Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog geen antwoord van zowel Conrad niet als Keba zelf.
790,- ex is niet verkeerd. Ik vermoed dat de 32A hetzelfde kost (sterker: dezelfde kast is, immers instelbaar van 10A tot 32A)
Wat is eigenlijk dat diferentieel van 700,-?
geen idee wat die diferentieel is.Van electriciteit heb ik niet veel kaas gegeten.
volgens mij is het maar een type dat instelbaar is tot 32A -22kw
De prijs van de lader lijkt me zeer goed. de andere prijzen lijken me allemaal vrij hoog.
Ik heb nog niets beslist en ben nog aan het rondvragen.
 
Wat is eigenlijk dat diferentieel van 700,-?

een 'differentieel' meet de lekstroom, en schakelt de verbruikers uit (veilig) in geval van te grote lekstroom.
Als alles goed gaat, komt er via de stroomgeleiders (de draden) evenveel stroom terug als heen.
Als het fout gaat (bvb omdat je de stroomdraden vastneemt), dan is er een lekstroom via je lichaam naar de aarde, deze wordt gedetecteerd en 'differentieel' zal uitschakelen. essentieel voor de veiligheid dus.
30mA is de max. lekstroom die 'aanvaard' wordt, daarboven wordt uitgeschakeld.

In je huis zal je een algemene aardlekschakelaar hebben op 300mA, en nog één of meerdere van 30mA voor natte ruimtes, zoals badkamer en douche.
Idem voor buiten-aansluitingen. (tuinverlichting etc)

De lekstroom is niet alleen gevaarlijk voor personen, maar kan bvb ook brand veroorzaken.

samengevat : essentieel voor de veiligheid.

Maar : 700€ voor een differentieel type B; voor driefaze, 32A, is redelijk duur


aanvulling : het moet een "Type B" zijn, vanwege de gelijkrichters in de laders.
 
Last edited:
700 euro is een hoop geld voor een aardlek schakelaar. Maar als je gaat zoeken kom je nog wel hogere kosten tegen voor type B aarlek schakelaars. Ik wacht nog even af waar Tesla mee komt. Dit is in ieder geval geen goedkope oplossing....

Mijn huidige lader voor mijn Ampera hangt gewoon achter een alamat en geeft geen problemen. Ik vraag me dus even af of de fabrikanten ons niet nodeloos op extreme kosten jagen. Inenten tegen aardbevingen is ook heel erg duur en in mijn opinie ook niet echt zinvol. Als er echter een belangrijk veiligheidsprobleem is wat ik nu over het hoofd zie dan weet ik dat wel graag...
 
Het hoog vermogen laadpunt van EV-Box is nog niet verkrijgbaar met een vaste spiraalkabel. Het is op dit moment nog niet zeker wat voor kabel Tesla precies gaat leveren met de Model S. De auto die in Eindhoven staat voor de proefritten heeft een Amerikaans contactpunt. Waarschijnlijk gaat Tesla een eigen laadkabel leveren met opzetstukken, zodat je op elke beschikbare aansluiting je auto kan opladen. We weten nog niet wat voor laadcontactpunt de Model S in Europa krijgt. Wij wachten nog op verificatie van Tesla hierover.
Kortom, met een EV-Box hoogvermogen laadpunt kan de Model S gewoon worden opgeladen, in ieder geval met de kabel van Tesla. Zodra bekend is wat voor laadkabel geschikt is, zullen wij deze ook aanbieden.

Had ook hetzelfde antwoord gehad, maar terug gemeld dat ik echt met vaste kabel wil en niet steeds een kabel inpluggen. Heb ze de mennekes aangegeven als optie en hoop hier nog antwoord op te krijgen.
Kunnen ze dit niet leveren dan wordt het vrees ik toch een andere partij want losse kabel is voor mij een dealbreaker...
 
Had ook hetzelfde antwoord gehad, maar terug gemeld dat ik echt met vaste kabel wil en niet steeds een kabel inpluggen. Heb ze de mennekes aangegeven als optie en hoop hier nog antwoord op te krijgen.
Kunnen ze dit niet leveren dan wordt het vrees ik toch een andere partij want losse kabel is voor mij een dealbreaker...
Je kan toch ook de kabel gewoon met één kant in het laadstation laten zitten?

De inlaat op de Model S is gewoon Type 2, want Europa staat geen adapters aan de kant van de auto toe. Ook is de stekker van Tesla die ze in de US hebben niet goedgekeurd voor Europa, daarom dus Type 2.

