Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Nog even over de Keba Kecontact: bestellen bij de lokale Bosch car service garages bleek (in Breda) niet mogelijk.
Ik heb gemaild naar Bosch: EV.Benelux (at) bosch-automotive.com en kreeg direct antwoord dat zij de Keba kunnen leveren.
Prijs voor de basic versie is € 710,- ex BTW (versus € 826 bij Conrad).
Ik heb hem meteen maar besteld. Ik laat nog wel weten of er verzendkosten bij komen en hoe dat proces werkt.

Groet,
Maurice.

p.s. eergisteren bij Enexis aanpassing van mijn huisaansluiting van 1x40 naar 3x25 aangevraagd. Ze belden me vandaag op dat ze morgen al kunnen langskomen. Dat is wel erg snel, mijn elektricien moet eerst nog wat voorbereiden. Nu ingepland voor eind volgende week.
 
Gebruik nu twee weken de mennekes comfort 22c2 met vaste kabel. Auto geeft wanneer hij op welk niveau (11kw) wil laden. Probleemloos.

Die 22c2 heeft ook mijn interesse vanwege die vaste kabel - mooie oplossing. Maar is die kabel niet dunner dan een losse kabel die bv Lucky verkoopt ? Hoe valt het warm worden tijdens laden mee? Zelf zal ik ook aan max 11kWh laden, net als jij.
 
Ik begrijp zojuist dat het met een XXImio kaart mogelijk is om zowel in België als in Duitsland bij te laden. Zie onderstaande tweets van Ruud Koornstra...

xximio.png
 
Die 22c2 heeft ook mijn interesse vanwege die vaste kabel - mooie oplossing. Maar is die kabel niet dunner dan een losse kabel die bv Lucky verkoopt ? Hoe valt het warm worden tijdens laden mee? Zelf zal ik ook aan max 11kWh laden, net als jij.

Heb het niet na gemeten - maar heb niet de indruk dat er qua dikte verschil is. Kwaliteitsverschillen kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat Mennekes gewoon degelijk materiaal levert. In de 22C2 zit ook gewoon standaard vocht en temp.regulering. Mennekes wordt veel in de industrie gebruikt. Kijk maar eens wat verder op hun site.
Kabel wordt ook niet warm tijdens het laden. Je kan zeker goedkopere oplossingen krijgen. Maar als je gewoon goede kwaliteit wilt hebben, weinig kans op verstoringen, betrouwbaar etc, dan zit je met deze oplossing gewoon goed.Ik geef liever mijn geld hier aan uit dan aan een voor prive overbodige externe beheersfunctie op afstand,inclusief overzicht gebruik via IP, RFID hetgeen pas gebruik noodzakelijk maakt etc - ik kijk daar uiteindelijk toch alleen naar als ik jaarlijks kosten naar BV doorbelast. Een tussenmeter volstaat dan. Ander punt bij afweging: oplader straat bijna aan de straat. Losse kabel is wel heel makkelijk mee te nemen (koper !), bij een vaste is dat toch wat lastiger.
BTW als ik een 11C2 (dus voor 11kW) met vaste kabel van Mennekes had kunnen krijgen had ik die uiteindelijk genomen. De kans dat ik ooit thuis op 22KW wil gaan laden is uiterst klein eigenlijk.
.
dus na twee weken dagelijks gebruik: het werkt probleemloos, auto werkt er prima mee samen. ziet er degelijk uit
 
Nog even over de Keba Kecontact: bestellen bij de lokale Bosch car service garages bleek (in Breda) niet mogelijk.
Ik heb gemaild naar Bosch: EV.Benelux (at) bosch-automotive.com en kreeg direct antwoord dat zij de Keba kunnen leveren.
Prijs voor de basic versie is € 710,- ex BTW (versus € 826 bij Conrad).
Ik heb hem meteen maar besteld. Ik laat nog wel weten of er verzendkosten bij komen en hoe dat proces werkt.

