Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels zijn de palen opnieuw ingelezen door de leverancier en nu leveren ze wel de 22 KW (wat inderdaad door de auto naar beneden wordt bijgesteld 26A/32A), bleek dus toch aan de paal te liggen en niet aan de auto.
nu nog even wachten tot Tesla weer 32A laden toe laat. Weet iemand wanneer dat gaat gebeuren?


Ga het morgen nog even opnieuw voorleggen aan Tesla en chargepoint. Lijkt me toch niet goed wat we nu binnenkrijgen.
Jammer dat met Teslasupport je toch niet de juiste antwoorden krijgt, terwijl het zo professioneel lijkt op het moment dat ze in je auto "meekijken"

Bedankt voor de info zover.
 
Ben zelf al voorzien van een "methode" om de stroom per fase te meten, maar mocht ik weer op dag 0 staan denk ik dat ik deze in de meter kast zou hangen:

SMA ENERGY METER
View attachment 40099

En dan een raspberryPi mini computer of een linux pc met de EDL software erop en je Keba P20 is in eens Smart Charging (mits die electra type 2 of 3 is)

Wxll
EDL: Features smart charging + smart home + smart ev
KeBa P20 JUISTE Type herkennen: Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 12
Mijn Opstelling: Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 19
Ziet er interessant uit voor een permanente oplossing. Ik neem aan dat dit apparaat na de hoofdzekeringen en voor de groepenkast komt?
 
Als je nu smelt hebt, hou je die. Ombouwen naar automaten moet de hele grondkabel voor losgehaald worden en dat doen ze niet onder spanning is mijn idee.
Ik kreeg het althans niet voor elkaar ;)
Bij Enexis heb ik verzwaring naar 3x35A laten uitvoeren. Tevens automaten ipv smeltzekeringen laten plaatsen a plusminus 240 euro additionele kosten. Werd inderdaad uitgevoerd terwijl de spanning erop bleef staan. Automaten zijn overigens 3x40A en heb volgens mij dus nu 3x40 voor de prijs van 3x35A.
Moet het uitlezen van de slimme meter nog nader bekijken.
 
Bij Enexis heb ik verzwaring naar 3x35A laten uitvoeren. Tevens automaten ipv smeltzekeringen laten plaatsen a plusminus 240 euro additionele kosten. Werd inderdaad uitgevoerd terwijl de spanning erop bleef staan. Automaten zijn overigens 3x40A en heb volgens mij dus nu 3x40 voor de prijs van 3x35A.
Moet het uitlezen van de slimme meter nog nader bekijken.

Vrijdag komt Enexis bij mij langs. Hoe heb je die automaten voor elkaar gekregen? Om gevraagd terwijl monteur er was? Dank voor je tips!
 
Vrijdag komt Enexis bij mij langs. Hoe heb je die automaten voor elkaar gekregen? Om gevraagd terwijl monteur er was? Dank voor je tips!
Volgens mij is het belangrijkste daarbij of het aansluitkastje in je woning (waar de hoofdzekeringen in zitten) van metaal is of niet. Want als die van metaal is mogen er geen werkzaamheden 'onder spanning' aan plaatsvinden. En zou dus de hele kabel met x aansluitingen spanningsloos moeten.
 
Sinds twee dagen laadt ik via mijn EV box nog maar 12A i.p.v. 16A. Ik heb het sterke vermoeden dat er een verband is met de laatste software update. Iemand dezelfde ervaring?

ik heb al een soortgelijke ervaring gemeld (op het forum).
zowel via mijn Schuko-Tesla-UMC (nu 10A ipv 13A) als mijn DIY-laadstation (nu max24A ipv max32A - ik laad @20A.)

de spanning fluctueert hier helemaal niet, maar is gewoon altijd, standaard, aan de lage kant....
 
