Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien is dat zo
Maar toch;
Is de volgorde niet dat de meter altijd na de hoofdzekering komt of omdat al het gebruik over de meter loopt?
Als die 3x10a is is deze de beperking.

Wat is er fout aan mijn redenering?
De denkfout is dat de meter de stroom zou beperken of knijpen, maar dat is niet zo. De meter laat alles gewoon door en telt alleen maar.
Bij te hoge stroom gaat ie kapot, en hij is specifiek ontworpen op standaardgebruik van 3x10A (bij die stroom zal ie ws. het nauwkeurigst tellen zeg maar) en een maximum van 30A (daarboven zal ie ws. snel slijten en/of te warm worden).

Er zijn maar drie stroombeperkende factoren in een huisinstallatie/aansluiting:
1) de zekeringen/automaten die eruit ploffen (vrijwel direct als er veel te veel stroom doorgaat, of na een tijdje als er net een beetje teveel stroom doorgaat)
2) de dikte van de kabels (bij hoge stroom door dunne kabels heb je teveel spanningsverlies over die kabels en is aan het andere eind van de kabel de netspanning te laag voor de laadpaal/auto).
3) de kwaliteit van de aansluitingen en verbindingen (bij slechte verbinding heb je teveel spanningsverlies over die verbinding etc. zie 2))

Voor de rest bepaalt de last de opgenomen stroom (bijv. de combinatie laadpaal/auto).
 
Off grid gaan met enkel zonnepanelen is in onze regio niet haalbaar. Je kan onmogelijk de wintermaanden doorkomen. Vorige winter met een installatie van 6 kWpiek had ik een productie van:
  • 383 kWh in oktober
  • 251 kWh in november
  • 103 kWh in december
  • 166 kWh in januari.
  • 320 kWh in februari
En dat met een zeer bescheiden gemiddelde verbruik per maand van ongeveer 500 kWh. Dat geeft een deficit van 1277 kWh: dat zijn zeer veel Powerwalls, voor zeer veel geld.
De installatie opschalen zodat het deficit wel kan gestockeerd worden, is al even zinloos, want veel te kostelijk en een te klein dak.

De wintermaanden zou men kunnen opvangen met een type windmolen zoals "arbre a vent" Newwind
samen met voldoende powerwalls zou het moeten lukken om off grid te gaan , maar die investering zal vele malen duurder zijn dan het jaarlijks betalen van het prosumententarief... helaas.
 
Goh, TLS1958 en HVT1958 lijken echt wel sprekend op elkaar. Daar moet ik op vrijdagavond na de vrijmibo even over nadenken:
* een stockfoto
* broers
* Jekyll & Hyde
* Verloren wachtwoord
* gehackt account
... Vul maar aan....

:)
Goed gezien.

Gestolen telefoon op Schiphol aan de bagagecheck en heb meteen een telefoon gehaald.
Inloggen op m'n account ging natuurlijk niet.
Had met de link wachtwoord ophalen weer ingelogd maar moest wel volledig opnieuw registeren en daar ging het mis.
Hoop dat het nu goed is!
Zie nu dat HET OUDE bericht het oude juiste profiel aan geeft!
Geeft aan dat je je naam niet zomaar ongestraft kunt wijzigen nadat je iets verkeerd hebt gedaan.
 
De denkfout is dat de meter de stroom zou beperken of knijpen, maar dat is niet zo. De meter laat alles gewoon door en telt alleen maar.
Bij te hoge stroom gaat ie kapot, en hij is specifiek ontworpen op standaardgebruik van 3x10A (bij die stroom zal ie ws. het nauwkeurigst tellen zeg maar) en een maximum van 30A (daarboven zal ie ws. snel slijten en/of te warm worden).

Er zijn maar drie stroombeperkende factoren in een huisinstallatie/aansluiting:
1) de zekeringen/automaten die eruit ploffen (vrijwel direct als er veel te veel stroom doorgaat, of na een tijdje als er net een beetje teveel stroom doorgaat)
2) de dikte van de kabels (bij hoge stroom door dunne kabels heb je teveel spanningsverlies over die kabels en is aan het andere eind van de kabel de netspanning te laag voor de laadpaal/auto).
3) de kwaliteit van de aansluitingen en verbindingen (bij slechte verbinding heb je teveel spanningsverlies over die verbinding etc. zie 2))

Voor de rest bepaalt de last de opgenomen stroom (bijv. de combinatie laadpaal/auto).

En te dunne kabels genereerd met een hoge stroom ook weer een boel warmte, zo ook met slechte aansluitingen, wat weer brand tot het gevolg kan hebben. Dus... enige waakzaamheid is nodig want veiligheid is volgens mij wel het belangrijkste.
 
