Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zou je in Vlaanderen niet lukken; de hoofdautomaat is een 3P (3x230) of 4P (3x400+N) dus als één fase overbelast wordt vliegen ze er allemaal uit en zit je dus volledig in het donker.
Vraagje: is het wel zo verstandig om toe te laten dat elke fase apart onderbroken kan worden aan de meterkast? Driefasige verbruikers zoals een elektromotor kunnen dan bij uitval van 1 fase toch enkelfasige verbruikers die op de uitgevallen fase zitten (en nog met de nul verbonden zijn) gaan voeden?
Hangt van de manier af waarop die elektromotor aangesloten is, in ster zal geen problemen geven (behalve dat de motor stopt), in driehoek zal de motor de uitgevallen fase via de motorwikkelingen kunnen gaan voeden, wat vooral niet goed is voor de motor. Het voltage zal t.o.v. de nul niet hoger zijn dan de gebruikelijke 230V wanneer dat gebeurt, maar de motor zal wel heel luid gaan brommen en misschien doorbranden.
Dit gaat over de stoppen van de Tesla voeding. Die kunnen klappen bij overbelasting.
Die zekeringen van de Tesla voeding zullen klappen wanneer de auto een defect heeft en teveel stroom vraagt, maar niet wanneer de auto zich netjes gedraagt maar er elders in huis een grote verbruiker aangaat. In dat geval klapt de hoofdstop onder de meterkast eruit die het pand met het elektriciteitsnet verbindt.
In België worden dan dus blijkbaar alle drie de fasen tegelijk uitgeschakeld, in NL dus alleen de hoofdstop van de betreffende fase waarop de belasting te hoog was.
Dat maakt het overigens wel een stuk makkelijker foutzoeken dan het Belgische systeem, of kun je bij een Belgische hoofdstop achteraf zien welke fase overbelast was?

In Nederland worden zowel smeltzekeringen als automaten gebruikt voor hoofdstoppen. De automaten zijn gevoeliger dan de smeltzekeringen (een 25A smeltzekering houdt het nog wel een uurtje vol bij 30A), maar de smeltzekering moet vervangen worden door het elektriciteitsbedrijf en dat kost al gauw 60 euro.
 
voorheen zette ik de EVbox aan en onderbrak de laadsessie door de stekker los te nemen. Bij thuiskomst sloot ik deze weer aan (zonder iets aan de EVbox te doen) en werd de het opladen hervat. Als dan de timer in de Tesla was ingesteld (bij mij om 01:00) dan werd er dus weer opgeladen op dat ingestelde tijdstip. Werkte perfect!

Nu wordt de laadsessie afgebroken als de stekker wordt los genomen. Anders gezegd ik moet nu elke keer de card swipen...
Zijn er meer EV box eigenaren die een verschil merken sinds afgelopen donderdag?

Ik had deze update helaas een jaar geleden aan de zaak al ontvangen:(

Inmiddels 3x contact gehad met EV-helpdesk. Vandaag een nieuwe software in de EV-box laten schieten. Gevolg: de EV-box schakelt niet meer helemaal af maar springt (na kort knipperend rood) op oranje?!?! als je de laadsessie onderbreekt.
Ik ken de oranje code helemaal niet op de EV-box. Staat ook niet in de manuals en op de site wordt er alleen maar gesproken/toelichting gegeven op "rood", "geel" of "blauw". Geen oranje dus.:mad::mad::mad::mad:

Iemand bekend met deze (fout)code? Oranje ring nadat laadsessie (zonder te swipen) is onderbroken. Gebeurd zowel bij onderbreken tijdens actief laden (=met stroom doorvoer) als in standby stand.o_O:confused:o_O:confused:o_O???
 
Oplossing voor bovenstaande:

Allereerst even compliment geven aan de servicedesk van EVbox. Die dames en heren doen er alles aan om problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het is alleen jammer dat het (software)systeem daar anders over denkt (en doet)...
Afijn, een oranje (LED)ring betekend bijna klaar met laden of laden voltooid. Dit staat nergens in een beschrijving/manual benoemd helaas maar lijkt logisch.

