Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een thuislaadpaal besteld bij Greenflux. Ze hebben een "speciaal" Tesla pakket. Mogelijkheid voor 22kW, maar ik laat hem vooralsnog aanleggen met een aparte aansluiting van 3x25 (11kW). Tot nu toe goede service, ook prijs is interessant.
 
Hebben we hier iets aan?
Nieuwe samenwerking Tesla met the new motion:
http://www.thenewmotion.com/international-news/tesla-the-new-motion-tekenen-partnership/

We krijgen er dus standaard een new motion laadpas bij voortaan!


The New Motion gebruikt een bijzonder tarief systeem voor laden bij de publieke laadpalen.
Ze rekenen namelijk niet per geladen kWh maar per uur af.

Laadpas voor elektrische autos

Als je meer gaat laden, bijvoorbeeld 11kW dan staat op de site:
Laad je auto sneller dan zal de in rekening gebrachte laadtijd langer zijn dan de werkelijke laadtijd.

Maar dan kan je toch net zo goed per kWh afrekenen, of snap ik iets niet ?


Schermafbeelding 2013-08-27 om 8.31.07 PM.png


- - - Updated - - -

Hier een overzicht van alle aanbieders en tarieven.

http://zerijden.nl/laden/laadpassen

Zo te zien hanteren alle partijen hetzelfde tarief.
Jammer dat er niet bij staat of ze fossiele stroom of groene stroom aanbieden.
 
Voor de geïnteresseerden die zelf een evse gaan maken: de type 2 sockets voor in een paal/evse komen binnenkort (week of twee) via een bekende website ;) te koop. (reken maar op ongeveer de helft van de prijs die wido hierboven noemt)
Tevens losse type 2 pluggen voor zelfbouw kabels.

Heel mooi !

- Type 2 socket (250 euro)
- Controller (onbekend)

32A Type 2 socket heb ik een tijd geleden bij ratio.nl gekocht voor ik meen Eur 71.
Controller kost aan onderdelen (zit ie nog niet in elkaar) zo'n Eur 50.
Contactor/Relais 4x40A is te verkrijgen vanaf Eur 33
Daar komen er nog wat stroom sensoren bij, reken Eur 30 (3x10) (voor een slimme laadregeling)

Natuurlijk moet er ook in de meterkast nog e.e.a. worden aangepast, zoals widodh al aangeeft.
Ik heb zelf een 4 polige 25A automaat, 3 fase kWh meter, en aparte Aardlekschakelaar bijgeplaatst.


Er zit overigens een bug in de laadregeling van de model S.
Hij regelt wel keurig terug, als er een verbruiker in huis stroom vraagt, en dus de stroom naar de auto wordt teruggeregeld.
Maar als er weer meer stroom voorhanden is , dan blijft de auto op het lage amperage hangen.
De enige mogelijkheid om dan (tijdelijk) weer meer stroom naar de S te krijgen, is dit via het touchscreen hoger instellen. Of het laden stoppen, en herstarten.

Ik heb dit vandaag aan Tesla doorgegeven.
De Roadster heeft dit probleem overigens niet.
 
Interessant!! Ben nog op zoek naar diverse lengtes kabel voor de type 2 stekker 32A. Zie dat ze hier voor mooie prijzen te verkrijgen zijn. Wij hebben nu diverse KEBA laadunits geplaatst. Mooie betaalbare kastjes. Ook hiermee kan het maximale stroom afname vooraf worden ingeregeld.
 
Wat is die prijs dan?

De prijs van het laadpunt is 1195 ex btw ex installatie

aanleg is maatwerk. Bij mij komt er een extra meterkast buiten te staan waarin enexis afmonteert. Daarnaast nog een paal en wat diensten. Het best kun je zelf een offerte opvragen. Komt iemand langs. Ik geloof wel dat ze daarvoor een tarief rekenen wanneer je niet bij hen bestelt, dus even goed opletten voordat je een afspraak maakt.

Ik ben tot nu toe wel te spreken over het advies (aparte aansluiting) en het nakomen van afspraken. Zeker weet ik het echter pas als vrijdag de 13e de paal er staat en enexis de week erna de stroom erop heeft gezet. Ik hou jullie op de hoogte.
 
