Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
En hier is ie dan:
Laadpaal in Dordrecht

Mooie universele oplossing Ray!
Zelf gekozen voor een stukje maatwerkoplossing te gaan door een 'bestaande laadpaal' te upgraden met een ingebouwde Kw-meter, deze te voorzien van vaste laadsnoer van circa 4,5 meter (risicootje) en alles weer geïnstalleerd in een waterdichte metalen kast die ik laat powder coaten in de (RAL) kleur van het huis. Ik verwacht op deze manier een meest praktische oplossing thuis te hebben gecreëerd voor de Tesla Model S en ook de stroomafname via de ingebouwde (extra) Kw-meter zakelijk te kunnen verantwoorden. De laadpaal is 3*32A uitgevoerd maar laat vooralsnog (geloof dat dit kan?) de extra groep voor de laadpaal 3*20A afzekeren binnen een 3-fase 25A stroomnetwerk thuis. Op deze manier probeer ik naast de instelling vanuit de Tesla Model S extra zekerheid te hebben ingebouwd voor ongewenste te hoge maar vooral lange afname vanuit de laadpaal op het 3*25A netwerk thuis. Ik vind zwaardere stoppen, bijvoorbeeld 3*35A of 3*50A, vanuit de netwerkbeheerder vooralsnog vanuit kostenoverwegingen niet het overwegen waard. Je vaste tarief gaat zo schrikbarend omhoog dat staat bijna gelijk met de verwachte afname van extra stroom voor de Tesla Model S. Ik heb begrepen dat VNG hier ook iets aan wil doen en wellicht dat binnen ene paar jaar de vaste rechten voor een zwaarder uitgevoerd netwerk alleen voor laadpalen (!) in prijs omlaag gaan. Het is niet voor niets dat de openbare laadpalen van Gemeenten maximaal 3*16A zijn uitgevoerd, ook zij betalen zich anders scheel aan vastrecht voor zwaardere belasting van het netwerk
.
Lader in ombouwkast_poging 2.jpg
 
Widodh, ik heb 3x 32A gedaan. Wil gewoon snel kunnen laden. Heb nu 3 maanden backoffice gratis, moet even kijken wat ik wil. Hij staat op mijn oprit, dus vrijgeven ga ik niet doen. Maar als iemand in Dordt op de Dordtse Kil 3 moet zijn dan is ie welkom. Was wel even een gedoe om mijn meterkast aan te passen, maar alles is gelukt.
Duidelijk! Ik noteer een extra laadpaal op mijn lijstje ;)

Mooie universele oplossing Ray!
Zelf gekozen voor een stukje maatwerkoplossing te gaan door een 'bestaande laadpaal' te upgraden met een ingebouwde Kw-meter, deze te voorzien van vaste laadsnoer van circa 4,5 meter (risicootje) en alles weer geïnstalleerd in een waterdichte metalen kast die ik laat powder coaten in de (RAL) kleur van het huis. Ik verwacht op deze manier een meest praktische oplossing thuis te hebben gecreëerd voor de Tesla Model S en ook de stroomafname via de ingebouwde (extra) Kw-meter zakelijk te kunnen verantwoorden. De laadpaal is 3*32A uitgevoerd maar laat vooralsnog (geloof dat dit kan?) de extra groep voor de laadpaal 3*20A afzekeren binnen een 3-fase 25A stroomnetwerk thuis. Op deze manier probeer ik naast de instelling vanuit de Tesla Model S extra zekerheid te hebben ingebouwd voor ongewenste te hoge maar vooral lange afname vanuit de laadpaal op het 3*25A netwerk thuis. Ik vind zwaardere stoppen, bijvoorbeeld 3*35A of 3*50A, vanuit de netwerkbeheerder vooralsnog vanuit kostenoverwegingen niet het overwegen waard. Je vaste tarief gaat zo schrikbarend omhoog dat staat bijna gelijk met de verwachte afname van extra stroom voor de Tesla Model S. Ik heb begrepen dat VNG hier ook iets aan wil doen en wellicht dat binnen ene paar jaar de vaste rechten voor een zwaarder uitgevoerd netwerk alleen voor laadpalen (!) in prijs omlaag gaan. Het is niet voor niets dat de openbare laadpalen van Gemeenten maximaal 3*16A zijn uitgevoerd, ook zij betalen zich anders scheel aan vastrecht voor zwaardere belasting van het netwerk.
Dat vastrecht kan ik goed begrijpen, ik heb zelf wel voor 3x40A gekozen, maar het is zeker een hoop geld.

