Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik mocht wensen en niet gehinderd door enige technische kennis. Dan wens ik dat alle "eigen" oplaadpunten uitgerust zijn met bijvoorbeeld een uniek identificatie nummer. Al deze punten zijn eenvoudig te vinden in een app. Op deze app kan de eigenaar ervoor kiezen bepaalde tijdstippen te blokkeren voor eigen gebruik. De overige tijd kan als hij dat wil, het laadpunt en parkeerplaats open stellen voor publiek gebruik. Kosten met een beperkte opslag kunnen worden bijgestort op het rekeningnummer gekoppeld aan het identificatie nummer vd landpaal. Kun je gelijk een stukje van je investering terugverdienen.
Middels een dergelijke oplossing zal de "range anxiety" behoorlijk afnemen. Daarnaast is de kans een stuk groter dat je in de buurt van je bestemming kunt parkeren en laden zonder dat er lang gezocht moet worden.
 
Als ik mocht wensen en niet gehinderd door enige technische kennis. Dan wens ik dat alle "eigen" oplaadpunten uitgerust zijn met bijvoorbeeld een uniek identificatie nummer. Al deze punten zijn eenvoudig te vinden in een app. Op deze app kan de eigenaar ervoor kiezen bepaalde tijdstippen te blokkeren voor eigen gebruik. De overige tijd kan als hij dat wil, het laadpunt en parkeerplaats open stellen voor publiek gebruik. Kosten met een beperkte opslag kunnen worden bijgestort op het rekeningnummer gekoppeld aan het identificatie nummer vd landpaal. Kun je gelijk een stukje van je investering terugverdienen.
Middels een dergelijke oplossing zal de "range anxiety" behoorlijk afnemen. Daarnaast is de kans een stuk groter dat je in de buurt van je bestemming kunt parkeren en laden zonder dat er lang gezocht moet worden.

Aardig idee, maar waarom zouden we dit doen. Fastned.nl installeert binnen 2 jaar 200 stuks 50 KW laders langs de snelwegen. Tesla is er alles aan gelegen om een redelijk aantal superchargers te installeren langs de Europese snelwegen.
Ik heb absoluut geen behoefte aan allerlei vreemde snuiters op mijn erf om te komen laden. De investering terugverdienen, welke investering? Een 3 x 16 Ampere aansluiting is een kwestie van een paar tientjes. 3 x 32 A vereist iets meer investering, maar ook niet meer dan tussen 500 en 1000 euro. De meeste model S rijders zijn zelfstandigen die deze investering gewoon uit de liquiditeit van hun bedrijf financieren.
Kortom, er is helemaal geen probleem. Zou dit er nu zijn, dan is dat binnen naar schatting een jaar opgelost door Tesla en Fastned.nl.
Mijn gevoel is dat ook veel hotels en restaurants snelle laders gaan installeren. De kosten voor een Kw bij een externe partij zullen op rond € 0,25 uitkomen. Meestal nog een starttarief ook.
Dit is voor die nieuwe stroomleveranciers een echte goudmijn. Elektriciteit bij grootverbruik afname kost niet meer dan € 0,12 per Kw. Betekent dus een marge van 100%. Daar steekt de marge van een benzinepomp van rond 7% per verkochte liter benzine heel mager bij af.
 
Mijn gevoel is dat ook veel hotels en restaurants snelle laders gaan installeren. De kosten voor een Kw bij een externe partij zullen op rond € 0,25 uitkomen. Meestal nog een starttarief ook.
Dit is voor die nieuwe stroomleveranciers een echte goudmijn. Elektriciteit bij grootverbruik afname kost niet meer dan € 0,12 per Kw. Betekent dus een marge van 100%. Daar steekt de marge van een benzinepomp van rond 7% per verkochte liter benzine heel mager bij af.
Zelfs nog goedkoper, je komt ongeveer uit op zo'n 7 cent per kWh als hotel vanwege het feit dat je een grootverbruiker bent.



