Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Weet niet wat de eisen voor een hoofdaansluiting zijn, maar lijkt me dat 3x25 dan toch minimaal mogelijk moet zijn? Of 3x30 / 3x35 ? Alles beter dan op 1fase te moeten laden lijkt me...

Heb 63A gevraagd misschien? Ik wou hier mijn 3 fase op 32A verhogen naar 63A en moest ook 25mm2 zijn. Had met hogere eisen voor spanningsverlies te maken bij zonnepanelen

Ik had/heb nu 1*40A op die 4*10mm2.
enkele jaren terug wou ik al een aanpassing naar 3*40A. Dat was geen probleem... ware het niet dat de kabel in de straat al overbelast was. (was correct, ik had toen soms zelfs maar 198V ipv 230V !)

intussen in de kabel in de straat verzwaard, en nu ik opnieuw de aanvraag deed, bleken de normen gewijzigd.
4*10mm2 gaat tot max 3*32A. (kabel naar straat is niet zo lang)

ik wou eigenlijk 4*40A... maar JoeNe heeft de juiste suggestie... als ik dan toch een nieuwe kabel moet trekken 4*25mm2, dan kan ik beter meteen naar 4*63A.
Als ik tijdens de daguren wil laden aan 3*32A, dan kan moeder-de-vrouw blijven koken en wassen.:tongue:
zeker als zij dan later dan ook nog een X zou willen...
 
Update offerte voor aansluiten grondkabel in meterkast

zelf gisteren de KEBA EH000R1B ontvangen.
nu nog de installatie en verzwaring van de aansluiting uitvoeren.
Mooi! die is ook helemaal klaar voor het Smart-charging gedeelte zodra dat beschikbaar is. Waar heb je hem uiteindelijk te pakken kunnen krijgen?


Heb zojuist op werkspot gezet voor een andere offerte van deze: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 152
En de eerste reacties zijn binnen en schokkend ook!! Werk wordt ingeschat op 1 a 2 uur werk wat neer komt incl materiaal kosten zo rond de €125 euro. En niet de geoffreerde van het andere bedrijf van €750 euro. Is dus even een naai factor 6 duurder van dat bedrijf waar ik vorige week een offerte van gekregen had, t.o.v. wat ik nu op werkspot aangeboden krijg.
Factor 6!!! Holy sh*t

Zelfde werkzaamheden zelfde materiaal.

Wxll

=== Update ===

Heb mijn mannetje opdracht gegeven van Werkspot :biggrin:. Om 23:00 kreeg ik de definitieve offerte van hem.
Persoon is gecertificeerd en heeft de nodige diploma's in krachtstroom (door de website is dat gechecked) en alle werkzaamheden worden nu voor €155 gedaan.
- Nieuwe tussen kast leveren en plaatsen
- Aansluiten meters en aardlek-automaat
- Bedraden kast met 10mm2 voor het laaddeel.

Dan is de hele aansluiting buiten tot aan de hoofdaansluiting 10mm2 en kunnen er desnoods 2 laders buiten aangesloten worden in de toekomst. Als tenminste Mr netwerkbeheerder eens niet meer van die hoge prijzen vraagt voor een 25A+ aansluiting thuis.

Laat jullie weten hoe het afgelopen is zodra het aangesloten is en de eerste auto er op geladen heeft (gaatie-roken-of-nie)

Wxll
 
Last edited:
paar adressen misschien :
Grote Markt 16 Brugge. 3fazig 16A.
Zwijnstraat 17 Brugge. ook al 11KW
Koningin Astridpark 6 Brugge.

grote markt blijkt oplaadpunt voor fietsen, hele rij Schuko's onbereikbaar voor auto's. Bovendien geen geschikte laadpas.
zwijnstraat op zaterdag onbereikbaar voor auto's vanwege markt en geen geschikte laadpas
Astrid ook geen geschikte laadpas

dus toch maar torhoutsesteenweg paar km verderop. Paal accepteert L2L pas en geeft 1 x 16 A. Moet een klein etmaal laden voor volle accu maar dat past gelukkig precies. Paal staat op priveterrein van restaurant en parking is bedoeld voor klanten. Dus uit beleefdheid maar even gevraagd of ik daar kon staan. Men gaf aan dat het eigenlijk niet de bedoeling is en dat de paal op hun installatie is aangesloten en zij dus de stroom moeten betalen. Mijn verbazing uitgesproken omdat de paal als publiek op internet staat en ook bijna alle publieke pasjes accepteert. Maar goed, geen discussie aan gewijd, uitgerekend dat er ongeveer 70 kWh in ging, hun de prijs laten bepalen, en 12 euro afgetikt. Allang blij dat hij nu, ruim 22 uur later, bijna vol zit :)

Moraal al van het verhaal: zorg altijd voor een plan B, en als het even kan ook C
 
Mooi! die is ook helemaal klaar voor het Smart-charging gedeelte zodra dat beschikbaar is. Waar heb je hem uiteindelijk te pakken kunnen krijgen?
Gekocht via Bosch Automotive Service SolutionsLocation Kerkrade

