Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Frederik,

Heb je de Schuko gebruikt van je UMC gebruikt in Duitsland?
Ik heb een vermoeden dat daar het probleem ligt van je diff die uitslaat.
Kijk eens goed naar de linker pen op je foto, de overgang van de pen naar plastiek is veel 'ruwer' dan bij de rechter pen !!
Stekker toevallig niet nat geweest of extreme condens gehad?

Heb je de UMC met Schuko nog van Tesla in bruikleen? Indien ja, test eens jouw UMC met de Schuko overgang van hen… .

Ik heb een voorgevoel… . :wink:

Xavier

Ja Schuko is gebruikt in Duitsland, maar thuis geeft hij de aarding-fout niet, de diff. springt gewoon na +/-6uur er uit. Als ik de diff. terug goed zet kan ik terug 6uur vrolijk doorladen.
Ik wist dat je dat ging zeggen toen ik de foto's zelf aan het bekijken was. Is geen gesmolten rubber, is een "flapje" rubber dat bij de productie uit de mall is gelopen. Maar toont wel zo op de foto inderdaad.
EN
Het probleem stelt zich ook bij de rode 3F-stekker...
 
Ja Schuko is gebruikt in Duitsland, maar thuis geeft hij de aarding-fout niet, de diff. springt gewoon na +/-6uur er uit. Als ik de diff. terug goed zet kan ik terug 6uur vrolijk doorladen.
Ik wist dat je dat ging zeggen toen ik de foto's zelf aan het bekijken was. Is geen gesmolten rubber, is een "flapje" rubber dat bij de productie uit de mall is gelopen. Maar toont wel zo op de foto inderdaad.
EN
Het probleem stelt zich ook bij de rode 3F-stekker...


OK, da's wat anders dan… .

Neen, schuko stekkers gaan stuk door oververhitting van de pennen.
Niet zozeer door de stekker zelf, maar meestal door een 'versleten' stopcontact: de voel/contact lippen van het stopcontact veren na veelvuldig gebruik niet meer naar hun originele positie, zodoende zitten de pennen van je stekker maar slapjes tussen de lippen en krijg je overgangsweerstand. Voor bv. je radiotoestel geen probleem, maar eens je meer dan 2KW uit je stopcontact sleurt worden die pennen dan wel ferm warm en kan de gegoten plastiek van je stekker beginnen smelten en problemen geven.
Al heel veel meegemaakt dat er beginnende smeulende stopcontacten waren bij wasmachines en wasdrogers… .

Krijg je uiteindelijk zoiets:

89_dsc01403_1.jpg


Dit is wat ik bedoel met de contactlippen van een stopcontact:

elec04.jpg
 
OK, da's wat anders dan… .

Neen, schuko stekkers gaan stuk door oververhitting van de pennen.
Niet zozeer door de stekker zelf, maar meestal door een 'versleten' stopcontact: de voel/contact lippen van het stopcontact veren na veelvuldig gebruik niet meer naar hun originele positie, zodoende zitten de pennen van je stekker maar slapjes tussen de lippen en krijg je overgangsweerstand. Voor bv. je radiotoestel geen probleem, maar eens je meer dan 2KW uit je stopcontact sleurt worden die pennen dan wel ferm warm en kan de gegoten plastiek van je stekker beginnen smelten en problemen geven.
Al heel veel meegemaakt dat er beginnende smeulende stopcontacten waren bij wasmachines en wasdrogers… .

Krijg je uiteindelijk zoiets:

View attachment 106288

Dit is wat ik bedoel met de contactlippen van een stopcontact:

View attachment 106289

Ken het fenomeen, heb het ook eens meegemaakt met een hoogtewerker bij mijn schoonvader...
 
