NoldenDraaier
Senior Member
En hier is ie dan:
Laadpaal in Dordrecht
Mooie universele oplossing Ray!
Zelf gekozen voor een stukje maatwerkoplossing te gaan door een 'bestaande laadpaal' te upgraden met een ingebouwde Kw-meter, deze te voorzien van vaste laadsnoer van circa 4,5 meter (risicootje) en alles weer geïnstalleerd in een waterdichte metalen kast die ik laat powder coaten in de (RAL) kleur van het huis. Ik verwacht op deze manier een meest praktische oplossing thuis te hebben gecreëerd voor de Tesla Model S en ook de stroomafname via de ingebouwde (extra) Kw-meter zakelijk te kunnen verantwoorden. De laadpaal is 3*32A uitgevoerd maar laat vooralsnog (geloof dat dit kan?) de extra groep voor de laadpaal 3*20A afzekeren binnen een 3-fase 25A stroomnetwerk thuis. Op deze manier probeer ik naast de instelling vanuit de Tesla Model S extra zekerheid te hebben ingebouwd voor ongewenste te hoge maar vooral lange afname vanuit de laadpaal op het 3*25A netwerk thuis. Ik vind zwaardere stoppen, bijvoorbeeld 3*35A of 3*50A, vanuit de netwerkbeheerder vooralsnog vanuit kostenoverwegingen niet het overwegen waard. Je vaste tarief gaat zo schrikbarend omhoog dat staat bijna gelijk met de verwachte afname van extra stroom voor de Tesla Model S. Ik heb begrepen dat VNG hier ook iets aan wil doen en wellicht dat binnen ene paar jaar de vaste rechten voor een zwaarder uitgevoerd netwerk alleen voor laadpalen (!) in prijs omlaag gaan. Het is niet voor niets dat de openbare laadpalen van Gemeenten maximaal 3*16A zijn uitgevoerd, ook zij betalen zich anders scheel aan vastrecht voor zwaardere belasting van het netwerk
.