Vergeet overigens niet dat Ampera's of Volts dan niet kunnen laden bij je, die hebben geen Type 2 ingang, maar een Type 1 (J1772)
 
In de handleiding van de KEBA P20 laadpaal staat dat het afhankelijk is van de auto of een type A of type B aardlekschakelaar verplicht is, de autofabrikant bepaalt dat.
Het zou dus zo moeten zijn dat Tesla jullie aangeeft welk type nodig is?


P.S. informeer ook eens bij Nuon naar de KEBA laadpalen (i.p.v. PlugIn Company)
 
Mijn Cohere offerte

cohere.png


Lijkt redelijk, ze adviseren me om een 3X 50A aansluiting te nemen, maar dat vind ik te duur:

Verzwaring netaansluiting

Om uw netaansluiting geschikt te maken voor het laadpunt is het nodig zijn om uw netaansluiting te verzwaren. Op onze website zijn de éénmalige en de maandelijkse kosten van uw netwerkbeheerder te vinden.

Op dit moment is uw aansluiting 3x 25A, als u een laadpunt van 32A voor uw Tesla wilt installeren is het nodig om uw netaansluiting te verzwaren naar 50A.


  • Bij uw netbeheerder Stedin zijn de kosten hiervoor eenmalig €990,00 inc BTW (€1197,90 ex. BTW)
  • En uw maandelijkse kosten gaan van €67,75 inc. BTW (€81,98 inc. BTW) naar €130,75 naar €158,21
Als u wilt kunnen wij het verzwaren van uw netaansluiting aanvragen bij uw netwerkbeheerder en laten uitvoeren.

Cohere heeft een overzicht van de vastrecht kosten van diverse aanbieders:
http://www.cohere.eu/wp-content/uploads/2013/04/Kosten-verzwaren-netaansluitingen.pdf

Ik heb ze ook gevraagd of ze laadpunten leveren die het amperage aanpassen aan het gebruik in huis en of ze ook laadpunten met een vast snoer eraan leveren?
Denk het niet (staat niet op hun site), maar je weet het nooit.
 
Ik heb ze ook gevraagd of ze laadpunten leveren die het amperage aanpassen aan het gebruik in huis en of ze ook laadpunten met een vast snoer eraan leveren?
Denk het niet (staat niet op hun site), maar je weet het nooit. Het aanpassen van het Amperage is echt een gat in de markt als dat wordt geboden.

Enkel de Lolo van The New Motion kan dat, echter is die maar 1-fase 16A.

Cohere levert volgens mij gewoon EV-Box laadstations en volgens mij leveren ze dat niet.

EDIT: Even EV-Box gebeld, ze zijn hier mee bezig. Ze gaan dus het vermogen in de meterkast meten en op basis van het verbruik de auto terug schakelen. Verwachting is nog 3 maanden alvorens het klaar is, maar keiharde garanties zijn er niet.
 
Last edited:
Voor mijn werk doe ik veel zaken met China, heb daar inmiddels contact met een leverancier van EV sockets en connectors/kabels etc. Wil zelf mijn spullen bestellen om een laadpaal/kabel te maken (met openevse zoals wido heel mooi gedocumenteerd heeft).
Nu weet ik dat op een laadpaal normaliter een Female plug zit, maar welke plug komt er eigenlijk in de Model S?
Is dat een 62196-2 Male:
Type2socket4_male_front_32-400x260.jpg

of een 62196-2 Female:
Type2socket4_front_32-400x260.jpg

Het lijkt mij het meest logisch dat er een Female socket in komt, je hebt dan een Male-Male kabel nodig om te kunnen laden.
Of zeg ik nu iets vreemds? :smile:
Hoe zit dat nu met een Roadster? Of een Fisker? Of een Ampera? Zit daar een Male of een Female socket op?
 
Enkel de Lolo van The New Motion kan dat, echter is die maar 1-fase 16A.

Cohere levert volgens mij gewoon EV-Box laadstations en volgens mij leveren ze dat niet.

EDIT: Even EV-Box gebeld, ze zijn hier mee bezig. Ze gaan dus het vermogen in de meterkast meten en op basis van het verbruik de auto terug schakelen. Verwachting is nog 3 maanden alvorens het klaar is, maar keiharde garanties zijn er niet.


