Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hier heb is samen met de installateur een meting per fase gedaan. Hoofdaansluiting 3X25. Met alle grootverbruikers aan kwam ik niet hoger dan 15A (zonder kookplaat/oven aan). Bij gewoon verbruik slechts 3,5A. Kan dus zonder koken altijd met 10A laden. Voor mij is het iets wat ik maar eenmalig hoef te meten. Hierop kan ik het amperage aanpassen waarop ik wens te laden. Ik het een aan/uit schakelaar binnen gemaakt zodat ik het laden tijdelijk kan onderbreken. Zo is het eenvoudig om toch overdags te laden. Mocht je willen gaan koken even de auto uitschakelen. Meestal laden we gewoon gedurende de nacht op 16A is ie zo vol.
 
Hier heb is samen met de installateur een meting per fase gedaan. Hoofdaansluiting 3X25. Met alle grootverbruikers aan kwam ik niet hoger dan 15A (zonder kookplaat/oven aan). Bij gewoon verbruik slechts 3,5A. Kan dus zonder koken altijd met 10A laden. Voor mij is het iets wat ik maar eenmalig hoef te meten. Hierop kan ik het amperage aanpassen waarop ik wens te laden. Ik het een aan/uit schakelaar binnen gemaakt zodat ik het laden tijdelijk kan onderbreken. Zo is het eenvoudig om toch overdags te laden. Mocht je willen gaan koken even de auto uitschakelen. Meestal laden we gewoon gedurende de nacht op 16A is ie zo vol.
De gemiddelde schakelaar is niet echt geschikt om vaak een vrij grote stroom uit te schakelen (zoals een ladende Tesla). Daarnaast lijkt het me ook nog eens makkelijker om het laden te onderbreken met de app: dat kun je doen terwijl je net het eten aan het opzetten bent. En laden weer vrijgeven als het koken gedaan is gaat even makkelijk met de app.
 
De gemiddelde schakelaar is niet echt geschikt om vaak een vrij grote stroom uit te schakelen (zoals een ladende Tesla). Daarnaast lijkt het me ook nog eens makkelijker om het laden te onderbreken met de app: dat kun je doen terwijl je net het eten aan het opzetten bent. En laden weer vrijgeven als het koken gedaan is gaat even makkelijk met de app.

Hier heb je helemaal gelijk in. Het is ook de schakelaar die een relais aanstuurd die alle 3 de fasen uitschakelt. Met deze schakelaar kan ik het laadstation dus helemaal spanningsloos maken handig voor als je op vakantie gaat.
 
Dat moet je aan je netbeheerder vragen.

Wel goed door vragen, want de "oude" slimme meters geven niet het verbruik per fase, maar het totale verbruik terug. Daar heb je weinig aan.

Enexis gebeld, die hadden het plan om vanaf januari slimme meters met 4.0 te gaan uitleveren, maar dat is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Voorlopig blijf ik met een versie 2.2 zitten dus....
Over de vraag wanneer dat dan wel beschikbaar zou zijn, was het antwoord dat ze dit op de website zouden zetten. Ja vast wel..... kluitje/riet.

Overigens kreeg ik de indruk dat ze het een moeilijke vraag vonden. Er moest met grote regelmaat ruggespraak worden gehouden....

Als iemand iets hoort, of meer weet over de plannen van de netbeheerders dan hoor ik het graag!
 
Er lijken wat problemen met de DSMR v4 slimme meters te zijn. Mijn "test"meter is ook nog niet geplaatst.
Inmiddels EV laadstation gekoppeld met het huis domoticasysteem (huis Smart Grid). Nu wachten op juiste slimme meter. http://www.nulwoning.nl/?p=3926
Netbeheerders zullen het een moeilijke vraag vinden want maar een paar mensen zijn op het ogenblik met DSMR4 meters bezig.

Enexis gebeld, die hadden het plan om vanaf januari slimme meters met 4.0 te gaan uitleveren, maar dat is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Voorlopig blijf ik met een versie 2.2 zitten dus....
Over de vraag wanneer dat dan wel beschikbaar zou zijn, was het antwoord dat ze dit op de website zouden zetten. Ja vast wel..... kluitje/riet.

Overigens kreeg ik de indruk dat ze het een moeilijke vraag vonden. Er moest met grote regelmaat ruggespraak worden gehouden....

Als iemand iets hoort, of meer weet over de plannen van de netbeheerders dan hoor ik het graag!
 
Heren,
Met alle kennis die ik hier lees zijn jullie waarschijnlijk sneller met het antwoord als de helpdesk van Tesla, of de leverancier van de laadpaal, vandaar mijn vraag via het forum

we hebben vandaag 2 dubbele laandpalen van charchepoint geplaatst die 32A leveren, nu sluiten we de Tesla,s op de laders aan en ze laden maar met 16 A .
rara hoe kan dit er komt wel degelijk 32A uit de laadpaal maar het lijkt of de auto hem "terugzet" naar 16A.
 
Heren,
Met alle kennis die ik hier lees zijn jullie waarschijnlijk sneller met het antwoord als de helpdesk van Tesla, of de leverancier van de laadpaal, vandaar mijn vraag via het forum

we hebben vandaag 2 dubbele laandpalen van charchepoint geplaatst die 32A leveren, nu sluiten we de Tesla,s op de laders aan en ze laden maar met 16 A .
rara hoe kan dit er komt wel degelijk 32A uit de laadpaal maar het lijkt of de auto hem "terugzet" naar 16A.

