Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb twee vragen die hier vast beantwoord kunnen worden:
- Wat is een eenvoudige oplossing (budget vriendelijk) om voor een jaar de auto op te kunnen laden bij huis? Ik heb verschillende verhalen gelezen over de rode stekker (3 x 16A?). Is dit een eenvoudige keuze, en kan deze ook buiten geplaatst worden? Of is er een eenvoudigere (tijdelijke) oplossing?
- De standaard mobile connector is ±6m. Is een langere kabel mogelijk?

Hoor het graag!

- In ieder geval kan je sowieso een (goede!) verlengkabel gebruiken om de UMC en het gewone stopcontact te gebruiken.
Gebruik wel een mof ofzo om de twee stekkers goed af te sluiten tegen regen en vuil en dergelijke.
Ook zou ik de auto dan op een lager amperage instellen om te voorkomen dat e.e.a. mogelijk te warm wordt.
Bij laden op 10A krijg je er per uur ongeveer 10 kilometer aan range bij.
- Een rode CEE stekker kan ook buiten, maar controleer het vermogen van je huisaansluiting, en wat de rest van de apparatuur in je huis verbruikt. Hou er ook rekening mee dat er op zo'n stekker behoorlijk wat stroom staat. Een mogelijkheid om (binnen) met een schakelaar de stroom van de stekker af te halen is geen slecht idee. En: altijd eerst het laden stoppen (aan de auto kant), en dan dan pas de rode stekker eruit trekken.
Voor de rode CEE stekkers kan je ook een verlengkabels gebruiken, zie hieronder wat links.

Kabelmof Stekkersafe
Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 10meter
Verlengkabel CEE16 5x2.5mm2 10meter
(oja: gebruik code TMC10 voor 10% korting ;) )
 
Tijdens het wachten heb ik zo'n beetje alle onderwerpen op het forum doorgenomen. Nog 5 weekjes ongeveer...

Ik heb een vraag over het opladen thuis. Mijn situatie is als volgt; Wij wonen sinds januari 2017 in een nieuwbouwwijk in Rotterdam. Het is een gasloze wijk (huis is all-electric) waar we onze eigen woning hebben ontworpen en gebouwd. Daar hoort natuurlijk een electrische auto bij :) Uitgangspunt is dat de auto centraal (in het wijkje) geparkeerd wordt. Daar gaan laadpalen bij komen.

Op dit moment wordt er nog volop gebouwd, ligt de bouwweg er nog in en heb ik dus ook nog geen laadpaal. Ik verwacht dat de laadpaal er pas over een klein jaar staat. Ik heb dus een tussenoplossing nodig. Op dit moment kan ik de auto naast het huis parkeren en op ±6m afstand een gewoon stopcontact gebruiken. Dat lijkt me niet een hele fijne oplossing. Dordrecht Supercharger is dichtbij maar lijkt me ook niet een fijne oplossing (elke week naar vd Valk rijden, hoewel het er vast gezellig is met Tesla rijders als ik het forum goed heb gelezen).

Ik heb twee vragen die hier vast beantwoord kunnen worden:
- Wat is een eenvoudige oplossing (budget vriendelijk) om voor een jaar de auto op te kunnen laden bij huis? Ik heb verschillende verhalen gelezen over de rode stekker (3 x 16A?). Is dit een eenvoudige keuze, en kan deze ook buiten geplaatst worden? Of is er een eenvoudigere (tijdelijke) oplossing?
- De standaard mobile connector is ±6m. Is een langere kabel mogelijk?

Hoor het graag!
Kort maar krachtig (vanuit een nieuwbouwwijk in Rotterdam waar ook onze woning zelf ontworpen en gebouwd is :rolleyes:). Zorgen dat je een 3x25 Amp. (verzwaarde) aansluiting hebt en met een verlengkabel met de rode UMC laden. Is 50 km/ph en de meest goedkope oplossing. Zorg er wel voor dat je verlengkabel 3x 2,5 mm is.
Je mag me ook een PM sturen.
 
Ik heb vorige week van EvChargeKing een type 2 kabel ontvangen van 25 meter (3 fase - 32 amps) met tevens een ingebouwde Tesla knop op de stekker om de chargeport van de auto te openen. Het gewicht en de handelbaarheid van de kabel vallen reuze mee.
Zoiets in die lengte kan zeker, als je het hen maar vraagt. Nu geraak ik een heel stuk in de straat en zal niet meer per se in mijn garage moeten parkeren om te laden.