Groet,
Maurice.

p.s. eergisteren bij Enexis aanpassing van mijn huisaansluiting van 1x40 naar 3x25 aangevraagd. Ze belden me vandaag op dat ze morgen al kunnen langskomen. Dat is wel erg snel, mijn elektricien moet eerst nog wat voorbereiden. Nu ingepland voor eind volgende week.

Hey Maurice, ik kom ook uit breda. Heb je toevallig ook een offerte opgevraagd bij jacobs elektro in princenhage? Ik ben van plan een paal te plaatsen bij mijn kantoor. Monteer jij die Keba op een paal/zuil of op de wand?

Ik neig ook naar een Keba, maar dan wel de variant met een rfid of sleutelcontact.
 
Dylan,

Die RFID versie is wel een aanrader. Die sleutel versie is mij afgeraden omdat je zelf nog op zoek mag gaan naar zo'n slot.
Ik heb hem zelf hier ook hangen:( Bosch catalogus EH000R1B).
Je kan "Iedere" RFID "ding" aanmelden voor de autorisatie van de KeBa. En aangezien van je OV-chip kaart tot de laadpas van Essent een RFID in zit kan je ook al deze kaarten aanmelden en daarna gebruiken.
Dat wil overigens niet zeggen dat je dan een rekening krijgt van Essent, Greenflux of de NS :tongue::tongue: Je gebruikt alleen het RFID auth gedeelte van deze passen.

Of je kan wat van deze fancy sleutelhangertjes uit ChinaTown laten overvliegen met een RFID erin:
10Pcs/Lot 125kHz RFID Proximity ID Token Tag Key Keyfobs 2363-in Access Control Cards from Home Improvement on Aliexpress.com

Heb ze zelf helaas te duur hier in NL gekocht voor bijna 4 euri de stuk.. maar goed, mocht je er een paar willen overnemen dan neem ik er en paar mee 19 oktober op de workshop dag ( Workshop: Charging and EVSEs (Europe) ).

Succes,
Wxll

PS rede dat ik de EH000R1B genomen heb met Connected & RFID is dat we mogelijk nog een 2de EV nemen en dan wil ik wel het vermogen goed kunnen balanceren over twee laadpalen. Vermogen aansturing kan met deze type in de toekomst. De Basic alleen zou dit niet kunnen.

Hey Maurice, ik kom ook uit breda. Heb je toevallig ook een offerte opgevraagd bij jacobs elektro in princenhage? Ik ben van plan een paal te plaatsen bij mijn kantoor. Monteer jij die Keba op een paal/zuil of op de wand?

Ik neig ook naar een Keba, maar dan wel de variant met een rfid of sleutelcontact.
 
Hoi WxII, we hebben zelf al wat rfid tags om het alarmsysteem op kantoor mee in en uit te schakelen dus die zou ik mooi kunnen gebruiken :)

Ik wist nog niet van het bestaan af van een connected variant dus dat is wel interessant. Wat heb je dan nog meer nodig om het vermogen te balanceren?
 
Heb het niet na gemeten - maar heb niet de indruk dat er qua dikte verschil is. Kwaliteitsverschillen kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat Mennekes gewoon degelijk materiaal levert. In de 22C2 zit ook gewoon standaard vocht en temp.regulering. Mennekes wordt veel in de industrie gebruikt. Kijk maar eens wat verder op hun site.
Kabel wordt ook niet warm tijdens het laden. Je kan zeker goedkopere oplossingen krijgen. Maar als je gewoon goede kwaliteit wilt hebben, weinig kans op verstoringen, betrouwbaar etc, dan zit je met deze oplossing gewoon goed.Ik geef liever mijn geld hier aan uit dan aan een voor prive overbodige externe beheersfunctie op afstand,inclusief overzicht gebruik via IP, RFID hetgeen pas gebruik noodzakelijk maakt etc - ik kijk daar uiteindelijk toch alleen naar als ik jaarlijks kosten naar BV doorbelast. Een tussenmeter volstaat dan. Ander punt bij afweging: oplader straat bijna aan de straat. Losse kabel is wel heel makkelijk mee te nemen (koper !), bij een vaste is dat toch wat lastiger.
BTW als ik een 11C2 (dus voor 11kW) met vaste kabel van Mennekes had kunnen krijgen had ik die uiteindelijk genomen. De kans dat ik ooit thuis op 22KW wil gaan laden is uiterst klein eigenlijk.
.
dus na twee weken dagelijks gebruik: het werkt probleemloos, auto werkt er prima mee samen. ziet er degelijk uit

