Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Naast de Walb lader (in bestelling) maak ik thuis ook een aansluiting met 3-fase 16A CEE connector.

Ik kwam daarvoor deze interessante (en goedkope) kastjes tegen op Marktplaats :

≥ Partij verdeelkast (en) 230 / 380V - Elektra en Kabels - Marktplaats.nl


Ik heb zelf die van het linker plaatje gekocht. Dan heb ik nog wat ruimte over in het kastje. Deze heeft :
- 1x (3x 16A) CEE
- 1 x 230V - 16A (Shuko)
- twee bijbehorende zekering automaten op een DIN-Rail in het kastje.

Voor diegenen die de 'rode steker' willen gaan gebruiken een interesante oplossing. Ophangen, aansluiten op de kabel uit de meterkast en klaar :)
 
Last edited:
Ben niet zo'n belasting wizard maar een groot gedeelte van de NL'ers die zakelijk een EV rijd heeft thuis een laadpaal laten plaatsen en voeren die kosten zakelijk op. Zijn deze dan allemaal in overtreding of heeft deze inspecteur een plank voor z'n hoofd?
Volgens de belastingdienst Eindhoven worden die inderdaad geacht vanuit prive de waarde van de laadpaal te betalen aan hun bedrijf voor de overname van het eigendom. En ja, een plank voor z'n hoofd.

Dylan said:
Als ik thuis op laad achter een aparte kWh meter, accepteert de belastingdienst dat dan? En weet er iemand een goedkope kWh meter die op een DIN rail past?

Je kunt gewoon thuis laden en het stroomverbruik verrekenen. De belastingdienst Eindhoven is echter van mening dat de thuisinstallatie geen zakelijk eigendom kan zijn.

Z1970 said:
Mijn vrouw is fiscalist, ik ga haar vragen (zij gaat ook een i3 rijden), maar ik weet wel dat dit een reden was waarom ik een tweede netaansluiting heb genomen die uitsluitend wordt gebruikt voor de laadpaal (en de garage en het kantoor, die ook aan de zaak verhuurd zijn). Ik meld me zodra ik haar gesproken heb.

Zou het een oplossing zijn dat ik zakelijk bovenop de verbruikte stroomkosten een vergoeding betaal aan prive voor gebruik van de laadpaal?
Dan kan ik er misschien zelfs wel winst op maken.
 
Volgens de belastingdienst Eindhoven worden die inderdaad geacht vanuit prive de waarde van de laadpaal te betalen aan hun bedrijf voor de overname van het eigendom. En ja, een plank voor z'n hoofd.

[/COLOR][/FONT]
Je kunt gewoon thuis laden en het stroomverbruik verrekenen. De belastingdienst Eindhoven is echter van mening dat de thuisinstallatie geen zakelijk eigendom kan zijn.


Zou het een oplossing zijn dat ik zakelijk bovenop de verbruikte stroomkosten een vergoeding betaal aan prive voor gebruik van de laadpaal?
Dan kan ik er misschien zelfs wel winst op maken.

Ben ZZP-er, heb een zakelijke 2e netaansluiting laten maken. Zie niet wat het probleem kan zijn...
 
Ben ZZP-er, heb een zakelijke 2e netaansluiting laten maken. Zie niet wat het probleem kan zijn...
Het gaat niet over verbruikskosten, die kunnen gewoon zakelijk vergoed worden aan privé.
Een woonhuis is privé eigendom. Wanneer je een woonhuis verkoopt, verkoop je daarmee ook alles wat 'aard- en nagelvast' aan je huis vastzit.
Daarom is alles wat aard- een nagelvast aan je huis vastzit automatisch privé eigendom.
Het stroomverbruik van jouw 2e netaansluiting kan dus wel zakelijk zijn, maar de stopcontacten zijn privé eigendom.

De laadpaal die op mijn oprit staat heb ik zelf geplaatst en mocht ik verhuizen, dan neem ik hem ook zeker mee.
Daarnaast levert die laadpaal geen privé voordeel op (in tegenstelling tot gewone stopcontacten die je ook privé zou kunnen gebruiken)
Ik durf zelfs te stellen dat mijn huis er niet meer waard door geworden is (welke particulier heeft nou behoefte aan een laadpunt?)

De belastinginspecteur wil dat echter niet zo zien (en ontmoedigt daardoor ook nog eens hybride rijders om thuis op te laden....)
 
