Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Deze: Aardlekschakelaar Chint - Type B 63A 4pol 30mA voldoet wel (en is zo ongeveer het goedkoopste type B op de markt).
Bedankt allen al voor de antwoorden.
Ik vraag mij eigenlijk 2 zaken af:
1) waarom is dit dan met een TMC (Mobile) niet nodig (want die kan je in elke willekeurig Schuko-stopcontact inpluggen, waar ook)?
2) ik heb gelezen dat er eigenlijk een aardlekschakelaar Type B 30mA nodig is op de 'bedrading' van de TWC, maar dat ook de hoofd-aardlekschakelaar (op gans het binnenhuiscircuit (300mA) dan ook een Type B moet worden? Klopt dit?

Iemand die dit nog kan bevestigen? Is er iemand die dit effectief doet, daar zoveel geld aan geven?
 
2) ik heb gelezen dat er eigenlijk een aardlekschakelaar Type B 30mA nodig is op de 'bedrading' van de TWC, maar dat ook de hoofd-aardlekschakelaar (op gans het binnenhuiscircuit (300mA) dan ook een Type B moet worden? Klopt dit?

Van links naar rechts:
Hoofdschakelaar (rode knoppen) -> 3P+N automaat -> [ Type B Aardelek -> Kwh meter ] -> TWC.

Kosten installatie waren niet zo heel hoog, inclusief kabels en de witte extra inbouwkast circa 350 euro (ex TWC)
 

Attachments

  • 41f830e2-cf25-4964-9a06-854162eccbac.jpeg
    41f830e2-cf25-4964-9a06-854162eccbac.jpeg
    197.1 KB · Views: 122
  • Informative
Reactions: JanG007
2) ik heb gelezen dat er eigenlijk een aardlekschakelaar Type B 30mA nodig is op de 'bedrading' van de TWC, maar dat ook de hoofd-aardlekschakelaar (op gans het binnenhuiscircuit (300mA) dan ook een Type B moet worden? Klopt dit?

Van links naar rechts:
Hoofdschakelaar (rode knoppen) -> 3P+N automaat -> [ Type B Aardelek -> Kwh meter ] -> TWC.

Kosten installatie waren niet zo heel hoog, inclusief kabels en de witte extra inbouwkast circa 350 euro (ex TWC)
Zeer interessant, bedankt.
Ik heb nog even verder gezocht en ik zou het ook willen beperken tot één Type B, enkel voor de TWC, maar ik lees in dit artikel (zie hieronder) dus dat de hoofddifferentieel in feite ook mee moet worden vervangen? Dit heb jij dus ook niet gedaan volgens dat ik zie? Zijn er nog die dit niet gedaan hebben?

De differentieelstroomschakelaars in een huishoudelijke elektrische installatie moeten minstens van het type A zijn, een type B mag sinds maart 2017 ook.
Bij veel EV’s kan bij een isolatiefout een DC-foutstroom optreden van meer dan 6 mA. In dat geval:

  • moet het laadpunt beschermd worden door een diff. type B
  • moet, als er daarvoor nog een tweede diff. in serie staat, dat ook een diff. type B worden
Voor een diff. type B vormt een DC-foutstroom van meer dan 6 mA geen probleem maar voor een type A wel. Een diff. type A detecteert dit soort foutstroom niet en het kan zijn dat hij door dit soort foutstroom ook andere fouten niet meer detecteert, waarop hij anders wel zou reageren.
Thuis laden (IV)
 
Zeer interessant, bedankt.

  • moet, als er daarvoor nog een tweede diff. in serie staat, dat ook een diff. type B worden

Correct me if I am wrong, maar mijn andere diffs staan PARALLEL en niet in serie.
Het kon zijn dat ik er nóg een aardlek (diff) tussen had, en dan kan ik mij bovenstaand voorstellen.
Ik ga direct vanaf hoofdschakelaar (eigenlijk waar 3 fasen binnen komen) naar mijn automaat ga en zo verder. Klopt dit?
 
Zeer interessant, bedankt.
Ik heb nog even verder gezocht en ik zou het ook willen beperken tot één Type B, enkel voor de TWC, maar ik lees in dit artikel (zie hieronder) dus dat de hoofddifferentieel in feite ook mee moet worden vervangen? Dit heb jij dus ook niet gedaan volgens dat ik zie? Zijn er nog die dit niet gedaan hebben?

