Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag is de monteur van Enexis geweest en deze wilde 3x35A smeltzekering monteren. Dat stond immers op de opdracht die hij had. Legde ik uit dat het callcenter mij had verteld dat ik de aanvraag voor een 3x40A automaat in het vakje 'bijzonderheden' moest vermelden. NOT dus volgens Enexis. Een aanvraag voor 3x40A automaten kon helemaal niet via de website. Nu zijn er foto's gemaakt en krijg ik na het weekend een offerte voor 3x40A automaten. Ik heb wel even de ervaring van RAL_2850 genoemd voor die 240 euro. Nu maar hopen dat ik ook zoiets kwijt ben.
Monteur vertelde zelf dat hij bij andere mensen die een Tesla hadden gekocht ook een 3x40A automaat aansluiting had gemaakt. 3x35A was volgens hem onvoldoende als je snel wilt kunnen laden én wil kunnen wassen en koken.

Enexis gaat blijkbaar helemaal uitpakken: ik krijg tevens een nieuwe gasmeter en een slimme meter, weliswaar de 2.3 versie. De v4 wordt inderdaad voorlopig niet uitgeleverd. Denk dat ik dan maar de SMA erbij prik in de kast.
Hallo lionKingBike
ik heb zo ver ik mij kan herinneren destijds ook initieel via internet contact gelegd en heb daarna nog telefonisch gesproken met ik geloof dat het de afdeling electrisch rijden heette. Daar heb ik toen ook gevraagd wat er nodig was om slim te kunnen laden (was toen nog erg nieuw voor hun) maar in de discussie kwam toen ook ter sprake dat je automaten moet gebruiken om te voorkomen dat bij een overbelasting je de Enexis monteur moet laten komen om de zekering de laten vervangen.
heb overigens ook een slimme gas meter ontvangen. Werd standaard gedaan als men er toch was.
 
toch maar een 'universeel mobiel laadstation' gemaakt - en getest.
(automaat 32A, verliesstroomschakelaar type-B, glaszekering (voor EPC), EPC, contactor 40A)

standaard met rode stekker 3*380*32A. (CEE-Rood)
verlengkabel 3*380*32A-3*380*32A
verloop 3*380*32A-3*380*16A (ontbreekt op de foto:redface:)
verloop 3*380*32A-1*220*16A (CEE-blauw)
verloop 1*220*16A (CEE-blauw) - Schuko.

kan ik eindelijk bij elke klant en leverancier laden.

*EPC staat standaard op 32A, laadstroom te begrenzen op S.
*nog niet getest op 3*220 (zonder neuter), maar mag geen probleem zijn.

Mooi gedaan. Ik heb thuis ook het materiaal voor de verlengkabels liggen. Ik ga wel voor aansluiting op de UMC via de rode stekker.
Ik heb materiaal voor 2 verlengkabels, en verloopstekkers van 3 fase 64A en 3 fase 32A naar 3 fase 16A.
Heb je ook getest op 1 fase?

zeker, geen probleem.
wel op 220volt via 1 faze plus neuter.

ik zou nog ergens moeten testen op 220V zonder neuter; maar verwacht geen probleem.


deze morgen uiteindelijk getest op 220V zonder neuter (3*220/135 dus).
Geen probleem.
 
Dan ga ik er ook mee aan de slag...

Ben nu in waasland shopping center.
Best leuk : alle parkings volzet; iedereen maar zoeken naar een plaatsje. En wij vlak naast de ingang èn gratis laden.:smile:

Wel schuko... Maar so what, moet eigenlijk niet echt bijladen, dus ook 14km/u is netjes meegenomen. Leukske is VIP-parking.

Faze en neuter zijn wel verwisseld aan de laadpaal (schuko); dus Tesla UMC doet het niet.

geen probleem met DIY-UMC. :)
 
Last edited:
SC Oosterhout is open! Maar dat wisten we natuurlijk al ;-)
e6e2agu4.jpg
 
Beste S-19910

Nogmaals bedankt voor de test die je afgelopen zaterdag bent komen doen.
Voor mij een hele opluchting dat ik met mijn oude 3x230/127v zonder Neuter toch iets kan doen zonder een transfo te plaatsen.

Ook de kinderen vonden de testrit in de "rollercoaster" zéér plezant.