Last edited:
Klopt.
Paal begint op 6A en gaat langzaam omhoog naar 16A.
Bij de eerste laadbeurt kan je na een paar minuten de 6A verhogen naar 16A.
De auto is gestopt met laden maar de laadsessie is niet afgelopen, beide stekkers zijn nog geblokkeerd.
De paal is inmiddels gaan aangegeven 16A, dus als je weer gaat laden neemt de auto dat over.
Inderdaad probleem zit in de auto software.
Zelfde manco met de lolo. Dus ging dit ook ff proberen, helaas gaat het gewoon verder op 6A, terwijl de lolo wel bij herstart direct 16A communiceert.
 
Het gaat niet over verbruikskosten, die kunnen gewoon zakelijk vergoed worden aan privé.
Een woonhuis is privé eigendom. Wanneer je een woonhuis verkoopt, verkoop je daarmee ook alles wat 'aard- en nagelvast' aan je huis vastzit.
Daarom is alles wat aard- een nagelvast aan je huis vastzit automatisch privé eigendom.
Het stroomverbruik van jouw 2e netaansluiting kan dus wel zakelijk zijn, maar de stopcontacten zijn privé eigendom.

De laadpaal die op mijn oprit staat heb ik zelf geplaatst en mocht ik verhuizen, dan neem ik hem ook zeker mee.
Daarnaast levert die laadpaal geen privé voordeel op (in tegenstelling tot gewone stopcontacten die je ook privé zou kunnen gebruiken)
Ik durf zelfs te stellen dat mijn huis er niet meer waard door geworden is (welke particulier heeft nou behoefte aan een laadpunt?)

De belastinginspecteur wil dat echter niet zo zien (en ontmoedigt daardoor ook nog eens hybride rijders om thuis op te laden....)

Iedereen, ik heb een brief van de belastinginspecteur waarin staat dat alle kosten die ik moet maken voor het opladen van mijn auto zakelijk zijn. Ook de laadpaal en het stroom. Bij interesse even via PM je mailadres sturen, ik kan niet via PM een bijlage toevoegen vandaar. Probeer het dan zo snel mogelijk te mailen naar je.
 
I.v.m. het idee om zakelijk zonnepanelen op mijn prive woonhuis te bevestigen heb ik de belastingdienst een brief gestuurd om vooraf vast te stellen of dit mogelijk is.
Dit hangt natuurlijk samen met de laadpaal voor mijn zakelijke auto die ik bij mijn woonhuis heb geïnstalleerd.
Geheel onverwacht neemt de inspecteur een stelling in betreffende mijn laadpaal:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.

Bijna grappig, als het niet zo treurig zou zijn... Je tegenargumenten zijn niet zo sterk denk ik:

- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
>> het critirium van aardvast is niet of je huis in waarde stijgt, maar of iets vast zit.

- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
>> hij zegt niet dat je prive belang hebt, maar dat je iets hebt toegevoegd aan je huis.

- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
>> Zonnepanelen (kunnen) los liggen, en zijn dan niet nagelvast

- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.
>> Het is niet de vraag wie 'm heeft geplaatst..

De crux zit 'm in het 'aardvast' in dit geval. Maar daar kan je best omheen. Iets met een stroomaansluiting is niet direct nagelvast. Dan zouden zonnepanelen dat ook zijn, en mijn computer ook. Hij zegt "net als iedere andere elektriciteitsaansluiting" - een laadpaal lijkt me geen "aansluiting", maar een "aparaat" of "electriciteitsverbruiker". Zeker als je er een (solide) stekker tussen zou zetten, wordt de laadpaal afkoppelbaar.

Een definitie van aardvast:

Aard- en nagelvast
Duurzaam verenigd met een erf of gebouw.Voorwerpen die aard- of nagelvast zijn verbonden worden beschouwd als onroerende zaken. Er moet sprake zijn van een zodanige hechte verbinding dat losmaken niet mogelijk is zonder breken of beschadigen.

Als je je laadpaal zo ophangt dat deze afneembaar is, dan ben je er vanaf mijns inziens. Een parasol is bijvoorbeeld niet aardvast, een wasrek ook niet, dus verzin een klemsysteem en zorg voor een aansluiting met een stekker. Ik zie hier een aardige discussie over aardvast.

