Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, tuurlijk! Ik heb zonnepanelen, en het is idd de moment om te shoppen, want binnenkort komen er dus invoertaksen voor de chinese panelen en zal de prijs dus wel de hoogte in gaan (met dan aan Karel De Gucht).

Om de wissel tussen dag/nacht tarief => enkel tarief duidelijk te maken:
Stel je hebt een jaarlijks verbruik van 5000 kWh, en 40% dag, 60% nacht.
Dus 2000 kWh overdag en 3000 kWh nacht (nachttarief noemt soms ook dal tarief omdat je het in het weekend/feestdagen ook hebt)
Je legt zonnepanelen met een geschatte opbrengst van 5000 kWh op jaarbasis.
Deze panelen leveren echter deze stroom aan overdag, dus ongeveer 5/7 dagtarief en 2/7 nachttarief:
~ 3500 kWh dag
~ 1500 kWh nacht

Je teller na een jaar geeft dus: -1500 kWh dag, +1500 kWh nacht.
In belgië krijg je voor die -1500 kWh niks. en de + 1500 kWh nacht betaal je aan een 'verminderd' tarief.

Voor dus een enkel tarief betaal je jaarlijks dan gewoon niks.
=> HAHA! YES! JIPPIEE!!!
euh, sorry neen: In belgië betaal je vandaag een forfait voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Dit is gekoppeld aan het Wp van je installatie.
In de toekomst (< 5jaar) zal je een slimme meter krijgen (moeten kopen), en deze zal het effectief gebruik van het elektriciteitsnet meten; ttz. elke kWh die je op het net steekt en elke kWh die je van het net haalt. Daarop zal je dus betalen, en naar verloop van tijd (en adoptie van EV's) meer en meer. De taksen op Olie moeten ergens gecompenseerd worden. Vandaar de volgende toekomstige investering van het CES (Consumer Energy Storage) systeem.

Klinkt nogal dubbel. Aan de ene kant is het nu het moment, omdat onze Karel invoertaksen wilt heffen.
Aan de andere kant zit je met het piek/dal tarief en de toekomstige kosten om energie op het net te zetten. Vandaar dus mijn twijfel.

Voor mijn Model S - 35.000 km/jaar aan 220 Wh/km --> 7.700 kWh/jaar
Privé verbruikte ik nog eens 8.612 Kwh waarvan 4.634 Kwh in de daluren en 3.759 in de piekuren

De bedoeling is dat de Model S zoveel mogelijk in de daluren gaat opladen [ Ik kom 's avonds pas terug thuis], maar dan schijnt er niet veel zon.

Volgens mij is het voor mij op dit moment niet voordelig om aan zonnepanelen te denken. Misschien zou wind-energie hier beter op zijn plaats zijn. Maar in België een windmolen in je tuin zetten wordt niet door elke gemeente geapprecieerd.

Weet iemand of dat ook in NL gaat gebeuren, of zijn alleen de Belgen weer de klos?
Dit is een Europese invoerheffing. Ook voor jullie dus
 
De Karel zit op EU niveau, dus is voor iedereen in de EU.
Dit was heel groot nieuws gisteren, want de chinezen gaan nu ook onderzoeken of er taksen moeten komen op ingevoerde wijn (hoofdzakelijk uit de EU/FR)
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_..._invoer_Chinese_zonnepanelen.9341853-3149.art
http://zoeken.tijd.be/sfe/productio....type=simpleall&s.sm.query=zonnepanelen+china

- - - Updated - - -

Klinkt nogal dubbel. Aan de ene kant is het nu het moment, omdat onze Karel invoertaksen wilt heffen.
Aan de andere kant zit je met het piek/dal tarief en de toekomstige kosten om energie op het net te zetten. Vandaar dus mijn twijfel.

Voor mijn Model S - 35.000 km/jaar aan 220 Wh/km --> 7.700 kWh/jaar
Privé verbruikte ik nog eens 8.612 Kwh waarvan 4.634 Kwh in de daluren en 3.759 in de piekuren

De bedoeling is dat de Model S zoveel mogelijk in de daluren gaat opladen [ Ik kom 's avonds pas terug thuis], maar dan schijnt er niet veel zon.

Volgens mij is het voor mij op dit moment niet voordelig om aan zonnepanelen te denken. Misschien zou wind-energie hier beter op zijn plaats zijn. Maar in België een windmolen in je tuin zetten wordt niet door elke gemeente geapprecieerd.

