Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, je betaalt meer. Maar ik zet die hele aansluiting op de zaak en nog steeds is het een schijntje vergeleken met mijn benzinekosten

Ik heb een aanvraag gedaan bij mijn belasting inspecteur en ik kan alle meerkosten die ik moet maken voor het verzwaren van mijn aansluiting thuis voor de auto, zakelijk afrekenen. Oftewel de extra vastrecht kosten bij elkaar € 1200 per jaar gaan zakelijk. Daarnaast rekenen ik mijn stroom af tegen € 0,24 van zakelijk naar prive. Ook als de stroommeter over de 10.000 kWh gaat. Ik heb de reactie van mijn inspecteur zwart op wit. Bij interesse even een PM. Ik heb de tekst van de reactie al eens eerder geplaatst op dit forum.
 
Ik heb een aanvraag gedaan bij mijn belasting inspecteur en ik kan alle meerkosten die ik moet maken voor het verzwaren van mijn aansluiting thuis voor de auto, zakelijk afrekenen. Oftewel de extra vastrecht kosten bij elkaar € 1200 per jaar gaan zakelijk. Daarnaast rekenen ik mijn stroom af tegen € 0,24 van zakelijk naar prive. Ook als de stroommeter over de 10.000 kWh gaat. Ik heb de reactie van mijn inspecteur zwart op wit. Bij interesse even een PM. Ik heb de tekst van de reactie al eens eerder geplaatst op dit forum.
Mijn vrouw is belasting adviseur en valt onder horizontaal toezicht, wat zoveel betekent dat zij namens de belastingdienst de aangiften controleert (die ze zelf indient). Zij zegt hetzelfde. Alle kosten voor het opbrengen en leveren van de stroom zijn zakelijk te verantwoorden. Net zo goed als een boer die een voorraadtank met rode diesel aanschaft voor op zijn erf zodat hij niet met zijn trekker naar het tankstation hoeft.
 
Vandaag Model s opgehaald en vanavond aan de Keba met vaste kabel aangesloten.
Ik heb krachtstroom maar het laden gaat met 10A ipv 16A. (Snelheid is 31 km per uur)

Iemand enig idee waarom ik niet sneller kan laden? (Ik kan binnen in de Tesla op het scherm niet hoger dan 10A aangeven)
 
Ander vraagje - sinds eergisteren met de SIG187 aan de rol en die hangt thuis aan de Mennekes HomecComfort C22 die aan een 25a groep hangt (meer betekende onze aansluiting nog verder verzwaren en dar laat se voeding niet toe). Heb in de S op 23a ingesteld en dat gaat voldoende snel. In de meterkast worden de leidingen en groepzekering wel warm (niet heet, maar zeg 35 graden. Geen probleem dunkt me ?
 
Ik heb een aanvraag gedaan bij mijn belasting inspecteur en ik kan alle meerkosten die ik moet maken voor het verzwaren van mijn aansluiting thuis voor de auto, zakelijk afrekenen. Oftewel de extra vastrecht kosten bij elkaar € 1200 per jaar gaan zakelijk. Daarnaast rekenen ik mijn stroom af tegen € 0,24 van zakelijk naar prive. Ook als de stroommeter over de 10.000 kWh gaat. Ik heb de reactie van mijn inspecteur zwart op wit. Bij interesse even een PM. Ik heb de tekst van de reactie al eens eerder geplaatst op dit forum.

Ik ga iedereen die een afschrift wil vanaf dinsdag mailen.
 
Voor mij is een stopcontact aansluiten al levensgevaarlijk.

Voorlopig gaat het prima zo, auto heeft weer voor 434km aan plezier getankt. Ik zal de installateur er na laten kijken want we kunnen het nu direct testen. Zo te horen een kleinigheid wat zo is opgelost.

Wellicht ter overvloedde......auto is zooooo gaaf! Zeker in het donker met het verlichtingspakket.
 