Bedankt voor de info - dat gaat 'm voor mij dus ook worden :rolleyes: Nu alleen nog die Model S om d'raan te hangen :biggrin:
 
Hey Maurice, ik kom ook uit breda. Heb je toevallig ook een offerte opgevraagd bij jacobs elektro in princenhage? Ik ben van plan een paal te plaatsen bij mijn kantoor. Monteer jij die Keba op een paal/zuil of op de wand?

Ik neig ook naar een Keba, maar dan wel de variant met een rfid of sleutelcontact.
Ik heb inderdaad een offerte van Jacobs elektro. Maar die wilden direct mijn hele meterkast gaan vernieuwen. Ik heb bij een ander ook een offerte aangevraagd en die kwam aanzienlijk lager uit. http://www.paulhuijbrechts.nl/
Hij heeft ook veel ervaring met ontwerp van oplaadstations, altijd handig.

- - - Updated - - -

Mijn lader komt in de garage onder mijn huis. Geen behoefte dus aan RFID of slotje...
 
Vandaag een ritje Den Haag via Venlo naar Keulen en terug over Arnhem, alles bij elkaar circa 600 kilometer. Ik ging met een volledig geladen accu van huis, heb ongeveer 45 minuten in Venlo 3*16A kunnen laden plus in Keulen wederom 3*16A gedurende bijna twee uur 'stroom getrokken'. Wens was om met minimale stops en oponthoud berekenend nagenoeg leeg weer thuis te arriveren, dat is uiteindelijk gelukt en heb over de hele reis circa 95 Kwh verbruikt.
Belangrijk zijn twee zaken te melden namelijk:
1) het laadstation dat ik had uitgezocht in Keulen - waarvan er vier zouden moeten staan echter maar twee bleken te zijn - werd op de site aangemerkt als een 400V-32A laadstation, in praktijk bleek bij navraag een dag voor vertrek gisteren dat het is 'geknepen' tot 16A. Gelukkig had ik een plan-B en heb uiteindelijk op een normaal 'mennekes rood' krachtstroomaansluiting van 3*16A bij een bedrijf waar ik was staan laden;
2) om dit verbruik te realiseren heb ik op de heenreis gemiddeld 100 Km/uur gereden en de terugreis gemiddeld 90 km/uur, de laatste 100 kilometer tot huis over de A12 zelfs merendeel 85 km/uur tussen de vrachtwagens op de rechter weghelft om zo zuinig mogelijk te rijden. Eenmaal thuis had ik 'Typical Range' nog 16 kilometer aan acculading over, missie geslaagd en tussentijds rekenwerk strak uitgevoerd.
Niet echt relaxt moet ik zeggen en heb tussentijds nog een bewuste keuze gemaakt niet alsnog even bij Duiven, waar een snellader (3*32A ?) bij IKEA zou moeten staan op Biograaf 2, wat extra lading te trekken maar volgens tussentijdse berekeningen zoals gezegd zou ik het halen. Planning in eerste instantie was om in Keulen heerlijk een paar uur 22 Kwh te laden en dan lekker op tempo huiswaarts te hebben gereden over de Duitse snelweg waar het nog een stukje kan van Keulen via Oberhausen naar Arnhem. Vandaag heb ik economisch gereden en ik bleek niet echt heel veel langzamer te zijn geweest dan mijn collega die gelijktijdig met fossiel voertuig, echter nog moest tanken en broodje halen, bijna gelijktijdig in Den Haag aankwam.
 
verder zou Schiphol gewoon op P3 een sloot aan laders neer moeten gooien. Desnoods 1x10A...