Zonnepanelen of windmolen (= praktisch onmogelijk tenzij je een landbouwbedrijf hebt, dacht ik) blijft praktisch hetzelfde. De windmolen kan idd wel stroom opwekken 24/24, als het genoeg waait! Is ook niet 24/24.
Zonnepanelen zijn nog steeds een goede inverstering. Op termijn is het nog steeds goedkoper dan de elektriciteit aankopen.
 
Zonnepanelen of windmolen (= praktisch onmogelijk tenzij je een landbouwbedrijf hebt, dacht ik) blijft praktisch hetzelfde. De windmolen kan idd wel stroom opwekken 24/24, als het genoeg waait! Is ook niet 24/24.
Zonnepanelen zijn nog steeds een goede inverstering. Op termijn is het nog steeds goedkoper dan de elektriciteit aankopen.
Maar dan hoef ik ze niet te dimensioneren op een EV.
Of probeer over te stappen naar een enkelvoudige meter.
Die slimme meters werken niet meer met piek en daluren?
 
Maar dan hoef ik ze niet te dimensioneren op een EV.
Of probeer over te stappen naar een enkelvoudige meter.
Die slimme meters werken niet meer met piek en daluren?
Met een EV die 's nachts zal staan laden, en zonnepanelen, zeker voor een enkelvoudige meter gaan.
Met een enkelvoudige meter kan je ze wel dimensioneren voor je jaarlijks verbruik, inclusief de EV. Het resultaat is dan dat je netto niks zal betalen, behalve de huidige forfait.

De slimme meters, hebben een controller aan boord die kan communiceren met de distributeur. Afhankelijk van model ed. kan het meerdere tijdzones aan, dynamisch volgens vraag/aanbod, etc. Momenteel zijn de distributeurs daar nog mee aan het experimenteren. Maar bekijk het maar zo: het berekenen van je jaarlijkse factuur zal er niet makkelijker op worden.
http://www.eandis.be/eandis/slimme_meters.htm

Ik ben er geen expert in, mijn schoonbroer wel, en er komt een heuse evolutie in het verrekenen en betalen van stroom.
 
Per direct 11,8% op alle panelen die nog moeten worden ingeklaard.
Meer (heel veel) info: New solar statistics 2012 for Netherlands
****. Dan moet ik er misschien toch maar heel snel werk van maken.
Heb de offerte liggen (panelen zijn op voorraad), alleen een deel moet op mijn (hele grote) dakkapel.
Maar die wordt pas eind augustus geplaatst.
En voor de MIA-aanvraag wil ik die panelen combineren met een laadstation, en daar ben ik ook nog lang niet uit.
En voor de KIA moet het eigenlijk weer jan.2014 worden, maar zolang kan ik niet wachten met het laadstation.
Wat een problemen levert die model S me zeg :wink:

Onderste uit de kan wordt wel een onmogelijke puzzel zo.
Tijd (en weer) ter overdenking met een lekker witbiertje.
 
Last edited:
Ik geloof er niks van dat die importheffing grote invloed op de prijzen gaat hebben. Enkele van de goedkopere aanbieders adverteren nu al met het feit dat ze Europese panelen leveren. Blijkbaar zijn die ook voor lage prijzen te krijgen.
Zoals met veel andere handel (bv vlees/botten) gaat de partij eerst via hong kong. Panelen zullen ook via hong kong ons land binnen komen met 2% meer kosten ipv 11
 
Weet iemand of de Tesla High Power Wall Connector voordelen heeft tov van andere laadstations? Of heeft het geen zin om hierop te wachten, en kan ik net zo goed al een ander laadstation installeren (bvb de keba kecontact p20, die ik hier al verschillende malen heb zien passeren)?
 
Weet iemand of de Tesla High Power Wall Connector voordelen heeft tov van andere laadstations? Of heeft het geen zin om hierop te wachten, en kan ik net zo goed al een ander laadstation installeren (bvb de keba kecontact p20, die ik hier al verschillende malen heb zien passeren)?
Heeft geen enkel nut. Zal gewoon een laadstation in een Tesla jasje zijn. Uiteindelijk leveren ze gewoon maximaal 3-fase 32A aan de Model S via een Type 2 connector.
 
