Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje:
Ik heb nu krachtstroom thuis, bevalt uitstekend.
Maar ik vind het niet prettig dat ik steeds met een kabel moet lopen.

Heeft iemand ervaring met een extra kabel die vast gekoppeld is aan een krachtstroom aansluiting, of zit ik dan toch vast aan een laadstation.

Tweede vraag: als ik dan toch een laadstation zal nemen, welke is dan het simpelst (dus zonder pasjes en gedoe?)
 
Vraagje:
Ik heb nu krachtstroom thuis, bevalt uitstekend.
Maar ik vind het niet prettig dat ik steeds met een kabel moet lopen.

Heeft iemand ervaring met een extra kabel die vast gekoppeld is aan een krachtstroom aansluiting, of zit ik dan toch vast aan een laadstation.

Tweede vraag: als ik dan toch een laadstation zal nemen, welke is dan het simpelst (dus zonder pasjes en gedoe?)
Je komt dan uit bij een laadstation.

Keba maakt best simpele systemen meen ik (met vaste kabel), maar zo zijn er meerdere. Ratio.nl levert ook iets wat wellicht leuk is: Power Cords, PDUs and Shore Power Connections

Artikel 31350 zou ook moeten werken.
 
Vraagje:
Ik heb nu krachtstroom thuis, bevalt uitstekend.
Maar ik vind het niet prettig dat ik steeds met een kabel moet lopen.

Heeft iemand ervaring met een extra kabel die vast gekoppeld is aan een krachtstroom aansluiting, of zit ik dan toch vast aan een laadstation.

Tweede vraag: als ik dan toch een laadstation zal nemen, welke is dan het simpelst (dus zonder pasjes en gedoe?)

Ik heb op het werk een KEBA 3x32 en thuis de EV-BOX 3x16, de KEBA werkt zonder pasjes, probleemloos, de EV werkt met een pasje ook probleemloos, beide met een vaste kabel.

Een paar vraagjes voor degene dia al even in S rijden:
- hebbenjullie ook behoorlijk wat windgeruis boven de 140-150 km/uur
- de radio op fm stoort behoorlijk en in tunnels,doet,ie het helemaal niet

Verder een fijne auto.
 
6yba2e4u.jpg


Kabel wordt vandaag ingegraven bij kantoor.
 
Roest, weer een stop erdoor.
Nu, 2.30 uur, op mijn blote boeten naar buiten om het te regelen. Max nu maar gezet op 10 Ampère.
Ik had bij aanschaf niet echt bedacht dat ik 's nacht zou wakker liggen of van mijn auto wel oplaadt...
Heb er verder echt wel lol in hoor!
 
Vraagje:
Ik heb nu krachtstroom thuis, bevalt uitstekend.
Maar ik vind het niet prettig dat ik steeds met een kabel moet lopen.

Heeft iemand ervaring met een extra kabel die vast gekoppeld is aan een krachtstroom aansluiting, of zit ik dan toch vast aan een laadstation.

Tweede vraag: als ik dan toch een laadstation zal nemen, welke is dan het simpelst (dus zonder pasjes en gedoe?)

Ik wilde zelf thuis ook niet iedere keer de kabel zowel in de auto als in de oplader moeten steken. Ik heb een keba genomen, maar wel het type zonder vaste kabel. Ik heb een extra type 2 kabel besteld bij "onze" hofleverancier www.laadkabelwinkel.nl en die kabel laat ik in de keba zitten. Ik heb ook een houder voor het andere uiteinde van de kabel besteld bij Loek. Op deze manier kan ik binnen 5 seconden de auto aansluiten.

Ik heb overigens bewust niet gekozen voor een keba met vaste kabel. Die oplossing zou minder flexibel zijn, nu kunnen alle elektrische auto's aan de keba worden opgeladen, inclusief onze ampera in het geval zijn oplader stuk zou zijn.
 
Ik wilde zelf thuis ook niet iedere keer de kabel zowel in de auto als in de oplader moeten steken. Ik heb een keba genomen, maar wel het type zonder vaste kabel. Ik heb een extra type 2 kabel besteld bij "onze" hofleverancier www.laadkabelwinkel.nl en die kabel laat ik in de keba zitten. Ik heb ook een houder voor het andere uiteinde van de kabel besteld bij Loek. Op deze manier kan ik binnen 5 seconden de auto aansluiten.

Ik heb overigens bewust niet gekozen voor een keba met vaste kabel. Die oplossing zou minder flexibel zijn, nu kunnen alle elektrische auto's aan de keba worden opgeladen, inclusief onze ampera in het geval zijn oplader stuk zou zijn.

Voordeel van vaste kabel aan de keba is wel dat deze minder uitsteekt, omdat de kabel onder uit de keba komt. En je kunt in het geval van toekomstige wijzigingen altijd nog een andere stekker eraan zetten.
 