Mijn offerte voor de aansluiting is ook in de orde grootte van jou eerste maar dat is wel inclusief ophangen en aansluiten laadunit ( ook kabel via de kruipruimte naar juiste plek brengen).
heb jij ophangen en label 'leggen' zelf gedaan?
 
grote markt blijkt oplaadpunt voor fietsen, hele rij Schuko's onbereikbaar voor auto's. Bovendien geen geschikte laadpas.
oke, deze info kwam van chargemap.com : Prise monophasée 16A et prise triphasée 16A. Sorry voor de verkeerde info, ik stuur hen een mailtje.

dus toch maar torhoutsesteenweg paar km verderop. Paal accepteert L2L pas en geeft 1 x 16 A. Moet een klein etmaal laden voor volle accu maar dat past gelukkig precies. Paal staat op priveterrein van restaurant en parking is bedoeld voor klanten. Dus uit beleefdheid maar even gevraagd of ik daar kon staan. Men gaf aan dat het eigenlijk niet de bedoeling is en dat de paal op hun installatie is aangesloten en zij dus de stroom moeten betalen. Mijn verbazing uitgesproken omdat de paal als publiek op internet staat en ook bijna alle publieke pasjes accepteert. Maar goed, geen discussie aan gewijd, uitgerekend dat er ongeveer 70 kWh in ging, hun de prijs laten bepalen, en 12 euro afgetikt. Allang blij dat hij nu, ruim 22 uur later, bijna vol zit :)

Moraal al van het verhaal: zorg altijd voor een plan B, en als het even kan ook C

en : eind goed, al goed .:wink:
 
grote markt blijkt oplaadpunt voor fietsen, hele rij Schuko's onbereikbaar voor auto's. Bovendien geen geschikte laadpas.
zwijnstraat op zaterdag onbereikbaar voor auto's vanwege markt en geen geschikte laadpas
Astrid ook geen geschikte laadpas

dus toch maar torhoutsesteenweg paar km verderop. Paal accepteert L2L pas en geeft 1 x 16 A. Moet een klein etmaal laden voor volle accu maar dat past gelukkig precies. Paal staat op priveterrein van restaurant en parking is bedoeld voor klanten. Dus uit beleefdheid maar even gevraagd of ik daar kon staan. Men gaf aan dat het eigenlijk niet de bedoeling is en dat de paal op hun installatie is aangesloten en zij dus de stroom moeten betalen. Mijn verbazing uitgesproken omdat de paal als publiek op internet staat en ook bijna alle publieke pasjes accepteert. Maar goed, geen discussie aan gewijd, uitgerekend dat er ongeveer 70 kWh in ging, hun de prijs laten bepalen, en 12 euro afgetikt. Allang blij dat hij nu, ruim 22 uur later, bijna vol zit :)

Moraal al van het verhaal: zorg altijd voor een plan B, en als het even kan ook C
Hmmm dat voelt toch wel heel armoedig om zo te moeten shoppen om je auto van 100+k een beetje op te kunnen laden. Ik zou daar goed van balen. Hoop dat het met de tijd snel beter wordt.
 
Dit lezende krijg ik toch het gevoel dat de verschillende App's en Maps voor Tesla rijders niet optimaal zijn. Misschien moeten we een Zeemap aanmaken met goede chargers voor Teslarijders langs in elk geval doorgaande Benelux wegen en Benelux steden? Met de gezamenlijke kennis van de forumleden die in de buurt wonen kunnen ze ook allemaal gecheckt worden, ik zal eens kijken of ik een begin kan maken, alleen moet ik nog een maandje op mijn S wachten.
 
Hmmm dat voelt toch wel heel armoedig om zo te moeten shoppen om je auto van 100+k een beetje op te kunnen laden. Ik zou daar goed van balen. Hoop dat het met de tijd snel beter wordt.

Op zich ben ik dat me je eens, aan de andere kant hoort het bij een fenomeen - elektrisch rijden - wat de pioniersfase aan het verlaten is...
Zelf reed ik in 2010 een half jaar in een 100% elektrische VW Golf, omgebouwd door ECE in Lochem met accu 32kWh en actieradius ca. 130km bij snelwegsnelheid, opladen bij 1fase tot 32A als het laadpunt dat kon leveren en met een lege accu was je dan 10 uren kwijt met opladen. Tenminste meestal, als je 1x16A kon laden. Later zijn de laders vervangen door 3fasen-uitvoeringen, toen werd het een stuk beter.
 
Hmmm dat voelt toch wel heel armoedig om zo te moeten shoppen om je auto van 100+k een beetje op te kunnen laden. Ik zou daar goed van balen. Hoop dat het met de tijd snel beter wordt.

Dat voelde idd wel een beetje zo toen ik die paar km naar m'n auto vanmorgen al wandelend aflegde en een enorme stortbui op m'n kop kreeg. Die was op buienradar niet aangekondigd anders had ik een taxi genomen. Terug in het hotel t/m m'n onderbroek droge kleren moeten aantrekken....
 