Ik heb ook nog een PM gestuurd. Heb je die al kunnen lezen?

Groeten,

Patrick L.


deze morgen uiteindelijk getest op 220V zonder neuter (3*220/135 dus).
Geen probleem.
 
Beste S-19910

Nogmaals bedankt voor de test die je afgelopen zaterdag bent komen doen.
Voor mij een hele opluchting dat ik met mijn oude 3x230/127v zonder Neuter toch iets kan doen zonder een transfo te plaatsen.

Ook de kinderen vonden de testrit in de "rollercoaster" zéér plezant.

Ik heb ook nog een PM gestuurd. Heb je die al kunnen lezen?

Groeten,

Patrick L.

was met veel plezier gedaan, ik heb PM gestuurd.
 
Gisteren mijn auto aan een laadpaal van Lolo gehangen. Was niet nodig en mocht vanwege een bijeenkomst eigenlijk niet op het terrein parkeren, maar nu stond ik toch voor de deur.:smile:. Zijn wel echt waardeloze palen. 220V en 6A !!! Je kunt je auto dus beter aan een normaal stopcontact hangen...
 
Gisteren mijn auto aan een laadpaal van Lolo gehangen. Was niet nodig en mocht vanwege een bijeenkomst eigenlijk niet op het terrein parkeren, maar nu stond ik toch voor de deur.:smile:. Zijn wel echt waardeloze palen. 220V en 6A !!! Je kunt je auto dus beter aan een normaal stopcontact hangen...
Nee, je moet zo'n 3 minuten wachten, dan bouwt hij op tot 16A. Moet je manueel de auto naar 16A zetten.

Dit ligt aan de S, die volgt het Pilot Signaal van de laadpaal niet netjes.


Betreffende de Slimmer meter DSMR v4.0 heb ik Delta Netwerk Bedrijf dit ook gevraagd en kreeg als antwoord:

Geachte heer Den Hollander,

Hartelijk dank voor uw bericht. U vraagt of de meters die wij momenteel plaatsen de zogeheten 4.0 slimme meter is.

Momenteel plaatsen we nog geen type 4.0 slimme meters. Wel starten we op korte termijn met proefplaatsingen, wanneer deze plaatsingen succesvol zijn starten we met definitieve plaatsingen. De verwachting is dat de definitieve plaatsingen vanaf medio maart 2014 zullen plaatsvinden. Vanaf dat moment kunt u contact opnemen met ons voor het maken van een afspraak.

Met vriendelijke groet,

Corrie
Front Office I DELTA Netwerkgroep
0113 - 74 11 00
[email protected]
 
Last edited:
Nee, je moet zo'n 3 minuten wachten, dan bouwt hij op tot 16A. Moet je manueel de auto naar 16A zetten.

Dit ligt aan de S, die volgt het Pilot Signaal van de laadpaal niet netjes.
Dat heb ik inderdaad eens eerder op het Forum gelezen, maar was ik uiteraard al weer vergeten. Ik zal daar ongetwijfeld vaker komen, dus goed om te weten (en te onthouden) voor de volgende keer..
 
VRAAG over downsizen

Ik heb in de garage een dedicated 3x 35A aansluiting (incl. slimme meter) met een Mennekes Compact 3x 32A laadstation.
(Er zijn dus geen andere stroomgebruikers op deze installatie)
Nu wil ik de aansluiting laten verlichten naar 3x 25A. Ik heb immers geen zin om ruim € 700 per jaar meer aan vastrecht te betalen als ik daarvoor 3x 26A ipv 3x 25A kan laden. (Met dank aan Tesla die 3x 32A verkoopt en 3x 26A levert)
Als ik de Tesla charger handmatig instel op max 3x 5A (75) kan ik dat dan veilig doen? (Dus zonder doorslaan van de 3x 25A hoofdzekering)
Of gooit de Mennekeslader roet in het eten door electronisch door te geven dat er een vraag aan komt van 3x 32A, waarna de slimme meter oid antwoordt 'vergeet dat maar bij deze 3x 25A aansluiting'?

Je kunt de vraag ook zo formuleren: Kan de Mennekes Compact (3x 32A) ook met een lager amperage werken?

Hoor graag,
Frank