Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Niemand van ons heeft een aansluiting gezien, behalve dan die ene foto.

Wat ik vermoed is dat de stekker "mennekes" compatible is, echter heeft Tesla zijn eigen sausje eroverheen gegooid en deze tevens Supercharger proof gemaakt.
Superchargers zullen een aansluiting hebben die enkel past op de Tesla Model S (en later waarschijnlijk ook Model X) en deze service zal gratis worden aangeboden.
Het is niet de bedoeling dat andere automerken gebruik kunnen maken van deze service, behalve natuurlijk als ze een deal maken met Tesla.

Tevens niet vergeten : Er moet iets van hardware aanwezig zijn in de auto om het vermogen te kunnen verwerken van een supercharger. (Sluit je bv een Nissan Leaf aan vliegen de accus je om de oren).
 
Hebben de toekomstige tesla rijders in Nederland PV panelen of zijn ze van plan deze te gaan plaatsen?
Ik ben zelf bezig om project op te starten om met maximaal mogelijk een auto op te laden vanuit huis en toch op een 3x25A aansluiting te blijven. Bespaart in ieder geval de vastrechtkosten.
 
Hebben de toekomstige tesla rijders in Nederland PV panelen of zijn ze van plan deze te gaan plaatsen?
Ik ben zelf bezig om project op te starten om met maximaal mogelijk een auto op te laden vanuit huis en toch op een 3x25A aansluiting te blijven. Bespaart in ieder geval de vastrechtkosten.
Jazeker, meerdere hier, waaronder mijzelf (zit nog in de aanschaffase). De combi zonnepanelen+laadstation valt ook onder MIA ed.
 
Hebben de toekomstige tesla rijders in Nederland PV panelen of zijn ze van plan deze te gaan plaatsen?
Ik ben zelf bezig om project op te starten om met maximaal mogelijk een auto op te laden vanuit huis en toch op een 3x25A aansluiting te blijven. Bespaart in ieder geval de vastrechtkosten.

Ik heb zelf nu ongeveer een jaar lang 20 panelen liggen. Het grootste probleem met je plan is dat je je afhankelijk maakt van de opbrengst van zonnepanelen en deze erg varieert. De totale opbrengst over december voor ons is ongeveer 10% van wat een maand als juni doet. En zelfs in juni zag ik nog bijna een factor 10 verschil in opbrengst tussen de beste (30 kWh) en slechtste dag (3,5 kWh). En dan nog heb je er alleen overdag iets aan.

Die 20 panelen van mij leveren op de beste momenten zo'n 20A aan stroom en zijn gezekerd op 25A. Heel grof gerekend kun je met je 3x 25A aansluiting maximaal 60 panelen kwijt. Puur op gevoel en eigen ervaring denk ik dat 60 panelen genoeg zijn om overdag de helft van de tijd de Tesla op full-power op te laden. En hoe verder je van het middaguur af zit, hoe groter de kans dat de opbrengst te kort is.

Hou er ook rekening mee dat je in elektronica voorziet die de maximale laadstroom door de laadpaal beperkt als er weinig opbrengst is van de zonnepanelen.
 
Aanvullend: als je 60 panelen plaatst heb je een opbrengst op jaarbasis van zo'n 12.000 kWh (op basis van mijn eigen ervaring). Een slimme meter registreert los van elkaar wat je verbruikt en wat je terug levert. Als je meer dan 5.000 kWh terug levert zal niet iedere energieleverancier dat volledig verrekenen met je verbruik (salderen). En als je netto gezien meer terug levert dan verbruikt zul je voor het overschot waarschijnlijk alleen de kale energieprijs krijgen.

Greenchoice lijkt van de energieleveranciers hierin het meest schappelijk (die 5.000 kWh uur grens bestaat niet, tot 1.000 kWh terug leveren met complete vergoeding).
 
Hebben de toekomstige tesla rijders in Nederland PV panelen of zijn ze van plan deze te gaan plaatsen?
Ik ben zelf bezig om project op te starten om met maximaal mogelijk een auto op te laden vanuit huis en toch op een 3x25A aansluiting te blijven. Bespaart in ieder geval de vastrechtkosten.