Fastned chargers
Fastned.nl gaat in de komende periode van 2 jaar, te beginnen in augustus, totaal 200 laders bij benzinestations in Nederland installeren. Ze hebben voor 173 stations al toestemming van Rijkswaterstaat. Op hun website staat niks over laadvermogen en of de Model S daar kan laden. Daarom maar eens een mailtje gestuurd.
Het antwoord van Fastned:

'Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van uw Model S! Wij zijn hard aan de weg aan het timmeren om een landelijk dekkend netwerk aan snelladers neer te zetten.Deze snelladers hebben echter een capaciteit van 50KW.
De leverancier van deze snelladers is momenteel bezig met de laatste ontwikkelingen om ook de Tesla aansluiting te integreren in deze lader. Zo lang dit niet het geval is zullen wij een aparte lader plaatsen voor de Tesla's.'

Uiteraard niet de 120 KW supercharger van Tesla, zelfs niet de 90 KW. Zover ik het kan inschatten zullen we daar, met een duolader, maximaal zo'n 20 KW laden. Niet meer dan om thuis te komen of als je ergens langer aanwezig bent. We zullen voor supersnel laden dus moeten wachten tot Tesla in Europa zijn superchargers gaat neerzetten.
 
Dag allemaal,

Waarschijnlijk is deze vraag al gesteld: zijn de definitieve specificaties van de bijgeleverde lader al bekend gemaakt door tesla? Ik begrijp dat het de bedoeling is dat met de bijgeleverde laadkabel direct aan een driefase krachtstroom wcd (3*16A) kan worden geladen? Dat zou betekenen dat ik geen laadpaal op het erf nodig heb. Maar hoe zit het dan met de aansluiting naar een publieke laadpaal? Wordt daarvoor een tweede laadkabel geleverd?

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Dag allemaal,

Waarschijnlijk is deze vraag al gesteld: zijn de definitieve specificaties van de bijgeleverde lader al bekend gemaakt door tesla? Ik begrijp dat het de bedoeling is dat met de bijgeleverde laadkabel direct aan een driefase krachtstroom wcd (3*16A) kan worden geladen? Dat zou betekenen dat ik geen laadpaal op het erf nodig heb. Maar hoe zit het dan met de aansluiting naar een publieke laadpaal? Wordt daarvoor een tweede laadkabel geleverd?

Met vriendelijke groet,

Daniel
De bijgeleverde laadkabel is een UMC (Universal Mobile Connector) kabel, met 2 ingangen. 1 voor 3 fase 16A en 1 voor gewone 220V. Uitgang is een Type 2 aansluiting. Op de kabel zit een bakje die de communicatie met de auto voor zich neemt en bepaalde default instellingen bevat. Bijvoorbeeld de maximale stroomsterkte van 16A voor het 3 fase laden.

Voor zover ik het begrepen heb wordt er geen Type2 <-> Type2 kabel meegeleverd om op te laden aan een laadstation. Maar echt zeker zijn we daar nog niet van. We wachten op de eerste levering van Signatures...
 
Blijft dat ik het jammer vind dat er zoveel beschikbare laadpunten, onze eigen laders thuis en op het werk, grotendeels onbenut zullen zijn. Als we deze op de één of andere manier semi openbaar in het netwerk op zouden kunnen nemen hebben we er opeens, zeg 20.000 laadpunten bij in Nederland alleen al.


Stel dat we gemiddeld 20.000km/jaar rijden. Dat betekend dat de Tesla ruwweg 200-400uur aan een laadpunt moet hangen. Per jaar!!! Moet je nagaan wat een overcapaciteit er eigenlijk is die we niet benutten.


Is er nou echt niemand die zich, net als ik, om de enorme onbenutte overcapaciteit van het reeds (straks)aanwezige "right under our nose" netwerk druk maakt?

Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?:confused:
 
Is er nou echt niemand die zich, net als ik, om de enorme onbenutte overcapaciteit van het reeds (straks)aanwezige "right under our nose" netwerk druk maakt?
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?:confused:
Je gedachte is herkenbaar, doch mijns inzien beperkt haalbaar.
Ik meen dat velen in verwachting zijn :)biggrin:) van een briljante zet van Elon, dus het zal vast iets beters dan dat worden (wellicht iets waardoor we elkaars laadpunten helemaal niet nodig hebben).
De "right under your noise" announcement wordt iets met een live demonstatie. Weinig spannend iemand andermans laadpaal zien gebruiken, en dat nog wel live.
Het enkele feit dat je een model S aanschaft bewijst wel dat je slim bent. :wink:.
 
Last edited: