Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een vraag voor de experts hier. Als ik een laadstation laad installeren voor zeg 22kw, kan een Outlander PHEV hier dan ook probleemloos aan laden? Vermoed van wel. Wij krijgen namelijk 2 Tesla's en 1 Outlander. De vraag is dus of ik hier een apart laadstation voor uit moet kiezen of dat ik 3 dezelfde kan laten installeren. Hoeven we niet na te denken over wie waar parkeert:confused:
 
Een vraag voor de experts hier. Als ik een laadstation laad installeren voor zeg 22kw, kan een Outlander PHEV hier dan ook probleemloos aan laden? Vermoed van wel. Wij krijgen namelijk 2 Tesla's en 1 Outlander. De vraag is dus of ik hier een apart laadstation voor uit moet kiezen of dat ik 3 dezelfde kan laten installeren. Hoeven we niet na te denken over wie waar parkeert:confused:
Kan zonder problemen. Gebruik echter GEEN laadstation met vaste kabel!

De Outlander heeft een Type 1 ingang en de Model S een Type 2 ingang.

Daarom kan je altijd het beste zonder vaste kabel gebruiken en dan kan elke elektrische auto inprikken.

De Outlander zal gewoon 1x16A afnemen waar de Model S 3x32A gebruikt.
 
Aan de experten hier:

Ik kan thuis 3x230V @ 80A betrekken van Eandis (voor nl: stroomverdeelbedrijf), helaas 3x400V is niet mogelijk want verouderd net dat ze niet willen upgraden. Da's ongeveer 31.9kW

Ik had gedacht om een transformator te zetten om naar 3ph 400V @ 16A (of 32A met Twin Charger) over te gaan en zo dus 11kW of 22kW te "reserveren" voor een elec. wagen, het saldo te laten voor de rest van het huis.

Welke setup kunnen jullie in casu aanraden? kan de input naar de transfo gestuurd worden van uit bestaand equipment (cfr thread over home-brew smart laadstation)? Wat kost in feite dergelijke transfo?

B
 
Off. topic Weet iemand of je de outlander ook in 7 persoon versie kan krijgen? Ik kan dit niet vinden op internet.
I
Ja, behalve de PHEV uitvoering!!!

- - - Updated - - -

Kan zonder problemen. Gebruik echter GEEN laadstation met vaste kabel!

De Outlander heeft een Type 1 ingang en de Model S een Type 2 ingang.

Daarom kan je altijd het beste zonder vaste kabel gebruiken en dan kan elke elektrische auto inprikken.

De Outlander zal gewoon 1x16A afnemen waar de Model S 3x32A gebruikt.
Thnx Widodh. In afwachting van de Europese HPWC van Tesla wilde ik voorlopig 2x zo'n rode krachtstroom stekker laten monteren en 1 laadstation met vaste kabel (Keba bijv.) voor de Outlander. Wordt dus in ieder geval 1x zonder kabel. Zouden ander EV's met type 2 aansluiting in principe wel aan een HPWC moeten kunnen laden? Ook zonder duo-charger aan boord?
 
Aan de experten hier:

Ik kan thuis 3x230V @ 80A betrekken van Eandis (voor nl: stroomverdeelbedrijf), helaas 3x400V is niet mogelijk want verouderd net dat ze niet willen upgraden. Da's ongeveer 31.9kW

Ik had gedacht om een transformator te zetten om naar 3ph 400V @ 16A (of 32A met Twin Charger) over te gaan en zo dus 11kW of 22kW te "reserveren" voor een elec. wagen, het saldo te laten voor de rest van het huis.

Welke setup kunnen jullie in casu aanraden? kan de input naar de transfo gestuurd worden van uit bestaand equipment (cfr thread over home-brew smart laadstation)? Wat kost in feite dergelijke transfo?

B
Ik denk (onder voorbehoud) dat de Model S ook op 3x230V zonder nul kan laden. Dat doet hij in Noorwegen namelijk ook en dat is de zelfde auto. Enkel de UMC is anders, maar de laders in de auto het zelfde.

Ik denk dat als de Model S geen nul detecteert en 230V tussen de fases hij dan gaat laden in een Delta configuratie waar hij dus de spanning pakt tussen L1 en L2, L2 en L3 en L3 en L1.

100% zeker ben ik er niet van, maar ik denk niet dat je persé een transformator nodig hebt voor 400V.

Thnx Widodh. In afwachting van de Europese HPWC van Tesla wilde ik voorlopig 2x zo'n rode krachtstroom stekker laten monteren en 1 laadstation met vaste kabel (Keba bijv.) voor de Outlander. Wordt dus in ieder geval 1x zonder kabel. Zouden ander EV's met type 2 aansluiting in principe wel aan een HPWC moeten kunnen laden? Ook zonder duo-charger aan boord?
Ik zou een vaste kabel echt ten alle tijde vermijden omdat je daarmee alle andere auto's uit sluit.

Als Tesla zich netjes aan de standaarden houden moet je elke auto met een Type 2 ingang kunnen laden met de Tesla HPWC, maar ik twijfel daar aan.

Ik zou persoonlijk lekker voor 3 Keba's gaan dan dat openen van het laadklepje met de stekker laten voor wat het is.