Ik vind een lange rij met (tuin-)stopcontacten ook al goed genoeg eigenlijk. Allemaal met eigen auto-reset zekering en klaar.

Lijkt me dat [energiebelasting betalen] wel moet? Want je betaald per aansluiting sowieso die belasting.

Mijn buurman betaalt bijna nihil energiebelasting omdat hij (bedrijf) veel kWh verbruikt (koelcellen). Als ik bij hem oplaadt kost hem dat (gokje) 10 ct/kWh. Ik wil hem die 10 ct best betalen, maar mag dat? Of moet hij dan 11 ct milieubelasting afdragen?

De milieubelasting loopt (volgens mij) per WOZ-aansluitpunt. Laadpalen vallen daarbuiten?

Zou Tesla in NL met z'n superchargers ook 11 ct milieubelasting moeten afdragen?
 
Last edited:
... Snip... Vandaag heb ik economisch gereden en ik bleek niet echt heel veel langzamer te zijn geweest dan mijn collega die gelijktijdig met fossiel voertuig, echter nog moest tanken en broodje halen, bijna gelijktijdig in Den Haag aankwam.

Leuk om dit te lezen. Je vraagt je toch af hoe het IRL werken gaat. Waarom in godsnaam gaan ze dat punt knijpen? Was het een gratis laadpunt of zo?
" Ja ... Euh... Het verschil tussen 3 en 6 euro per uur is ons echt teveel hoor"
 
Last edited:
SPX is van naam gewijzigd en tegenwoordig alleen nog maar op bosch.com email adressen te bereiken.

Ik ben begonnen met het telefoonnummer (+31 455 678 870) op de site van Keba Sources - KeContact. Verdere afhandeling ging via Mathieu in ‘t Zand van Bosch, maar hij lijkt er niet meer te werken.

De artikelen worden verstuurd vanuit Duitsland, dus als je een NL BTW nummer opgeeft bij het bestellen komt er geen (Duitse) BTW op de factuur te staan.

Update 7 oktober 2013: Mathieu werkt er nog wel en heeft er geen bezwaar tegen als ik zijn gegevens hier deel. Dus bij deze, hij was voor de hele afhandeling mijn contactpersoon.

Mathieu in ‘t Zand
Tel.: +31(0)455678859
[email protected]

Ik kom toevallig net dit bericht weer tegen. Mathieu heeft mij vandaag ook geholpen (per mail) en gaat me een Keba versturen. Je geeft eerst aan hem de bedrijfsgegevens (oa btw nummer) door en dan sturen zij je een factuur. Na betaling worden de lader opgestuurd. En heel goede prijs (eur 710,- ex BTW voor basismodel).
 
@Dylan
KeBa heeft zelf een oplossing voor meerdere laders orde grote 3K dus wat mij betreft not an option.

En zelf ben ik betrokken met een stukje software dat hier nu nog experimenteel geschreven wordt:
smart-electric (drive) | smart laden, smart speichern, Smart ed und andere EVs | Seite 2
Ben inmiddels met de maker in contact en probeer zo nog wat verbeteringen toe te voegen. Al wil ik het anders gaan opzetten dat er geen "smart-meter" afhankelijkheid in het verhaal zit, want er is altijd wel weer een variant die er niet mee werkt.

Het idee is dat je het opgenomen vermogen in je huis meet d.m.v. bv een slimme meter met "Puls", MBus of ander uitlees mechanisme of direct met CT klemmen (zie ontwerp van FuzzyLogic), en met deze waarde kijk je dan hoeveel vermogen er nog beschikbaar is om de auto te laten laden en laat je het laadstation het vermogen opschroeven of juist afnemen.