Wel vraag ik me af of die prijs écht omlaag zal gaan, want als iedereen om 18:00 ineens 22kW begint te trekken moet die capaciteit er wel zijn. Dat moet ergens van betaald worden.


Ik heb vandaag ook nog wat gesleuteld:

kwh_meter_evse.jpg


Zit nu een kWh meter tussen mijn EVSE en heb de Open EVSE nog achter een eigen 6A zekering gezet, zo kan ik die nu ook apart uitschakelen en zit de boel nog iets veiliger.

Het laatste is nu klaar, nu die Model S nog!
 
Mooie universele oplossing Ray!
Zelf gekozen voor een stukje maatwerkoplossing te gaan door een 'bestaande laadpaal' te upgraden met een ingebouwde Kw-meter, deze te voorzien van vaste laadsnoer van circa 4,5 meter (risicootje) en alles weer geïnstalleerd in een waterdichte metalen kast die ik laat powder coaten in de (RAL) kleur van het huis. Ik verwacht op deze manier een meest praktische oplossing thuis te hebben gecreëerd voor de Tesla Model S en ook de stroomafname via de ingebouwde (extra) Kw-meter zakelijk te kunnen verantwoorden. De laadpaal is 3*32A uitgevoerd maar laat vooralsnog (geloof dat dit kan?) de extra groep voor de laadpaal 3*20A afzekeren binnen een 3-fase 25A stroomnetwerk thuis. Op deze manier probeer ik naast de instelling vanuit de Tesla Model S extra zekerheid te hebben ingebouwd voor ongewenste te hoge maar vooral lange afname vanuit de laadpaal op het 3*25A netwerk thuis. Ik vind zwaardere stoppen, bijvoorbeeld 3*35A of 3*50A, vanuit de netwerkbeheerder vooralsnog vanuit kostenoverwegingen niet het overwegen waard. Je vaste tarief gaat zo schrikbarend omhoog dat staat bijna gelijk met de verwachte afname van extra stroom voor de Tesla Model S. Ik heb begrepen dat VNG hier ook iets aan wil doen en wellicht dat binnen ene paar jaar de vaste rechten voor een zwaarder uitgevoerd netwerk alleen voor laadpalen (!) in prijs omlaag gaan. Het is niet voor niets dat de openbare laadpalen van Gemeenten maximaal 3*16A zijn uitgevoerd, ook zij betalen zich anders scheel aan vastrecht voor zwaardere belasting van het netwerk

Het is € 1.000 extra bij mij en ik heb een brief van mijn belasting inspecteur dat deze kosten zakelijk mogen worden geboekt.
 
Het is € 1.000 extra bij mij en ik heb een brief van mijn belasting inspecteur dat deze kosten zakelijk mogen worden geboekt.

Dank je Ray, ik had ook een dergelijk bedrag van circa € 1.000 extra vastrecht gehoord voor verschil upgrade van 3*25A naar 3*50A. Ik vind dat in verhouding erg veel geld voor de functionaliteit die je ervoor terugkrijgt, enige motivatie zou bij mij veiligheid zijn. Iemand andere gedachten of suggesties? Adviezen meer dan welkom.
 
