Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
En hoe zit dat bij 2 fase laden?
Geen idee of het verplicht is. Ik zou denken van wel. Tweefasig laden is eerder de uitzondering. Tweefasig laden op een 3x400+N, heeft alleen zin in een heel specifieke situatie, tweefasig laden op een 3x230V verdeelt het vermogen wat beter, maar is toch ook maar een beetje beter dan enkelfasig laden.
Ik begrijp ook niet waarom bij driefasig laden een type B vereist is, die van een type A verschilt omdat hij ook ingrijpt bij zuivere DC-lekstromen en bij enkelfasig laden een type A wel volstaat. Een type A is geschikt voor installaties met gelijkrichters, zoals PV-omvormers.
 
Ja maar ik zie een nachtmerrie voor de eigenaren vereniging komen. Wie betaald wat etc.
Ik ben nu met een traject bezig voor 2 VVE garage's.
Best practice is om vanaf de gemeenschappelijke aansluiting een aftakking te maken naar een verdeelkast in de garage.
Die eenmalige kosten betaalt de VVE (althans de eigenaren van parkeerplekken.
Vanaf die verdeelkast kunnen de eigenaren die dat willen op eigen kosten een aansluiting maken naar hun eigen parkeerplek en daar een laadpaal installeren. Wel aan te bevelen dit door een door de VVE aangewezen installateur te laten doen en type laadpalen voor te schrijven, dat deze loadbalancing ondersteunen.
De initiële kosten kan je langzaam laten terugverdienen door bijvoorbeeld 5ct/kWh extra bovenop de stroomkosten van de VVE aan de bewoner door te berekenen.
 
Aangezien het nieuwbouw is, is het plan van de ontwikkelaar/aannnemer om elke meterkast indien gewenst te voorzien van een eigen aansluiting. Voorkomt gedoe met de afrekening en keuze laadprovider ;)
 
Wow, ik ben volledig het noorden kwijt na het lezen van deze thread. Ik wil mijn TWC laten installeren maar helaas geen neuter in de straat (België...), dus kan mijn 1f40A (230V) laten upgraden naar 3f40A (230V), maar dit zou neerkomen op tweefasig laden en de model 3 ondersteunt dit niet, lees ik dat correct? Of zijn er toch hogere laadsnelheden te bekomen na die upgrade? Kan ook naar 1f63A verzwaren, waardoor er 's nachts 40A over is om de auto op te laden (9kW), maar de TWC kan maar tot 32A per fase?

Redelijk complex voor een 1st time EV owner :)
 
Dilemma: mijn vrouw heeft nu haar M3 en kan via LP Travelcard Key laden aan onze NewMotion laadpaal. Tot nu toe was de kabel vergrendeld in één lange laadsessie van een maand - om te voorkomen dat iemand de kabel meeneemt.
Om te wisselen tussen mijn NewMotion abonnement (voor mijn MS) en haar Travel card abonnement moet de laadsessie natuurlijk wel netjes beëindigd zijn - maar dan is de kabel niet meer vergrendeld en je wilt niet thuis elke keer de kabel opbergen in je auto. Met onze vrienden van Praxis en 20€ dit probleem opgelost: 6mm schakels, 2 6mm dikke hangsloten en 6mm oog in muur. Ketting kan nog wat korter.
771DD590-9C92-42CC-90E3-058239B0F1F6.jpeg

P.S. Ja, had natuurlijk ook een laadpaal met vaste kabel kunnen nemen destijds - maar expliciet afgeraden door NM 4 jaar geleden - omdat charging connectoren voor diverse e-autos nog verschilden (intussen alles naar CVS standaard).
 
Je ziet natuurlijk meteen wat de zwakke plek in je constructie is?

Je draait het oog los en neemt de kabel met ketting en sloten alsnog mee.
Dat kon, afhankelijk van de lengte van het schroefdraad, wel eens lastiger zijn dan het zo op het eerste gezicht lijkt. Want niet alleen het of moet dan rond draaien, ook de ketting. En daar zit niet veel ruimte in.
 
Alle combi's geprobeerd:
L1 + L2, L1 + L3, L2 + L3 en zelfs omgekeerd (dus 240 graden fase verschuiving er tussen in plaats van 120 graden), maar geen enkele combi werkt.

Ik heb ook nog elke fase los geprobeerd (ik weet hier alleen de ader kleurtjes en niet de L nummertjes, want ik weet niet hoe mijn auto stekker bedraad is):

Alleen bruin pakt inderdaad 24 ampere (indien geadverteerd).
Alleen grijs fase pakt 16 / 24 ampere en zegt dat de laadsnelheid gereduceerd is.
Alleen zwart doet het helemaal niet.

Ik ben bang dat daarmee wel duidelijk is dat 2 fasen tegelijk laden hem niet gaat worden. Niet dat het 'gat' enorm groot is: in plaats van 2 x 16 val ik terug naar 1 x 24.

Morgen nog maar eens een mailtje naar mijn technische contactpersoon binnen Tesla sturen.

