zijn ? De schuko van de waterkoker, of die "onveilige" rode stekker ???

Als we de kromme redenering uit de blog volgen, moeten we dus per direct alle schuko's gaan verbieden, wegens gevaarlijk.

Pure nonsens.



De rode stekker wordt overal in de industrie gebruikt, de standaarden hiervoor zijn opgesteld door het IEC. Die weten écht wel waarover ze het hebben !



Waar ik mij wel kan in vinden : een laadpaal is veiliger dan een stopcontact.
Bij een laadpaal wordt de spanning pas ingeschakeld als de stekkers vergrendeld zijn (en andere checks).
Op een stopcontact blijft de spanning aanwezig, tenzij de gebruiker zelf maatregelen neemt (schakelaar bvb).





Een handige, veilige en goedkope oplossing voor laden van een Tesla vind ik deze :
- thuis op een rode CEE, met de Tesla-UMC. Laat deze rustig in het stopcontact zitten.
- in de wagen neem je een JuiceBooster (of dergelijke) mee; met alle verloopstekkers.
Dan kan je elders laden tot 3*32A (met een duolader); en heb je geen problemen met neuter - ook niet als je eens in Noorwegen, Ardennen of andere plaatsen in België of Frankrijk wil laden.
 
Last edited:
Daar gaan we weer !
Wido moet echt wel een slechte dag gehad hebben toen hij deze blog schreef.

De stelling dat de rode stekker 'onveilig' zou zijn, slaat gewoon nergens op.
11 waterkokers...

Waar ik mij wel kan in vinden : een laadpaal is veiliger dan een stopcontact.
Bij een laadpaal wordt de spanning pas ingeschakeld als de stekkers vergrendeld zijn (en andere checks).
Op een stopcontact blijft de spanning aanwezig, tenzij de gebruiker zelf maatregelen neemt (schakelaar bvb).

Een handige, veilige en goedkope oplossing voor laden van een Tesla vind ik deze :
- thuis op een rode CEE, met de Tesla-UMC. Laat deze rustig in het stopcontact zitten.
- in de wagen neem je een JuiceBooster (of dergelijke) mee; met alle verloopstekkers.
Dan kan je elders laden tot 3*32A (met een duolader); en heb je geen problemen met neuter - ook niet als je eens in Noorwegen, Ardennen of andere plaatsen in België of Frankrijk wil laden.

Uit het hart gegrepen! Ik zou nog willen toevoegen dat je voor de rode CEE een schakelaar zet, zodat je, als de auto ontkoppeld is, ervoor kunt zorgen dat er geen stroom op de UMC staat. Ga je laden dan weer aanzetten vóórdat je de auto aankoppelt.

En natuurlijk, zorgen dat de stekker niet aan het weer is blootgesteld, dus netjes ingebouwd of onder de carport of, als je een garage hebt, in de garage.

Die laatste situatie heb ik. Een paar keer per jaar (!) koppel ik dan af om de UMC mee op vakantie te nemen.
 
Als je netjes de stroom afschakeld met een lastscheider en vervolgens de stekker uit de wandcontactdoos neemt is het zeker veilig. Neem je de stekker uit de wandcontactdoos terwijl er een gebruiker vermogen vraagt, krijg je vonkjes.
Bij de meeste installaties zie ik een werkschakelaar (goedkoper/onwetendheid) en geen lastscheider.
 
Je mist dan redundantie: als de UMC ermee ophoudt, kun je (thuis) niet meer laden. Als je een aparte laadpaal hebt, heb je altijd nog je UMC als fallback, mocht de laadpaal stukgaan... Tevens heb je dan je UMC onderweg bij je (ook als fallback) ipv dat hij thuis ligt op een moment dat je 'm nodig hebt...
Verder kan ik met de UMC de chargeklep niet meer open krijgen sinds 2 of 3 updates geleden...