@SofaSogo: Dank je voor de link en info. Klinkt goed! Ga ook eens naar deze boxen kijken en hoe ze die "huis-gebruik-bewustheid" realiseren, had zelf wel al aardig die KeBa boxen in kaart gebracht in post #890. En natuurlijk de ontwerpen van FuzzyLogic en widodh

Heb je nog wat info over deze smart laden functionaliteit ? OP de link staat relatief weinig hierover.

Wxll

Kon alleen dit nog vinden, beperkt qua additionele informatie helaas:
http://www.dieladestation.de/media/evkatalog/312310.pdf
 
Widodh,

Ik vroeg me af of "iedere" KeBa zich over IP laat aansturen? De FAQ en bij informeren bij Cohere kreeg ik de indruk dat je er niets mee kan, maar mogelijk dat zij het antwoord meer op de digibeet hadden gericht.
Ben nog ernstig aan het dubben welke laadkast ik ga nemen. Voel meeste voor de KeBa maar dan wil ik wel zeker weten dat die aan te sturen is via IP zodat ik het afgenomen vermogen kan bijsturen met software. Van smarted (duits forum) begreep ik dat alleen de KeBa Connect aan te sturen is over IP. Jouw antwoord suggereert dat ze wellicht allemaal wel aan te sturen zijn over IP :confused:
Blijft een beetje en speurtocht en tijd voor goede blog waneer ik het in kaart heb :)

Wxll

De Keba is wel leuk! Ik heb er bij LuckyLuke van de week naar zitten kijken en hij is simpelweg over IP aan te sturen.

Bij Cohere zijn ze het zelfde aan het bouwen voor de Keba. Opzich is het allemaal niet zo moeilijk, mijn installatie met OpenEVSE was een stukje lastiger.


5.000 euro voor een 22kW is een bizar bedrag, ik zie niet waar dat goed te praten is. 32A compontenten zijn écht niet 2x zo duur als een 16A component.
 
De prijs van het laadpunt is 1195 ex btw ex installatie

aanleg is maatwerk. Bij mij komt er een extra meterkast buiten te staan waarin enexis afmonteert. Daarnaast nog een paal en wat diensten. Het best kun je zelf een offerte opvragen. Komt iemand langs. Ik geloof wel dat ze daarvoor een tarief rekenen wanneer je niet bij hen bestelt, dus even goed opletten voordat je een afspraak maakt.

Ik ben tot nu toe wel te spreken over het advies (aparte aansluiting) en het nakomen van afspraken. Zeker weet ik het echter pas als vrijdag de 13e de paal er staat en enexis de week erna de stroom erop heeft gezet. Ik hou jullie op de hoogte.
Thnx Jean
 
Widodh,

Ik vroeg me af of "iedere" KeBa zich over IP laat aansturen? De FAQ en bij informeren bij Cohere kreeg ik de indruk dat je er niets mee kan, maar mogelijk dat zij het antwoord meer op de digibeet hadden gericht.
Ben nog ernstig aan het dubben welke laadkast ik ga nemen. Voel meeste voor de KeBa maar dan wil ik wel zeker weten dat die aan te sturen is via IP zodat ik het afgenomen vermogen kan bijsturen met software. Van smarted (duits forum) begreep ik dat alleen de KeBa Connect aan te sturen is over IP. Jouw antwoord suggereert dat ze wellicht allemaal wel aan te sturen zijn over IP :confused:
Blijft een beetje en speurtocht en tijd voor goede blog waneer ik het in kaart heb :)

Wxll
Ik heb geen Keba, maar toen ik vorige week bij LuckyLuke door de manual zat te bladeren stond er op dat hij gewoon via DHCP een IP adres aan neemt op de Ethernet poort en dat je hem kan bedienen.

Je zal misschien niet het Basic model moeten hebben, maar het zou dus wel moeten kunnen. Dan is het eventjes uit vinden hoe de API van de Keba in elkaar steekt.

Dank voor de toelichting. Had al zo'n vermoeden dat de Chademo adapter lastig dan wel duur zou worden.
Enig idee of Fastned de laadpalen nog gaat aanpassen voor DC laden voor de Model S? Daar was volgens mij wel sprake van toch?
Nou, je moet wat afweten van de elektrische signalenen.

Het lijkt er op dat Tesla gewoon de J1772 DC standaard heeft gebruikt voor DC laden, alleen het allemaal iets dikker gemaakt heeft.

