Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb contact gehad bij TNM en mij is doodleuk verteld dat Smart Chargen niet werkt en dat ik maar moet gaan verzwaren. Van Flow Charging heb ik net een offerte binnen en die kunnen het wel, met een EVBox, zonder extra hardware, en nog goedkoper ook. Ik heb ook nog een offerte liggen met een Keba icm Cohere, maar dat is zo veel duurder dat je de meerprijs er ook op lange termijn niet uit krijgt.

Die snap ik niet. Bij mij hebben ze, zowel thuis als op de zaak, de lolo 3 met "smart charging" vorige week opgeleverd, werkend en wel! Ze brachten zelfs zelf een MS mee om het te testen! Ik heb thuis mijn aansluiting wel moeten upgraden van 1 -fase naar 3 -fase want het laden vraagt nu eenmaal iets meer dan wat ik thuis allemaal aan verbruikers heb.
 
Inderdaad, bij mij werkt de Maxem ook samen met een extra kWh meter die ze in de meterkast plaatsen. Die kWh meter (neemt de ruimte van twee gewone automaten in beslag, is een gewoon van de plank ding verder) verbinden ze met het Maxem kastje dat naast de meterkast komt te hangen. Van daaruit gaat een utp kabel naar (in mijn geval) de Keba.
Het Maxem kastje moet (tijdelijk?) aan het internet om mij volslagen onduidelijke redenen (het kostte de installateur en mij zeker 30min tot een uur extra om te zorgen dat de internetverbinding werkte, het kastje door Cohere op afstand werd geactiveerd, etc). Ze zullen hun firmware wel op afstand willen kunnen updaten of zo.
Ik ben zelf van mening dat zo'n systeempje als dit geen internetaansluiting nodig zou moeten hebben...

Anyway kan me indenken dat dit met een EVbox ook prima zou moeten werken, die EVboxen hebben ook een protocol om de max. opgenomen stroom mee te beïnvloeden.
 
Het Maxem kastje moet (tijdelijk?) aan het internet om mij volslagen onduidelijke redenen (het kostte de installateur en mij zeker 30min tot een uur extra om te zorgen dat de internetverbinding werkte, het kastje door Cohere op afstand werd geactiveerd, etc). Ze zullen hun firmware wel op afstand willen kunnen updaten of zo.
Ik ben zelf van mening dat zo'n systeempje als dit geen internetaansluiting nodig zou moeten hebben...

Ik heb begrepen dat de Maxem op afstand door Cohere wordt geconfigureerd (op maat voor jouw specifieke situatie), en daar is de internet verbinding voor nodig.
 
Ja dat begrijp ik wel, maar het is niet de meest efficiente wijze om een doosje te configureren. Op de Keba zelf zitten gewoon een paar dipswitches om een en ander in te stellen (max. stroom bijv...), geen internet plus live helpdesk nodig...
 
Ja dat begrijp ik wel, maar het is niet de meest efficiente wijze om een doosje te configureren. Op de Keba zelf zitten gewoon een paar dipswitches om een en ander in te stellen (max. stroom bijv...), geen internet plus live helpdesk nodig...

De netwerkaansluiting van de Maxem (feitelijk is het een linux PC-tje) is ook nodig om de backoffice te benaderen waar je al je gebruiksgegevens kan raadplegen. Zonder netwerk toegang tot de Maxem kan je dus niet het volledige product benutten. Nu kan mijn Ev-Box dat ook zonder 'internetaansluiting' maar daarvoor wordt een gprs-modem gebruikt waar iets van 5EUR per maand voor wordt berekend.
 
Anyway kan me indenken dat dit met een EVbox ook prima zou moeten werken, die EVboxen hebben ook een protocol om de max. opgenomen stroom mee te beïnvloeden.
Ik wacht al sinds 2013 op een oplossing. Bij begin van de installatie reeds gekozen voor een smartcharge optie die nog niet uitontwikkeld was. Stations laten installeren incl. UTP kabels etc. alles ligt er al ruim 2 jaar klaar voor. Een vriend van mij geadviseerd voor thuis ook voor een dergelijke smartcharge oplossing te kiezen. Men kreeg het niet goed aan de gang icm de EV-box. Uiteindelijk heeft Cohere het laadstation omgewisseld voor een Keba. Sindsdien werkt t goed.

