Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Probeer dan eens de Gocycle! Plooibaar én elektrisch, en propvol interessante gadgets. Zo is er standaard Bluetooth in aanwezig, zodat je - via de gratis verkrijgbare app op je smartphone of iPad - verbinding kunt maken met die fiets om er een nieuw programma of nieuwe parameters op te plaatsen. Bijvoorbeeld: vanaf welke torsie (de kracht die je zelf moet op de trappers - met ingebouwde sensors - zetten) de motor in gang dient te schieten en wanneer die voor maximale begeleiding dient te zorgen.
wel een nadeel: de wielen moeten los gemaakt worden voor het plooien, dan heb je toch meteen je handen vol....
 
wel een nadeel: de wielen moeten los gemaakt worden voor het plooien, dan heb je toch meteen je handen vol....
Ja en nee:
(1) Een wiel losmaken betekent drie klemmen lostrekken. Duurt zo'n 3 seconden.
(2) Wij ontgrendelen de stuurklem, en vouwen enkel het stuur naar beneden om onze 2 Gocycle's (met hun wielen er dus nog steeds aan) in de koffer van onze A5 te krijgen. Dus neem ik aan dat ze nog probleemlozer in de (toch stukken grotere?) koffer van een Model S zullen kunnen?
 
Probeer dan eens de Gocycle! Plooibaar én elektrisch, en propvol interessante gadgets. Zo is er standaard Bluetooth in aanwezig, zodat je - via de gratis verkrijgbare app op je smartphone of iPad - verbinding kunt maken met die fiets om er een nieuw programma of nieuwe parameters op te plaatsen. Bijvoorbeeld: vanaf welke torsie (de kracht die je zelf moet op de trappers - met ingebouwde sensors - zetten) de motor in gang dient te schieten en wanneer die voor maximale begeleiding dient te zorgen.
Mooi, ziet er een beetje uit als de Tesla onder de elektrische fietsen.
 
Als het laadstation is ingesteld op 20A dan moet dat ook in de model S zichtbaar zijn op het scherm.
Mijn laadpunt is ingesteld op 25A en de S laadt op de foto met 22A.

Je kan hem hoger instellen met de knoppen op het touchscreen. Het maximale is 25A.

Bij jou zou dat 20A moeten zijn.

Behalve als de S maar een lader aan boord heeft. Dan is de max stroom waarschijnlijk begrenst op 16A.
Een andere factor zou de laad kabel kunnen zijn.

@Fuzzylogic:
Hij gaf inderdaad aan dat mijn Keba op 20A stond, maar hij 'pakte' uit zichzelf dus minder. Display toonde 17/20 (wel dual chargers) .
Bij jou neemt hij dus blijkbaar ook niet meteen de volle 25A. Moet je dat dan met de knoppen aanpassen? Waarom zou dat zijn?
 
@Fuzzylogic:
Hij gaf inderdaad aan dat mijn Keba op 20A stond, maar hij 'pakte' uit zichzelf dus minder. Display toonde 17/20 (wel dual chargers) .
Bij jou neemt hij dus blijkbaar ook niet meteen de volle 25A. Moet je dat dan met de knoppen aanpassen? Waarom zou dat zijn?
Was de accu wellicht bijna vol?

Naar mate de accu voller raakt wordt het vermogen afgebouwd aangezien de cellen minder snel vermogen kunnen opnemen.
 
@Fuzzylogic:
Hij gaf inderdaad aan dat mijn Keba op 20A stond, maar hij 'pakte' uit zichzelf dus minder. Display toonde 17/20 (wel dual chargers) .
Bij jou neemt hij dus blijkbaar ook niet meteen de volle 25A. Moet je dat dan met de knoppen aanpassen? Waarom zou dat zijn?

Bij mij moet ik elke keer de max instellen op 25A, hij loopt dan na een 10 tal seconden op naar de ingestelde waarde.
 
Was de accu wellicht bijna vol?

Naar mate de accu voller raakt wordt het vermogen afgebouwd aangezien de cellen minder snel vermogen kunnen opnemen.

Nee, minder dan de helft. Had ik ook nog aan gedacht.

Bij mij moet ik elke keer de max instellen op 25A, hij loopt dan na een 10 tal seconden op naar de ingestelde waarde.

Dus je zegt dat je hem iedere keer handmatig naar het maximale amperage moet instellen, anders pakt ie een lager amperage? Dat lijkt me irritant. Kan de tesla niet gewoon onthouden dat ie op deze locatie altijd met x ampere moet laden?
 