Bij Enexis heb ik verzwaring naar 3x35A laten uitvoeren. Tevens automaten ipv smeltzekeringen laten plaatsen a plusminus 240 euro additionele kosten. Werd inderdaad uitgevoerd terwijl de spanning erop bleef staan. Automaten zijn overigens 3x40A en heb volgens mij dus nu 3x40 voor de prijs van 3x35A.
Moet het uitlezen van de slimme meter nog nader bekijken.

Vanmiddag is de monteur van Enexis geweest en deze wilde 3x35A smeltzekering monteren. Dat stond immers op de opdracht die hij had. Legde ik uit dat het callcenter mij had verteld dat ik de aanvraag voor een 3x40A automaat in het vakje 'bijzonderheden' moest vermelden. NOT dus volgens Enexis. Een aanvraag voor 3x40A automaten kon helemaal niet via de website. Nu zijn er foto's gemaakt en krijg ik na het weekend een offerte voor 3x40A automaten. Ik heb wel even de ervaring van RAL_2850 genoemd voor die 240 euro. Nu maar hopen dat ik ook zoiets kwijt ben.
Monteur vertelde zelf dat hij bij andere mensen die een Tesla hadden gekocht ook een 3x40A automaat aansluiting had gemaakt. 3x35A was volgens hem onvoldoende als je snel wilt kunnen laden én wil kunnen wassen en koken.

Enexis gaat blijkbaar helemaal uitpakken: ik krijg tevens een nieuwe gasmeter en een slimme meter, weliswaar de 2.3 versie. De v4 wordt inderdaad voorlopig niet uitgeleverd. Denk dat ik dan maar de SMA erbij prik in de kast.
 
Vraagje aan allen, ik kom regelmatig bij DSM in Geleen waar diverse CEE 63A connectoren hangen. Nu ga ik een verloop CEE 3fase 63A naar CEE 3fase 16A maken om daarop dan de UMC aan te sluiten. De zekering in de rode connector op de UMC (en de gekoppelde beperking in de auto) zorgt er dan voor dat ik nooit meer dan 16A laadt toch?

Heeft iemand al een oplossing bedacht om aan zo'n 63A stopcontact op hogere snelheden te laden?

IMG_0861.jpg
 
Vraagje aan allen, ik kom regelmatig bij DSM in Geleen waar diverse CEE 63A connectoren hangen. Nu ga ik een verloop CEE 3fase 63A naar CEE 3fase 16A maken om daarop dan de UMC aan te sluiten. De zekering in de rode connector op de UMC (en de gekoppelde beperking in de auto) zorgt er dan voor dat ik nooit meer dan 16A laadt toch?

klopt. Je zal nooit meer dan 16A (momenteel beperkt tot 13A) kunnen laden. Beperking zowel door de gebruikte weerstand in de UMC, als via de S zelf.
Het zou wel kunnen dat de veiligheidscoordinator van DSM niet tevreden zal zijn indien je kabel niet deugdelijk afgezekerd is.


Heeft iemand al een oplossing bedacht om aan zo'n 63A stopcontact op hogere snelheden te laden?
zie hierboven, kan dus niet met de UMC.
Je zou via een mobiel laadstation (zoals ik er eentje heb) én een duolader tot 32A (momenteel dus 16A) kunnen laden.
 
Weet niet of er een zekering in die rode adapter zit? Maar ook met een 63 naar 16 verloopstuk zonder zekering zou het prima moeten werken (vloeken in de kerk voor de electro puristen, I know), de UMC kan toch niet hoger dan 3x16A.

Om op 3x32A te kunnen laden heb je een mobiele wallbox nodig zoals bijv. Wallb-e verkoopt, geen goedkoop grapje dus.