Ik wacht nog....
 
De netwerkaansluiting van de Maxem (feitelijk is het een linux PC-tje) is ook nodig om de backoffice te benaderen waar je al je gebruiksgegevens kan raadplegen. Zonder netwerk toegang tot de Maxem kan je dus niet het volledige product benutten. Nu kan mijn Ev-Box dat ook zonder 'internetaansluiting' maar daarvoor wordt een gprs-modem gebruikt waar iets van 5EUR per maand voor wordt berekend.
Ja een ethernetaansluiting kan ik prima mee leven, die hebben mijn verwarmingsverdelers bijv. ook (met webinterface reuze handig voor het instellen van allerlei dingen), het is de aansluiting naar het internet zelf plus benodigde acties van de helpdesk die me deden fronsen...
 
Ja een ethernetaansluiting kan ik prima mee leven, die hebben mijn verwarmingsverdelers bijv. ook (met webinterface reuze handig voor het instellen van allerlei dingen), het is de aansluiting naar het internet zelf plus benodigde acties van de helpdesk die me deden fronsen...

Aha zo, ik begrijp het.
Hoe is verder je ervaring met Maxem mbt smart charging / load balancing? Kom je daadwerkelijk aan de maximale capaciteit van je aansluiting bij het laden?
 
Aha zo, ik begrijp het.
Hoe is verder je ervaring met Maxem mbt smart charging / load balancing? Kom je daadwerkelijk aan de maximale capaciteit van je aansluiting bij het laden?


Ik heb zelf ook een Maxem in combinatie met Keba, en mijn ervaringen zijn heel positief. Inderdaad wordt de maximale capaciteit van de aansluiting gebruikt, in mijn geval 3x25A oftewel ca 17 Kw. Indien in huis weinig wordt gebruikt, gaat er dus ca 24 tot 25A (x3) naar de auto. Op het moment dat er een grote stroomverbruiker in huis aangaat (bijvoorbeeld wasmachine, magnetron, stofzuiger) zie je binnen een seconde al de laadstroom naar de Keba dienovereenkomstig afnemen zodat het totaal netjes binnen de 25A blijft. Zodra huisverbruik weer daalt, gaat (weer binnen een second ongeveer) de stroom naar de Keba weer omhoog.

Meestal laat ik de auto 's nachts automatisch opladen, en dan is dit minder belangrijk natuurlijk want dan wordt er in huis niet veel stroom gebruikt. Maar ik moet soms ook overdag wel (bij)laden en dan is het gemakkelijk om op deze manier altijd binnen de grenzen van de aansluiting te blijven en toch de maximale laadsnelheid te hebben zonder er naar om te kijken. Vind ik ideaal!

Overigens, je hebt natuurlijk wel een duolader nodig om iets met die 3x25A te kunnen doen. Met een enkele lader ben je sowieso al beperkt tot 16A en dan zal het minder zinvol zijn. Maar zelf heb ik juist besloten tot installatie van die duolader om de maximale capaciteit van de aansluiting te kunnen benutten.
 
Die snap ik niet. Bij mij hebben ze, zowel thuis als op de zaak, de lolo 3 met "smart charging" vorige week opgeleverd, werkend en wel! Ze brachten zelfs zelf een MS mee om het te testen! Ik heb thuis mijn aansluiting wel moeten upgraden van 1 -fase naar 3 -fase want het laden vraagt nu eenmaal iets meer dan wat ik thuis allemaal aan verbruikers heb.

TNM heeft natuurlijk een heel netwerk van adviseurs. Blijkbaar heb ik net de verkeerde getroffen. Maar goed, ik ga voor de EV box van Flow Charging en als het er allemaal staat laat ik nog wel weten hoe goed dat werkt.
 
