Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Soms kan ik de logica van vrouwen niet de baas dus dan roep je hier hulp in! Goed, ik wil dus voor een paar honderd euro zo'n rode CEE WCD laten monteren. Ik zeg: dat laadt net zo snel als de oplader hier thuis (11 Kwh). De vraag: "Waarom hebben wij dan zo'n dure oplader als het ook voor een paar honderd euro kan?".

Iemand repliek?

Ik had gisteren ook zo'n ervaring.. "Dan had je de auto toch ook wat later kunnen bestellen..." Lees: wat langer met je oude auto doen. Ik had het erover dat ik'm voor 1 Jan. wilde hebben en dat'ie over twee weken geleverd wordt... Niet te volgen...ben er maar niet op ingegaan.
 
Volgende week wordt mijn laadpaal geplaatst. Ik heb nog geen energieleverancier voor deze (aparte) zakelijke aansluiting die vooral in de daluren gebruikt gaat worden. Iemand van jullie tips voor een goede en voordelige leverancier van groene stroom?

Www.pure-energie.nl

stroom uit windturbines in Nederland. Ik sta persoonlijk in voor een uitstekende service!

- - - Updated - - -

Ga in de herfstvakantie lang weekend naar Brugge. Love to load pasje werkt vlgs mij alleen in NL. Tips voor laden aldaar?
 
Ok, dank. Die zag ik idd ook op Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto. Ik zie bij de paalgegevens geen Love to load pasje. Moet ik dan een Belgische pas aanvragen?

Als je de lovetoload-app gebruikt, kun je laadpunten vinden in België waar je met de lovetoload-pas terecht kunt. We krijgen in de Benelux trouwens een lovetoload-pas bij onze Model S...
 
Deze Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto zit in de buurt van m'n hotel. Staat ook op de love to load app, maar geeft niet aan Love to load pasjes te accepteren.

Nee dat klopt, het is er een van Blue Corner, die werkt met een eigen pas. Je vindt er wel een op Torhoutsesteenweg 497, maar dat is nogal uit het centrum.

Bij Blue Corner kun je een prepaid pas kopen voor 5 beurten à 55 euro. Beetje duur naar mijn mening...
 
Tussenwaarden zijn ook mogelijk, zowel vanuit de auto als vanuit het laadpunt. Mijn Keba laadpunt is in te stellen op een maximum van 10,13,16,20,25,32 Ampère , waarbij 32A het maximale vermogen van 22kW oplevert, de andere vermogens kun je daaruit terug berekenen. Ik heb mijne afgesteld op 20A , omdat mijn hoofdzekeringen 25A zijn, en een beetje speling voor de apparatuur binnenshuis wil overhouden. Ik heb maar een enkele lader dus mijn auto zal nooit meer dan 16A trekken, maar misschien dat ooit een gast 20A kan benutten.

Tevens kun je vanuit de Tesla (touch screen) ook het gewenste amperage instellen, dus stel ik zou willen dat hij niet met de volle 16A laad dan kan ik dat vanuit de auto terug draaien naar 14A bijvoorbeeld.

Ik heb laatst een P85+ aan mijn Keba kunnen hangen om te testen. Hij werkte ook met de model S godzijdank prima. Wat wel opviel, is dat de S niet meer dan ongeveer 17A per fase pakt, terwijl hij tot 20 mag gaan bij mijn box (ingesteld met de dipswitches, zie eerder posts).
Ik merk dat de Zoë ook iets langzamer laadt dan je zou verwachten obv het ingestelde amperage. Ik vermoed dat dat komt omdat de auto's zelf de stroom kiezen, en dan voor de veiligheid onder de piekwaarde blijven… Kan iemand dat bevestigen?
(als ik de Keba op 3x16 zet pakt de zoë 3x13, als ik hem op 3x20 zet pakt hij 3x16a17). Wellicht heeft de vullingsstatus van de batterij hier ook invloed op. Iemand een idee hierover? nagemeten?
 
Ik heb momenteel voorkeur om een Keba KeContact P20 met de ethernet optie te laten installeren. Doel is om smart charging direct vanuit de meterkast te kunnen toepassen met deze setup zoals op dit forum eerder gepost door Wxll (thanks!).
Alleen wil ik dat het liefste laten doen door een installateur, heeft iemand daar een tip voor? (woon in Utrecht mocht het uitmaken)

Ik moet het nog even navragen maar denk niet dat dit door Cohere gedaan wordt, zij bieden (zodra beschikbaar) smart charging aan obv een online abonnement met ze, vast een hele andere systematiek.
 