Ik zou in jouw geval even een rode CEE63 naar CEE16 verloopkabel maken met 4 of 6 mm2 aders, kost paar tientjes hooguit en dan kun je iig al via je UMC op 3x16A tanken terwijl je daar aan t werk bent, grote kans dat je dan na een paar uurtjes lekker bijgetopt bent.
 
vandaag eindelijk de stroom-aansluiting aangepast door de netbeheerder.
vanaf nu een aansluiting 3*400V, 63A in plaats van die povere 1*210V, 40A
Leuke en onverwacht bijkomstigheid was inderdaad dat voordien de aansluiting op een oude (lucht)kabel was, waar dus zelfs geen 230V op stond. Nu heb ik eindelijk echt 400/230V.
De beperking op de Schuko is dus weg.
De nieuwe software van de S beperkt de laadstroom dus niet 'bij fluctuaties' zoals in de release notes staat; maar gewoon als de spanning te laag is.

meteen mijn nieuwe verdeelkast in de garage in dienst genomen.

Schema : helemaal volgens de regels :
scan0004.jpg


- een algemene automaat 3*40A
- een automaat 3*32A voor de laadpaal mét een aardlek curve B.
- een automaat 3*16A voor een CEE
- bliksembeveiliging.

Ziet er dan zo uit :
IMAG0611.jpg


Resultaat :

unnamed.jpg



Probleempje is wel dat de laadpaal zelf nog niet geleverd is.
Maar met een tijdelijk 32A-stopcontact en het mobiel laadstation is dat geen probleem.
 
Ok duidelijk, dank je.

- - - Updated - - -

Ik zou in jouw geval even een rode CEE63 naar CEE16 verloopkabel maken met 4 of 6 mm2 aders, kost paar tientjes hooguit en dan kun je iig al via je UMC op 3x16A tanken terwijl je daar aan t werk bent, grote kans dat je dan na een paar uurtjes lekker bijgetopt bent.

Ja, dat heb ik nu precies geregeld, dus dat moet goedkomen.
 
Iedereen al op de hoogte van deze firmware update voor de Keba's?
Ik heb dit probleem zelf. Hij valt steeds zomaar uit. Heel irritante ontdekking 's.ochtends.
Als je ook code rood-blauw-blauw-rood krijgt kan dit je helpen. ( in mijn vorige post had ik de volgorde van de kleuren verkeerd)

Ik heb alleen nog geen bericht hoe keba de firmware erop gaat zetten...

2ehu5any.jpg

7ybuheju.jpg



http://www.produktinfo.conrad.com/d...-FIRMWAREUPDATE_HEIMLADESTATION_KECONTACT.pdf

Hallo X-Ray,

Ik heb nu exact zelfde probleem met laden op de Keba. Hoe heb jij het opgelost? Of iemand anders die het weet?

Probeer mijn installateur al te bereiken maar nog niet gelukt.
 
vandaag eindelijk de stroom-aansluiting aangepast door de netbeheerder.
De nieuwe software van de S beperkt de laadstroom dus niet 'bij fluctuaties' zoals in de release notes staat; maar gewoon als de spanning te laag is.
Hoe ben je daar achter gekomen?
Ik heb bij mij op het industrie terrein regelmatig maar 210V en de laadstroom is bij de nieuwe update inderdaad met 25% verlaagd.
Ik ben er toen maar van uitgegaan dat er misschien ook veel fluctuaties waren.
 
Hoe ben je daar achter gekomen?
Ik heb bij mij op het industrie terrein regelmatig maar 210V en de laadstroom is bij de nieuwe update inderdaad met 25% verlaagd.
Ik ben er toen maar van uitgegaan dat er misschien ook veel fluctuaties waren.

even de multimeter boven gehaald, en de spanning gecontroleerd voor en tijdens het laden.
er was -met de oude aansluiting- amper 1 tot 1.5V verschil. en toch had ik maar 10A meer via de Schuko.
Geen schommelingen in de spanning gemerkt tijdens het laden, verschil tussen min en max was 4V (over 15min). Niks bijzonders dus.


Met de nieuwe aansluiting meet ik pakweg 10% hogere spanning, en de Schuko werkt terug als voorheen.