Het kan zo maar zijn dat bestaande snellers (afgezien van CHAdeMO!) prima een Model S kunnen laden met enkel een fysieke adapter, maar alleen Tesla kan daar het antwoord op geven.
 
Last edited:
Ik zat zelf te kijken naar een combi aardlek met automaat. Scheelt ruimte en geld.
Bv deze van Hager (cut & past website hager.nl):
Bestelnr. Omschrijving

ADA416G
Aardlekautomaat (HACO) 3P+N 16A, B-karakteristiek 30 mA, klasse A 6kA PDF, 46 kB
ADA466G Aardlekautomaat (HACO) 3P+N 16A, C-karakteristiek 30 mA, klasse A 6kA PDF, 46 kB

Moet er nog eens goed induiken of het wat is. Had ze in duitsland gevonden voor rond de €90 euri.

Iemand een goede rede om te automaat van de aardlek te scheiden ? Ik kon hem zelf niet verzinnen maar hoor het graag :)

Wxll

Ik zie dat het palen van Alfen zijn. Die zijn vooral bedoeld als publieke laadpalen. Oa E-Laad installeert die dingen.

Maar nog steeds, 5k voor een dergelijke installatie is echt héél veel geld.


Ook dat is ook zo. Wat heb je aan componenten nodig:

- B16A automaat (60 euro)
- B6A automaat (voor interne apparatuur) (30 euro)
- Aardlek schakelaar (80 euro)
- Type 2 socket (250 euro)
- Controller (onbekend)
- Behuizing (onbekend)

Nu zeg ik niet dat R&D niets kost en begrijp ik goed dat bedrijven ook winst moeten maken, maar wat we nu vooral zien is dat de afzetmarkt nog te klein is.

Aan 1000 Model S rijders zijn maximaal 1000 laadpunten te verkopen en daar moeten wel een hoop mensen van leven. Op elke paal 100 euro winst maken is nog maar 100.000 euro in totaal. Te weinig om allemaal mensen van te laten werken om die palen te maken.

Die afzetmarkt moet vooral naar boven toe om die laadpalen goedkoper te maken.
 
Het lijkt er op dat Tesla gewoon de J1772 DC standaard heeft gebruikt voor DC laden, alleen het allemaal iets dikker gemaakt heeft.

Het kan zo maar zijn dat bestaande snellers (afgezien van CHAdeMO!) prima een Model S kunnen laden met enkel een fysieke adapter, maar alleen Tesla kan daar het antwoord op geven.

Ben even gaan zoeken waar ik iets gelezen kon hebben over de aanpassing van de Fastned laders voor Tesla. Dacht er al meer over gehoord te hebben, maar kon niet meer dan deze post vinden waarin Hans verslag deed van een gesprek met de directeur van Fastned: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 62
Heeft blijkbaar nog niets concreets opgeleverd, anders hadden we er vast iets over vernomen. ;)
 
Ik heb van gisteren mijn laden beperkt op 10A, na een uurtje laden op locatie op een 16A stopcontact gemerkt dat de 3 pinnen van de fasen nogal heet worden. (Niet kant auto, kant CEE)
Ga voorlopig geen risico nemen tot ik weet hoe warm normaal is. Zou graag eend laadpaal proberen om te kijken of de Dostar zelfde probleem heeft. Ik moet zeggen dat men mij al gewaarschuwd hadden dat de mobile connector eigenlijk niet echt bedoeld is om dagelijks thuis te laden. Dus ik ga een charger installeren en ben blij dat ik de tweede lader aan boord heb.
Welk merk is de CEE in je schuur?

De rode stekkers moeten namelijk gewoon prima 16A continue aan kunnen, daar zijn ze voor ontwikkeld.

Wel het kan zo zijn als de CEE al wat ouder is er speling op de pinnen komt en het contactoppervlak daardoor af neemt en er dus warmte begint te ontstaan.

Ook is het belangrijk dat er goede 2.5mm2 aders in zitten en de schroeven ook goed aan zijn gedraaid.

De CEE's van Mennekes hebben zelfs 2 schroeven om de ader te klemmen in een pin om zo het contactopppervlak daar ook te maximaliseren.

