Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had heb hier wel eens gehoord dat een M3 op twee fasen zou moeten kunnen laden. De eerste ervaringen lijken uit te wijzen dat dat misschien toch niet kan.

Ik heb dus een dubbel laadpunt gebouwd, waarbij het eerste laadpunt 1 fase heeft is en het tweede laadpunt 3 fasen. Zodra er aan het eerste laadpunt een auto aangesloten is die ook daadwerkelijk in Charge mode gaat, dan wordt via een relais 1 fase weggehaald bij het tweede laadpunt, waar op dat moment dus de M3 staat te laden. Maar in plaats van terug te vallen op 2 x 16 ampere of zelfs maar 1 x 24 ampere, stopt de M3 helemaal met laden. Er komt een melding dat ik de bedrading moet controleren. Ook als ik de stekker in plug nádat die ene fase al weg is gevallen, wordt er niet opgeladen. Maar zodra die ene weggevallen fase er weer bij komt, start het laden vanzelf weer.

Ideetjes of suggesties? Bedankt alvast.
 
Nou ja, ik begin dus ook te twijfelen. Morgen de draadjes maar eens omleggen.
Alle combi's geprobeerd:
L1 + L2, L1 + L3, L2 + L3 en zelfs omgekeerd (dus 240 graden fase verschuiving er tussen in plaats van 120 graden), maar geen enkele combi werkt.

Ik heb ook nog elke fase los geprobeerd (ik weet hier alleen de ader kleurtjes en niet de L nummertjes, want ik weet niet hoe mijn auto stekker bedraad is):

Alleen bruin pakt inderdaad 24 ampere (indien geadverteerd).
Alleen grijs fase pakt 16 / 24 ampere en zegt dat de laadsnelheid gereduceerd is.
Alleen zwart doet het helemaal niet.

Ik ben bang dat daarmee wel duidelijk is dat 2 fasen tegelijk laden hem niet gaat worden. Niet dat het 'gat' enorm groot is: in plaats van 2 x 16 val ik terug naar 1 x 24.

Morgen nog maar eens een mailtje naar mijn technische contactpersoon binnen Tesla sturen.
 
Zou het niet kunnen komen door het feit dat hij wegvalt tijdens het laden? Of heb je nu ook getest dat je het laden start als er maar 2 fases besschikbaar zijn?
De testen van zaterdag heb ik op beide manieren gedaan. Dus beginnen met laden op drie fasen en dan omschakelen naar twee fasen, maar ook beginnen met laden op twee fasen.

De testen van vandaag waren allemaal "eerst de bedrading aanpassen en dan pas beginnen met laden". Tussendoor elke keer opnieuw afgekoppeld.
 
Wellicht kan ik toch nog een beetje 'winst' behalen:

Als ik drie fasen vrij heb, dan gebruik ik normaal alle drie de fasen en zit ik aan 3 x 16 a = 48 a (11 kW) Maar als ik maar twee fasen vrij heb gebruik ik van die twee fasen de zwaarst belaste fase één keer en de minst zwaar belaste fase twee keer.

Die minst zwaar belaste fase zou ik in het meest gunstige geval met 24 ampere kunnen belasten. Dat betekent een geadverteerde current van 12 ampere.
Dan zou ik dus met een beetje geluk nog steed op 3 x 12 = 36 a ampere uit kunnen komen (ten opzichte van 24 a wanneer ik een fase gebruik of 32 a wanneer ik 2 fasen gebruik).
 
Ik heb een aardige spanningsval van 230v naar circa 215v-220v in de meterkast als ik al 'gewoon' met een schuko laad.
Enexis geeft aan dat ze een marge hanteren tot 207v alvorens zij het als probleem zien. 207v is toch wel erreg laag?
Die spanningsval vind ik eigenlijk ook al niet kunnen, maar ja...