Ik heb op dit moment 36 panelen met een totaal piekvermogen van 8400 Wp. Deze liggen nu driekwart jaar. Ik verwacht een jaarproductie van 7000 kWh. Een directe koppeling tussen de productie van deze installatie met het opladen van een elektrische auto zal echter niet makkelijk gaan. Ten eerste geldt dat de productie 's winters beperkt is: in december was onze productie nog geen 5% van ons verbruik in die maand. Vanaf april produceren wij daarentegen gemiddeld meer dan wij verbruiken, sommige weken is dat zelfs meer dan een factor twee. Ten tweede geldt dat de productie overdag plaatsvindt. Doordeweeks ben ik - en mijn ampera - dan niet thuis. Ik pak op dit moment 's avonds nog wat zonneproductie mee, maar dat is vrij marginaal.

Dit is overigens helemaal niet erg, er wordt immers gesaldeerd. Een overschot aan productie gaat terug het net in. Aan het eind van het jaar wordt de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit afgetrokken van de afgenomen elektriciteit en het saldo wordt afgerekend.

Ik loop overigens met de gedachte het aantal zonnepanelen uit te breiden met de komst van de tesla. Met twee elektrische auto's zullen wij de extra productie goed kunnen gebruiken. De bedoeling is dan dat er een separate installatie komt voor de elektrische auto's waarop de kia/mia voor wordt aangevraagd. De plaats van de installatie is het grootste probleem. De huidige 36 panelen zitten op de daken van twee bijgebouwen, daar is geen ruimte meer op. De extra panelen (ongeveer 20) op de woning plaatsen is geen optie (rieten dak). Ik denk nu over ofwel een dubbele carport ofwel een plaatsing op de grond onder een flauwe hoek.

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Misschien dat iemand het antwoord weet.
Mennekes stekker is geschikt voor zowel AC als DC http://www.mennekes.de/nl/latest0.html?tx_ttnews[tt_news]=851&cHash=e8c0b2b3dcd8ab512d9abd3a7870ec7c
Maar Tesla kan ook supercharger maar ook Chademo laden.
Supercharger kan 300A laden wat de stekker niet aan kan.
Chademo heeft extra communicatie pinnen.
Hoe wordt dit opgelost?
Waarschijnlijk volgt SuperChargen ook gewoon het J1772-DC protocol wat PLC (Power Line Communications) gebruikt.

Tesla heeft al aangegeven de Type 2 stekker iets te hebben aangepast om SuperChargen mogelijk te maken.

Zie ook deze post: Europe: Future Charging for Model S 1-phase or 3-phase? (Part 2) - Page 41
 
mooie solar tracker plaatsen die de zon volgt :)

615_Copy_2_of_P1010031.JPG

(hoop ik ooit ook eens te kunnen doen….)
 
Vandaag heb ik uitgebreid gesproken met Michiel Langezaal, mede-oprichter en directeur van FastNed.

FastNed wil de komende jaren meer dan 200 snellaadstations langs de snelwegen in Nederland realiseren.
Deze locaties zijn over het algemeen dezelfde locaties waar je nu langs de snelweg brandstof kunt tanken.
FastNed heeft hiervoor reeds vergunningen van Rijkswaterstaat gekregen.
FastNed wil het eerste snellaadstation in september 2013 openen. In 2014 willen zij de stations in een tempo van 1 per week uitrollen.
De leverancier van de snelladers is ABB.

Voor info zie:
Home

ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands



De snellaadstations zijn in principe geschikt voor alle EV's met snellaad mogelijkheid.
De laadterminals beschikken over meerdere slangen met connectoren, net als bij de brandstof terminals.
Voorzien is in :
- 43 kW AC met Type2 connector
- 50 kW DC ChadeMO
- 50 kW DC Combo Type2 connector

Dat is allemaal heel mooi, maar hier hebben wij als toekomstig model S bezitters nauwelijks iets aan.
Maximaal kan je met een duo lader 22kW laden via de Type 2 connector.
Uiteraard heb ik Michiel Langezaal hierop geattendeerd.