Ik heb ook net Booking.com en Expedia ook maar eens een mail gestuurd of zij een filter kunnen toevoegen dat je kan zoeken op hotels mét oplaadpunten voor gasten. Dat is wel zo makkelijk wanneer je je trip door Europa wil plannen!
 
Zelfs nog goedkoper, je komt ongeveer uit op zo'n 7 cent per kWh als hotel vanwege het feit dat je een grootverbruiker bent.

Je rekent je rijk Widodh. De basisprijs van elektriciteit bedraagt zo'n 5 tot 6 cent per KWu. Tussen 10.000 en 50.000 KWu bedraagt de energiebelasting 5 cent. Daar komt nog BTW en SDE heffing bij. Ook nog wat transportkosten en meterhuur. 12 eurocent is echt een reëel tarief. En ik ken op dit moment geen activiteit die me 100% rendement oplevert. Het verkopen van stroom levert dit wel op.
 
Je rekent je rijk Widodh. De basisprijs van elektriciteit bedraagt zo'n 5 tot 6 cent per KWu. Tussen 10.000 en 50.000 KWu bedraagt de energiebelasting 5 cent. Daar komt nog BTW en SDE heffing bij. Ook nog wat transportkosten en meterhuur. 12 eurocent is echt een reëel tarief. En ik ken op dit moment geen activiteit die me 100% rendement oplevert. Het verkopen van stroom levert dit wel op.
Als je het helemaal goed wilt uitrekenen moet je de total cost of ownership berekenen, dus de investering van het bouwen van het laadpunt, de vergunningen, het onderhoud, pacht van de grond etc. er ook bij nemen.
 
Je rekent je rijk Widodh. De basisprijs van elektriciteit bedraagt zo'n 5 tot 6 cent per KWu. Tussen 10.000 en 50.000 KWu bedraagt de energiebelasting 5 cent. Daar komt nog BTW en SDE heffing bij. Ook nog wat transportkosten en meterhuur. 12 eurocent is echt een reëel tarief. En ik ken op dit moment geen activiteit die me 100% rendement oplevert. Het verkopen van stroom levert dit wel op.
Bij ons datacenter is dat wel het geval, maarja, daar gaat 2MW continue doorheen, dus dan krijg je nog wat extra korting. BTW reken ik sowieso nooit omdat ik die terug mag vragen.


Overigens nog een leuk ding over de stekkers bij de Model S: Europe: Future Charging for Model S 1-phase or 3-phase? (Part 2) - Page 36
 
Het gaat me niet in de eerste plaats om de ROI, al blijf ik een ondernemer waarbij ik geen kans onbenut wens te laten. De aanpassingen en installatie bij mij op het bedrijf gaan toch gauw richting de 8.000,=, duurt toch best effe voor je die met je elektrische kilometertjes weer terug verdient hebt. Daarna komen nog de installaties bij 3 man thuis.... Nee voor het geld heb ik niet voor een Tesla gekozen, ook niet omdat ik zo groen ben, nee vooral omdat dat ding zo rete snel is, zelfs met de kids op de achterbank en de hond in de koffer.

Leuk al die plannen van Tesla en Fastned, maar eerst zien en dan geloven. Onze manier van transport wordt echt anders. Voorlopig kunnen we niet onderweg ff tanken, duurt veel te lang. Wij willen laden op onze plek van bestemming en anders om de hoek en niet net aan de andere kant van de stad bij de AH waar toevallig een 3,7Kw laadpunt is. Denk dat ik ook maar opzoek ga naar een goeie vouwfiets voor in de frunk.
 
Ik heb de volgende vraag aan Tesla gesteld vanmorgen en vanmiddag al antwoord:

Hieronder vindt u antwoorden op uw vragen:

1. Kan ik op 3 fase 32 Amp laden?
U kunt gewoon op 3 fase 32A laden maar het kan zijn dat u een Mennekes outlet nodig heeft..
2. Hoelang is de kabel die bij de Tesla geleverd wordt?
De kabel die met de wagen meekomt is 6meter en 10cm lang.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geinformeerd, mocht u nog vragen hebben dan verneem ik dit graag.