Stefbro,
Waar heb je deze KeBa gekocht? Want van Conrad tot PlugInCompany verkopen alleen de Basic met en zonder kabel en niet de andere versies zoals de RFID en de Uitvoering met Basic+MR/EM+ETH+Powerline versie.

Wxll
Ik heb momenteel voorkeur om een Keba KeContact P20 met de ethernet optie te laten installeren. Doel is om smart charging direct vanuit de meterkast te kunnen toepassen met deze setup zoals op dit forum eerder gepost door Wxll (thanks!).
Alleen wil ik dat het liefste laten doen door een installateur, heeft iemand daar een tip voor? (woon in Utrecht mocht het uitmaken)

Ik moet het nog even navragen maar denk niet dat dit door Cohere gedaan wordt, zij bieden (zodra beschikbaar) smart charging aan obv een online abonnement met ze, vast een hele andere systematiek.
 
Stefbro,
Waar heb je deze KeBa gekocht? Want van Conrad tot PlugInCompany verkopen alleen de Basic met en zonder kabel en niet de andere versies zoals de RFID en de Uitvoering met Basic+MR/EM+ETH+Powerline versie.

Wxll

Strange, de mijne is met RFID van The Plugin Company. Zit zelfs een ethernet connector in zag ik tijdens de installatie. Wel nog niet uitgeprobeerd
 
Ja Pcies, dat vind ik idd ook. Ga nu kijken of ik hem in Duitsland kan bestellen. Ik vermoed dat er verwarring is ontstaan bij de importeur die dacht dat ik een "smart charging oplossing" wilde kopen maar ik wil een "smart charging ready" P20 kopen zeg maar :)
De aansturing daarvan ga ik zelf regelen door wat verschillende opensource producten te gaan combineren.

EV Box: Weet iemand hoeveel de marge is op deze box? Of krijgen de verkopers een percentage van je maandkosten voor het abo ? Want het valt me op dat iedereen maar deze plastic doos proberen te verkopen aan je waar je ook maar naar een KeBa vraagt beginnen ze meteen over de EV box...

Wxll

Strange, de mijne is met RFID van The Plugin Company. Zit zelfs een ethernet connector in zag ik tijdens de installatie. Wel nog niet uitgeprobeerd
 
Last edited:
We kunnen aan komende winter op wintersport!
ImageUploadedByTapatalk1378798414.310645.jpg
 
Om het on topic te houden stel ik de vraag inderdaad hier ipv algemeen;
-----------------------------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Ook even geregistreerd! vooral lekker meegelezen hier, maar nu 'genoodzaakt' omdat ik een vraag heb....
(en ik hier wat rekenwonders voorbij zag komen :wink: )

Zit met het volgende;

Huidige stroomaansluiting is niet zwaar genoeg om op volle snelheid te charger en wil graag berekenen hoe zwaar de aansluiting moet worden,
(rekening houdend met andere stroomvreters) wie kan me bij het volgende helpen?

Huidige aansluiting (3x25A)
verbruik ca 25000 kwh p/j
(betaat uit woning en bedrijfshal bij woning)


Komt bij;
1x Machine met opgenomen vermogen van ca 8 Kw (max piek/start 24.2 A)
4x Machine met opgenomen vermogen van ca 3 KW (4x3=12) (max piek/start 8 A p/s)
1x extra groep(keukenblok,enkele pc's) dus paar Kw max?
1x De model S, die ik op maximaal wil kunnen laden tijdens de nachtelijke uurtjes.
(is 22 Kw? en 11 Kw op half heb ik begrepen?)


Kortom, met welke aansluiting gaan we dit trekken? (3x50 of zelfs 3x63?)
Alvast hartelijk dank voor uw meedenken!
 
Huidige aansluiting (3x25A)
verbruik ca 25000 kwh p/j
(betaat uit woning en bedrijfshal bij woning)


Komt bij;
1x Machine met opgenomen vermogen van ca 8 Kw (max piek/start 24.2 A)
4x Machine met opgenomen vermogen van ca 3 KW (4x3=12) (max piek/start 8 A p/s)
1x extra groep(keukenblok,enkele pc's) dus paar Kw max?
1x De model S, die ik op maximaal wil kunnen laden tijdens de nachtelijke uurtjes.
(is 22 Kw? en 11 Kw op half heb ik begrepen?)


