Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een eigen laadpaal op gemeente grond?
Ik kan namelijk mijn auto niet voor mijn huis parkeren. Er zit ca. 25 meter stoep tussen. Heb de gemeente gebeld en die geeft aan dat ze graag voorbeelden willen van andere soort gelijke gevallen.
Nog wat meer info:
http://kennisbank.platform31.nl/websites/kei2011/files/Downloads/G32_Scenarios_voor_uitrol_%20publieke_laadinfrastructuur_%20EV_Samenvatting_10_mei.pdf
en
Kennisbank Platform 31 - Gemeentelijke scenario’s voor laadinfrastructuur Elektrisch Vervoer
 
Ik zag vandaag een hele dikke kabel op een bekende plek in Tilburg. 5 G 95mm2 stond er op, er was nog niets op aangesloten.
95mm2 is wel dik genoeg voor een SuperCharger :)

Ik gok ook wel dat er eentje komt bij Tesla in Tilburg.

zou top zijn, lekker dichtbij kantoor :)
Dat is toch juist het hele doel niet? Bij kantoor kan je zelf laden lijkt me?

Een SuperCharger wil je juist voor onder weg.
 
Voor onze noorderburen : Op 29 november gaat klaarblijkelijk het eerste Fastned station open :

fastned.jpg


Misschien moeten we 30 november daar eens afspreken.
 
Voor onze noorderburen : Op 29 november gaat klaarblijkelijk het eerste Fastned station open :

Misschien moeten we 30 november daar eens afspreken.
Ik ben benieuwd hoe snel de uitrol daarna gaat.

Vaak komt de eerste lader op een nutteloze plek, maar wel voor de PR leuk. Vervolgens duurt het nog maaaanden alvorens de tweede komt, daar ben ik dus vooral benieuwd naar.
 
Dat is toch juist het hele doel niet? Bij kantoor kan je zelf laden lijkt me?

Een SuperCharger wil je juist voor onder weg.

moet hier nog een paal laten aanleggen. Gaat wel enigszins discussie opleveren aangezien we te weinig parkeerplaatsen hebben (+/- 25) voor 110 lease auto's. nu is gemiddeld maar 45% op kantoor, maar toch. wil niet het baasje zijn dat een van die plekjes claimt... maar moet wel kunnen laden :)

zie het met name als nuttig als ik vrijwel leeg op kantoor kom einde van de dag, dan even snel bij de supercharger kopje koffie doen en met de surface ff half uurtje werken..
 
Vandaag een hele aardige man van de gemeente gesproken. Sinds e-laad gestopt is met nieuwe aanvragen zitten ze een beetje met hun handen in het haar. In feite gaat er op korte termijn weinig gebeuren. Een verlengde private aansluiting lijkt dus de enige weg naar een oplaadpunt thuis.

Zijn er meer 'straatparkeerders' hier die hun ervaringen (met de gemeente en thuisladen) willen delen?
 
Zijn er meer 'straatparkeerders' hier die hun ervaringen (met de gemeente en thuisladen) willen delen?

Ik woon in centrum Den Haag en heb geen eigen parkeergelegenheid. Heb circa drie maanden geleden een online formulier ingevuld voor plaatsing van een laadpaal en deze is een maand geleden door de gemeente geplaatst. Ging heel soepel, goede communicatie etc. Alleen jammer dat de plek (vooralsnog) alleen van 10:00 tot 19:00 uur gereserveerd is voor ev's.

- - - Updated - - -

image.jpg
 
Vandaag een hele aardige man van de gemeente gesproken. Sinds e-laad gestopt is met nieuwe aanvragen zitten ze een beetje met hun handen in het haar. In feite gaat er op korte termijn weinig gebeuren. Een verlengde private aansluiting lijkt dus de enige weg naar een oplaadpunt thuis.

Zijn er meer 'straatparkeerders' hier die hun ervaringen (met de gemeente en thuisladen) willen delen?

Heb voor mijn kantoor in kleine gemeente in West-Vlaanderen nog steeds geen akkoord om te laden (Zie ook #5303 van algemene thread Belgium and the Netherlands (Dutch)). Heb sindsdien rappel naar burgemeester gestuurd. Ook zonder reactie. Heb hem 3 weken geleden ter gelegenheid van een receptie nogmaals aangesproken. Toen ging zijn paraplu open (hij was pro, maar de rest van het schepencollege (college van wethouders voor de bovenburen) vond het blijkbaar geen prioriteit en deed mijn vraag af als een puur privé-initiatief van een zelfstandige waar een gemeente zich niet moest toe lenen). Heb dezelfde avond nog een nieuwe mail gestuurd met een nieuw voorstel, waar ik zelfs alle kosten op mij wou voor nemen. Sindsdien ook windstil.