De conclusie is dus dat de Model 3 niet op 2 fasen kan laden. Helder.

Eigenaardig,
als je in Belgie een laadpaal (de TWC bvb) aansluit op een 3*230V net, laad je per definitie met twee fazes - de derde zit op de neuter.
En dan werkt zonder problemen. (Eigen ervaring, ook op Model-3.)
 
Wow, ik ben volledig het noorden kwijt na het lezen van deze thread. Ik wil mijn TWC laten installeren maar helaas geen neuter in de straat (België...), dus kan mijn 1f40A (230V) laten upgraden naar 3f40A (230V), maar dit zou neerkomen op tweefasig laden en de model 3 ondersteunt dit niet, lees ik dat correct? Of zijn er toch hogere laadsnelheden te bekomen na die upgrade? Kan ook naar 1f63A verzwaren, waardoor er 's nachts 40A over is om de auto op te laden (9kW), maar de TWC kan maar tot 32A per fase?

Redelijk complex voor een 1st time EV owner :)

De info over 2-fazig laden klopt niet.
Ik heb zelf nog een TWC aangesloten op een 3*230V (IT, zonder neuter dus).
Model-3 laadt zonder probleem.


Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem
 
Last edited:
Dat aparte draadje is er niet voor niets. Dat gaat wsl over het gebruik van 2 fasen ipv 1 fase en een 0. Hier gaat het óver 2 fasen plus een 0 in plaats van 1 fase plus een 0 of 3 fasen plus een 0. Dus kan de M3 laden met twee van zijn laders in plaats van 1 of 3? Dat lijkt dus niet te kunnen.
 
Dat aparte draadje is er niet voor niets. Dat gaat wsl over het gebruik van 2 fasen ipv 1 fase en een 0. Hier gaat het óver 2 fasen plus een 0 in plaats van 1 fase plus een 0 of 3 fasen plus een 0. Dus kan de M3 laden met twee van zijn laders in plaats van 1 of 3? Dat lijkt dus niet te kunnen.

als je de TWC aansluit op 3x220V, heb je maar 3 draden.
De TWC is dan aangesloten op N, F1,F2.

F3 heeft geen aansluiting.
De M3 laadt dan 2 fazig, vanwaar zou de stroom op de derde faze immers komen ?

In elk geval, @nicolasve : op 3x220V werkt het wel, op "2x380V+N" schijnbaar niet.
 
Last edited:
als je de TWC aansluit op 3x220V, heb je maar 3 draden.
De TWC is dan aangesloten op N, F1,F2.

F3 heeft geen aansluiting.
De M3 laadt dan 2 fazig, vanwaar zou de stroom op de derde faze immers komen ?

Tip : probeer eens de TWC op IT te zetten.
Zinloos je hierin te mengen Dirk. Deed ik vorige week ook met soortgelijk commentaar. Dan krijg je terug “maar dit gaat over een laadpaal, zie enkele pagina’s terug”
Ik dacht even dat het over een UMC ging waarvan bij de model 3 al een eeuw bekend is dat die het maar op 1 fase doet, Alle andere oplossingen (via Type2) werken op 3 fasen. Basta.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Alle andere oplossingen (via Type2) werken op 3 fasen. Basta.

als je de TWC aansluit op 3x220V, heb je maar 3 draden.
De TWC is dan aangesloten op N, F1,F2.

F3 heeft geen aansluiting.
De M3 laadt dan 2 fazig, vanwaar zou de stroom op de derde faze immers komen ?
Waarom krijg ik het idee dat jullie het enerzijds helemaal met elkaar eens zijn en elkaar anderzijds flink tegen spreken?

Ik denk dat 'het probleem' veroorzaakt wordt doordat de begrippen "fasen van het netwerk" en "ingangen van het laadstation" gemakshalve op één hoop gegooid worden.

Ik was voor mezelf tot de conclusie gekomen dat je niet 3 van de 4 "ingangen van de laadstation" kon gebruiken. Kennelijk kan dat wel in het Belgische 3 x 230v scenario (door N + L1 + L2 te gebruiken). Maar dat scenario is heel anders dan het scenario dat ik beschreven had (dus mét 0 en met wegvallende 3de fase). Heb weer wat bijgeleerd, al kan ik er in mijn specifieke geval niets mee ;-)

Overigens zou ik dat Belgische N + L1 + L2 scenario nog steeds "3 fasen" noemen, want je gebruikt ten slotte alledrie de fasen uit je netwerk en niet 2. Tegelijkertijd zou ik de aansluiting van een M3 UMC in een gebied zonder 0 "2 fasen" noemen, want je gebruik tenslotte 2 van de 3 beschikbare fasen van je aansluiting. Om maar even aan te geven hoe makkelijk we hetzelfde kunnen bedoelen en toch wat anders opschrijven. ;-)

uit interesse, stel dat je N + L1 + L2 van de laadpaal aansluit op 3 x 230 volt, hoeveel vermogen neemt de auto dan (uitgaande van 16 amp geadverteerd)?