Ik heb nog een vraag, op een vakantiebestemming waar ik regelmatig kom heb ik alleen 220v oplaad mogelijkheid, en ik moet een verlengkabel gebruikrn. Ik zag dat er 2.5mm verlengkabels zijn van zo'n 25m, maar bij heftige regen (of sneeuw etc) lijkt me dat een eng idee. Ik zag een andere tesla rijder die een dribox gebruikt en er erg tevreden over was, meer mensen hier bekend mee, of andere tips?

Dribox waterdichte box voor elektra groot | Praxis

Deze is er ook, maar kun je ongestraft de hele umc unit buiten laten liggen?

Kabelmof Stekkersafe Laadkabels voor elektrische auto's

Heb al meerdere malen succesvol bij ons familiehuis in Z-Frankrijk geladen icm 2 verlengkabels van 25m die de weg over moeten. Gaat niet snel maar werkt wel. Soms stopt ie maar werkt over het algemeen prima.

image.jpeg
 
Vandaag geen 20A automaat in de Hubo (enige winkel die open was).
Morgen dus meer geluk.
Wel heb ik na exact 33km aan 11kW geladen te hebben de uitval op de diff. wel weer kunnen reproduceren.
Dan diff. terug aan en laden startte terug tot de auto na 10min vol was op (uitzonderlijk) 93%.

Ik hou jullie op de hoogte komende dagen.

PS: 20A-automaat haalde opnieuw pieken tot 72°C.
 
Foute boel Frederik !

Vermoedelijk heb je per fase zo'n 18A verbruik. Mag maar lauw worden… .

Ik zou hem uitzetten als je gaat slapen !
Bij mij is de Tes nu ook aan het laden. Hij trekt momenteel 13A en de automaat heeft gewoonweg koud !

I know. Staat uit hoor.
Zekering is eentje van 20A... (bedient ook nog een jetpomp van het zwembad maar draait uiteraard niet) kabel naar rode stekker is 5G4... zou in theorie dus 18A aan moeten kunnen.
Powerlogger geeft echt alleen maar 11kW aan.
UMC wordt ca. 22ºin een garage van 13º.

Zal morgen nog eens een en ander meten met de leen-UMC uit Aartselaar ter vergelijking.
 
Ik heb nog een vraag, op een vakantiebestemming waar ik regelmatig kom heb ik alleen 220v oplaad mogelijkheid, en ik moet een verlengkabel gebruikrn. Ik zag dat er 2.5mm verlengkabels zijn van zo'n 25m, maar bij heftige regen (of sneeuw etc) lijkt me dat een eng idee. Ik zag een andere tesla rijder die een dribox gebruikt en er erg tevreden over was, meer mensen hier bekend mee, of andere tips?

Dribox waterdichte box voor elektra groot | Praxis

Deze is er ook, maar kun je ongestraft de hele umc unit buiten laten liggen?

Kabelmof Stekkersafe Laadkabels voor elektrische auto's

Niemand? :)
 
Ik gebruik de UMC gewoon buiten in de regen als ik op vakantie ben maar probeer hem wel droog neer te leggen (Onder de auto bijvoorbeeld met een verleng kabel). Hij heeft bij mij thuis ook ruim een jaar in een Rittal kastje gehangen en zonder problemen gewerkt. Ik kreeg van het SEC wel te horen dat hij niet gemaakt is om hem dag in dag uit buiten te laten liggen.
 
is een 25KVA - zal temperatuur in de gaten houden


Laden blijkt toch helemaal niet stabiel te verlopen - nog even samenvatting:

Wallbox 22 Laadpaal - werkte steeds perfect bij zowel 16A/32A (Single/Dual Charger in de Tesla) - rechtstreekse aansluiting 3x400V+N

Na verhuis heb ik volgende situatie

Input 3x 220V (32A) - Scheidingstransfo ATT 25KV (3x400V+N) + Wallbox 22
Op dit moment Single Charger in de wagen - Laden op 11A is redelijk stabiel (220V) - Van zodra ik deze naar 14A op 16A breng zakt de stroom tot ongeveer 210-214V - en valt het laden uit.
Heb nu een Dual Charger voor de wagen besteld zodat ik terug op 32A kan laden - Aangezien ik niet stabiel kan laden op meer dan 11A zal het waarschijnlijk ook nutteloos zijn om met de dualcharger op 32A te werken.