Hij vertelde dat ze contact hebben met Tesla en dat ze heel graag willen samenwerken om het voor ons ook mogelijk te maken om te kunnen snelladen bij FastNed stations.

Er zijn echter 2 problemen:
1.zowel de CHAdeMO als de COMBO connector passen niet op de model S
2. Veel belangrijker: Het Tesla snellaad protocol is exclusief eigendom van Tesla. Tesla is vooralsnog niet bereid dit protocol vrij te geven. Daarvoor zou ook eerst tijdrovende certificering nodig zijn.
Dit betekent dat andere fabrikanten zoals in dit geval ABB in geen geval hun laadterminals Tesla model S compatible kunnen maken, ook al zouden ze de goede connector monteren.

Tesla is zich nu waarschijnlijk aan het beraden. Zelf een kostbaar netwerk in Europa uitrollen of aansluiten bij andere partijen.
In de VS hadden ze dit dilemma niet. Er zijn daar geen andere partijen met de oprichting van nationwide snellaad netwerken bezig. Tesla moest het daar zelf wel doen.

Nu ziet het er door deze omstandigheden naar uit dat wij voorlopig nog wel even moeten wachten op enige snellaadterminal in Nederland waarmee wij onze Tesla model S kunnen snelladen.
Zelf denk ik dat de CHAdeMO adapter (waar al zo veel over is geschreven) er absoluut niet gaat komen.

Wellicht is het zinvol om met de kennis van het bovenstaande als grote groep toekomstige eigenaren hierover gerichte vragen aan Tesla gaan stellen. Laat me weten hoe jullie hier over denken.

Schermafbeelding 2013-07-08 om 8.07.11 PM.png
 
Ik draag alle initiatieven een warm hart toe, maar zelf heb ik geen behoefte aan laadstations langs de snelweg in NL.
Wel op locatie, maar dan ook alleen maar als ik op 1 dag naar Groningen of Maastricht heen en weer wil (en slechts dat laatste komt eens in paar jaar voor).
Thuis laden volstaat voor mij.

Wat ik wel wil is asap de beloofde 120kW superchargers, minimaal west-Europa dekkend.
Als door samenwerkingsverbanden die door andere bedrijven worden geplaatst, so be it (maar geen vertraging of laadkosten).
Al zie ik liever dat Tesla het in eigen hand houdt, en zodoende ook de volledige controle houdt (o.a. ivm uitbreidbaarheid).
En Tesla wil de SC's 100% groen hebben; gaat Fastned zelf ook doen voor al deze aangekondigde laadstations?

Al is het "eerst zien dan geloven", Elon moet zijn woorden waar maken en de chademo adapter beschikbaar maken.
Of binnen 7 maanden (de bovenste helft) van de route du soleil voorzien van superchargers, en 4 maanden later de rest.
 
Last edited:
Vandaag heb ik uitgebreid gesproken met Michiel Langezaal, mede-oprichter en directeur van FastNed.
Interessant! Zou ik graag ook eens spreken.

FastNed wil de komende jaren meer dan 200 snellaadstations langs de snelwegen in Nederland realiseren.
Deze locaties zijn over het algemeen dezelfde locaties waar je nu langs de snelweg brandstof kunt tanken.
FastNed heeft hiervoor reeds vergunningen van Rijkswaterstaat gekregen.
FastNed wil het eerste snellaadstation in september 2013 openen. In 2014 willen zij de stations in een tempo van 1 per week uitrollen.
De leverancier van de snelladers is ABB.