Overigens ben je dan wel roomser dan de paus, volgens mij heeft heel EV Nederland zijn paal zakelijk gekocht, en gezien het feit dat zo'n paal alleen maar en aantoonbaar zakelijk wordt gebruikt voor zakelijke stroom voor een zakelijke auto, denk ik dat de stellingname van de belastinginspecteur wat ver is gezocht.

Overigens ben ik geen jurist, just my 2 cents :)
 
Iedereen, ik heb een brief van de belastinginspecteur waarin staat dat alle kosten die ik moet maken voor het opladen van mijn auto zakelijk zijn. Ook de laadpaal en het stroom. Bij interesse even via PM je mailadres sturen, ik kan niet via PM een bijlage toevoegen vandaar. Probeer het dan zo snel mogelijk te mailen naar je.

Deze brief kan erg handig zijn. Ik heb in het verleden een interpretatie discussie mbt de Nedeco regeling gehad, en toen een brief van een andere inspecteur boven water kwam, werd mijn stanspunt ineens overgenomen....

Het zou mooi zijn om de staatssecretaris hier een standpunt over te laten innemen. Zeker gezien het argument dat straks medewerkers gaan weigeren om een paal thuis te laten plaatsen omdat deze dan evt. belast zou kunnen worden? Is dit iets voor een club als e-laad of een ander denktank....?

Iemand een ingang?
 
Bedankt Rutger voor je visie, maar als je zonnepanelen los op je dak legt waaien ze er af :smile:

De definitie van aard- en nagelvast gaat wel iets verder, het gaat er ook om of het huis incompleet is als je de goederen verwijdert, wat hoort bij het huis bij verkoop.
Mijn probleem is echter niet wat roerend of onroerend is, maar dat de belastinginspecteur zijn hakken in het zand zet tot een rechter of staatsecretaris zich hier over heeft uitgesproken.
 
Ik zal als fiscalist proberen een paar zaken helder op een rijtje te zetten.

1. de discussie voor wat betreft de zonnepanelen speelde op het terrein van de omzetbelasting. Grote vraag was of een particulier die investeerde in zonnepanelen, vervolgens de opgewekte energie 'verkocht' aan de energiemaatschappij, voor de omzetbelasting moest worden aangemerkt als ondernemer. Daar is uiteindelijk het antwoord 'ja' op gekomen. Leuk voordeel voor (veelal) de particulier is dat de omzetbelasting die op de zonnepanelen kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. Natuurlijk moet de particulier dan wel de omzetbelasting afdragen die hij in rekening moet brengen naar de energiemaatschappij, maar dat is niet zo'n probleem, want daar geldt veelal de kleine ondernemersregeling (KOR).
2. Nu die laadpaal. Eerst even het verhaal voor de inkomstenbelasting. Als een ZZP-er een Tesla aanschaft heeft hij niets aan die auto zonder een oplaadmogelijkheid thuis. Er zal dus een laadvoorziening moeten komen. Inderdaad zou je kunnen zeggen dat het laadstation aard- en nagelvast bevestigd is aan de woning. Maar dat is weer een juridisch verhaal. Laten we hier nu over fiscale zaken hebben. In een andere thread heb ik al eens het verschil uitgelegd tussen het juridisch eigendom en het economisch eigendom. Het economisch eigendom vinden we nergens terug in het Burgelijk Wetboek (BW) maar wel in de fiscale wereld. In fiscaal opzicht moet bekeken worden welke functie het laadstation heeft en of het in privé een voordeel oplevert. Zou je dat laadstation zonder electrische auto installeren? Welnee. Gebruik je het laadstation ook voor andere auto's? Ook niet. Qua functie en gebruik is een laadstation een zakelijke aangelegenheid. Als je gaat verhuizen neem je dan je laadstation mee? Veel van jullie zullen ja zeggen, want de nieuwe koper (die natuurlijk geen Tesla heeft ;-) ) heeft er alleen maar last van en jij hebt 'm juist nodig. Dus dat laadstation is ook niet waardeverhogend voor je eigen woning. Het laadstation is gewoon functioneel verbonden met je zakelijke auto, niet meer, niet minder.
3. Het stroomverbruik van je zakelijk geëtiketteerde Tesla mag natuurlijk als kosten worden opgevoerd. Benzine is tenslotte ook een kostenpost. Met een kWh-meter is het verbruik objectief vast te stellen. Het bijhouden van een administratie is natuurlijk handig.
4. Als de BV eigenaar is van de Tesla dan is er sprake van een winstuitdeling als de aandeelhouder (bewust) in privé wordt bevoordeeld zoals dat zo mooi heet. Maar ik heb net uitgelegd dat een privé persoon helemaal niets aan het laadstation heeft. Waar zit het voordeel dan? Laat ik het anders zeggen. Hoe zou de BV handelen als de eigenaar van de laadpaal een onafhankelijke derde was? Met andere woorden: zou de BV voor de kosten van een laadpaal willen opdraaien als deze laadpaal uitsluitend en noodzakelijk ter beschikking staat van haar Tesla? Lijkt me wel. Dus geen bevoordeling.