Installatie werd bij ons door Tesla aanbevolen electricien uitgevoerd. De hoofddifferentieel type A 300mA werd vervangen door een type B 300mA. Extra circuit met automaat en energiemeter voor TWC. Dat was alles...
 
Bij mij ook door het aangeraden bedrijf
Hoppenbrouwers Techniek B.V.
aangelegd.
Weet niet of jullie iets aan de foto hebben. Alles super en zeer te spreken over de werkwijze van de mensen van
Hoppenbrouwers Techniek B.V. Echt een aanrader dit bedrijf.
 

Attachments

  • C0101AB4-3674-450A-9447-B1BE7F13FE9A.jpeg
    C0101AB4-3674-450A-9447-B1BE7F13FE9A.jpeg
    252.5 KB · Views: 100
Misschien in het geval een 300mA aardlekschakelaar wordt gebruikt i.p.v. een hoofdschakelaar?

Kennelijk kan een stroom van >6mA DC een type A aardlek "blind maken". Die zou in dat geval niet meer afschakelen, zelfs wanneer er een fout voorkomt die de aardlek normaal zou triggeren. Zie bijv. deze informatie. Maar dergelijke DC-stromen (>6mA) kunnen er toch niet zijn wanneer er een type B aardlek wordt gebruikt tussen het laadstation en het huiscircuit? Dat begrijp ik niet eigenlijk (maar ik ben dan duidelijk ook geen elektricien ;)).
 
  • Informative
Reactions: JosDeGraeve
Misschien in het geval een 300mA aardlekschakelaar wordt gebruikt i.p.v. een hoofdschakelaar?

Kennelijk kan een stroom van >6mA DC een type A aardlek "blind maken". Die zou in dat geval niet meer afschakelen, zelfs wanneer er een fout voorkomt die de aardlek normaal zou triggeren. Zie bijv. deze informatie. Maar dergelijke DC-stromen (>6mA) kunnen er toch niet zijn wanneer er een type B aardlek wordt gebruikt tussen het laadstation en het huiscircuit? Dat begrijp ik niet eigenlijk (maar ik ben dan duidelijk ook geen elektricien ;)).

In je eigen link:

"Wanneer er twee of meer diff.’s in serie staan en er ontstaat een isolatiefout achter de laatste diff., dan loopt de foutstroom door alle diff.’s, totdat er een afschakelt. Veronderstel nu dat de laatste diff. een type B van 30 mA is. Dan kan er een foutstroom van bv. 10 mA DC blijven bestaan en aangezien dat meer is dan 6 mA DC, kan die foutstroom de diff.’s hogerop in de installatie blind maken als ze van het type A zijn."
 
@Rieln, oke ik had het niet gelezen denk ik. Maar al zou de laatste diff een Type B van 6mA zijn, dan is er geen probleem toch? Dan komt er nooit een foutstroom van >6mA door de installatie en komen de Type A stroomopwaarts niet in gevaar. Of vat ik hem nu nog steeds niet..

@horta, ik meende dat gister ergens te lezen op een Belgisch forum, maar ik kan het natuurlijk weer niet terughalen. Daarnaast begreep ik dat een 300mA hoofddiff. in België verplicht is en dat voor ruimtes als bijv. de natte ruimtes of een laadpaal een 30mA diff na de hoofddiff. moet worden geplaatst.
 
@horta, ik meende dat gister ergens te lezen op een Belgisch forum, maar ik kan het natuurlijk weer niet terughalen. Daarnaast begreep ik dat een 300mA hoofddiff. in België verplicht is en dat voor ruimtes als bijv. de natte ruimtes of een laadpaal een 30mA diff na de hoofddiff. moet worden geplaatst.[/QUOTE]

Dit klopt inderdaad voor België. Dus de vraag die hier eigenlijk rest is of je dus een 30mA TYPE B moet hebben voor de laadpaal èn ook nog de hoofddiff (die nu TYPE A is), moet vervangen door een TYPE B.
 
@ChristopheDC dat klopt, hoewel een aardlekschakelaar van 300 mA natuurlijk bezopen groot is. Aan 30 mA ga je al dood, over 300 mA zullen we het maar niet hebben. ;) Rare constructie. Ook is de toegelaten maximum weerstand van de aardleiding veel groter dan in Nederland. Tijd voor een update, zuiderburen! ;)