Je kan zoiets ook combineren met een Fivari Smart, uitgerust met balanceerbekabeling die je kan loskoppelen (=op aanvraag).
Op die manier hoef je geen zware huisaansluiting aan te vragen noch graafwerken tot aan je lader noch een bijkomende loadbalancer, én heb je achteraf met de Fivari ook nog een mobiele all-round oplossing voor onderweg.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    684.6 KB · Views: 49
  • Helpful
Reactions: basvk
Een oplossing zoals Nogo hierboven (20M, 3 fase 32 amps aangesloten op een laadpaal in de tuin) overweeg ik ook.Ik zat alleen te kijken of ik een oprolhaspel kon gebruiken om de kabel op te rollen.
De haspels voor perslucht leken mij het meest geschikt maar dat kan ik het beste uitzoeken als ik de kabel binnen krijg (diameter en stijfheid).

Heeft iemand hier ervaring mee?


DANK

Zoiets:
403718_pf.jpg
 
Kort maar krachtig (vanuit een nieuwbouwwijk in Rotterdam waar ook onze woning zelf ontworpen en gebouwd is :rolleyes:). Zorgen dat je een 3x25 Amp. (verzwaarde) aansluiting hebt en met een verlengkabel met de rode UMC laden. Is 50 km/ph en de meest goedkope oplossing. Zorg er wel voor dat je verlengkabel 3x 2,5 mm is.
Je mag me ook een PM sturen.
Klinkt mij meer als 16hoven dan Nesselande Sander. Volgens mij wordt elke nieuwbouwwoning in NL tegenwoordig met minimaal 3x25A opgeleverd, maar ik hoor graag van de experts als ik ongelijk heb.
 
Een oplossing zoals Nogo hierboven (20M, 3 fase 32 amps aangesloten op een laadpaal in de tuin) overweeg ik ook.Ik zat alleen te kijken of ik een oprolhaspel kon gebruiken om de kabel op te rollen.
De haspels voor perslucht leken mij het meest geschikt maar dat kan ik het beste uitzoeken als ik de kabel binnen krijg (diameter en stijfheid).

Heeft iemand hier ervaring mee?


DANK

Zoiets:
403718_pf.jpg
Ik heb net de draad van mijn laatst ontvangen kabel bekeken en die is inderdaad wel héél licht, soepel en handelbaar. Een goede tuinslanghaspel met sterke veer moet dit aankunnen. Ik zou me zelf wel zorgen maken over zoveel vermogen door zo een opgerolde spoel te sturen, tenzij je ze telkens helemaal zou ontrollen bij gebruik (ik kan ze los over 9 meter heen en weer leggen in mijn garage) ?
 
Dag allemaal, dank voor de info!

Ik kreeg via onze projectmanager van de gemeente te horen dat ze van plan zijn om bij de parkeerplaatsen palen door de volgende partij te plaatsen: Oplaadpunt voor elektrische auto kopen. Ik denk type LoLo Smart op een paal. Ze gaven aan dat ze de paal tijdelijk bij ons op de kavel willen plaatsen. Goed idee? Ik vraag me af of dit goede producten zijn. Ik twijfel of ik mijn eigen keuze kan plaatsen (zoals een tesla hpwc)

Onze woning heeft een 3 x 25amp aansluiting. Volgens mij is een rode stekker met een kabel van 25 meter (die ook mee kan in de auto) de snelste en goedkoopste oplossing voor nu.

Ps. Ons huis staat niet in Nesselande of 16H maar in Kralingen De Esch
 
Ik zou het wel weten. In regen en haast zou ik helemaal geen zin hebben om regelmatig met een 25m kabel aan de slag te gaan. Sterker nog - kan gelukkig thuis laden en heb bewust voor een vaste kabel gekozen. Kabel insteken/uithalen duurt bij elkaar pakweg 6 seconden. Die Lolo is prima - genoemde partij heeft ook goede reputatie. Kwa kosten kan de afweging nog zijn of je privé wilt laden (voor 20 cent per kWh) of publiek voor pakweg 50% meer. Maar als je uiteindelijk toch publiek gaat laden zou ik gewoon mee gaan in deze propositie om de paal op je eigen kavel te zetten (= gewoon gemakkelijk). De hpwc is veel mooier maar ik zou er niet zo'n punt van maken als ze dat niet willen doen. Vragen kan je het altijd.
 