Nog even over dat aard- en nagelvast. Er zijn een aantal zaken die onlosmakelijk deel uitmaken van de woning. Denk aan de keuken, de deuren, de badkamer, lichtschakelaars, wc enzo. Daarvan is vastgesteld dat ze onderdeel uitmaken van de woning. Maar niet alles wat aan de muur is geschroefd maakt daardoor een onlosmakelijk deel uit van de woning.
 
Last edited:

>> het critirium van aardvast is niet of je huis in waarde stijgt, maar of iets vast zit.



Wat een gezever van die inspecteur zeg.

Hmmm. Wellicht een idee om de kabel los te halen uit de lader, aan de muur te monteren met een standaard CEE 32A 3-fase rode Wandcontactdoos.
Dan de laadpaal verbinden met deze 32A 3-fase aansluiting met een rode 32A steker.

De laadpaal is nu geen onlosmakelijk deel meer van het huis. Je kunt deze nu immers zeer eenvoudig los koppelen van het huis en 'meenemen", waarbij een gewone 32A krachtstroom achterblijft bij het huis :)
 

>> het critirium van aardvast is niet of je huis in waarde stijgt, maar of iets vast zit.



Wat een gezever van die inspecteur zeg.

Hmmm. Wellicht een idee om de kabel los te halen uit de lader, aan de muur te monteren met een standaard CEE 32A 3-fase rode Wandcontactdoos.
Dan de laadpaal verbinden met deze 32A 3-fase aansluiting met een rode 32A steker.

De laadpaal is nu geen onlosmakelijk deel meer van het huis. Je kunt deze nu immers zeer eenvoudig los koppelen van het huis en 'meenemen", waarbij een gewone 32A krachtstroom achterblijft bij het huis :)

Lionkingbike heeft het voor de onderneming relevante fiscale verhaal hiervoor zeer helder beschreven.

Ik zou als jurist hier nog uitgebreid in kunnen gaan op de vraag wanneer sprake is van natrekking, maar dat is in dit geval niet relevant.

Aan Technische constructies om de nagelvastheid te ontlopen (zo die er zou zijn) zou ik dan ook niet beginnen.

(Ik ben trouwens benieuwd naar de 'oplossing' voor de kWh meter in de groepenkast ;)
 
I.v.m. het idee om zakelijk zonnepanelen op mijn prive woonhuis te bevestigen heb ik de belastingdienst een brief gestuurd om vooraf vast te stellen of dit mogelijk is.
Dit hangt natuurlijk samen met de laadpaal voor mijn zakelijke auto die ik bij mijn woonhuis heb geïnstalleerd.
Geheel onverwacht neemt de inspecteur een stelling in betreffende mijn laadpaal:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.

M.i. is het standpunt van de inspecteur juridisch niet handhaafbaar. Het laadpunt (indien aan de muur bevestigd) kan zonder noemenswaardige schade eenvoudig verwijderd worden, het is ook niet een onderdeel dat door zijn aard bij een woning hoort, dus kan er m.i. niet sprake zijn van natrekking. Het argument dat een losstaande paal een geheel wordt met de woning alleen door het feit dat het electriciteit ontrekt via het netwerk van de woning is ook niet steekhoudend. De electrische kabel zelf kan misschien wel via natrekking onderdeel geworden zijn van de woning, doch ook dat zou ik willen betwijfelen.

- - - Updated - - -

Volgens de belastingdienst Eindhoven worden die inderdaad geacht vanuit prive de waarde van de laadpaal te betalen aan hun bedrijf voor de overname van het eigendom. En ja, een plank voor z'n hoofd.