Ander vraagje - sinds eergisteren met de SIG187 aan de rol en die hangt thuis aan de Mennekes HomecComfort C22 die aan een 25a groep hangt (meer betekende onze aansluiting nog verder verzwaren en dar laat se voeding niet toe). Heb in de S op 23a ingesteld en dat gaat voldoende snel. In de meterkast worden de leidingen en groepzekering wel warm (niet heet, maar zeg 35 graden. Geen probleem dunkt me ?
Hoe dik zijn de kabels? 6mm2?

Maar het is normaal dat het allemaal een beetje warm wordt.


Ik heb verder mijn Type 2 socket gisteren geïnstalleerd die ik bij LuckyLuke gehaald heb:

type2_wall_mount_2.jpg


type2_wall_mount_1.jpg
 
Jazeker, zal ze aan de website toevoegen zodra ik terug van vakantie ben volgend weekend. Ze liggen nog bij me thuis had voor ik wegging geen tijd gehad ze in te boeken in het magazijn. Zal rond 30 september ingeboekt worden.

Mooi gemaakt zo wido, moet nog even bedenken hoe ik dat ding zelf aan mijn keba alu paaltje ga bevestigen maar daar verzin ik wel wat op. Heb je ook gaatjes in de onderkant gemaakt voor de afwatering of dat nog niet?
 
Mooi gemaakt zo wido, moet nog even bedenken hoe ik dat ding zelf aan mijn keba alu paaltje ga bevestigen maar daar verzin ik wel wat op. Heb je ook gaatjes in de onderkant gemaakt voor de afwatering of dat nog niet?
Bedankt!

Ik heb met een 3.2mm boortje een gaatje gemaakt in beide ringen van de houder om zo het water af te voeren. De planken van mijn schuur staan onder een flauwe hoek naar achteren toe, dus het was bij mij hard nodig anders zou er zo water in blijven staan.
 
Widow, Goede oplossing. Ik zoek zoiets ook. Lijkt me goed als Luckyluke via zijn webshop diverse adapter verlopen gaat aanbieden. Moet een leuke handel zijn met de honderden zoniet duizenden e-rijders in NL + BE. Voor mijn ZOE zoek ik nog een 230V aansluitkabel met type 2.

Heb net nog even deze adapter voor mijzelf gemaakt.

Zo kan ik met 16A laden bij blauwe CEE aansluitingen die je nog wel eens ergens vind.

Je krijgt bij de UMC ook wel een aansluiting voor een normaal stopcontact, maar dat is maximaal 13A. Met deze adapter gebruik je de Rode CEE adapter, maar dan gaat het wel op 16A.

Niet dat ik verwacht deze vaak te gebruiken, maar ach, ik had de spullen liggen. Wel 2.5mm2 kabel gebruikt om warmte ontwikkeling te voorkomen.

View attachment 31000
 
Last edited by a moderator:
Ziet er goed uit die aansluiting widodh! Is deze nu voorzien van een evse of kan je alleen 'dom' laden?
Is een volledige EVSE gemaakt met Open EVSE.

Zie ook mijn eigen blog: Widodh How I built my 3-phase Open EVSE

Widow, Goede oplossing. Ik zoek zoiets ook. Lijkt me goed als Luckyluke via zijn webshop diverse adapter verlopen gaat aanbieden. Moet een leuke handel zijn met de honderden zoniet duizenden e-rijders in NL + BE. Voor mijn ZOE zoek ik nog een 230V aansluitkabel met type 2.
Dit is enkel een adapter tussen een Blauwe CEE en Rode CEE, daar kan je je ZOE niet mee laden.

Of LuckyLuke dit wil aanbieden is aan hem, maar ik maak al die adapters met de hand en dat is best veel werk.

Betreffende een lader voor je ZOE (of voor een Model S), zie:
* Industriële contactmateriaal
* Power Cords, PDUs and Shore Power Connections