Kortom, met welke aansluiting gaan we dit trekken? (3x50 of zelfs 3x63?)
Alvast hartelijk dank voor uw meedenken!
De grote vraag is, als je enkel de Model S in de nacht wil laden, draaien die machines dan ook?

Houd rekening met een MAXIMALE laadtijd van 9 uur bij laden met 11kW (3x16A). Je Model S is dan zó ver leeg dat er groot "CHARGE NOW" in je scherm staat en de auto geen centimeter meer wil rijden.

Realistisch ben je op 11kW dus vaak zo'n 6 uur aan het laden, dus waarom dan de reden voor 22kW?

Je moet met 3x25A dus nog prima af kunnen als je in de nacht geen andere verbruikers hebt.

Uiteraard kan je de hoofdaansluiting altijd naar 3x40A zetten, maar daar betaal je wel 700 euro per jaar aan extra vastrecht voor.
 
Inderdaad, erg belangrijk en vergeten te melden... maar de machines draaien grotendeels 's nachts ook.
(grotere verbruikers willen we zoveel mogelijk in de nachturen, (dal)
Uiteraard is deel van hal en kantoor/kantine/woning verbruik is in nachtelijke uren wel nihil.
Maar moet wel rekenen houden met vrij hoog verbruik op eenzelfde tijdstip.(nacht)

De reden tot 2 aansluitingen heb ik ook overwogen, maar pakt dit door energiebelastingschijven niet duurder uit?
Energiebelasting excl btw
0 t/m 10.000 € 0,12
10.001 t/m 50.000 € 0,04
50.001 t/m 10 mln € 0,01
(de eerste 10.000 kw verbruik word het zwaarst belast met energiebelasting, daarboven is de energiebelasting aanzienlijk lager,
met 2 aansluitingen krijg je 2x te maken met de eerste 10.000 kw 'schijf') wat sowieso al extra + €800,- (10.000x 0,08)energiebelasting betekend?)
(zie nu nog wel een belastingvermindering van 119.62excl per aansluiting) betekend nog een verschil van €680,38 per jaar)

Onderstaand rekensom 1 of 2 aansluitingen:
2x kleinere aansluiting (2x 3x25) betekend: 2x 198,52 per aansluiting (397,05 totaal) + 2x vastrecht energielev. (2x 20,02=40,08) Maakt totaal 437,13
1x grote aansluiting (3x50) betekend: 1x 1.047,51 + 1x vastrecht energieleverancier (20,02) Maakt totaal 1.067.53
Maakt verschil van 630,40 tov 680,38 meerkosten?)
En dan heb ik verder nog niet de extra eenmalige kosten meegenomen, (eenmalige aanleg extra aansluiting netbeheerder ca €1200,- excl btw )
Plus het risico dat ik ze moet gaan herverdelen (om balans te krijgen tussen de 2 verschillende aansluitingen) wat voor extra kosten zorgt.
Daarnaast bestaat er een kans dat er op 1 aansluiting een deel boven de 50.000 kw gaat vallen, dan word het verschil ook nog extra 0,03 per kw
(tov 2 aansluitingen waarbij we die schijf niet halen.)

Om deze redenen dacht ik huidige verzwaren een betere optie? Of zie ik iets over het hoofd?
(uiteraard wel afhankelijk hoe zwaar het moet worden.. (tarieven boven 3x50 gaan namelijk naar 1363,04(3x63)) wat het verschil de andere kant al opmaakt.
Mocht het zelfs met 3x35/40 kunnen dan word het voordeel alleen maar groter.

Daarom de gestelde vraag (nu hopelijk beter toegelicht)
Helaas is mijn kennis mbt ampere/Kwh/fasen e.d. beperkt... (en heb navraag gedaan bij een elektricien maar die klinkt me iets te twijfelachtig...)

Moet eerlijk zeggen, 6 uur laden lijkt dan inderdaad ook voldoende, (maar als de mogelijk er is, is 'snelladen' nooit verkeerd)
Daarom wil ik het graag afwegen welke aansluiting ik neem. (of dat bijv wel lukt met 3x50, maar niet met 3x40 e.d.) is het verschil het afwegen waard.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!





De grote vraag is, als je enkel de Model S in de nacht wil laden, draaien die machines dan ook?