Nu begin ik ook weer te twijfelen over upgraden van 3*25A naar 3*50A, en de extra vastrechtkosten dus maar gewoon accepteren. Ik weet alleen niet goed of dit nog veel consequenties heeft voor de offerte die ik tot nu toe van Cohere heb gekregen. De herinstallatie van mijn meterkast zal wel zwaarder moeten worden en dus meer kosten, maar is een laadpaal die 22kwh kan laden ook nog veel duurder dan een 11kwh laadpaal?

En een andere vraag: kun je in de toekomst ook weer downgraden van 3*50A naar 3*25A?
 
Nu begin ik ook weer te twijfelen over upgraden van 3*25A naar 3*50A, en de extra vastrechtkosten dus maar gewoon accepteren. Ik weet alleen niet goed of dit nog veel consequenties heeft voor de offerte die ik tot nu toe van Cohere heb gekregen. De herinstallatie van mijn meterkast zal wel zwaarder moeten worden en dus meer kosten, maar is een laadpaal die 22kwh kan laden ook nog veel duurder dan een 11kwh laadpaal?

En een andere vraag: kun je in de toekomst ook weer downgraden van 3*50A naar 3*25A?
De laadpaal zelf is maar EUR 400,- duurder. Installatiekosten ook nog een keer zoiets.
 
Nu begin ik ook weer te twijfelen over upgraden van 3*25A naar 3*50A, en de extra vastrechtkosten dus maar gewoon accepteren. Ik weet alleen niet goed of dit nog veel consequenties heeft voor de offerte die ik tot nu toe van Cohere heb gekregen. De herinstallatie van mijn meterkast zal wel zwaarder moeten worden en dus meer kosten, maar is een laadpaal die 22kwh kan laden ook nog veel duurder dan een 11kwh laadpaal?

En een andere vraag: kun je in de toekomst ook weer downgraden van 3*50A naar 3*25A?

@JM71; de besparing bij 40.000 km op brandstof rechtvaardigd dit voor mij. De S wordt mijn hoofdauto. Hij moet zoveel mogelijk standby staan, vind ik.

Downgraden kan ook, als iemand je huis koopt en geen krachtstroom wil, kan ook downgraden. Natuurlijk kost dit ook geld, maar dan ben je weer een gewone aansluiting.

ik moet zeggen dat het met Cohere goed loopt. Goede installateurs met verstand van zaken.
 
@JM71; de besparing bij 40.000 km op brandstof rechtvaardigd dit voor mij. De S wordt mijn hoofdauto. Hij moet zoveel mogelijk standby staan, vind ik.

Downgraden kan ook, als iemand je huis koopt en geen krachtstroom wil, kan ook downgraden. Natuurlijk kost dit ook geld, maar dan ben je weer een gewone aansluiting.

ik moet zeggen dat het met Cohere goed loopt. Goede installateurs met verstand van zaken.

OK, Ray en HWS, bedankt voor jullie reacties. Soms denk ik wel eens waarom ik in hemelsnaam zou twijfelen over die paar honderd euro extra voor de laadinfrastructuur voor een auto van een ton. Misschien zit mijn twijfel hem ook eigenlijk wel meer in het feit dat ik de auto 999 van de 1000 keer 's nachts zal laden, en dan is 8 uur met 11 kwh gewoon voldoende. Maar die ene keer dat ik toch even snel flink bij wil kunnen laden, is 22 kwh natuurlijk wel handig. Nu moet ik voor mezelf bepalen of dat me de grofweg 1000 euro extra voor de installatie en 1000 euro per jaar aan vastrecht waard is.

Ray, wat voor laadpunt heb jij genomen?
---- update: laat maar Ray, je foto is gedetailleerd genoeg, die spreekt voor zich.

Verder goed te horen dat je tevreden bent over Cohere. Ik heb een goede indruk gekregen van de contacten die ik met hen had, maar je kunt pas echt oordelen na de installatie (die ze overigens uitbesteden aan derden). Ik heb met ze afgesproken te wachten tot augustus met het accepteren van de offerte, in afwachting van nadere duidelijkheid over palen met vaste kabels, aansluitingen e.d. Ik ga eerst volgende week eens op vakantie (o.a. California - ogen gefixeerd op Tesla's), en na terugkomst gaat het spel op de wagen!
 
