Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
kabelrek.PNG


Da's wel heeuul dik

als de kabel beveiligd wordt met 32A is dit heel normaal. (al weet ik niet alle voorwaarden)
 
Last edited:
Kabel is inderdaad 10mm2 - lengte 75-80meter

De oorzaak van het probleem dat je ondervindt, komt door de spanningsdip als het laden begint.
Tesla meet de spanning bij de start @0A., en meet vervolgens de spanning als de stroom verhoogd wordt.

Als de spanning dan teveel daalt, wijst dit op verliezen. Verliezen bekeken warmte en potentieel brandgevaar.

In dat geval zal de laadstroom worden verminderd, of zal het laden zelfs afgebroken worden.

In jouw geval is de kabel tussen meterkast en garage/laadpaal zeker zwaar genoeg.
Het probleem kan dan nog in het net zitten.

Voor de aanpassingen hier bij mij had ik op piekmomenten (pakweg 18.30) zelfs geen 200V. meer (zonder verbruik), omdat de netkabel overbelast was.

Je zou de spanning eens in huis (niet in de garage) kunnen meten en opvolgen als het laden start.
Als de dip daar meetbaar en significant is, kan je de netbeheerder inlichten, hij moet kwaliteit (juiste spanning) leveren.
Ik ken de normen niet , maar Google eens, misschien vind je ze op het web.


Je kan eventueel zelf nog een oplossing testen door de trafo wat hoger te schakelen, indien mogelijk.
Geen garantie op succes, maar lijkt mij het testen waard.

Post eens een foto van de trafo, misschien kan ik het gewoon zien.

- - - Updated - - -

View attachment 106834



als de kabel beveiligd wordt met 32A is dit heel normaal. (al weet ik niet alle voorwaarden)

Hierbij nog de bemerking dat het voedende net 3x220V is, en de trafo in de garage staat.
Stroom bij 22kw wordt dat pakweg 55A. ipv 32A.
 
De oorzaak van het probleem dat je ondervindt, komt door de spanningsdip als het laden begint.
Tesla meet de spanning bij de start @0A., en meet vervolgens de spanning als de stroom verhoogd wordt.

Als de spanning dan teveel daalt, wijst dit op verliezen. Verliezen bekeken warmte en potentieel brandgevaar.

In dat geval zal de laadstroom worden verminderd, of zal het laden zelfs afgebroken worden.

In jouw geval is de kabel tussen meterkast en garage/laadpaal zeker zwaar genoeg.
Het probleem kan dan nog in het net zitten.

Voor de aanpassingen hier bij mij had ik op piekmomenten (pakweg 18.30) zelfs geen 200V. meer (zonder verbruik), omdat de netkabel overbelast was.

Je zou de spanning eens in huis (niet in de garage) kunnen meten en opvolgen als het laden start.
Als de dip daar meetbaar en significant is, kan je de netbeheerder inlichten, hij moet kwaliteit (juiste spanning) leveren.
Ik ken de normen niet , maar Google eens, misschien vind je ze op het web.


Je kan eventueel zelf nog een oplossing testen door de trafo wat hoger te schakelen, indien mogelijk.
Geen garantie op succes, maar lijkt mij het testen waard.

Post eens een foto van de trafo, misschien kan ik het gewoon zien.

- - - Updated - - -



Hierbij nog de bemerking dat het voedende net 3x220V is, en de trafo in de garage staat.
Stroom bij 22kw wordt dat pakweg 55A. ipv 32A.
Dit kabels hangen bij jullie toch boven de grond aan wat stokken? Dan kun je eenvoudig de aanleverende kabel zelf upgraden met een wat dikker exemplaar ;)
 
I know. Staat uit hoor.
Zekering is eentje van 20A... (bedient ook nog een jetpomp van het zwembad maar draait uiteraard niet) kabel naar rode stekker is 5G4... zou in theorie dus 18A aan moeten kunnen.
Powerlogger geeft echt alleen maar 11kW aan.
UMC wordt ca. 22ºin een garage van 13º.

Zal morgen nog eens een en ander meten met de leen-UMC uit Aartselaar ter vergelijking.

