Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren na ophalen Tesla op de terugweg gebeld in de auto door Cohere dat de geplande afspraak voor het monteren van een wandlaadstation niet door kon gaan omdat hij nog niet binnen was. Uitgelegd dat dit toch wel erg ongemakkelijk is zo voor t weekend. Te meer daar we de rode adapter ook niet meegeleverd hadden gekregen. Cohere begreep ons probleem en zegde toe een tijdelijke oplossing te bedenken. Dus als iemand ff een paal mist.... Bedankt voor t lenen:rolleyes:
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    696 KB · Views: 407
Leuk al die laadstations, maar het blijven allemaal van die lompe kasten aan de muur. De enige mooie (en minimalistische) oplossing die ik tot nu toe heb gezien is die van Widodh. Alleen ik ben niet zo handig. Weet er iemand een kant en klare oplossing of is er iemand die voor mij een EVSE wil bouwen? @Widowh, interesse?
 
Leuk al die laadstations, maar het blijven allemaal van die lompe kasten aan de muur. De enige mooie (en minimalistische) oplossing die ik tot nu toe heb gezien is die van Widodh. Alleen ik ben niet zo handig. Weet er iemand een kant en klare oplossing of is er iemand die voor mij een EVSE wil bouwen? @Widowh, interesse?
Met de Smart EVSE van FuzzyLogic wordt het allemaal wat makkelijker.

Een voorwaarde is echter een dubbele wand hebt waar het Type 2 socket in kan worden gezet. Mijn schuur heeft een dubbele wand waar de buitenste platen 10mm dik zijn, daar kon het socket in.

Vergeet niet, ik ben bij elkaar opgeteld dik een week bezig geweest met alles bouwen.

Met de juiste componenten moet zoiets nu wel in een dag te bouwen zijn, maar het is behoorlijk wat werk.

Als je het zelf niet kan moet je kijken of je iets elegants kan verzinnen. Wellicht een laadstation met een lange vaste kabel waar je het laadstation ergens achter "verstopt"?
 
Met de Smart EVSE van FuzzyLogic wordt het allemaal wat makkelijker.

Een voorwaarde is echter een dubbele wand hebt waar het Type 2 socket in kan worden gezet. Mijn schuur heeft een dubbele wand waar de buitenste platen 10mm dik zijn, daar kon het socket in.

Vergeet niet, ik ben bij elkaar opgeteld dik een week bezig geweest met alles bouwen.

Met de juiste componenten moet zoiets nu wel in een dag te bouwen zijn, maar het is behoorlijk wat werk.

Als je het zelf niet kan moet je kijken of je iets elegants kan verzinnen. Wellicht een laadstation met een lange vaste kabel waar je het laadstation ergens achter "verstopt"?
Een gedeelte wordt al door de elektricien aangelegd. Die maakt een CEE aansluiting, maar dan wel met een inbouw aansluitpunt. Lijkt me dan al een stuk minder werk. Volgens mij moet er dan nog een laadstation tussen, een signaalkabel naar het aansluitpunt en de CEE vervangen voor een type2. Of is dat te simpel gedacht? Het is wel een enkele wand of eigenlijk een betonmuur met isolatie en stucwerk, waar een sparing in wordt gemaakt. Daar schuilt ook een beetje het probleem in. Deze opbouw is niet sterk genoeg om een wandmodel laadstation aan te hangen. Vraag me af ik het laadstation niet binnen kan plaatsen met een doorvoer door de muur met aansluitpunt aan de buitenzijde. Weet ik of dit ook praktisch is. Moet je op een laadstation ook een handeling verrichten of volstaat het aansluiten van de kabel om te laden?
 
Last edited:
Een gedeelte wordt al door de elektricien aangelegd. Die maakt een CEE aansluiting, maar dan wel met een inbouw aansluitpunt. Lijkt me dan al een stuk minder werk. Volgens mij moet er dan nog een laadstation tussen, een signaalkabel naar het aansluitpunt en de CEE vervangen voor een type2. Of is dat te simpel gedacht? Het is wel een enkele wand of eigenlijk een betonmuur met isolatie en stucwerk, waar een sparing in wordt gemaakt. Daar schuilt ook een beetje het probleem in. Deze opbouw is niet sterk genoeg om een wandmodel laadstation aan te hangen. Vraag me af ik het laadstation niet binnen kan plaatsen met een doorvoer door de muur met aansluitpunt aan de buitenzijde. Weet ik of dit ook praktisch is. Moet je op een laadstation ook een handeling verrichten of volstaat het aansluiten van de kabel om te laden?
Je moet dan inderdaad een controller hebben (Smart EVSE of Open EVSE) en daar een Type 2 socket inbouwen.

Het is erg lastig te zeggen of zoiets zo maar gaat, want een Type 2 socket is vanwege de vergrendelmotor e.d. best groot.

Ik durf het zo niet te zeggen.
 