Ik heb nu een klein kaartje gemaakt met melding "dankzij het gemeentebestuur kan deze auto hier niet opladen -zie venster- ". Zodra wagen geleverd wordt (begin november voorzien) plak ik dit duidelijk zichtbaar aan de autoruit en hang ik de correspondentie aan het venster van mijn kantoor. Verwacht dat het dan wel niet lang duurt vooraleer de heren/dame hier dan eens aan de deur staan. En dan zien we wel weer of ze blij zijn met de gratis publiciteit.
 
Vandaag een hele aardige man van de gemeente gesproken. Sinds e-laad gestopt is met nieuwe aanvragen zitten ze een beetje met hun handen in het haar. In feite gaat er op korte termijn weinig gebeuren. Een verlengde private aansluiting lijkt dus de enige weg naar een oplaadpunt thuis.

Zijn er meer 'straatparkeerders' hier die hun ervaringen (met de gemeente en thuisladen) willen delen?

Ik heb dit bij mij geprobeerd met een laadpaal op mijn terrein, aansluiting op openbare parkeerterrein voor tweede lader. Aangesloten op mijn meterkast, ik doe de afhandeling financieel. Maar het ging niet ivm aansprakelijkheid, geen policy enz. Helaas.

vandaag met een ambtenaar van de gemeente Rotterdam gesproken over laadpalen in de Rotterdamse haven, dit loopt goed, wij zijn namelijk vaak de grondeigenaar en we hebben geen burgers wonen in de Europoort en maasvlakte, dit vergemakkelijkt het realiseren van laadpalen. Verder merk je gewoon dat weinig mensen er genoeg van weten, maar ach daarom heb ik dit project nu in mij beheer.
 
Thuis ben ik straatlader. Ik parkeer de auto (net als de ex-ICE) met de linkerwielen op de stoep die langs mijn perceel loopt. Tussen auto en erfgrens zit dan ongeveer een meter stoep waar mensen lopen. Ik heb de gemeente gevraagd om een publieke paal in mijn straat. Dat lukt niet. Er komt er wel een op ca. 150 m van m'n woning. Mede dankzij mijn gezeur :) Daar kan ik echter niet 100% op vertrouwen. Hij kan nl. bezet zijn. Tegen de erfgrens heb ik een paal laten aanleggen met 3x16A. Ik had 2 issues te handelen:

1: ik moet met de kabel een meter stoep overbruggen zonder het risico te lopen dat mensen struikelen over die kabel. Aantal oplossingen bedacht: kabelsleuf in tegels frezen, mantelbuisje onder de grond uitkomend in putje met stopcontact, kabel in de lucht over voetgangers geleiden. De oplossing was uiteindelijk zoals vrijwel altijd eenvoudig en doeltreffend: kabel over de grond met droogloopmat eroverheen. Prima oplossing.

2: voorkomen dat er mensen op die plek hun auto parkeren zodat ik daar niet kan laden. De parkeerdruk in de straat is niet hoog, maar er kan maar zo iemand gaan staan. Ik heb o.s. bordje met vriendelijk verzoek laten maken. Tot op heden werkt dat perfect. Maar woon dan ook niet in Amsterdam ;-)

image.jpg
 
Toevallig zijn ze hier in de buurt een nieuwe hoofdkabel aan het graven, ook 4x95mm2. Net even proberen te buigen, faalde keihard. Bizar hoe dik die kabel is.
Nog even een foto van de kabel op de rol gemaakt:

4x95mm_ground_cable.jpg


Dat is dus 4x95mm2 kabel. Wordt over een afstand van 400 meter gelegt in dit geval om een paardenstal aan te sluiten. Kabel kan op 400 meter ongeveer 150 ~ 200A aan zonder te veel voltageverlies.
 
Kek bordje Arthur !!

Dankzij de kekke dames van afdeling communicatie :)


Nog even een foto van de kabel op de rol gemaakt:




Dat is dus 4x95mm2 kabel. Wordt over een afstand van 400 meter gelegt in dit geval om een paardenstal aan te sluiten. Kabel kan op 400 meter ongeveer 150 ~ 200A aan zonder te veel voltageverlies.

zal jou als kabelfetishist eens wat foto's sturen van de kabels waarmee we windparken aansluiten :)