Ik heb buiten een lolo laadstation (met smart charge) gehangen en binnen, op dezelfde automaat (groep), een rode CEE -stopcontact zodat ik altijd een tweede mogelijkheid heb om voor nood te laden met de UMC als het laadstation een keer mag falen. En mocht dat dan weer niet gaan, dan kun je dat altijd nog, als derde optie, laden met de UMC op een normaal stopcontact (schuko) ergens in huis of bij de buren. De rode CEE -stopcontact heb ik dan een kleine twee meter hoog gehangen binnen zodat kleine kinderen er niet bij kunnen voor de veiligheid.
 
[FONT="]2) [/FONT]bediengemak (kabel snel kunnen pakken en aansluiten: chargeport opener en geen sleutel of pasje e.d.);
[FONT="]3) [/FONT]uiterlijk (en dat is dus persoonlijk);
[FONT="]4) [/FONT]bij lange afwezigheid toch de mogelijkheid hebben eea achter slot en grendel te plaatsten.
Kosten zijn voor mij van ondergeschikt belang.

Laat mij graag meenemen in adviezen wat voor mij dan het beste zou zijn. Een Keba of Lolo voldoen imho maar voor een deel aan 2 en niet aan 4 (een losse chargeport opener op een kabel plakken vind ik geen porem).

Punt 2 heb ik bij mijn Keba opgelost met het inbouwen van een schakelaartje van EVchargeking in de stekker. Werkt net zo goed als het knopje op de UMC stekker. Was wel even zoeken naar een schroevendraaier om de stekker mee open te krijgen (five star tamper proof!)

Ipe
 
Ik ben momenteel bezig om de keuze te maken tussen een SmartEVSE of een standaard Keba.

Bij de Smart EVSE heb ik minimaal nodig:
- Aardlekautomaat (Doepke DFS 4 EV, of mag dit ook een 30 mA AC zijn zonder DC lekstroomdetectie?)
- Installatieautomaat 3P+N =>32A
- Smart EVSE
- Magneetschakelaar 4-polig maakcontact =>32A (bijvoorbeeld Hager ES463)
- kWh meter
- Type 2 socket (of vaste kabel maken)

Als ik die kosten optel zit ik toch redelijk hoog. Rond de 900 euro al. Daarbij zal ik ook wat moeten knutselen om de socket/kabel mooi weg te werken in de gevel (buiten laden).

Voor een Keba P30 heb ik nodig (ik zet heel het laadgedeelte apart van het huis):
- Standaard Aardlekautomaat 30 mA
- Installatieautomaat
- Keba P30. Hier zit al een aardlek in + kWh meter.

Bij de Keba heb ik dan geen Smart metering mogelijkheden, maar daar is mee te leven.

Iemand enig idee van de prijzen van de P30? Dit zal wel een paar honderd euro duurder zijn dan de P20 neem ik aan?
 
Ik ben momenteel bezig om de keuze te maken tussen een SmartEVSE of een standaard Keba.

Bij de Smart EVSE heb ik minimaal nodig:
- Aardlekautomaat (Doepke DFS 4 EV, of mag dit ook een 30 mA AC zijn zonder DC lekstroomdetectie?)
- Installatieautomaat 3P+N =>32A
- Smart EVSE
- Magneetschakelaar 4-polig maakcontact =>32A (bijvoorbeeld Hager ES463)
- kWh meter
- Type 2 socket (of vaste kabel maken)

Als ik die kosten optel zit ik toch redelijk hoog. Rond de 900 euro al. Daarbij zal ik ook wat moeten knutselen om de socket/kabel mooi weg te werken in de gevel (buiten laden).

Voor een Keba P30 heb ik nodig (ik zet heel het laadgedeelte apart van het huis):
- Standaard Aardlekautomaat 30 mA
- Installatieautomaat
- Keba P30. Hier zit al een aardlek in + kWh meter.

Bij de Keba heb ik dan geen Smart metering mogelijkheden, maar daar is mee te leven.

Iemand enig idee van de prijzen van de P30? Dit zal wel een paar honderd euro duurder zijn dan de P20 neem ik aan?

Waarom een Type B DC aardlek bij SmartEVSE en anders niet? Ik heb zelf een type A btw.