Of de connector uit een laadstation loshalen en er een verlengsnoer tussen aanbrengen zodat je het ergens in een muur kunt monteren.
Daar zat ik zelf ook aan te denken. Gewoon het aansluitpunt in het laadstation wat verlengen naar buiten. Zou letterlijk direct achter het laadstation kunnen. Dat is dan een afstand van ongeveer 30 cm. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
En hoe ga je dat gat dan netjes dichtmaken? Lijkt me niet de juiste route met een apparaat waar 11-22kW doorheen gaat. Wil je custom, bouw dan een eigen EVSE.
Goed punt. Zou kunnen kiezen voor een model met een vaste kabel en aan het einde de stekker vervangen door een aansluitpunt. Vanaf het aansluitpunt werken met een 2x type2 kabel (die heb ik al, dank LuckyLuke).
Alternatief is om de vaste laadkabel te handhaven en hiervoor enkel een doorvoer naar buiten te maken. De afstand is te overzien. De auto staat direct achter die wand (vergelijkbaar met de situatie zoals die van Widodh), alleen dan volledig droog in een carport (onder de woonkamer). De eerste oplossing vind ik echter mooier, maar vraag me dus af of dat mogelijk is vanwege de nodige communicatie tussen auto en laadstation.

Het bouwen van een EVSE zie ik ook wel als oplossing, alleen daarvoor ontbreekt mij de tijd en handigheid. Is er iemand, die dit voor mij zou willen realiseren, uiteraard gewoon tegen vergoeding?
 
Last edited:
En hoe ga je dat gat dan netjes dichtmaken? Lijkt me niet de juiste route met een apparaat waar 11-22kW doorheen gaat. Wil je custom, bouw dan een eigen EVSE.

Ja, dat vind ik eigenlijk ook.

Is er al iets bekend of die Smart EVSE van Fuzzylogic productierijp is / gemaakt wordt en zo ja wanneer je 'm kunt bestellen? :cool:

Zelf heb ik een klein, net en betaalbaar sleutelkastje gekozen waar een 'nep'Mennekes-stopcontact in komt en dus met een vaste kabel. Dat sleutelkastje is de Durable Key Box 12 - niet afsluitbaar met sleutel maar dat vind ik ook niet nodig. Ik moet het nog aanbrengen dus foto's kan ik nog niet maken.
 
Michael,
Bedankt voor de toelichting,
Ik wil graag nog vermelden dat ik ook erg tevreden ben met jullie aanpak van het probleem, al kan ik het niet proactief noemen omdat er eerst een KEBA moet kortsluiten voordat het probleem gesignaleerd kan worden. Het is ook niet jullie taak om de KEBA installatiehandleiding te schrijven.
Ook Jelle (van Cohere) heeft vandaag weer goed mee gedacht. Dinsdag komt de nieuwe KEBA binnen, ter overbrugging stelde hij voor tijdelijk een krachtstroom WCD te installeren, maar ik had natuurlijk nog geen rode stekker gekregen van mijn Califonian DS.
Dus nog een paar dagen verderop in de wijk parkeren.
ps: Sander van een straat verder, ik hoor dat jij ook meeleest hier. Ik wil best je laadpunt komen testen hoor :biggrin:


Be my quest!, inmiddels staat er een volle TMS aan de Keba paal. Bij afhalen even afrekenen meet een test drive, see you later!
 
Forumgenoten! Ik heb een probleem met mijn Keba met vaste kabel. Als ik een laadcyclus start begint hij na enige tijd een storing te melden. blauwe led's met een rode in het midden. De Keba heeft het in het begin 2x goed gedaan, sindsdien altijd dit probleem. Als oplossing de stroom eraf halen en opnieuw laadcyclus starten geeft uiteindelijk weer hetzelfde probleem. Iemand ervaring? Morgen maar even contact opnemen met Cohere en/of installateur. Misschien doe ik iets verkeerd, maar ik had gehoopt laadgedoe af te kopen door deze prijzige oplossing te kiezen.
 
image.jpg
Vraag voor de experts
ik heb een Keba met PLC aangeschaft en ben aan het kijken wat er nodig is voor smart laden.
ik heb in de handleiding gezien dat je de Keba kunt aansturen met UDP commando's
er is zelfs een Kecontact P20 UDP programmers guide waarin voorbeeld commandos getoond worden (Downloads - KeContact) Hier is ook software te downloaden om via de PC de Keba via UDP aan te sturen. keba wordt deze week pas geïnstalleerd dus ik heb deze nog niet kunnen gebruiken

In de handleiding wordt aangegeven dat je met een router of smart home server dit kunt aansturen.
ik heb zelf een synology server die volgens mij wel de webserver functie voor zijn rekening moet kunnen nemen.
Heeft iemand hier ervaring hiermee of wil mij hier technisch in bijstaan.
Heb zelf wel IT achtergrond maar meer bestuurlijk en minder technisch.
wat technisch bijstand c.q.klankbord zou dus welkom zijn.
Lijkt mij dat dit als het eenmaal duidelijk is ook een optie zou kunnen zijn voor de minder ICT technisch onderlegde.
Hoe zien jullie dat?

P.s.: Had ook graag op de evse meeting willen komen maar was toen op vakantie en had toen ook nog niet de Laadunit. Als er nog animo voor een vervolg sessie is houd ik mij aanbevolen.
 
Wie kan me helpen?
Ik ben op zoek naar wat in de "black box" zit van de bij de Tesla S meegeleverde laadkabel (met verwisselbare connector)... Ik bedoel dus het doosje dat tussen de Type 2 auto stekker staat en de verwisselbare stekker...
Heeft iemand een schema?
Of een weet waar ik deze info kan vinden op internet?
ik ben ing. elektriciteit.. vandaar...
Bij voorbaat hartelijke dank!