Widodh en Fuzzy hebben het hele laadstation gebouwd van de grond af aan, met die oplossing van EB-systemen kan je een bestaande KeBa die het ondersteund (Connected+Ethernet) dus ook bij sturen in vermogen.
Als het goed is komt er binnenkort een nieuwe firmware uit voor de KeBa en dan kan je deze met simpele commando's uitlezen en aansturen.
In de beta werkt dit al maar die is nog niet publiek beschikbaar jammer genoeg.

Hier is een heel uitgebreid draadje over de KeBa smart. KEBA KeContact P20 Seite 6 | Elektroauto Forum

Let wel het is absoluut nodig dat de KeBa P20 dus Connected is en PLC, dit lijkt irrelevant maar de maker van de software was er erg stellig in toen ik mijn eigen box kocht.

Succes!

Voor iedere Laad Enthousiast met kennis & knutsel driften :tongue:, zie jullie graag op 19 Okt (Workshop: Charging and EVSEs (Europe))


Hoi WxII, we hebben zelf al wat rfid tags om het alarmsysteem op kantoor mee in en uit te schakelen dus die zou ik mooi kunnen gebruiken :)

Ik wist nog niet van het bestaan af van een connected variant dus dat is wel interessant. Wat heb je dan nog meer nodig om het vermogen te balanceren?
 
Kreeg dit net op de mail ...
Wat moet ik me hier qua omvang bij voorstellen? Eén laadpaal?



Vandaag 09:30 - Opening 1ste elektrische tankstation aan de A2

Amsterdam, 10 oktober 2013 - Het eerste snellaadstation voor elektrische auto’s wordt vandaag om 09:30 - bij pompstation Haarrijn, Breukelen (A2) – feestelijk in gebruik genomen door Gedeputeerde Ralph de Vries van Provincie Utrecht. Het snellaadstation is in opdracht van MisterGreen aangesloten op het elektriciteitsnetwerk van netbeheerder Stedin. Travelcard - leverancier van tankpassen - exploiteert het snellaadstation. EV-rijders van Travelcard met een ev-laadpas, geschikt voor het publieke netwerk in Nederland, hebben automatisch toegang tot dit laadstation. Met 10 minuten elektrisch snelladen kan gemiddeld 60 km worden gereden. De snelladers zijn een ondersteuning voor het thuis en op werk opladen van de elektrische auto.

‘Charge Network’
Het snellaadstation is de eerste van twintig uit het snellaadnetwerk ‘Charge Network’. Oprichter MisterGreen Electric Lease breidt het netwerk het komende jaar verder uit met nog twintig elektrische pompstations langs snelwegen in de Randstad. Mark Schreurs van MisterGreen: “Als leasemaatschappij voor elektrische auto nemen wij met de oprichting van ‘Charge Network’ de verantwoordelijkheid voor het opzetten van een landelijk dekkend netwerk aan snelladers. Onze leaserijders kunnen hier gratis laden”.

“Voor Travelcard is dit een unieke kans om elektrisch rijden te stimuleren en onze EV-rijders extra service te bieden. De samenwerking met MisterGreen past bij Travelcard omdat we beiden dezelfde overtuiging hebben daar waar het de kwaliteit en duurzaamheid van rijden en het leveren van diensten betreft”, vertelt Jan-Reint Vink, Managing Director Travelcard.

Gezamenlijk doel
Provincie Utrecht en Rijkswaterstaat faciliteren het project. Het plan is onderdeel van een gezamenlijk overheidsdoel om in 2025 1 miljoen elektrische auto’s in Nederland te laten rijden. Met de snelladers wil de Provincie Utrecht de angst om stil te komen staan met een elektrische auto wegnemen. Nederland is wereldwijd 1 van de koplopers in de adoptie van de elektrische auto. Eind 2013 zullen er meer dan 3,000 volledige elektrische auto’s in Nederland op kenteken staan, zo blijkt uit cijfers van het RDW en leasemaatschappijen.