Wat staat er rechtsonder in het laadscherm tijdens laden? Daar staat hoeveel er wordt afgenomen en hoeveel er beschikbaar is. Zou in jouw geval dus 16/32A moeten zijn. In dat geval zou je de hoeveelheid die wordt afgenomen met de knopjes op het scherm moeten kunnen verhogen.
 
Wat staat er rechtsonder in het laadscherm tijdens laden? Daar staat hoeveel er wordt afgenomen en hoeveel er beschikbaar is. Zou in jouw geval dus 16/32A moeten zijn. In dat geval zou je de hoeveelheid die wordt afgenomen met de knopjes op het scherm moeten kunnen verhogen.

staat in het scherm van de auto 16/16 maar zodra de kabel erin gaat staat ie 1 minuut op 32 en schiet dan terug.

collega zit nu met Teslamedewerker aan de lijn die de auto van afstand "overneemt" en ermee aan de slag is.
 
Blijkbaar ligt het aan de tijdelijke aanpassing die Tesla heeft gedaan.
hij laat nu maar 16A ipv 32 A dit moet met de nieuwe versie weer worden opgelost.
wel goede begeleiding van Tesla ze konden de auto uitlezen en zien dat er wel degelijk 32A binnenkomt alleen zet de auto dat gelijk terug naar 16A
hopelijk wel snel opgelost want we willen op de zaak wel 22 KW per uur kunnen laden! Ipv 11 KW
 
Blijkbaar ligt het aan de tijdelijke aanpassing die Tesla heeft gedaan.
hij laat nu maar 16A ipv 32 A dit moet met de nieuwe versie weer worden opgelost.
wel goede begeleiding van Tesla ze konden de auto uitlezen en zien dat er wel degelijk 32A binnenkomt alleen zet de auto dat gelijk terug naar 16A
hopelijk wel snel opgelost want we willen op de zaak wel 22 KW per uur kunnen laden! Ipv 11 KW
Dat zou dan weer iets nieuws zijn.... Tot nu toe werd 32A beperkt op 26A. 16A krijg je alleen als maximum bij een 11kw laadpunt icm duoladers in je Tesla. Ik zou dat toch maar eens dubbel checken aan een andere laadpaal. Ik krijg toch echt 26A op de zaak.
 
Dit gaven ze bij Tesla ook aan. Hij laadt volgens Tesla wel degelijk tussen de 22 en 26 A alleen geeft hij op het scherm 16A aan?!?!.
Gevraagd hoe dat kan dat zij van afstand wel kunnen zien dat hij meer als 16A laadt en er kwam geen duidelijk antwoord.
Overigens gaf het scherm wel weer aan dat er 50 km/u werd geladen met typical range ( en dat komt volgens mij wel overeen met ongeveer 26 A toch?)
 
Dit gaven ze bij Tesla ook aan. Hij laadt volgens Tesla wel degelijk tussen de 22 en 26 A alleen geeft hij op het scherm 16A aan?!?!.
Gevraagd hoe dat kan dat zij van afstand wel kunnen zien dat hij meer als 16A laadt en er kwam geen duidelijk antwoord.
Overigens gaf het scherm wel weer aan dat er 50 km/u werd geladen met typical range ( en dat komt volgens mij wel overeen met ongeveer 26 A toch?)

Zou er ongeveer zo uit moeten zien:
Frunk was niet helemaal gesloten omdat de kabel nog terug moest.. maar zo ver stond'ie ook niet open -;)

IMG_4556.jpg
 
Loek, mooi dat de slimme elektro experts zoals er hier een aantal zijn zelf iets in elkaar kunnen knutselen maar dat zie ik mij zelf niet doen. Er moet toch wel gewoon iets simpels op de markt zijn die het kan monitoren. Een stroomtang bestaat al. Die geeft het momentane gebruik op. Het enige wat voor mij ontbreekt is dit te loggen. Ben ik nou de enige niet elektro expert die hier behoefte aan heeft?

Kijk ook eens op http://Www.smartmeterdashboard.nl
Iemand hier ervaring mee? Het mooie hiervan is dat je gegevens lokaal blijven, en niet alleen via een website opgehaald kunnen worden. (Waar je vervolgens voor moet gaan betalen.....)
 
Dit gaven ze bij Tesla ook aan. Hij laadt volgens Tesla wel degelijk tussen de 22 en 26 A alleen geeft hij op het scherm 16A aan?!?!.
Gevraagd hoe dat kan dat zij van afstand wel kunnen zien dat hij meer als 16A laadt en er kwam geen duidelijk antwoord.
Overigens gaf het scherm wel weer aan dat er 50 km/u werd geladen met typical range ( en dat komt volgens mij wel overeen met ongeveer 26 A toch?)
50km/u komt overeen met 16A. Als je eens bij mij in de buurt bent Rijswijk of Zoetermeer ben je welkom om ze eens te vergelijken.
 
Ga het morgen nog even opnieuw voorleggen aan Tesla en chargepoint. Lijkt me toch niet goed wat we nu binnenkrijgen.
Jammer dat met Teslasupport je toch niet de juiste antwoorden krijgt, terwijl het zo professioneel lijkt op het moment dat ze in je auto "meekijken"

Bedankt voor de info zover.
 
Kijk ook eens op http://Www.smartmeterdashboard.nl
Iemand hier ervaring mee? Het mooie hiervan is dat je gegevens lokaal blijven, en niet alleen via een website opgehaald kunnen worden. (Waar je vervolgens voor moet gaan betalen.....)
Die slimme meter ziet er interessant uit, biedt vele mogelijkheden maar nog nergens zie ik een mogelijkheid om de belasting per fase te monitoren.