Goed nieuws wat Schuko / Blauwe 32A (3 pens) mennekes stokcontacten betreft!
zowel de Mennekes als de Ratio kabel zijn te gebruiken!

2) Laadkabel van Ratio:

Power Cords, PDUs and Shore Power Connections

Deze portable laders werken inderdaad op de Tesla Model S. (Artikel 31320 of 31323)
Let wel op dat de portable lader met Schuko maar t/m 10A laadt, de portable met blauwe CEE steker kan t/m 16A laden.
U kunt ze gewoon via eNovates bestellen uiteraard.
Karl, werken die van Ratio ook zonder Neuter?
 
Ik heb mijn bolide inmiddels 10 dagen en qua rijden is het allemaal geweldig. Het laden is een ander paar mouwen jammer genoeg.
Ik woon in een 'wijk zonder neuter' en dus is het voorlopig wat behelpen. Mijn laadstation van Thenewmotion kan daardoor de beloofde 11kWh niet leveren, zodat ik het met 3,7 moet doen. Bovendien krijg is na 1,5 uur steevast een foutmelding op het laadstation, zodat ik maar 20 km per keer kan laden. Plug in anywhere, except in Belgium...Gelukkig kan ik hier in Kortrijk vlot gebruik maken van Blue Cornerpalen, die perfect werken en mij dus op de baan houden.

Jammer genoeg ga ik morgen niet naar de first tuesdays kunnen komen. Ik wil wel vragen dat daar veel aandacht gegeven zal worden aan de laadproblematiek en dat er aangedrongen wordt op een oplossing( met name de blauwe en rode adapters). In feite zouden we als eigenaars ook moeten druk zetten om de infrastructuur aan te passen aan de door Europa opgelegde normen. Ten slotte zullen er onder de eigenaars wel wat mensen met enige armslag zitten, toch?
 
Even voor de deskundigen onder ons een vraag. Ik heb een Tesla besteld met een single charger. Daarmee kun je toch ook gewoon opladen bij een laadpunt met 3x32A (22 KW)? Maar dan gewoon op het maximale in de auto 11 kW?
 
Ik heb mijn bolide inmiddels 10 dagen en qua rijden is het allemaal geweldig. Het laden is een ander paar mouwen jammer genoeg.
Ik woon in een 'wijk zonder neuter' en dus is het voorlopig wat behelpen. Mijn laadstation van Thenewmotion kan daardoor de beloofde 11kWh niet leveren, zodat ik het met 3,7 moet doen. Bovendien krijg is na 1,5 uur steevast een foutmelding op het laadstation, zodat ik maar 20 km per keer kan laden. Plug in anywhere, except in Belgium...Gelukkig kan ik hier in Kortrijk vlot gebruik maken van Blue Cornerpalen, die perfect werken en mij dus op de baan houden.

Jammer genoeg ga ik morgen niet naar de first tuesdays kunnen komen. Ik wil wel vragen dat daar veel aandacht gegeven zal worden aan de laadproblematiek en dat er aangedrongen wordt op een oplossing( met name de blauwe en rode adapters). In feite zouden we als eigenaars ook moeten druk zetten om de infrastructuur aan te passen aan de door Europa opgelegde normen. Ten slotte zullen er onder de eigenaars wel wat mensen met enige armslag zitten, toch?

Als je er geraakt zou ik toch overwegen om naar de first tuesday te komen. Maarten Van Aerde van Electrabel zal er zijn, en die hebben een oplossing voor neuterloze 3x220V - netten...
 
Als je er geraakt zou ik toch overwegen om naar de first tuesday te komen. Maarten Van Aerde van Electrabel zal er zijn, en die hebben een oplossing voor neuterloze 3x220V - netten...

Ja ?? hopelijk niet weer een duur stuk mag ik hopen ?

Ik ga dit morgen zeker bespreken wangt dit is echt een probleem ! Als je op hotel gaat, je spreekt af dat je er mag laden in een stopcontact omdat ze geen laadpaal hebben. Helaas je komt toe, blijkt dat ze geen neuter hebben en je hotelverbrijf start met stress en zoekwerk waar het wel zal lukken en hoelang je terugrit dan wel extra zal duren.
 
Het is te doen door de stekker van Tesla van je kabel af te knippen, maar dan maak je je UMC wel kapot..

De stekker die Tesla op de adapter gebruikt is namelijk niet vrij te verkrijgen.

Tip: Installeer een Type2 laadpaal, ben je overal vanaf! ;)

Ik ben dus wel van plan te gaan knippen, want de rode adapter gaat waarsch niet geleverd worden en ik wil toch graag in mijn CEE contactdoos inpluggen naast de oprit... Dus dan maar de 300 euro bon inruilen voor een extra UMC, rode stekker eraan, en die laat ik dan vast aan mn stopcontact zitten, dus dan heb ik een vaste UMC met knopje thuis.
Wie heeft een aansluitschema van de aansluiting van de Tesla stekker en welke polen ik moet aansluiten in de rode CEE stekker????