Ik heb net de draad van mijn laatst ontvangen kabel bekeken en die is inderdaad wel héél licht, soepel en handelbaar. Een goede tuinslanghaspel met sterke veer moet dit aankunnen. Ik zou me zelf wel zorgen maken over zoveel vermogen door zo een opgerolde spoel te sturen, tenzij je ze telkens helemaal zou ontrollen bij gebruik (ik kan ze los over 9 meter heen en weer leggen in mijn garage) ?

Ik zal een meter of 10 altijd gebruiken maar afhankelijk van de parkeerplek tot 20 meter goed kunnen gebruiken. Er is dan inderdaad een behoorlijke 'spoel' in de haspel. Nog eens goed naar kijken of dat wel een goed idee is.
 
Off topic, maar even een misverstand uit de wereld proberen te werken.

Het probleem met een haspel is niet de spoel. Er is helemaal geen spoeleffect bij een kabel op een haspel.
In de kabel lopen meerdere stroomdraden, en het magnetisch effect van de stroom door de ene draad wordt opgeheven door het magnetisch effect van de stroom door de andere draad (of draden, bij 3F).
De netto stroom door een kabel is immers nul.

Het probleem is zuiver thermisch: door de weerstandsverliezen warmt de kabel op, en als de kabel dan nog opgerold zit op een haspel kan deze onvoldoende afkoelen met als gevolg hoog oplopende temperaturen.
Dit evenwel door ohmse verliezen, niet door inductieverliezen.

Wat de reden ook is : haspel zeker helemaal afrollen.
 
Dag allemaal, dank voor de info!

Ik kreeg via onze projectmanager van de gemeente te horen dat ze van plan zijn om bij de parkeerplaatsen palen door de volgende partij te plaatsen: Oplaadpunt voor elektrische auto kopen. Ik denk type LoLo Smart op een paal. Ze gaven aan dat ze de paal tijdelijk bij ons op de kavel willen plaatsen. Goed idee? Ik vraag me af of dit goede producten zijn. Ik twijfel of ik mijn eigen keuze kan plaatsen (zoals een tesla hpwc)

Onze woning heeft een 3 x 25amp aansluiting. Volgens mij is een rode stekker met een kabel van 25 meter (die ook mee kan in de auto) de snelste en goedkoopste oplossing voor nu.

Ps. Ons huis staat niet in Nesselande of 16H maar in Kralingen De Esch
Is dat Leonidas? Leuk project!
 
Een oplossing zoals Nogo hierboven (20M, 3 fase 32 amps aangesloten op een laadpaal in de tuin) overweeg ik ook.Ik zat alleen te kijken of ik een oprolhaspel kon gebruiken om de kabel op te rollen.
De haspels voor perslucht leken mij het meest geschikt maar dat kan ik het beste uitzoeken als ik de kabel binnen krijg (diameter en stijfheid).

Heeft iemand hier ervaring mee?


DANK

Zoiets:
403718_pf.jpg

Interesseert mij ook wel. Probleem met een persluchthaspel zal de verbinding zijn tussen het draaiende gedeelte en het vaste gedeelte? Zijn daar dan sleepcontacten voor nodig? Bij perslucht zit daar een draaibare verbinding in. Voor elektriciteitskabel heb je sleepcontacten nodig denk ik.
 
  • Like
Reactions: FVO
Off topic, maar even een misverstand uit de wereld proberen te werken.

Het probleem met een haspel is niet de spoel. Er is helemaal geen spoeleffect bij een kabel op een haspel.
In de kabel lopen meerdere stroomdraden, en het magnetisch effect van de stroom door de ene draad wordt opgeheven door het magnetisch effect van de stroom door de andere draad (of draden, bij 3F).
De netto stroom door een kabel is immers nul.

Het probleem is zuiver thermisch: door de weerstandsverliezen warmt de kabel op, en als de kabel dan nog opgerold zit op een haspel kan deze onvoldoende afkoelen met als gevolg hoog oplopende temperaturen.
Dit evenwel door ohmse verliezen, niet door inductieverliezen.

Wat de reden ook is : haspel zeker helemaal afrollen.

Daar komt bij dat een tuinslang of lucht een beweegbare koppeling heeft (intern) wat een 3 fase kabel niet kan. Dus mechanisch krijg je het oprollen niet voor elkaar.