Aha zo, ik begrijp het.
Hoe is verder je ervaring met Maxem mbt smart charging / load balancing? Kom je daadwerkelijk aan de maximale capaciteit van je aansluiting bij het laden?
Ja werkt prima, ik heb een warmtepomp op 1 van de 3 fasen zitten, en als ik die uitzet zie je de auto rustig oplopen naar 24A (op een 3x25A aansluiting met nog wat computers en lampen aan). Zodra de warmtepomp aanslaat zakt ie meteen (binnen seconden) terug naar zo'n 8 a 15A afhankelijk van het gedrag van de WP.
 
Kwam hier al eens eerder langs dat je ook één van de drie fasen van de lader helemaal uit kunt zetten als daarop een zware gebruiker inschakelt.
Je houdt in dit voorbeeld dan 2x 24A over, dan is een beetje tot flink wat meer dan 3x 15A of 3x 8A.
Of denk ik nu te simpel?
 
Kwam hier al eens eerder langs dat je ook één van de drie fasen van de lader helemaal uit kunt zetten als daarop een zware gebruiker inschakelt.
Je houdt in dit voorbeeld dan 2x 24A over, dan is een beetje tot flink wat meer dan 3x 15A of 3x 8A.
Of denk ik nu te simpel?

Ik vraag me af of de laders in de Tesla dan nog wel optimaal werken, of beter gezegd, het oplaadproces? Aan de andere kant, in de US hebben ze alleen maar monofase. En overigens met achterlijk dikke kabels met angstig kleine stekkertjes, maar dat is weer een heel ander verhaal.....
 
Ik vraag me af of de laders in de Tesla dan nog wel optimaal werken, of beter gezegd, het oplaadproces? Aan de andere kant, in de US hebben ze alleen maar monofase. En overigens met achterlijk dikke kabels met angstig kleine stekkertjes, maar dat is weer een heel ander verhaal.....

voor het laadproces (DC naar de batterijen) maakt het uiteraard niet uit - het is en blijft gelijkstroom.

en de 3-faze on-board charger van Tesla zou uit drie monofazige laders bestaan - je kan dus naar believen 1-fazig, 2-fazig of 3-fazig laden.

zie o.a. http://www.teslamotorsclub.com/show...infrastructure?p=561258&viewfull=1#post561258 voor het principe-schema van de laders
 
Kwam hier al eens eerder langs dat je ook één van de drie fasen van de lader helemaal uit kunt zetten als daarop een zware gebruiker inschakelt.
Je houdt in dit voorbeeld dan 2x 24A over, dan is een beetje tot flink wat meer dan 3x 15A of 3x 8A.
Of denk ik nu te simpel?
Dat is een goed idee en zou in mijn specifieke geval soms wel kunnen schelen. Ik heb echter ook flinke verbruikers op de andere fasen zitten dus zonder smart charging zou ik er het maximale niet uit kunnen halen. Het is jammer dat het huidige AC laadprotocol geen maximale stroom per fase ondersteunt (alleen op alle 3 de fasen tegelijkertijd), anders zou smart charging nog efficienter kunnen.
 
Even een kleine vraag aan mijn Belgische Tesla collega's. Nu een weekend in Brugge (De Karmeliet eens proberen vanavond) en getracht te lunchen bij de SUC in Gent. Niet echt veel opties daar, heeft Aartselaar bij Antwerpen wel goeie lunch opties voor morgen of kan ik beter doorrijden en lunch plannen in Oosterhout morgen? Alvast bedankt, ik ga snel genieten van Bruges
 
Even een kleine vraag aan mijn Belgische Tesla collega's. Nu een weekend in Brugge (De Karmeliet eens proberen vanavond) en getracht te lunchen bij de SUC in Gent. Niet echt veel opties daar, heeft Aartselaar bij Antwerpen wel goeie lunch opties voor morgen of kan ik beter doorrijden en lunch plannen in Oosterhout morgen? Alvast bedankt, ik ga snel genieten van Bruges

SuC is bij SeC, geen resto daar.

Ik wil wel eens naar de Colmar lopen, dat ligt nog binnen bereik.
Echt grandioos is dat ook niet. Zeker niet in vergelijking met de Karmeliet. Maar wel goedkoop.

http://nl.resto.be/restaurant/2630-aartselaar/5893-colmar-aartselaar/