Zie het als een investering voor de toekomst, de laadstations wil je installeren voor minimaal 10 jaar, die auto zal geen 10 jaar blijven rijden denk ik zo.
 
Ik denk (onder voorbehoud) dat de Model S ook op 3x230V zonder nul kan laden. Dat doet hij in Noorwegen namelijk ook en dat is de zelfde auto. Enkel de UMC is anders, maar de laders in de auto het zelfde.

Ik denk dat als de Model S geen nul detecteert en 230V tussen de fases hij dan gaat laden in een Delta configuratie waar hij dus de spanning pakt tussen L1 en L2, L2 en L3 en L3 en L1.

100% zeker ben ik er niet van, maar ik denk niet dat je persé een transformator nodig hebt voor 400V.
.

en welke amperage trekt hij dan? als "slechts" 32A, dan zou dat 12.7kW zijn. 22kW is uiteraard beter.... 'k zal eens kijken op de .no versie van de tesla website...
 
en welke amperage trekt hij dan? als "slechts" 32A, dan zou dat 12.7kW zijn. 22kW is uiteraard beter.... 'k zal eens kijken op de .no versie van de tesla website...

Ik heb dezelfde problematiek, met name 3 x 220 en niets anders, en ik heb gebruik gemaakt van een transformator die nog ergens te vergelen lag (kostprijs onbekend dus). Op die manier krijg ik wel 11kW en ongeveer 47 km/u.
 
Je hebt 3 keer een spanning van 230V ten opzichte van de nul.
Dus het vermogen is 3*230*stroom ?!
Klopt, maar bij ons is de spanning 400V tussen de fasen, bij hem 230V.

De correcte berekening in Nederland is: 32 * 400 * SQRT(3) = 22kW

In zijn geval is het: 32 * 230 * SQRT(3) = 12kW

Wij hebben 230V tussen een Fase en Nul en 400V tussen een fase. In zijn geval (oude installatie) is het 230V tussen de fasen en als er een nul zou zijn was de spanning daar 120V.
 
Je hebt 3 keer een spanning van 230V ten opzichte van de nul.
Dus het vermogen is 3*230*stroom ?!

FYI : als men spreekt over 3*230, bedoelt men steeds 230V tussen de (drie) fazes. (dat is 125Volt tussen faze en nul)
3*380V = 220 V tussen faze en nul.

In de praktijk heeft nu meestal 3*400V = 230Volt tussen faze en nul.

een aantal oude netten hebben evenwel nog steeds 3*220V.
Om de S dan 3-fazig te laden op 11kW (of 22kW met TwinLaders) heb je nood aan een transfo van 220V naar 380V.

edit- we zijn met twee...
 
Last edited:
Heb net nog even deze adapter voor mijzelf gemaakt.

Zo kan ik met 16A laden bij blauwe CEE aansluitingen die je nog wel eens ergens vind.

Je krijgt bij de UMC ook wel een aansluiting voor een normaal stopcontact, maar dat is maximaal 13A. Met deze adapter gebruik je de Rode CEE adapter, maar dan gaat het wel op 16A.

Niet dat ik verwacht deze vaak te gebruiken, maar ach, ik had de spullen liggen. Wel 2.5mm2 kabel gebruikt om warmte ontwikkeling te voorkomen.

View attachment 31000

Toch wel een mogelijk interessante adapter.
Komende wintersport wil ik met S gaan (mits de superchargers er in feb. zijn). Op locatie (Franse alpen) zijn natuurlijk nergens laadpunten. Denk met een flink verlengsnoer het wel te redden (uit het raam, over balkon, 3 meter zakken, 40 meter besneeuwd talud, creatief parkeren). En dan hopen dat ie wil laden.
Zie ik nu dat er een soort laadpaal is voor campers, die valt wellicht te gebruiken
sitraCAM386545_103766_img1585p_2316.jpg


Vermoed dat daar een 16A blauwe stekker in gaat, maar Tesla maakt alleen de 32A blauwe adapter. Dus dan is zo’n dingetje als jij hebt gemaakt ineens de oplossing. Of ik neem zoiets als dit, moet toch ook werken:
16A->schuko.png



Dat die dan maar 13A trekt maakt niet uit; tijd zat.
 

Attachments

  • !BuVPTHgBWk~$(KGrHqJ,!h!Ev1+0DUPZBL+2Koj)UQ~~_1.JPG
    !BuVPTHgBWk~$(KGrHqJ,!h!Ev1+0DUPZBL+2Koj)UQ~~_1.JPG
    10.2 KB · Views: 316
Laadpaal Flanders Expo

Vandaag langs geweest bij Flanders Expo, daar is 1 x 32A beschikbaar op een laadpaal van TheNewMotion.
Zou normaal dienen te werken zonder laadpas of kaart en gratis, maar noppes. Ik was schijnbar de eerste die wilde laden met 32 A....

De verantwoordelijke ter plaatse heeft zelf gebeld met TheNewMotion, deze wou vanaf afstand activeren, doch zonder resultaat.
Ben dan maar vertrokken zonder te tanken...
Je ziet dus maar...die jongens gingen ervan uit dat de palen werkten...

Gelukkig meer dan voldoende KW over om veilig thuis te geraken.:smile: