Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ga ik ook doen, heb nog wel even de tijd daar voor!
Aardlek zit dus al in de meterkast.

Weet je overigens of als je de 3 fase lader neemt het ook mogelijk is om op 1 fase te laden met b.v. een verloopkabel? Lijkt me wel handig voor b.v. familiebezoek in met name de winter.
ja, op 1 fase laden is geen enkel probleem.

Wel maximaal 13A uit een normaal stopcontact.

Met wat tweaken lukt wellicht 16A ook.

Verder gewoon iedereen aansporen 3x16A aan te leggen.

Ik ga deze week bij mijn moeder een nieuwe meterkast ophangen en een 16A 3-fase socket. Ook gaat ze maar 3x25A.
 
Bij de Model S Specs lees ik:
Bij de aankoop van de auto kunt u de adapter kiezen


Dan ga ik ervan uit dat ik of een lader met 3fase stekker krijg of een met 1fase. Dus als ik kies voor 3fase dan heb ik een verloopkabel nodig. Of zie ik dit verkeerd?
Ja, dat denk ik wel, maar die verloopkabel maak je voor nog geen 20 euro :)

Gewoon enkel L1, N en GND aansluiten, dan laad hij op enkel-fase.
 
Yes, dit is waar ik op wachtte (en hoopte)
Thanks Jeroen !!
(waar heb je deze ineens vandaan, nooit van gehoord)

Ik ook niet maar hoorde vandaag op kantoor van vriend/collega/mede_tesla_besteller :)

- - - Updated - - -

ze zijn echt goed bezig:

GreenFlux heeft 24 grote parkeergelegenheden van Rijkswaterstaat toegewezen gekregen om als laadlocatie voor elektrische auto’s in te richten. Al deze verzorgingsplekken zijn op zijn minst voorzien van een restaurant. Zo kun je genieten van een maaltijd, afspraken maken en doorwerken terwijl je auto aan het opladen is.

Hebben afspraken voor plekken als VanderValk, LaPlace e.d. - Laden bij restaurants e.d. kijk daar is wel over nagedacht...

- - - Updated - - -

http://www.greenflux.nl/laadnetwerk/greenflux-laadnetwerk
 
GreenFlux Smart Fast (11-22kW)

Daar maak ik uit op dat deze met de "Slimme Meter" kan communiceren net zoals de Lolo van The New Motion dat kan.
Heb nog even gebeld en deze meter kan inderdaad met de "Slimme Meter" communiceren en het vermogen terug draaien op basis van verbruik in huis.

Bel ze voor wat meer informatie, ik heb ze al "gewaarschuwed" dat ik andere Model S rijders ga tippen hier over.

Ze zijn met de netbeheerders hiervoor de laatste tests aan het doen.

Wat ze overigens ook vaak doen is een tweede aansluiting aanvragen van 3x25A voor enkel het laadpunt, dat zou goedkoper zijn dan naar 3x40A te gaan.
 
Ja, dat denk ik wel, maar die verloopkabel maak je voor nog geen 20 euro :)

Gewoon enkel L1, N en GND aansluiten, dan laad hij op enkel-fase.

Ga jij er dan vanuit dat er 3 laders zitten in de model s ?

Hoe weet je dit zo zeker, het is toch ook mogelijk om de 3 fase aan te sluiten op 1 fase (doorverbinden) en zo je verloop te maken ipv 1 fase te gebruiken ?
 
Heb nog even gebeld en deze meter kan inderdaad met de "Slimme Meter" communiceren en het vermogen terug draaien op basis van verbruik in huis.

Bel ze voor wat meer informatie, ik heb ze al "gewaarschuwed" dat ik andere Model S rijders ga tippen hier over.

Ze zijn met de netbeheerders hiervoor de laatste tests aan het doen.

Wat ze overigens ook vaak doen is een tweede aansluiting aanvragen van 3x25A voor enkel het laadpunt, dat zou goedkoper zijn dan naar 3x40A te gaan.

Ik heb ze gemailed met de vraag of ze ook het installeren verzorgen, is dat ook tijdens jouw gesprek aan de orde gekomen?
Zie dat zo snel niet op de site staan.
Is dit trouwens een slimme meter?
meterkast_4.jpeg
 
Ga jij er dan vanuit dat er 3 laders zitten in de model s ?

Hoe weet je dit zo zeker, het is toch ook mogelijk om de 3 fase aan te sluiten op 1 fase (doorverbinden) en zo je verloop te maken ipv 1 fase te gebruiken ?
Het lijken inderdaad geen echte 3-fase laders, maar 3 "losse" laders die elk 230V aftappen ipv 400V.

Zie deze pagina: Model S Specs and Standard Features | Tesla Motors

De capasiteit van de ingebouwde 11 KW oplader is: 85-265 V, 45-65 Hz, 1 fase 40A of 3 fase 16A ( Optioneel is er een dubbele oplader beschikbaar deze verhoogt de oplaad capaciteit naar: 3 fase 32 A en 1 fase 80A
Elke lader pakt dus zijn eigen fase.