Last edited:
@Nolden en widodh

Ziet er allemaal goed uit!

widodh, je zou eventueel nog een uitbreiding op je EVSE kunnen maken die de weerstand in de mennekes plug (PP pin) gebruikt om te bepalen wat de maximale laadstoom is die de kabel aan kan.
Zo kan je niet per ongeluk 32A door een 16/20A kabel sturen.

Twee weerstanden en een software aanpassing volstaat.
In mijn smart EVSE heb ik dit ook ingebouwd, is overigens bijna klaar, ben nog de laatste code aan het schrijven voor het LC Display.
 
Bij mij is ook de electricien langs geweest en ik heb nu in de oprit een 400V-25A stopcontact hangen - met een kWh meter in de groepenkast van de garage. Voorlopig moet dat het wel zijn - kan ik toch flink laden dunkt me zonder dat de boel eruit knalt (ik denk dat die groep in de praktijk tot 22A belast kan worden zonder problemen). En als een echt laadstation toch handiger is hangt het zo op de plaats van het stopcontact...

IMG_1980.jpg
IMG_1978.jpg
IMG_1979.jpg
 
Bij mij is ook de electricien langs geweest en ik heb nu in de oprit een 400V-25A stopcontact hangen - met een kWh meter in de groepenkast van de garage. Voorlopig moet dat het wel zijn - kan ik toch flink laden dunkt me zonder dat de boel eruit knalt (ik denk dat die groep in de praktijk tot 22A belast kan worden zonder problemen). En als een echt laadstation toch handiger is hangt het zo op de plaats van het stopcontact...
Netjes! Ook een Hager kWh meter, de zelfde als ik gisteren heb opgehangen :)

In dit geval kan een laadstation best handig zijn. Waarom? Nu kan je maximaal met 16A laden, want je kan met de UMC niet laden met 32A zonder vast laadstation, zie ook deze pagina: Model S Specs and Standard Features | Tesla Motors

De capasiteit van de ingebouwde 11 KW oplader is: 85-265 V, 45-65 Hz, 1 fase 40A of 3 fase 16A ( Optioneel is er een dubbele oplader beschikbaar deze verhoogt de oplaad capaciteit naar: 3 fase 32 A en 1 fase 80A
Maximaal rendement lader 94%
De mogelijk te gebruiken stekkers bij 11 KW, IEC 60309 5 PIN Rood 16A/3-fase (400 V) of IEC 60309 3 PIN Blauw 32A/1 fase (240 V) adapter

Je hebt in dit geval dus niets aan de 32A socket buiten.

Als je een laadstation ophangt kan je deze afstellen op 22A en zal geen enkele auto die je in prikt meer dan 22A gaan gebruiken. Dat is nog steeds 15kW, ofwel 6 uurtjes laden voor een 85kWh accu.
 
Maar weer een van mijn ondergestofde Tesla-hobbys oppakken: het laadstation.
Moest helemaal terug naar pagina 18 en verder.
Ik laat mijn hoofdaansluiting op 3x25A. Het laadstation wil ik instellen op 25A. Normaal zal ik laden op 16A (of lager), maar als het een keer nodig is kan het dus sneller.
Vraag: mag een (officieel) installateur eigenlijk wel een groep afzekeren op 25A? (een B25, er vanuit gaande dat de hoofdzekering C25 is)
 
Maar weer een van mijn ondergestofde Tesla-hobbys oppakken: het laadstation.
Moest helemaal terug naar pagina 18 en verder.
Ik laat mijn hoofdaansluiting op 3x25A. Het laadstation wil ik instellen op 25A. Normaal zal ik laden op 16A (of lager), maar als het een keer nodig is kan het dus sneller.
Vraag: mag een (officieel) installateur eigenlijk wel een groep afzekeren op 25A? (een B25, er vanuit gaande dat de hoofdzekering C25 is)
Ik zou voor 20A gaan, want zo ver ik weet mag een B20 niet achter een C25. Daarnaast kan het ook niet, want je huis gebruikt altijd stroom, denk aan de kleine dingen.