Oplossing van het opladen (zonder steeds te hoeven swipen) blijkt te kunnen met een software verandering.
Als je aangeeft automatisch te willen gaan laden (zodra de Tesla is aangesloten) vraag dan om de software voor autostart F3. Er is dan geen swipen (om de laadsessie te starten) noodzakelijk of welke handeling dan ook.
Ook kan na (of zelfs tijdens) het laden de sessie worden onderbroken (de LED ring veranderd dan naar rood) maar kan/gaat ook weer gewoon verder als de Tesla weer aangesloten wordt. Stel je de timer in op de Tesla voor 's nachts laden dan werkt dat ook nog!

Het lijkt te goed (en dat is ook zo).
Want, er is met deze software geen back-office mogelijk, althans dat beweerde men. Nu heb ik dus de autostart F3 software erin zitten (en alles lijkt perfect te werken) maar heb ook de back-office in tact gelaten.
Nu vermoed men dat als je een keer per week/maand de kast even swiped je toch nog afrekeningen blijft ontvangen. We zullen zien.
 
Goed, qua energiehuishouding is het goed dat ik nu inmiddels al bijna 3 maanden op mijn Tesla moet wachten. Hoewel ik er vroeg bij was, ziet het er naar uit dat ik mijn TWC nog niet kan gebruiken zodra de Tesla in mijn garage staat.

In augustus heb ik een TWC bij het SeC opgehaald, de groepenkast laten vervangen voor een 3 fasen inclusief kracht automaat en bemetering. Een week later zou mijn netbeheerder Stedin langskomen om de verzwaring uit te voeren van 1x35A naar 3x25A, echter blijkt dan dat zowel de bekabeling die mijn huis binnen komt inclusief de huisaansluitkast ongeschikt zijn hiervoor. De charmes van een jaren '30 woning, die legacy moet dus door de netbeheerder vervangen worden. Vanaf toen werd het angstvallig stil aan het adres van Stedin en heb ik na veel najagen te horen gekregen dat ze de kabel en huisaansluitkast gaan verwisselen voor modernere varianten. Maar omdat ze moeten gaan graven moeten ze eerst een grondgesteldheidsonderzoek uitvoeren en dat kan tot 8 (!) weken duren...

Nu heb ik het geluk dat in mijn garage nog met een aparte 1x25A aansluiting zit die nog steeds niet is opgezegd. Aangezien hier alleen wat lampen en een elektrische fiets aan hangen wil ik die aansluiting tijdelijk gaan gebruiken om op te gaan laden met de UMC. Met wat voor snelheid moet ik hierbij rekening houden?
 
Nu heb ik het geluk dat in mijn garage nog met een aparte 1x25A aansluiting zit die nog steeds niet is opgezegd. Aangezien hier alleen wat lampen en een elektrische fiets aan hangen wil ik die aansluiting tijdelijk gaan gebruiken om op te gaan laden met de UMC. Met wat voor snelheid moet ik hierbij rekening houden?

Hangt er van af of dit een gewoon stopcontact ( Schuko ) is of als het een blauwe campeerdoos is.
Bij een gewoon stopcontact zou ik veiligheidshalve beperken tot 13 Amps om oververhitten van je stopcontact te vermijden, dus je laadt aan 13 km/h. Bij een blauwe stekker mag je continu 20 Amps belasten, dus 20 km/h laadsnelheid.

Xavier
 
M
Ik denk dat jullie het allemaal een beetje te moeilijk maken.
De meesten onder ons hebben voldoende aan 's nachts opladen van de auto, dus je stelt je auto in dat ie om 22u30 begint te laden, zo zal hij in de meeste gevallen klaar zijn tegen 07u00 's morgens. Ik kan me moeilijk voorstellen dat jullie tijdens de nacht dan bezig zijn met inductiekookplaten en frituurpannen en dergelijke...? Zelfs al start je de wasmachine op het kookprogramma op om 21u 's avonds dan is de verwarmingscyclus na een uurtje al voorbij en is het verbruik van je machine te minimaliseren... .
Als jullie op 3 x 400V opladen aan bv 10 Amps. zal dat al een aanvaardbare oplaadsnelheid geven, bvb 30 km/h, als hij zo 10u laadt heb je al 300km geladen... .
eens, eerder laadde ik met 3,5kW, maar dat dat nu dus naar 11kW is gegaan, is wel handig in het geval er iets onverwachts gebeurt of een planningsfoutje is ingeslopen. Maar goed dat is in het afgelopen jaar twee keer voorgekomen. Dat ik nu 11kW of eigenlijk 17kW kan laden, als de auto het kan, is puur gemak.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Fred85D
Oplossing voor bovenstaande:

Allereerst even compliment geven aan de servicedesk van EVbox. Die dames en heren doen er alles aan om problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het is alleen jammer dat het (software)systeem daar anders over denkt (en doet)...
Afijn, een oranje (LED)ring betekend bijna klaar met laden of laden voltooid. Dit staat nergens in een beschrijving/manual benoemd helaas maar lijkt logisch.

Oplossing van het opladen (zonder steeds te hoeven swipen) blijkt te kunnen met een software verandering.
Als je aangeeft automatisch te willen gaan laden (zodra de Tesla is aangesloten) vraag dan om de software voor autostart F3. Er is dan geen swipen (om de laadsessie te starten) noodzakelijk of welke handeling dan ook.
Ook kan na (of zelfs tijdens) het laden de sessie worden onderbroken (de LED ring veranderd dan naar rood) maar kan/gaat ook weer gewoon verder als de Tesla weer aangesloten wordt. Stel je de timer in op de Tesla voor 's nachts laden dan werkt dat ook nog!

Het lijkt te goed (en dat is ook zo).
Want, er is met deze software geen back-office mogelijk, althans dat beweerde men. Nu heb ik dus de autostart 3F filmware 3933 software erin zitten (en alles lijkt perfect te werken) maar heb ook de back-office in tact gelaten.
Nu vermoed men dat als je een keer per week/maand de kast even swiped je toch nog afrekeningen blijft ontvangen. We zullen zien.


Aanvulling:
Vandaag nog even contact gehad met EVbox. De filmware 3933 blijkt alleen op "oudere" (=2jaar) modellen van EVbox te kunnen worden geplaatst. Voor nieuwere zal OF een ombouw moeten plaatsvinden in de kast zelf naar autostart, OF men kan kiezen voor een program card (=een swipe card waarmee instellingen kan worden gewijzigd). Wat ombouwen kost is mij niet bekend, de program card kost ca €60,- maar dat spaar je uit door het back-office te stoppen
 
Oplossing van het opladen (zonder steeds te hoeven swipen) blijkt te kunnen met een software verandering.
Als je aangeeft automatisch te willen gaan laden (zodra de Tesla is aangesloten) vraag dan om de software voor autostart F3. Er is dan geen swipen (om de laadsessie te starten) noodzakelijk of welke handeling dan ook.
Ook kan na (of zelfs tijdens) het laden de sessie worden onderbroken (de LED ring veranderd dan naar rood) maar kan/gaat ook weer gewoon verder als de Tesla weer aangesloten wordt. Stel je de timer in op de Tesla voor 's nachts laden dan werkt dat ook nog!

Het lijkt te goed (en dat is ook zo).
Want, er is met deze software geen back-office mogelijk, althans dat beweerde men. Nu heb ik dus de autostart F3 software erin zitten (en alles lijkt perfect te werken) maar heb ook de back-office in tact gelaten.
Nu vermoed men dat als je een keer per week/maand de kast even swiped je toch nog afrekeningen blijft ontvangen. We zullen zien.

Elke swipe actie zal geregistreerd worden als het begin of einde van een laadsessie, en het stroomverbruik van die sessie doorgeven neem ik aan. Ben wel benieuwd of je met je laatste vermoeden inderdaad een registratie krijgt van 1 laadsessie met het totale stroomverbruik voor de hele maand.
 
Robert,
Zolang je niet swiped (maar de auto wel loskoppelt) telt de meter/back-office alle stroom als 1 sessie. Je kan dus maandelijks registreren als je dit wenst. Ikzelf doe het 1x per jaar (declareren) maar heb dus afgelopen week verschillende tests gedaan.
Nu is het (eindelijk) weer in orde en kan ik na thuiskomst (zonder swipen) gelijk aankoppelen waarna de Tesla 's nachts (op timer) gaat laden.