Dat is dan toch wel vreemd. ik lease de auto en de installatie van de EV Box aan huis is inbegrepen in het lease contract en de maandelijkse lease premie. Het contract stelt dat het oplaadpunt eigendom blijft van de werkgever. Ik heb geen bijtelling voor het gebruik van de Tesla en geen bijtelling voor het gebruik van de oplader. Ik denk dat de oplossing is om tussen je bedrijf en jezelf prive een overeenkomst op te stellen waarbij duidelijk gesteld wordt dat het oplaadpunt eigendom van het bedrijf is en blijft.
 
Ik zal als fiscalist proberen een paar zaken helder op een rijtje te zetten.

1. de discussie voor wat betreft de zonnepanelen speelde op het terrein van de omzetbelasting. Grote vraag was of een particulier die investeerde in zonnepanelen, vervolgens de opgewekte energie 'verkocht' aan de energiemaatschappij, voor de omzetbelasting moest worden aangemerkt als ondernemer. Daar is uiteindelijk het antwoord 'ja' op gekomen. Leuk voordeel voor (veelal) de particulier is dat de omzetbelasting die op de zonnepanelen kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. Natuurlijk moet de particulier dan wel de omzetbelasting afdragen die hij in rekening moet brengen naar de energiemaatschappij, maar dat is niet zo'n probleem, want daar geldt veelal de kleine ondernemersregeling (KOR).
2. Nu die laadpaal. Eerst even het verhaal voor de inkomstenbelasting. Als een ZZP-er een Tesla aanschaft heeft hij niets aan die auto zonder een oplaadmogelijkheid thuis. Er zal dus een laadvoorziening moeten komen. Inderdaad zou je kunnen zeggen dat het laadstation aard- en nagelvast bevestigd is aan de woning. Maar dat is weer een juridisch verhaal. Laten we hier nu over fiscale zaken hebben. In een andere thread heb ik al eens het verschil uitgelegd tussen het juridisch eigendom en het economisch eigendom. Het economisch eigendom vinden we nergens terug in het Burgelijk Wetboek (BW) maar wel in de fiscale wereld. In fiscaal opzicht moet bekeken worden welke functie het laadstation heeft en of het in privé een voordeel oplevert. Zou je dat laadstation zonder electrische auto installeren? Welnee. Gebruik je het laadstation ook voor andere auto's? Ook niet. Qua functie en gebruik is een laadstation een zakelijke aangelegenheid. Als je gaat verhuizen neem je dan je laadstation mee? Veel van jullie zullen ja zeggen, want de nieuwe koper (die natuurlijk geen Tesla heeft ;-) ) heeft er alleen maar last van en jij hebt 'm juist nodig. Dus dat laadstation is ook niet waardeverhogend voor je eigen woning. Het laadstation is gewoon functioneel verbonden met je zakelijke auto, niet meer, niet minder.
3. Het stroomverbruik van je zakelijk geëtiketteerde Tesla mag natuurlijk als kosten worden opgevoerd. Benzine is tenslotte ook een kostenpost. Met een kWh-meter is het verbruik objectief vast te stellen. Het bijhouden van een administratie is natuurlijk handig.
4. Als de BV eigenaar is van de Tesla dan is er sprake van een winstuitdeling als de aandeelhouder (bewust) in privé wordt bevoordeeld zoals dat zo mooi heet. Maar ik heb net uitgelegd dat een privé persoon helemaal niets aan het laadstation heeft. Waar zit het voordeel dan? Laat ik het anders zeggen. Hoe zou de BV handelen als de eigenaar van de laadpaal een onafhankelijke derde was? Met andere woorden: zou de BV voor de kosten van een laadpaal willen opdraaien als deze laadpaal uitsluitend en noodzakelijk ter beschikking staat van haar Tesla? Lijkt me wel. Dus geen bevoordeling.

Nog even over dat aard- en nagelvast. Er zijn een aantal zaken die onlosmakelijk deel uitmaken van de woning. Denk aan de keuken, de deuren, de badkamer, lichtschakelaars, wc enzo. Daarvan is vastgesteld dat ze onderdeel uitmaken van de woning. Maar niet alles wat aan de muur is geschroefd maakt daardoor een onlosmakelijk deel uit van de woning.

HEEL helder verhaal. Bedankt!