20A * 400V * v3 = 13.8kW

Dat is nog steeds lekker snel laden.
 
Ik zou voor 20A gaan, want zo ver ik weet mag een B20 niet achter een C25. Daarnaast kan het ook niet, want je huis gebruikt altijd stroom, denk aan de kleine dingen.

20A * 400V * v3 = 13.8kW

Dat is nog steeds lekker snel laden.
Je bedoelt een B25 mag niet achter C25?
Maar het kan wel (technisch gezien)?
En nee, ik zal bij dat uitzonderlijke geval niet 25A gaan laden, maar tot ± 23A gaan. En dan mag niemand verder iets anders dan een lampje aan zetten.
 
laadpaal.jpg

Als we dan toch allemaal onze laadpaal gaan posten, deze heb ik vandaag afgemonteerd in mijn garage.
Aangesloten met 5x 2,5mm2, maar moet de groep delen met een warmtepomp.
Ik ben sowieso niet van plan om met 11kW te laden, maar ga proberen met net voldoende vermogen te laden zodat 's ochtends de tank vol zit, lijkt me beter en efficienter.
 
Je bedoelt een B25 mag niet achter C25?
Maar het kan wel (technisch gezien)?
En nee, ik zal bij dat uitzonderlijke geval niet 25A gaan laden, maar tot ± 23A gaan. En dan mag niemand verder iets anders dan een lampje aan zetten.
B25 bedoelde ik ja. Het kan wel, alleen niet slim.

Ik zou lekker voor 20A gaan, dan hoef je in de S ook niets te limiteren, doet de laadpaal alles.

View attachment 24740
Als we dan toch allemaal onze laadpaal gaan posten, deze heb ik vandaag afgemonteerd in mijn garage.
Aangesloten met 5x 2,5mm2, maar moet de groep delen met een warmtepomp.
Ik ben sowieso niet van plan om met 11kW te laden, maar ga proberen met net voldoende vermogen te laden zodat 's ochtends de tank vol zit, lijkt me beter en efficienter.
Een 32A aansluiting achter een 2.5mm2 draad?

Verder kan je niet met 32A laden zonder laadstation.

Maar vooral die kabel is te dun voor dat 32A socket.
 
Een 32A aansluiting achter een 2.5mm2 draad?
Verder kan je niet met 32A laden zonder laadstation.
Maar vooral die kabel is te dun voor dat 32A socket.

Klopt. Tis nog erger want de onderste connector is voor 63A ! ik voed de verdeler met 5x2,5 maar intern is de bedrading ik schat 10mm2.
Maar dat maakt niet uit, het gaat er om hoe de kabel afgezekerd is en in de meterkast is de groep afgezekerd met 3x16A, kan niet precies zien met welke karakteristiek maar verwacht C.
Dit is een standaard verdeler en ik moet nog wel het juiste stopcontact monteren. Heb de aardlek vervangen door een kwh-meter; aardlek zit al in de meterkast.
 
Klopt. Tis nog erger want de onderste connector is voor 63A ! ik voed de verdeler met 5x2,5 maar intern is de bedrading ik schat 10mm2.
Maar dat maakt niet uit, het gaat er om hoe de kabel afgezekerd is en in de meterkast is de groep afgezekerd met 3x16A, kan niet precies zien met welke karakteristiek maar verwacht C.
Dit is een standaard verdeler en ik moet nog wel het juiste stopcontact monteren. Heb de aardlek vervangen door een kwh-meter; aardlek zit al in de meterkast.

Haal dan inderdaad die 63A weg en vervang die 32A door een 16A. Kost je twee tientjes.

Verder wil je wel een aardlek, dus snap niet waarom die weg is. Of zit hij achter de aardlek in huis?

Verder wel mooie verdeler!