Houd rekening met een MAXIMALE laadtijd van 9 uur bij laden met 11kW (3x16A). Je Model S is dan zó ver leeg dat er groot "CHARGE NOW" in je scherm staat en de auto geen centimeter meer wil rijden.

Realistisch ben je op 11kW dus vaak zo'n 6 uur aan het laden, dus waarom dan de reden voor 22kW?

Je moet met 3x25A dus nog prima af kunnen als je in de nacht geen andere verbruikers hebt.

Uiteraard kan je de hoofdaansluiting altijd naar 3x40A zetten, maar daar betaal je wel 700 euro per jaar aan extra vastrecht voor.
 
Vermoedelijk gaat het om kleine afstanden die per fiets afgelegd moeten worden is b.v. een A Bike geen goede oplossing? http://www.treehugger.com/bikes/worlds-smallest-and-lightest-folding-bicycle.html

Ik heb een paar weken geleden een proefritje gemaakt op een A-Bike City (met 8" wielen ipv de oude versie met 6"), precies met het doel 'm standaard in de auto te leggen bijv. voor als ik de auto ergens bij een laadpunt achterlaat, en dan verder kan fietsen naar bestemming/afspraak.

Mijn ervaringen in een notendop: Van een fiets van dergelijk beperkte afmetingen en gewicht mag je geen wonderen verwachten, maar ik vond het uiteindelijk echt een oplossing voor noodgevallen in plaats van een ding dat je regelmatig (voor je plezier) pakt. Voornaamste kritiekpunt: het stuur draait erg stroef als je er op zit (kleine stuurcorrecties zijn dan lastig/irritant). Ik ben niet helemaal zeker of dat aan het exemplaar lag, maar de leverancier leek er niet van op te kijken. Daarnaast hobbelt hij natuurlijk meer dan een vouwfiets met grotere wielen, en hij gaat ook minder snel. Remmen en trappers voelen niet bijzonder degelijk, maar dat is inherent aan het kleine gewicht. Dat gewicht is natuurlijk meteen het grootste pluspunt: hij is opgevouwen echt klein (69 x 42 x 20 cm) en licht (6.3Kg). Uiteindelijk heb ik 'm in elk geval niet direct aangeschaft, eerst eens naar alternatieven kijken. Voor de geintersseerden: hij wordt o.a. geleverd via http://www.abike-shop.nl/ (met mogelijkheid voor een proefritje in Rotterdam).
 
Inderdaad, erg belangrijk en vergeten te melden... maar de machines draaien grotendeels 's nachts ook.
(grotere verbruikers willen we zoveel mogelijk in de nachturen, (dal)
Uiteraard is deel van hal en kantoor/kantine/woning verbruik is in nachtelijke uren wel nihil.
Maar moet wel rekenen houden met vrij hoog verbruik op eenzelfde tijdstip.(nacht)
...
...
Moet eerlijk zeggen, 6 uur laden lijkt dan inderdaad ook voldoende, (maar als de mogelijk er is, is 'snelladen' nooit verkeerd)
Daarom wil ik het graag afwegen welke aansluiting ik neem. (of dat bijv wel lukt met 3x50, maar niet met 3x40 e.d.) is het verschil het afwegen waard.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik denk dat je je eerst moet afvragen hoe vol de batterij van de S 95% van de tijd zal zijn aan het einde van de dag.
Als dat nog 40% vol is dan kun je 's-nachts met een veel lager Amperage laden. Dus niet je capaciteit op de pieken afstemmen maar op het normale gebruik, als je dat een keer meer nodig hebt dan begin je gewoon eerder met laden, die paar Kwh tegen dagtarief valt dan wel te overzien.
 
Jongens, heb ff hulp nodig.

Wat ik weet: ik heb een single charger, dus 3x16A nodig voor de 11kW laadstroom. Met een gewone 3x25A aansluiting heb ik per fase dus 9A over. 9Ax240V = 2160W, en dat drie keer dus, en daar moet ik de 5 groepen in mijn huis over verdelen.

Nu heeft de installateur van The New Motion me geadviseerd om toch naar een (heel dure) 3x35A aansluiting over te gaan, omdat het anders kan zijn dat er 's avonds iemand een haardroger aandoet terwijl het keukenboilertje ook net aanslaat (voorbeeldje), en dan ligt in één klap de hoofdzekering eruit en moet het energiebedrijf langskomen om de stroom in mijn hele huis te herstellen.

Klopt dit doemscenario?
 
  • Helpful
Reactions: Unit106