Met vriendelijke groet,
Mohomoud Ismail | EU Ownership Experience Advocate
 
Ik heb de volgende vraag aan Tesla gesteld vanmorgen en vanmiddag al antwoord:

Hieronder vindt u antwoorden op uw vragen:

1. Kan ik op 3 fase 32 Amp laden?
U kunt gewoon op 3 fase 32A laden maar het kan zijn dat u een Mennekes outlet nodig heeft..
Wat hij dus zegt is dat je een Type 2 laadstation nodig hebt :) Je kan niet zo maar in een Rode CEE 32A inprikken.


2. Hoelang is de kabel die bij de Tesla geleverd wordt?
De kabel die met de wagen meekomt is 6meter en 10cm lang.
Dat is de mobile connector, niet de kabel om mee in een laadstation te prikken.
 
Dat is de mobile connector, niet de kabel om mee in een laadstation te prikken.

Ik heb de vraag nog wat duidelijker gesteld, hopelijk weer snel reactie.

- - - Updated - - -

Als dhr. Mohomoud zelf nog niet zo zeker lijkt?

Ik vond dit ook wel een rare zin, maar het zou met niets verbazen dat dhr. Mohomoud een engelsman is en mijn vraag en zijn antwoord via Googletranslate o.i.d. heeft vertaald.
 
Ik heb de vraag nog wat duidelijker gesteld, hopelijk weer snel reactie.

en hier de reactie, de kabel komt eraan voor 3-fase 32 A


Geachte heer van der Stelt,

Dat is correct, ik bedoelde de mobile connector. Momenteel hebben de meeste laadkabels een lengte van ca. 4 tot 6 m. Dit is niet genormeerd en daardoor afhankelijk van de fabrikant dus ik zou u hierop geen exacte lengte voor kunnen geven. Tesla Motors is op dit moment bezig met ontwerpen van ons eigen High Power Wall Connector en zodra deze klaar is communiceren wij info via ons website.

Mijn veronschuldiging dat ik hier geen concrete antwoord op heb kunnen gegeven maar dit is anders met elk laadstation en misschien is het waard om contact te zoeken met de fabrikant van uw laadstation.
 
Iemand nog een advies voor een 32A 3 fase laadpaal die gewoon in weer en wind buiten kan staan. Ik heb geïnformeerd naar een Mennekes, maar € 5500,- voor alleen een paal (dus zonder installatie) is nogal gortig. Ik hoef alleen de laadpaal maar te hebben, want de installatie doen we zelf. Ik heb begrepen dat de eerder genoemde laadpaal van Keba niet in weer en wind buiten kan staan, maar € 1500,- is wel een betere prijs.

Graag advies!
 
Iemand nog een advies voor een 32A 3 fase laadpaal die gewoon in weer en wind buiten kan staan. Ik heb geïnformeerd naar een Mennekes, maar € 5500,- voor alleen een paal (dus zonder installatie) is nogal gortig. Ik hoef alleen de laadpaal maar te hebben, want de installatie doen we zelf. Ik heb begrepen dat de eerder genoemde laadpaal van Keba niet in weer en wind buiten kan staan, maar € 1500,- is wel een betere prijs.

Graag advies!
zie post 373, daar hangt ie gewoon buiten Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 38
Ik meen dat die ± € 1.000,- kost (1.100,- met vaste kabel).
Zie voor specificaties: http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/KeContact_P20_EN.pdf
 
Iemand nog een advies voor een 32A 3 fase laadpaal die gewoon in weer en wind buiten kan staan. Ik heb geïnformeerd naar een Mennekes, maar € 5500,- voor alleen een paal (dus zonder installatie) is nogal gortig. Ik hoef alleen de laadpaal maar te hebben, want de installatie doen we zelf. Ik heb begrepen dat de eerder genoemde laadpaal van Keba niet in weer en wind buiten kan staan, maar € 1500,- is wel een betere prijs.

Graag advies!

check eens bij Cohere.eu, daar komt mijn paal vandaan. Bij mij staat ie ook buiten in weer en wind. Ik betaal iets van € 3.100 incl aansluitingen aanpassing meterkast.