Ik heb ze gemailed met de vraag of ze ook het installeren verzorgen, is dat ook tijdens jouw gesprek aan de orde gekomen?
Zie dat zo snel niet op de site staan.
Is dit trouwens een slimme meter?
Hij bood tijdens mijn gesprek aan om thuis te komen kijken, alleen was dat bij mij niet nodig.
 
Last edited:
Guys, great thread - the information about GreenFlux is very useful, have already contacted them.

I recently had an overnight at the Radisson Blu in Karlsruhe, where I happened to notice that they have a EV charge point. I interrogated the girl behind the desk and eventually found out that it's a 3x16A installation. She gave me a card with a link to their EV website: Strom für Elektroauto beim Aufenthalt inklusive - Radisson Blu Hotels & Resorts

I'm trying to collect all these different links to the various charging infrastructure websites in my browser bookmarks, but it's starting to look like quite a mess. Wish there was a single website where all this information was collated.

Hope you don't mind me writing in English - my written Dutch has a very strange accent... No problem reading Dutch though.

Rob.
 
Nice… ik dacht dat een 2de aansluiting niet kon/mocht?
Ja, dat dacht ik ook.

Hij vertelde mij dat ze dit al vaker hadden gedaan voor enkel de laadpaal.

In een huis mag je GEEN tweede aansluiting hebben, maar wel dus een aparte aansluiting voor enkel de laadpaal.
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/a...Elektrische-laadpalen-in-zeven-stations.dhtml

Yes, de eerste stappen worden gezet naar een 100% milieuvriendelijk werkverkeer. Laadpalen aan treinstations. Iets wat ik mijn stadsbestuur al lang aanraad kan in andere steden dus wel.
Zou de NS hier ook moeten doen :)

Al hebben een aantal stations al wel laadpalen.
 
Ik heb ze gemailed met de vraag of ze ook het installeren verzorgen, is dat ook tijdens jouw gesprek aan de orde gekomen?
Zie dat zo snel niet op de site staan.
Heb ze ook gebeld. Installeren doen ze ook (= optioneel). Dan krijg je een telefonisch intake-gesprek. Vervolgens een schouw. Let wel: de schouw kost 195,- (die je terugkrijgt als je met ze in zee gaat).
Op een 2e aparte huisaansluiting is mij ook bevestigd. Een 2e van 3x25A scheelt toch een hoop vastrecht t.o.v. een 3x40A aansluiting.
En dan mag je laadstation ook maximaal trekken op 3x25A = 17,25kW.
Overigens zit dat "slimme laden" nog in een testfase bij ze. Maar met een aparte aansluiting komen de andere laadstations weer terug in beeld, mits die maar op 25A kan worden afgesteld.

Voor de zakelijke rijders onder ons denk ik ook erg handig. Zo heb je de kosten gegarandeerd volledig inzichtelijk.
 
Ik ben helemaal nog niet vertrouwd met laden en laadpalen/stations, maar heb toch volgende (wellicht domme)vraag. Waarom zijn niet alle laadpalen/laadstations standaard uitgerust met een vaste laadkabel? Lijkt mij toch veen eenvoudiger, moeten we slechts één kabeltje bij hebben om in geval van nood even bij vrienden in gewoon stopcontact te pluggen. Ik begrijp dat we diverse verloopstekkers nodig hebben om onze kabel te kunnen inpluggen, dan kunnen we toch ook een verloopstekker in de auto pluggen, en daarin de kabel die aan de laadpaal zit?
Ik rijd nu toch ook niet rond met een slang om te kunnen tanken?
 
Ik ben helemaal nog niet vertrouwd met laden en laadpalen/stations, maar heb toch volgende (wellicht domme)vraag. Waarom zijn niet alle laadpalen/laadstations standaard uitgerust met een vaste laadkabel? Lijkt mij toch veen eenvoudiger, moeten we slechts één kabeltje bij hebben om in geval van nood even bij vrienden in gewoon stopcontact te pluggen. Ik begrijp dat we diverse verloopstekkers nodig hebben om onze kabel te kunnen inpluggen, dan kunnen we toch ook een verloopstekker in de auto pluggen, en daarin de kabel die aan de laadpaal zit?
Ik rijd nu toch ook niet rond met een slang om te kunnen tanken?
Omdat je niet weet welke aansluiting te auto heeft. Ook zijn zulke kabels uiteraard gevoelig voor vandalisme als die altijd zo aan die laadpalen bungelen.

Nu kan je zeggen: Adapter aan de kant van de auto!

Dat laatste is echter verboden volgens de IEC regels. "Adapters shall not be used on the vehicle" side.

Als je auto dus een afwijkende ingang heeft, zoals de Ampera/Volt die een Type 1 ingang hebben (ipv Type 2), dan heb je een Type 2 <--> Type 1 kabel nodig.

De Tesla Roadster heeft ook weer een eigen stekker, dus daar heb je een Type 2 <--> Roadster kabel.