Als het laadstation is ingesteld op 20A dan moet dat ook in de model S zichtbaar zijn op het scherm.
Mijn laadpunt is ingesteld op 25A en de S laadt op de foto met 22A.

Je kan hem hoger instellen met de knoppen op het touchscreen. Het maximale is 25A.

Bij jou zou dat 20A moeten zijn.

Behalve als de S maar een lader aan boord heeft. Dan is de max stroom waarschijnlijk begrenst op 16A.
Een andere factor zou de laad kabel kunnen zijn.

uploadfromtaptalk1378671358184.jpg
 
Last edited:
Even fotootjes van de meterkast gemaakt:
WP_20130907_005.jpg
WP_20130907_006.jpg


heb kunnen zien op de tekeningen van de installateur (huis is jaar oud) dat we 3 fasen hebben. Zie ook 400 volt staan. De linker kast is bijgeplaatst met een aparte aardlek voor aansluitingen in de tuin, waarbij pas 1 schakelaar "bezet" is. de andere twee zijn er nog, waarvan voor 1 al een kabel in de tuin ligt. deze lijkt eenvoudig door te trekken naar de voorkant van het huis waar de tesla moet gaan laden... kan ik met deze setup op 22Kw gaan laden?
 
Heeft iemand die al een MS heeft en 2 kabels van LukyLuke (of andere type2 kabel) al eens het volgende geprobeerd.
Ik heb gemerkt dat het stekker gedeelte van de kabel in het stopcontact gedeelte van de kabel past, dus zou je 2 type2 kabel aan elkaar kunnen koppelen om zo een grootere afstand te kunnen overbruggen. Ik vraag me wel af of dit lukt, vermist er meer dan 400V door de kabel gaat ( Control Pilot en de proximity pinnen)

kan iemand dat uitzoeken?
 
Even fotootjes van de meterkast gemaakt:

heb kunnen zien op de tekeningen van de installateur (huis is jaar oud) dat we 3 fasen hebben. Zie ook 400 volt staan. De linker kast is bijgeplaatst met een aparte aardlek voor aansluitingen in de tuin, waarbij pas 1 schakelaar "bezet" is. de andere twee zijn er nog, waarvan voor 1 al een kabel in de tuin ligt. deze lijkt eenvoudig door te trekken naar de voorkant van het huis waar de tesla moet gaan laden... kan ik met deze setup op 22Kw gaan laden?
Nee, je kan hier geen 22kW mee laden.

Allereerst heb je denk ik (weet het bijna zeker) 3 hoofdzekeringen van 25A, maar die zitten achter de verzegelde box en daar kan je net bij.

Die 3 automaten die je hebt zijn 16A en je moet een enkel B32 automaat hebben en ook een dikkere kabel.

Je moet dus de hoofdzekeringen laten aanpassen en ook nog een nieuwe kabel naar de tuin leggen.

Heeft iemand die al een MS heeft en 2 kabels van LukyLuke (of andere type2 kabel) al eens het volgende geprobeerd.
Ik heb gemerkt dat het stekker gedeelte van de kabel in het stopcontact gedeelte van de kabel past, dus zou je 2 type2 kabel aan elkaar kunnen koppelen om zo een grootere afstand te kunnen overbruggen. Ik vraag me wel af of dit lukt, vermist er meer dan 400V door de kabel gaat ( Control Pilot en de proximity pinnen)

kan iemand dat uitzoeken?
Nee, dat werkt niet. Dit komt omdat de stekkers gecodeerd zijn voor een bepaald Amperage en dat gaat door middel van een weerstand achter de stekker.

Verleng je de kabels op deze manier dan klopt die weerstand niet meer en kan je er ook niet mee laden.
 
Misschien direct een elektrische plooifiets met docking station :tongue:
Probeer dan eens de Gocycle! Plooibaar én elektrisch, en propvol interessante gadgets. Zo is er standaard Bluetooth in aanwezig, zodat je - via de gratis verkrijgbare app op je smartphone of iPad - verbinding kunt maken met die fiets om er een nieuw programma of nieuwe parameters op te plaatsen. Bijvoorbeeld: vanaf welke torsie (de kracht die je zelf moet op de trappers - met ingebouwde sensors - zetten) de motor in gang dient te schieten en wanneer die voor maximale begeleiding dient te zorgen.