Ps ik heb voor deze "oplossing" gekozen omdat de EVbox niet nabij de Tesla zit (=binnen ipv aan de gevel)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: FVO
Tijdens het wachten heb ik zo'n beetje alle onderwerpen op het forum doorgenomen. Nog 5 weekjes ongeveer...

Ik heb een vraag over het opladen thuis. Mijn situatie is als volgt; Wij wonen sinds januari 2017 in een nieuwbouwwijk in Rotterdam. Het is een gasloze wijk (huis is all-electric) waar we onze eigen woning hebben ontworpen en gebouwd. Daar hoort natuurlijk een electrische auto bij :) Uitgangspunt is dat de auto centraal (in het wijkje) geparkeerd wordt. Daar gaan laadpalen bij komen.

Op dit moment wordt er nog volop gebouwd, ligt de bouwweg er nog in en heb ik dus ook nog geen laadpaal. Ik verwacht dat de laadpaal er pas over een klein jaar staat. Ik heb dus een tussenoplossing nodig. Op dit moment kan ik de auto naast het huis parkeren en op ±6m afstand een gewoon stopcontact gebruiken. Dat lijkt me niet een hele fijne oplossing. Dordrecht Supercharger is dichtbij maar lijkt me ook niet een fijne oplossing (elke week naar vd Valk rijden, hoewel het er vast gezellig is met Tesla rijders als ik het forum goed heb gelezen).

Ik heb twee vragen die hier vast beantwoord kunnen worden:
- Wat is een eenvoudige oplossing (budget vriendelijk) om voor een jaar de auto op te kunnen laden bij huis? Ik heb verschillende verhalen gelezen over de rode stekker (3 x 16A?). Is dit een eenvoudige keuze, en kan deze ook buiten geplaatst worden? Of is er een eenvoudigere (tijdelijke) oplossing?
- De standaard mobile connector is ±6m. Is een langere kabel mogelijk?

Hoor het graag!
 
Tijdens het wachten heb ik zo'n beetje alle onderwerpen op het forum doorgenomen. Nog 5 weekjes ongeveer...

Ik heb een vraag over het opladen thuis. Mijn situatie is als volgt; Wij wonen sinds januari 2017 in een nieuwbouwwijk in Rotterdam. Het is een gasloze wijk (huis is all-electric) waar we onze eigen woning hebben ontworpen en gebouwd. Daar hoort natuurlijk een electrische auto bij :) Uitgangspunt is dat de auto centraal (in het wijkje) geparkeerd wordt. Daar gaan laadpalen bij komen.

Op dit moment wordt er nog volop gebouwd, ligt de bouwweg er nog in en heb ik dus ook nog geen laadpaal. Ik verwacht dat de laadpaal er pas over een klein jaar staat. Ik heb dus een tussenoplossing nodig. Op dit moment kan ik de auto naast het huis parkeren en op ±6m afstand een gewoon stopcontact gebruiken. Dat lijkt me niet een hele fijne oplossing. Dordrecht Supercharger is dichtbij maar lijkt me ook niet een fijne oplossing (elke week naar vd Valk rijden, hoewel het er vast gezellig is met Tesla rijders als ik het forum goed heb gelezen).

Ik heb twee vragen die hier vast beantwoord kunnen worden:
- Wat is een eenvoudige oplossing (budget vriendelijk) om voor een jaar de auto op te kunnen laden bij huis? Ik heb verschillende verhalen gelezen over de rode stekker (3 x 16A?). Is dit een eenvoudige keuze, en kan deze ook buiten geplaatst worden? Of is er een eenvoudigere (tijdelijke) oplossing?
- De standaard mobile connector is ±6m. Is een langere kabel mogelijk?

Hoor het graag!
Laden met de mobiele connector is een mogelijkheid, zelfs met 3fase verlengkabel met rode stekkers (zoals je wel eens op markten en kermissen ziet en zo), maar is lang niet ideaal, zeker niet voor dagelijks gebruik, tenzij je het echt goed kinder, sneeuw- en regenwaterbestendig weet te maken...
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een paal met een Tesla HPWC erop met vaste kabel aan het huis verbonden (die ofwel in een pijp, ofwel onder de grond is weggewerkt)...