Voor info zie:
Home

ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands



De snellaadstations zijn in principe geschikt voor alle EV's met snellaad mogelijkheid.
De laadterminals beschikken over meerdere slangen met connectoren, net als bij de brandstof terminals.
Voorzien is in :
- 43 kW AC met Type2 connector
- 50 kW DC ChadeMO
- 50 kW DC Combo Type2 connector

Dat is allemaal heel mooi, maar hier hebben wij als toekomstig model S bezitters nauwelijks iets aan.
Maximaal kan je met een duo lader 22kW laden via de Type 2 connector.
Uiteraard heb ik Michiel Langezaal hierop geattendeerd.

Hij vertelde dat ze contact hebben met Tesla en dat ze heel graag willen samenwerken om het voor ons ook mogelijk te maken om te kunnen snelladen bij FastNed stations.

Er zijn echter 2 problemen:
1.zowel de CHAdeMO als de COMBO connector passen niet op de model S
2. Veel belangrijker: Het Tesla snellaad protocol is exclusief eigendom van Tesla. Tesla is vooralsnog niet bereid dit protocol vrij te geven. Daarvoor zou ook eerst tijdrovende certificering nodig zijn.
Dit betekent dat andere fabrikanten zoals in dit geval ABB in geen geval hun laadterminals Tesla model S compatible kunnen maken, ook al zouden ze de goede connector monteren.
Nou, ik ben er niet zo zeker van dat het Tesla protocol zo gesloten is danwel eigendom van Tesla.

De geruchten in de VS gaan ook al dat Tesla gewoon J1772-DC gebruikt.

Zie deze post: Europe: Future Charging for Model S 1-phase or 3-phase? (Part 2) - Page 41

En mijn post iets lager.

View attachment 24838

Het schema wat Tesla dus lijkt te gebruiken voor Type 2 is "DC-Mid", echter hebben zij het aangepast voor 120kW laden.

De Model S SuperChargen gaat niet op 500V, maar op 370V. Je hebt voor 120kW daardoor zo'n 325A nodig.

Tesla lijkt echter te voorkomen dat andere auto's bij hun SuperChargers kunnen laden door het "nokje" bovenin de connector, die maakt hem Tesla uniek.

De signaling die gebruikt wordt zou echter gewoon J1772-DC/Type 2 DC zijn zoals beschreven in het "DC-Mid" schema.

Dit is niet officieel bevestigd, maar het lijkt wel zo logisch.

Tesla wilde namelijk 120kW laden en vond 50kW te langzaam. Daarvoor hadden ze dus een andere connector nodig. Dát was hun probleem.

Tesla is zich nu waarschijnlijk aan het beraden. Zelf een kostbaar netwerk in Europa uitrollen of aansluiten bij andere partijen.
In de VS hadden ze dit dilemma niet. Er zijn daar geen andere partijen met de oprichting van nationwide snellaad netwerken bezig. Tesla moest het daar zelf wel doen.
Is dat zo?

Blink is ook druk bezig met CHAdeMO en Nissan ook. Alleen is 50kW niet echt supersnel laden voor een Model S met een 85kWh accu. 50kW is uiteraard prachtig, maar 90 danwel 120kW is stukken sneller.

Nu ziet het er door deze omstandigheden naar uit dat wij voorlopig nog wel even moeten wachten op enige snellaadterminal in Nederland waarmee wij onze Tesla model S kunnen snelladen.
Zelf denk ik dat de CHAdeMO adapter (waar al zo veel over is geschreven) er absoluut niet gaat komen.
Ik heb ook mijn twijfels bij die CHAdeMO adapter, maar die heb ik al vanaf dag 1.

Het zou een verdomd complex apparaat zijn. Type 2 Combo -> "Tesla Type 2" zie ik eventueel nog wel gebeuren, maar nogmaals, ik denk dat Tesla gewoon "DC-Mid" gebruikt met de zelfde signaling.

Wellicht is het zinvol om met de kennis van het bovenstaande als grote groep toekomstige eigenaren hierover gerichte vragen aan Tesla gaan stellen. Laat me weten hoe jullie hier over denken.
Ik denk dat iemand die er meer vanaf weet dan ik gewoon eens een Europese Model S in zijn handen moet krijgen en kijken of hij hem aan het laden krijgt door "DC-Mid" toe te passen. Zou me niets verbazen als het in 1x werkt.
 