Last edited:
http://www.cleaning-station.nl/fileadmin/Bestanden/Edities_2013/Editie5-CleaningStation.pdf
Ik weet niet hoe compleet en actueel bovenstaande is, maar geeft inzicht in wat o.a. FastNed van plan is.

Idd mooie plek voor Tukkers die vaak in het westen vertoeven
wink.gif
:cool:
 
Last edited:

Knip/plak voor leesgemak ;)

Het ministerie heeft ondernemers gevestigd aan de Nederlandse rijkswegen de gelegenheid geboden om een vergunning aan te vragen voor het plaatsen van een (of meerdere) E laadpunten.
Dit verzoek hiervoor is inmiddels gedaan voor onderstaande locaties:
• Rijksweg A1, De Poppe, ter hoogte van km 178,4 in de gemeente Losser;
• Rijksweg A1, Het Veelsveld, ter hoogte van km 164,6 in de gemeente Dinkelland;
• Rijksweg A1, Het Lonnekermeer, ter hoogte van km 164,0 in de gemeente Dinkelland;
• Rijksweg N36, Hazepad, ter hoogte van km 15,6 in de gemeente Twenterand;
• Rijksweg A2 op verzorgingsplaats De Lucht-Oost (ANWB);
• Rijksweg A50 op verzorgingsplaats De Gagel (FastNed);
• Rijksweg A59 (Maasroute) op verzorgingsplaats Labbegat (FastNed)
• Rijksweg A58 Selnisse, Vliedberg, Vliete en Voetpomp (Fastned);
• Rijksweg N59 de Tille (Fastned).
• Varakker in Rijksweg A15 nabij km 143.3
• Overbroek in Rijksweg A15 nabij km 143.1
• Geulenkamp in Rijksweg A18 nabij km 193.1
• Stille Wald in Rijksweg A18 nabij km 193.2
• De Slenk in Rijksweg A50 nabij km 167.8;
• Hondsiep in Rijksweg A73 nabij km 83.7
• Lokkant in Rijksweg A73 nabij km 83.5
• Tolnegen langs de rijksweg A1, ter hoogte van km 62.200 (HRL) te Stroe (gemeente Barneveld).
• De Paal langs de Rijksweg A1, ter hoogte van km 93.2 (HRR), te Wilp (Gemeente Voorst);
• Vundelaar langs de Rijksweg A1, ter hoogte van km 92.9 (HRL), te Wilp (Gemeente Voorst);
• De Hucht langs de Rijksweg A1, ter hoogte van km 77.9 (HRL), te Ugchelen (Gemeente Apeldoorn);
• Palmpol langs de Rijksweg A1, ter hoogte van km 52.3 (HRR), te Terschuur (Gemeente Barneveld);
• Drielander langs de Rijksweg A28, ter hoogte van km 49.2 (HRL), in de gemeente Harderwijk;
• Willemsbos langs de Rijksweg A28, ter hoogte van km 62.050 (HRR), in de gemeente Nunspeet;
• Bornheim langs de Rijksweg A28, ter hoogte van km 80.100 (HRR), te Wezep (Gemeente Oldebroek);
• De Veenen langs de Rijksweg A30, ter hoogte van km 12.200 (HRL), te Lunteren (Gemeente Ede);
• verzorgingsplaats De Poel langs de Rijksweg A30, ter hoogte van km 12.200 (HRR), te Lunteren (Gemeente Ede);
• Het Veen langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 227.800 (HRL), gemeente Heerde;
• Kolthoorn langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 227.300 (HRR), in de gemeente Heerde;
• De Brink langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 201.900 (HRL), te Klarenbeek (Gemeente Apeldoorn);
• De Somp langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 201.700 (HRR), te Klarenbeek (Gemeente Apeldoorn);
• Rijksweg A2 op De Lucht-West (Greenflux en ANWB);
• Rijksweg A2 Ooiendonk en Velder (FastNed);
• Rijksweg A27 De Keizer (FastNed);
• Rijksweg A50 op verzorgingsplaatsen Ganzenven en De Gagel (FastNed);
• Rijksweg A59 op verzorgingsplaats De Barrière (FastNed);
• Verzorgingsplaats Stille Wald in Rijksweg A18 nabij km 193.2;
• Verzorgingsplaats Geulenkamp in Rijksweg A18 nabij km 193.1;
• De Poel langs de Rijksweg A30, ter hoogte van km 12.200 (HRR) te Lunteren (gemeente Ede);
• Verzorgingsplaats Het Veen langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 227.800 (HRL), in de gemeente Heerde;
• Kolthoorn langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 227.300 (HRR), in de gemeente Heerde;
• De Brink langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 201.900 (HRL) te Klarenbeek (gemeente Apeldoorn);
• De Somp langs de Rijksweg A50, ter hoogte van km 201.700 (HRR) te Klarenbeek (gemeente Apeldoorn).