Verder is een laadstation gewoon het beste advies. Die is er voor ontworpen om elke dag gewoon 11kW danwel 22kW aan de auto te leveren.
 
Welk merk is de CEE in je schuur?

De rode stekkers moeten namelijk gewoon prima 16A continue aan kunnen, daar zijn ze voor ontwikkeld.

Wel het kan zo zijn als de CEE al wat ouder is er speling op de pinnen komt en het contactoppervlak daardoor af neemt en er dus warmte begint te ontstaan.

Ook is het belangrijk dat er goede 2.5mm2 aders in zitten en de schroeven ook goed aan zijn gedraaid.

De CEE's van Mennekes hebben zelfs 2 schroeven om de ader te klemmen in een pin om zo het contactopppervlak daar ook te maximaliseren.

Verder is een laadstation gewoon het beste advies. Die is er voor ontworpen om elke dag gewoon 11kW danwel 22kW aan de auto te leveren.

Het zijn mennekes pluggen, denk 2 jaar oud.
Nu het zijn de pinnen aan de mobile connector kant, het inschuifstukje van Tesla die warm/heet aanvoelen. Kan natuurlijk ook omdat de andere de warmte doorgeven.
Verder is de kabel ook op plaatsen "lauw", tussen connector en stuurdoos en aan de Tesla auto connector.
 
Het zijn mennekes pluggen, denk 2 jaar oud.
Nu het zijn de pinnen aan de mobile connector kant, het inschuifstukje van Tesla die warm/heet aanvoelen. Kan natuurlijk ook omdat de andere de warmte doorgeven.
Verder is de kabel ook op plaatsen "lauw", tussen connector en stuurdoos en aan de Tesla auto connector.
Warmte ontwikkeling is niet raar, 11kW is gewoon een boel vermogen.

Zolang het niet naar gesmolten plastic begint te ruiken is het goed.

Verder is laden op 3x10A of 3x13A idd ook prima, dan schiet het nog steeds redelijk op.
 
Heb voor een 50 meter kabel 6mm2 eens uitgerekend wat de verliezen zijn. In een installatie zit nog automaat, aardlekschakelaar, stekkers, eventueel kwh meter.
Conclusie 3 fase laden als het kan i.p.v. 1 fase, scheelt 50%. Laden met snelheid wat nodig is om weer genoeg te hebben als je vertrekt. Geen rekening gehouden met efficiëntie (duo) lader en accupakket, maar volgens mij wordt accupakket efficiëntie lager met sneller laden.

Kabelverliezen laden.jpg
 
Heb voor een 50 meter kabel 6mm2 eens uitgerekend wat de verliezen zijn. In een installatie zit nog automaat, aardlekschakelaar, stekkers, eventueel kwh meter.
Conclusie 3 fase laden als het kan i.p.v. 1 fase, scheelt 50%. Laden met snelheid wat nodig is om weer genoeg te hebben als je vertrekt. Geen rekening gehouden met efficiëntie (duo) lader en accupakket, maar volgens mij wordt accupakket efficiëntie lager met sneller laden.
Interessant! Alleen laad de Model S niet op 400V, maar op 3x230V.

Sowieso is 3-fase laden beter, want je kan minder Ampere over de zelfde ader halen. Mijn installatie is volledig 6mm2 en zelfs 10mm2 in de meterkasten, maar ik ga denk ik vaak op 3x16A laden om zo minder laadverlies in de bekabeling te hebben.

Wellicht ga ik ook op 3x24A tot maximaal 3x30A laden, puur om de spanningsval te beperken en zo het maximale rendement uit de installatie te halen.

In de echte noodgevallen ga ik pas op 3x32A laden.
 
Mik,
Was gisteren ook al wat over gesproken in post #893 vooral ook dat de prijzen van hun laadstations nog in guldens is geprijsd :tongue: :rolleyes:
Als in ze zijn extreem prijzig #896, #897

11Kw is €2150
22Kw is €5366

Maar wie weet krijgen we laadstation erbij ;-)
En ik denk dat dit standaard marketing is. Als je met je Apple op webshops browsed zijn soms de prijzen ook hoger omdat ze zien dat je een OSX device gebruikt.
Met de Tesla ben ik er ook bedacht op dat sommige bedrijven wat enthosiaster zullen zijn met hun marges als ze weten dat het voor een Tesla is.


Wxll