Vandaag heb ik uitgebreid gesproken met Michiel Langezaal, mede-oprichter en directeur van FastNed.

FastNed wil de komende jaren meer dan 200 snellaadstations langs de snelwegen in Nederland realiseren.
Deze locaties zijn over het algemeen dezelfde locaties waar je nu langs de snelweg brandstof kunt tanken.
FastNed heeft hiervoor reeds vergunningen van Rijkswaterstaat gekregen.
FastNed wil het eerste snellaadstation in september 2013 openen. In 2014 willen zij de stations in een tempo van 1 per week uitrollen.
De leverancier van de snelladers is ABB.

Voor info zie:
Home

ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands



De snellaadstations zijn in principe geschikt voor alle EV's met snellaad mogelijkheid.
De laadterminals beschikken over meerdere slangen met connectoren, net als bij de brandstof terminals.
Voorzien is in :
- 43 kW AC met Type2 connector
- 50 kW DC ChadeMO
- 50 kW DC Combo Type2 connector

Dat is allemaal heel mooi, maar hier hebben wij als toekomstig model S bezitters nauwelijks iets aan.
Maximaal kan je met een duo lader 22kW laden via de Type 2 connector.
Uiteraard heb ik Michiel Langezaal hierop geattendeerd.

Hij vertelde dat ze contact hebben met Tesla en dat ze heel graag willen samenwerken om het voor ons ook mogelijk te maken om te kunnen snelladen bij FastNed stations.

Er zijn echter 2 problemen:
1.zowel de CHAdeMO als de COMBO connector passen niet op de model S
2. Veel belangrijker: Het Tesla snellaad protocol is exclusief eigendom van Tesla. Tesla is vooralsnog niet bereid dit protocol vrij te geven. Daarvoor zou ook eerst tijdrovende certificering nodig zijn.
Dit betekent dat andere fabrikanten zoals in dit geval ABB in geen geval hun laadterminals Tesla model S compatible kunnen maken, ook al zouden ze de goede connector monteren.

Tesla is zich nu waarschijnlijk aan het beraden. Zelf een kostbaar netwerk in Europa uitrollen of aansluiten bij andere partijen.
In de VS hadden ze dit dilemma niet. Er zijn daar geen andere partijen met de oprichting van nationwide snellaad netwerken bezig. Tesla moest het daar zelf wel doen.

Nu ziet het er door deze omstandigheden naar uit dat wij voorlopig nog wel even moeten wachten op enige snellaadterminal in Nederland waarmee wij onze Tesla model S kunnen snelladen.
Zelf denk ik dat de CHAdeMO adapter (waar al zo veel over is geschreven) er absoluut niet gaat komen.

Wellicht is het zinvol om met de kennis van het bovenstaande als grote groep toekomstige eigenaren hierover gerichte vragen aan Tesla gaan stellen. Laat me weten hoe jullie hier over denken.

View attachment 25215

Vraagje: vermits de aansluitingen type2 zijn op een vaste kabel en, er volgens widodh, geen tussen adapters mogen gebruikt worden, hoe moeten dan de type1 rijders dan opladen?
 
@widodh

Mijn voorkeur gaat erna uit om de Keba met vaste kabel aan te laten leggen (zie link)

KeContact P20 Brochure - KEBA - Page n° 6 - PDF Catalogue | Technical Documentation | Brochure

Tesla zegt dat een Mennekes type 2 zal passen op de Model S. Nu blijkt dat er weer twee type 2 aansluitingen zijn. Dit in verband met het exclusief houden van SC voor Tesla.

Widodh, kan jij met zekerheid zeggen of de vaste kabel van de Keba gaat passen op de Model S op een dusdanig wijze dat ik er met 3 fasen krachtstroom op kan laden?

Telsa zou in juni al met specifiek oplaad-informatie komen, maar de productie daarvan heeft ook al vertraging opgelopen.

Thx