Ik heb zo hier en daar ook al eens gehoord en heb zo het gevoel dat iedereen wel met iets bezig is , maar nog niet klaar is, of op elkaar wachten.
Waarschijnlijk zijn nog alle specs van Tesla niet gekend... En dat de doorbraak er maar zal komen als de eerste MS europa binnen rijdt of net er voor. Dat dan ook de concurrentie zal spelen en de prijzen zakken.
Mijn levering schat ik op half tot eind september en ik denk dat ik nog even ga wachten om een laadstation te bestellen.
Ik ben nu alvast de kabel aan het leggen en ik denk dat ik daarna aan de "kinderkamer" ga beginnen (garage plafond en muren isoleren en bekleden en schilderen):biggrin:
 
Voor mijn werk doe ik veel zaken met China, heb daar inmiddels contact met een leverancier van EV sockets en connectors/kabels etc. Wil zelf mijn spullen bestellen om een laadpaal/kabel te maken (met openevse zoals wido heel mooi gedocumenteerd heeft).
Nu weet ik dat op een laadpaal normaliter een Female plug zit, maar welke plug komt er eigenlijk in de Model S?
Doet dat er toe? Jij moet aan de kant van je laadpaal de juiste plug maken en een kabel koop je gewoon.

Die heeft aan beide kanten een Type 2 stekker.

Hoe zit dat nu met een Roadster? Of een Fisker? Of een Ampera? Zit daar een Male of een Female socket op?
De Roadster heeft een eigen socket en de Fisker en Ampera beide een Type 1 (J1772).

Die met een vaste kabel zijn 'normaal' zo:
Ah, duidelijk! Maar opzich is zoiets ook goed te doen met een eigen doosje.

Ik zou nooit een vaste kabel nemen, want een EV zonder Type 2 ingang kan dan niet bij je laden.

Ik heb zo hier en daar ook al eens gehoord en heb zo het gevoel dat iedereen wel met iets bezig is , maar nog niet klaar is, of op elkaar wachten.
Waarschijnlijk zijn nog alle specs van Tesla niet gekend... En dat de doorbraak er maar zal komen als de eerste MS europa binnen rijdt of net er voor. Dat dan ook de concurrentie zal spelen en de prijzen zakken.
Mijn levering schat ik op half tot eind september en ik denk dat ik nog even ga wachten om een laadstation te bestellen.
Laadstations die in vermogen kunnen schakelen is niet afhankelijk van Tesla, maar dat is een stukje logica in het laadstation wat vervolgens met elke EV werkt.

Het laadstation geeft aan de auto een signaal minder stroom te verbruiken als dat nodig is, de auto luistert daar vervolgens naar.

Daarvoor is geen informatie van Tesla nodig.
 
De KeContact P20 is te voorzien van een Tcp-ip verbinding en kan dan met behulp van een KeContact M10 andere laders in het oog houden. Samen gaan ze dan niet over de ingestelde vermogenswaarde.

Dit is een eerste stap, maar nodeloos ingewikkeld voor een thuissituatie. Een dynamisch terugregelende lader is natuurlijk veel fraaier omdat de auto's het truukje al beheersen. We moeten het ze alleen wel even melden.

Ik vraag me wel af of mijn Ampera deze truuk ook kent, omdat de schakelaar van de noodlader alleen om te schakelen is als de lader niet aangesloten is aan de auto.
 
De KeContact P20 is te voorzien van een Tcp-ip verbinding en kan dan met behulp van een KeContact M10 andere laders in het oog houden. Samen gaan ze dan niet over de ingestelde vermogenswaarde.

Dit is een eerste stap, maar nodeloos ingewikkeld voor een thuissituatie. Een dynamisch terugregelende lader is natuurlijk veel fraaier omdat de auto's het truukje al beheersen. We moeten het ze alleen wel even melden.

Ik vraag me wel af of mijn Ampera deze truuk ook kent, omdat de schakelaar van de noodlader alleen om te schakelen is als de lader niet aangesloten is aan de auto.
Als het gebruikte protocol over Tcp-ip gedocumenteerd is dat is het niet heel moeilijk om bijvoorbeeld met een Arduino een interface-je te maken met de slimme meter and aangaande van verbruik terug te schakelen.
 
Had ook hetzelfde antwoord gehad, maar terug gemeld dat ik echt met vaste kabel wil en niet steeds een kabel inpluggen. Heb ze de mennekes aangegeven als optie en hoop hier nog antwoord op te krijgen.
Kunnen ze dit niet leveren dan wordt het vrees ik toch een andere partij want losse kabel is voor mij een dealbreaker...

Antwoord van cohere:

Wij raden op dit moment het kopen van een laadpunt met een vaste kabel af voor de Tesla Model S. Want wij en Tesla Nederland weten nog niet wat voor een type contact de Tesla Model S krijgt. Daarom bieden wij tot op heden nog geen laadpunten van 22kW aan met een vaste kabel. Wij hopen hier snel hier meer informatie over te verkrijgen van Tesla.