Hangt van de manier af waarop die elektromotor aangesloten is, in ster zal geen problemen geven (behalve dat de motor stopt), in driehoek zal de motor de uitgevallen fase via de motorwikkelingen kunnen gaan voeden, wat vooral niet goed is voor de motor. Het voltage zal t.o.v. de nul niet hoger zijn dan de gebruikelijke 230V wanneer dat gebeurt, maar de motor zal wel heel luid gaan brommen en misschien doorbranden.Dat zou je in Vlaanderen niet lukken; de hoofdautomaat is een 3P (3x230) of 4P (3x400+N) dus als één fase overbelast wordt vliegen ze er allemaal uit en zit je dus volledig in het donker.
Vraagje: is het wel zo verstandig om toe te laten dat elke fase apart onderbroken kan worden aan de meterkast? Driefasige verbruikers zoals een elektromotor kunnen dan bij uitval van 1 fase toch enkelfasige verbruikers die op de uitgevallen fase zitten (en nog met de nul verbonden zijn) gaan voeden?
Die zekeringen van de Tesla voeding zullen klappen wanneer de auto een defect heeft en teveel stroom vraagt, maar niet wanneer de auto zich netjes gedraagt maar er elders in huis een grote verbruiker aangaat. In dat geval klapt de hoofdstop onder de meterkast eruit die het pand met het elektriciteitsnet verbindt.Dit gaat over de stoppen van de Tesla voeding. Die kunnen klappen bij overbelasting.
In België worden dan dus blijkbaar alle drie de fasen tegelijk uitgeschakeld, in NL dus alleen de hoofdstop van de betreffende fase waarop de belasting te hoog was.
Dat maakt het overigens wel een stuk makkelijker foutzoeken dan het Belgische systeem, of kun je bij een Belgische hoofdstop achteraf zien welke fase overbelast was?
In Nederland worden zowel smeltzekeringen als automaten gebruikt voor hoofdstoppen. De automaten zijn gevoeliger dan de smeltzekeringen (een 25A smeltzekering houdt het nog wel een uurtje vol bij 30A), maar de smeltzekering moet vervangen worden door het elektriciteitsbedrijf en dat kost al gauw 60 euro.