Automaat van 3x20A vervangen afgelopen week en wordt nu slechts 42°C na 2u30 aan 16A laden. Lijkt me aan de hoge kant, maar niet dramatisch.
 
Ik heb mijn overtuigingskracht naar het vrouwtje een beetje onderschat.
Los van het feit dat ik een Tesla mag bestellen... wil zij nu ook een EV.
Momenteel lijkt een Leaf een goede optie. Anderzijds zijn de B250 en de Soul ook wel de moeite.

Alleen... het maakt mijn project van home charging moeilijker.
Enerzijds hebben we wel 3 fase 32A. (dank u zonnepanelen) Maar anderzijds begin ik me wel zorgen te maken voor worst case scenario's.(charge anxiety?)
Wie kent er iets van.

- Simultaan laden is geen optie denk ik, tenzij we naar 63A gaan?
- Type 1 vs Type 2. Kan ik een Keba P20/P30 zonder kabel laten plaatsen zodat ze allebei het laadpunt kunnen gebruiken? (Primair zal het de tesla zijn, maar de Leaf zal af en toe niet genoeg aan de schuko hebben wegens een dringende verplaatsing.)
- Kan je op een P20/P30 zonder kabel uw eigen kabel laten insteken bij regenweer?
- Kun je de kabel met "charge poort" knopje gebruiken op een P20/P30?
- Wat is de meerwaarde om een P30 tov een P20 te kopen? Ik had graag een remote webinterface functie gehad met KWh meter ipv een meter in de kast.
- Op deze link staan de verschillende P30 modellen. Maar is er iemand die in mensentaal kan uitleggen wat je best neemt? (wij hebben geen intelligente meter) Mij lijkt de B-versie voldoende.

Hopelijk zit Keba op het autosalon. Dan kan ik volgende week daar mijn licht eens opsteken?

br,
Christian
 
Ik heb mijn overtuigingskracht naar het vrouwtje een beetje onderschat.
Los van het feit dat ik een Tesla mag bestellen... wil zij nu ook een EV.
Momenteel lijkt een Leaf een goede optie. Anderzijds zijn de B250 en de Soul ook wel de moeite.

Alleen... het maakt mijn project van home charging moeilijker.
Enerzijds hebben we wel 3 fase 32A. (dank u zonnepanelen) Maar anderzijds begin ik me wel zorgen te maken voor worst case scenario's.(charge anxiety?)
Wie kent er iets van.

- Simultaan laden is geen optie denk ik, tenzij we naar 63A gaan?
- Type 1 vs Type 2. Kan ik een Keba P20/P30 zonder kabel laten plaatsen zodat ze allebei het laadpunt kunnen gebruiken? (Primair zal het de tesla zijn, maar de Leaf zal af en toe niet genoeg aan de schuko hebben wegens een dringende verplaatsing.)
- Kan je op een P20/P30 zonder kabel uw eigen kabel laten insteken bij regenweer?
- Kun je de kabel met "charge poort" knopje gebruiken op een P20/P30?
- Wat is de meerwaarde om een P30 tov een P20 te kopen? Ik had graag een remote webinterface functie gehad met KWh meter ipv een meter in de kast.
- Op deze link staan de verschillende P30 modellen. Maar is er iemand die in mensentaal kan uitleggen wat je best neemt? (wij hebben geen intelligente meter) Mij lijkt de B-versie voldoende.

Hopelijk zit Keba op het autosalon. Dan kan ik volgende week daar mijn licht eens opsteken?

br,
Christian

Wat bedoel je met kabel met "Charge poort knopje"? De UMC of een Type 2 kabel met zo'n knopje?
Elke Type 2 kabel zou met een P20/P30 moeten werken. De UMC maakt gebruik van een stopcontact.

Simultaan laden kan wel via een smartcharging oplossing.
Er bestaan kabels om met Type 1 op een Type 2 laadstation te laden. Maar die laden wel maar op 1 fase dacht ik.

Er bestaan ook laadstations met 2 Type 2 aansluitingen. Die verdelen zelf tussen de 2 aansluitingen.