Hans Noordsij
Well-Known Member
Kan keuze dus laten afhangen van wat ik mooiste/prettigste vind.
Gelukkig wel en zo hoort het ook!
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan keuze dus laten afhangen van wat ik mooiste/prettigste vind.
Het verhaal in de link is duidelijk!
Probeer bij te blijven met alle info, maar krijg m'n vinger er niet echt achter:
Als ik zou kiezen voor:
- een mooie Rittal kast (in kleur van m'n MS)
- met daarin vast gemonteerd een rode CEE en Tesla UMC (zelfs wellicht beide in apart afsluitbaar compartiment)
- eea achter een goede aardlekschakelaar, extra kWh meter, etc in groepenkast,
- vakkundig gemaaakt en geinstalleerd,
wat mis ik dan t.o.v. een Keba, Lolo, etc? Qua geld zal het elkaar niet veel ontlopen.
Heel duidelijk!
En daarom wil ik ook de CEE stekker en UMC vast gemonteerd hebben in een altijd afgesloten binnenkast. De buitenkast gebruik ik voor het opbergen van de kabel en zal ik vrijwel nooit afsluiten. Eea is qua veiligheid volledig vergelijkbaar met een Keba of Lolo.
Voor het te plaatsen oplaadpunt buiten zijn voor mij de volgende items van belang (in deze volgorde):
[FONT=&]1) [/FONT]veiligheid;
[FONT=&]2) [/FONT]bediengemak (kabel snel kunnen pakken en aansluiten: chargeport opener en geen sleutel of pasje e.d.);
[FONT=&]3) [/FONT]uiterlijk (en dat is dus persoonlijk);
[FONT=&]4) [/FONT]bij lange afwezigheid toch de mogelijkheid hebben eea achter slot en grendel te plaatsten.
Kosten zijn voor mij van ondergeschikt belang.
Laat mij graag meenemen in adviezen wat voor mij dan het beste zou zijn. Een Keba of Lolo voldoen imho maar voor een deel aan 2 en niet aan 4 (een losse chargeport opener op een kabel plakken vind ik geen porem).
Daar gaan we weer !
Wido moet echt wel een slechte dag gehad hebben toen hij deze blog schreef.
De stelling dat de rode stekker 'onveilig' zou zijn, slaat gewoon nergens op.
11 waterkokers...
Waar ik mij wel kan in vinden : een laadpaal is veiliger dan een stopcontact.
Bij een laadpaal wordt de spanning pas ingeschakeld als de stekkers vergrendeld zijn (en andere checks).
Op een stopcontact blijft de spanning aanwezig, tenzij de gebruiker zelf maatregelen neemt (schakelaar bvb).
Een handige, veilige en goedkope oplossing voor laden van een Tesla vind ik deze :
- thuis op een rode CEE, met de Tesla-UMC. Laat deze rustig in het stopcontact zitten.
- in de wagen neem je een JuiceBooster (of dergelijke) mee; met alle verloopstekkers.
Dan kan je elders laden tot 3*32A (met een duolader); en heb je geen problemen met neuter - ook niet als je eens in Noorwegen, Ardennen of andere plaatsen in België of Frankrijk wil laden.
Je mist dan redundantie: als de UMC ermee ophoudt, kun je (thuis) niet meer laden. Als je een aparte laadpaal hebt, heb je altijd nog je UMC als fallback, mocht de laadpaal stukgaan... Tevens heb je dan je UMC onderweg bij je (ook als fallback) ipv dat hij thuis ligt op een moment dat je 'm nodig hebt...
Verder kan ik met de UMC de chargeklep niet meer open krijgen sinds 2 of 3 updates geleden...
[FONT="]2) [/FONT]bediengemak (kabel snel kunnen pakken en aansluiten: chargeport opener en geen sleutel of pasje e.d.);
[FONT="]3) [/FONT]uiterlijk (en dat is dus persoonlijk);
[FONT="]4) [/FONT]bij lange afwezigheid toch de mogelijkheid hebben eea achter slot en grendel te plaatsten.
Kosten zijn voor mij van ondergeschikt belang.
Laat mij graag meenemen in adviezen wat voor mij dan het beste zou zijn. Een Keba of Lolo voldoen imho maar voor een deel aan 2 en niet aan 4 (een losse chargeport opener op een kabel plakken vind ik geen porem).
Ik ben momenteel bezig om de keuze te maken tussen een SmartEVSE of een standaard Keba.
Bij de Smart EVSE heb ik minimaal nodig:
- Aardlekautomaat (Doepke DFS 4 EV, of mag dit ook een 30 mA AC zijn zonder DC lekstroomdetectie?)
- Installatieautomaat 3P+N =>32A
- Smart EVSE
- Magneetschakelaar 4-polig maakcontact =>32A (bijvoorbeeld Hager ES463)
- kWh meter
- Type 2 socket (of vaste kabel maken)
Als ik die kosten optel zit ik toch redelijk hoog. Rond de 900 euro al. Daarbij zal ik ook wat moeten knutselen om de socket/kabel mooi weg te werken in de gevel (buiten laden).
Voor een Keba P30 heb ik nodig (ik zet heel het laadgedeelte apart van het huis):
- Standaard Aardlekautomaat 30 mA
- Installatieautomaat
- Keba P30. Hier zit al een aardlek in + kWh meter.
Bij de Keba heb ik dan geen Smart metering mogelijkheden, maar daar is mee te leven.
Iemand enig idee van de prijzen van de P30? Dit zal wel een paar honderd euro duurder zijn dan de P20 neem ik aan?
In de KeContact P30 zit DC leakage detection. Hierdoor heb je geen type B nodig. Regels in België ken ik niet, maar ik zou toch graag de een deugdelijke beveiliging en bedrijfszekerheid hebben. Vanaf pagina twintig staat hier e.e.a. toegelicht http://www.hagergroup.nl/files/download/0/379444_1/0/brochure_laadstation_witty.pdfIn de 30 zit al een DC aardlek blijkbaar. Maar mag een A ook? Is wel voor Belgie.
Mijn Poor Man's HPWC bijna klaar. Morgen even testen met de UMC van LeonW.
De kWh meter had in de meterkast gemogen, vind het wel verstandig dat de schakelaar binnen handbereik is. Daar is hij meer zinvol.Waarom schakelaar en kWh meter niet in de meterkast?
De kWh meter had in de meterkast gemogen, vind het wel verstandig dat de schakelaar binnen handbereik is. Daar is hij meer zinvol.