Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Opladen gaat helaas niet. Dacht dat neuter probleem maar het draaien vd stekker mbv een verlengsnoer werkte niet. Dan toch maar korte stop bij de SUC in Gent morgen.

De stekker omdraaien is enkel een oplossing wanneer de fase en de neuter verkeerd zijn aangesloten in het stopcontact (omgekeerd). Als er echter geen neuter aanwezig is, wat regelmatig voorkomt in België, kan je de UMC niet gebruiken. Beide polen van het stopcontact zijn dan aangesloten op een fase ipv 1 fase en 1 neuter.

Een Juice Booster werkt wel in deze gevallen.
 
De stekker omdraaien is enkel een oplossing wanneer de fase en de neuter verkeerd zijn aangesloten in het stopcontact (omgekeerd). Als er echter geen neuter aanwezig is, wat regelmatig voorkomt in België, kan je de UMC niet gebruiken. Beide polen van het stopcontact zijn dan aangesloten op een fase ipv 1 fase en 1 neuter.

Een Juice Booster werkt wel in deze gevallen.

Ah dan zal dat het zijn geweest. Gelukkig een SUC om de hoek dit keer.
 
Gisteren met elektricien gesproken en aanleg wordt geen probleem hier. Er is al een PVC pijp aanwezig naar ongeveer de plek waar laadpunt komt en er hoeft alleen een 3 fase groep erbij in de meterkast. :)

Met 3x25A was het geen probleem volgens hem, smart charging voorlopig lekker laten zitten, kan altijd nog indien nodig.

Handig als je elektricien in de familie hebt :)
 
Vandaag gratis geladen bij de Makro Breda, de laders zijn m.i. tijdens openingsuren bereikbaar (16A).
Bij terugkomst waren twee van de vier plaatsen ge-iced!!
Duidelijk gemarkeerd met borden Laden elektrische voertuigen, vakken groen geschilderd, en er toch gewoon gaan staan!!
Wat zijn er toch veel egoïsten op de weg, of zetten zulke gasten hun PV gewoon daar op die plaatsen omdat ze zich negatief willen opstellen tegenover elektrisch rijden???
 
Opladen gaat helaas niet. Dacht dat neuter probleem maar het draaien vd stekker mbv een verlengsnoer werkte niet. Dan toch maar korte stop bij de SUC in Gent morgen.

Misschien stonden we er wel samen. Gisterenavond voor het eerst gaan laden bij SUC Gent. OP een bepaald ogenblik waren alle stalls bezet en er stonden 2 tesla's met Nederlandse nummerplaten. Wel ambiance met het fluitconcert vanuit de Ghelamco arena op de achtergrond. Achteraf begreep ik waarom :tongue:
 
Misschien stonden we er wel samen. Gisterenavond voor het eerst gaan laden bij SUC Gent. OP een bepaald ogenblik waren alle stalls bezet en er stonden 2 tesla's met Nederlandse nummerplaten. Wel ambiance met het fluitconcert vanuit de Ghelamco arena op de achtergrond. Achteraf begreep ik waarom :tongue:

Ik was het zondag niet, Gent overgeslagen, kon Oosterhout net aan halen (4%) dus daar gestopt en overheerlijk bij de Mac wat frites gegeten.
 
Ik weet niet of ik nu in het juiste draadje post, maar goed, happy to move.

Ik heb 2 nieuwe (als in nooit gebruikt, in de verpakking) Keba laadpunten in de aanbieding.
- KeContact P20 met Mennekes type 2 aansluiting
-
KeContact P20 met vaste kabel type 2

Ik had ze ooit gekocht voor op de zaak, maar besloten daar geen laadpunten nodig te hebben. Onze i3 laadt net zo snel aan een gewoon stopcontact en de Tesla... Tja, die hoeft bijna nooit te worden opgeladen ;-)

Elk aannemelijk bod zou ik zeggen, ze waren 865 en 790 ex btw. Nu liggen ze al meer dan een jaar in een doos en dat is zonde. PB of mail naar [email protected]

foto.JPG



 
Toch een vraagje:
Stel dat ik op een kantoorlocatie een laadpaal wil, dan zou ik daar wel een publieke paal van willen maken.
Echter moet er wel betaald worden natuurlijk (zag dat New Motion hiervoor software heeft - bedankt John!)
Maar mag je wel zo'n aansluiting maken aan de openbare weg? (laadpaal wil ik aan de gevel hangen)
Of heb je dan een vergunning nodig of zoiets? Is het überhaupt wel te adviseren om zoiets te doen?
 
Lijkt mij dat je iets gaat doen waar waarschijnlijk nog geen gemeentelijk beleid voor is.
Je kan het voor alle zekerheid vragen bij de gemeente, maar ik geef je een redelijke kans dat men in de stress-mode schiet.
Je kan het natuurlijk ook gewoon gaan doen; op een later tijdstip zal men het zo moeten laten omdat het dan al gedurende langere tijd gedoogd is.
Los daarvan: er komt dan weer een publiek. laadpunt erbij. Helemaal top! :smile:
 
Mijn ervaring:

- laadpunt op eigen terrein:
-> geen probleem met gemeentes o.i.d, ook niet als het een openbaar laadpunt wordt
-> kosten voor in rekening brengen van laadkosten zijn (nog) hoger dan de potentiële opbrengst voor een nieuwe aansluiting (3x63A verdien je sowieso bijna niet terug)
--> momenteel alleen zinvol voor eigen wagenpark incl. incidentele gratis laadservice voor bezoekers (pasje of sleutel)

- laadpunt op openbare weg/gemeentegrond/parkeerplaats:
-> eindeloos gedoe met gemeente die nog beleid moet ontwikkelen, voor twee paaltjes een aanbesteding wil uitschrijven
-> en dan nog: installatie mag uitsluitend door één partij (nog aan te besteden) plaats vinden, maximum van 15 dubbele laadpunten voor 35.000 inwoners
--> ik heb me gewonnen gegeven en hiervan afgezien.
 
Lijkt op de situatie die wij hebben. Vrij toegankelijk parkeerterrein bij kantoor. Staat een 22kW paal met pas-gebruik. Feitelijk wordt de paal alleen gebruikt voor mensen in het kantoorpand maar in principe zouden we het zo vrij kunnen geven. Staat er nu bijna twee jaar - werkt prima. Mooie paal overigens.

AAA - 1 (17).jpg
 
Last edited:
Ik vraag me af of "aansluiting aan de openbare weg" in dit geval de juiste benaming is. Je zegt dat je de laadpaal aan de gevel wil hangen. Ik neem dan gemakshalve aan dat het je eigen gevel is. Daar kan de gemeente volgens mij niets tegen doen, dat mag gewoon. En als er dan voor jouw gevel een publiek toegankelijke parkeerplaats is, en je vanaf die parkeerplaats kunt laden bij die laadpaal, dan zie ik ook niet wat het probleem nog is.