Sind kort iets geks met laden. Bij laden 3 fase 16A (11kW) is pilot signaal 16A maar auto laad met 15A (in Android app). Zowel publieke laadpaal als eigen laadpaal op 16A. Iemand anders dit ook gehad?
32A laad gewoon met 32A en als laadpaal op 20A staat gaat de auto ook 20A laden.

Ja heb dit ook gehad. Heb er voorlopig nog niets mee gedaan, maar ga het toch eens opwerpen als ik nog eens in het SeC binnen stap.
 
De beschikbaarheid van de HPWC van Tesla lijkt alweer uitgesteld te zijn...
Tesla Opladen | Tesla Motors Nederland
CONNECTOR LAADSTATION
(LENTE 2016 BESCHIKBAAR)
(Was eerst Eind 2015)

Ik overweeg nu...
1) Rode stekker + UMC in een buitenkast monteren (en evt later vervangen door HPWC)
2) Een reguliere laadpaal zoals de lolo
Of ik ga toch meteen de smart charging kant op:
3) Een Keba P20 + Maxem (wegens behoorlijk veel verbruikers in huis op een standaard 3x25A aansluiting met reguliere draaischijfmeter).

SmartEVSE e.d. lijkt me wel leuk maar ik heb er te weinig verstand van en te weinig tijd voor :redface:

Wie heeft er allemaal ervaring met de Maxem?
 
Last edited:
Ik zou voor optie 1 gaan als je hart bij een HPWC ligt.
Evt. overwegen de kast groot genoeg te maken zodat de UMC permanent aangesloten kan blijven om te voorkomen dat het contact slijt....

Op die manier hou je overigens ook alle opties nog open om bijv. naar de smart charging kant open te gaan.
 
De beschikbaarheid van de HPWC van Tesla lijkt alweer uitgesteld te zijn...
Tesla Opladen | Tesla Motors Nederland
(Was eerst Eind 2015)

Ik overweeg nu...
1) Rode stekker + UMC in een buitenkast monteren (en evt later vervangen door HPWC)
2) Een reguliere laadpaal zoals de lolo
Of ik ga toch meteen de smart charging kant op:
3) Een Keba P20 + Maxem (wegens behoorlijk veel verbruikers in huis op een standaard 3x25A aansluiting met reguliere draaischijfmeter).

SmartEVSE e.d. lijkt me wel leuk maar ik heb er te weinig verstand van en te weinig tijd voor :redface:

Wie heeft er allemaal ervaring met de Maxem?

Voor de zorgvuldigheid; de lolo 3 ondersteund ook "smart charging". Ik heb de lolo 3 nu zowel op de zaak als thuis neergehangen. Het voordeel van de lolo is dat alle elektronica in het laadstation zit en dat uitsluitend een voedingskabel van de meterkast naar het laadstation moet, en een modulaire kabel van de laadstation naar de slimme meter gebracht moet worden. En voor de zorgvuldigheid heb ik nog een ethernetkabel tussen de meterkast en het laadstation gebracht. Beide laadstation worden vandaag door TNM geconfigureerd dus ervaring heb ik (helaas) nog niet. Verder heb ik inderdaad ook op beide locaties een "rode stekker" laten maken binnen voor het geval van nood zodat ik altijd nog met de UMC kan laden als het laadstation het om één of andere reden weigert.
 
Voor de zorgvuldigheid; de lolo 3 ondersteund ook "smart charging". Ik heb de lolo 3 nu zowel op de zaak als thuis neergehangen. Het voordeel van de lolo is dat alle elektronica in het laadstation zit en dat uitsluitend een voedingskabel van de meterkast naar het laadstation moet, en een modulaire kabel van de laadstation naar de slimme meter gebracht moet worden. En voor de zorgvuldigheid heb ik nog een ethernetkabel tussen de meterkast en het laadstation gebracht. Beide laadstation worden vandaag door TNM geconfigureerd dus ervaring heb ik (helaas) nog niet. Verder heb ik inderdaad ook op beide locaties een "rode stekker" laten maken binnen voor het geval van nood zodat ik altijd nog met de UMC kan laden als het laadstation het om één of andere reden weigert.

Lijkt mij een hele goede keuze. De heren van TNM hebben goed over de Lolo na gedacht en zo een mooi product gemaakt.

Wel ligt het aan je type slimme meter of je er mee kan Smart Chargen op 3-fase. Je hebt minimaal DSMRv4 nodig. (Dutch Smart Meter Requirements), die kan pas per fase de stroom rapporteren.