Hoe krijg ik de omgeving nu stabiel ?
Heb al gebeld met BlueCorner/eNovates leverancier van de WallBox - geen solaas hier
Leverancier van de transfo heeft ook geen idee
Bij Tesla zegt met te laden op 11A - 16A is te veel - wat eigenlijk flauwe kul is - kon hiervoor perfect op 16A laden en zelf op 32A bij mijn vorige Tesla.

Iemand een idee ?
 
Laden blijkt toch helemaal niet stabiel te verlopen - nog even samenvatting:

Wallbox 22 Laadpaal - werkte steeds perfect bij zowel 16A/32A (Single/Dual Charger in de Tesla) - rechtstreekse aansluiting 3x400V+N

Na verhuis heb ik volgende situatie

Input 3x 220V (32A) - Scheidingstransfo ATT 25KV (3x400V+N) + Wallbox 22
Op dit moment Single Charger in de wagen - Laden op 11A is redelijk stabiel (220V) - Van zodra ik deze naar 14A op 16A breng zakt de stroom tot ongeveer 210-214V - en valt het laden uit.
Heb nu een Dual Charger voor de wagen besteld zodat ik terug op 32A kan laden - Aangezien ik niet stabiel kan laden op meer dan 11A zal het waarschijnlijk ook nutteloos zijn om met de dualcharger op 32A te werken.

Hoe krijg ik de omgeving nu stabiel ?
Heb al gebeld met BlueCorner/eNovates leverancier van de WallBox - geen solaas hier
Leverancier van de transfo heeft ook geen idee
Bij Tesla zegt met te laden op 11A - 16A is te veel - wat eigenlijk flauwe kul is - kon hiervoor perfect op 16A laden en zelf op 32A bij mijn vorige Tesla.

Iemand een idee ?

Ben je zeker dat je een scheidingstrafo hebt, ATT is volgens mij een spaartrafo, zie ook deze discussie: Scheidings- versus spaartransformator
 
Laden blijkt toch helemaal niet stabiel te verlopen - nog even samenvatting:

Wallbox 22 Laadpaal - werkte steeds perfect bij zowel 16A/32A (Single/Dual Charger in de Tesla) - rechtstreekse aansluiting 3x400V+N

Na verhuis heb ik volgende situatie

Input 3x 220V (32A) - Scheidingstransfo ATT 25KV (3x400V+N) + Wallbox 22
Op dit moment Single Charger in de wagen - Laden op 11A is redelijk stabiel (220V) - Van zodra ik deze naar 14A op 16A breng zakt de stroom tot ongeveer 210-214V - en valt het laden uit.
Heb nu een Dual Charger voor de wagen besteld zodat ik terug op 32A kan laden - Aangezien ik niet stabiel kan laden op meer dan 11A zal het waarschijnlijk ook nutteloos zijn om met de dualcharger op 32A te werken.

Hoe krijg ik de omgeving nu stabiel ?
Heb al gebeld met BlueCorner/eNovates leverancier van de WallBox - geen solaas hier
Leverancier van de transfo heeft ook geen idee
Bij Tesla zegt met te laden op 11A - 16A is te veel - wat eigenlijk flauwe kul is - kon hiervoor perfect op 16A laden en zelf op 32A bij mijn vorige Tesla.

Iemand een idee ?

Hans, check eens de spanning aan de primaire kant van je transfo! Als die ook zakt heb je een probleem met je huisinstallatie ( te lange kabels bv )
Blijft die perfect op 220 ( 230 ) dan is het inderdaad jouw transfo die het niet aan kan… .

Xavier