Ook netbeheerder Stedin steunt het initiatief. “Stedin wil met haar energienetten de ontwikkeling van elektrische auto’s zo goed mogelijk faciliteren’’, zegt Nancy Kabalt directeur van Stedin. ”Duurzaamheid vraagt echter wel om flinke aanpassingen van het energienet. De komende jaren staat Stedin dan ook voor de uitdaging het huidige energienet in Nederland klaar te maken voor de energiebehoefte van de toekomst. Dat betekent dus ook voldoende ruimte beschikbaar maken op ons net voor het (snel)laden van elektrische auto’s.’’


Copyright © 2013 MisterGreen Electric Lease, All rights reserved
 
Begin december wil ik met mijn gezin naar mijn zwager en schoonzus om een kerstmarkt in Hamburg te bezoeken. Vanuit mijn huis in Friesland is het 395 km.
Mijn idee is om eerst naar de Ikea in Groningen te rijden om 100 km "bij te laden" en de kinderen ondertussen wat gehaktballetjes te laten eten omdat door te rijden.
2 vragen:
1) hoe lang duurt 100 km laden bij de Ikea?
2) weet iemand hoe je in Duitsland moet laden (we slapen in een hotel in het centrum zonder parkeerplaatsen) in het openbaar (aansluiting, pasjes e.d?)

Aangezien ik 4 kritische kinderen, 4,6,7,9 jaar in de auto heb, wil ik graag goed voorbereid zijn.

Alvast dank voor jullie info.
 
Begin december wil ik met mijn gezin naar mijn zwager en schoonzus om een kerstmarkt in Hamburg te bezoeken. Vanuit mijn huis in Friesland is het 395 km.
Mijn idee is om eerst naar de Ikea in Groningen te rijden om 100 km "bij te laden" en de kinderen ondertussen wat gehaktballetjes te laten eten omdat door te rijden.
2 vragen:
1) hoe lang duurt 100 km laden bij de Ikea?
2) weet iemand hoe je in Duitsland moet laden (we slapen in een hotel in het centrum zonder parkeerplaatsen) in het openbaar (aansluiting, pasjes e.d?)

Aangezien ik 4 kritische kinderen, 4,6,7,9 jaar in de auto heb, wil ik graag goed voorbereid zijn.

Alvast dank voor jullie info.

Laden is afhankelijk van het 'vermogen' van de laadpaal waarbij vooralsnog nagenoeg bijna alle laadpalen in zowel Nederland als ook Duitsland niet meer dan 3*16A, is 11 Kwh ofwel een krappe 50 km aan stroom genereren. Bij IKEA Duiven zou een 22Kwh laadpaal moeten staan en ben ik gisteren langs gereden maar niet bezocht, op de meeste Apps zoals die van Essent, Oplaadpalen, Love to Load en dergelijke kan je achterhalen wat de capaciteit van de meeste laadpalen is. Voor Duitsland kan je goed uit de voeten met het vinden van een geschikte laadpaal op Elektroauto Blog | GoingElectric.de en de App van e-kwh maar ook de essent App geeft de laadpalen in Duitsland weer. Let op, ik ben gisteren naar Keulen geweest end e opgegeven laadpaal daar op de siote zegt 22 Kwh maar in werkelijkheid is die geknepen naar 11 Kwh en is in eigendom van Rheinenergie die naast RWE volgens mij de meeste laadpalen daar exploiteert. Fijne van Rheinenergie is dat zij mij een RFID-kaart ter beschikking stelde of je kunt met SMS de laadpaal activeren en moet je vooraf je gegevens en kenteken even aan hen mailen. De Nederlandse laadpas van essent kan je ook geschikt laten maken voor gebruik in Duitsland.
Even voor je gekeken op de site maar in Hamburg kan je wellicht hier goed laden:
East Hotel
Simon-von-Utrecht-Straße - Hamburg
1 x CEE rot 22 kW
1 x CEE rot 11 kW
2 x Schuko
1 x Tesla HPC
Details in neuem Fenster
Als Wegpunkt hinzufügen