Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is dit ..

Ik heb het hotel in Zwitserland (Hotel Benjaminn) waar we richting in Ialie gaan overnachten gevraagd een laadplek te reserveren.
Ik krijg terug dat ze de volgende laadmogelijkheid reserveren. Mijn indruk is dat dit een blauwe 32 A aansluiting is. Iemand een ander beeld ?

"Yes, it’s possible to charge your car, we have a European plug.:

Typbez.: 6A43001CH-001
Fabr.Nr.: Z18958/001
Schutzart: IP44
Strom: 32A
Spannung: 230/400V
Gewicht: 13Kg
Leistung: 22Kva
Frequenz: 50Hz "
 
Ik heb het hotel in Zwitserland (Hotel Benjaminn) waar we richting in Ialie gaan overnachten gevraagd een laadplek te reserveren.
Ik krijg terug dat ze de volgende laadmogelijkheid reserveren. Mijn indruk is dat dit een blauwe 32 A aansluiting is. Iemand een ander beeld ?

"Yes, it’s possible to charge your car, we have a European plug.:

Typbez.: 6A43001CH-001
Fabr.Nr.: Z18958/001
Schutzart: IP44
Strom: 32A
Spannung: 230/400V
Gewicht: 13Kg
Leistung: 22Kva
Frequenz: 50Hz "


230/400V - 32A - 22KVA :
dat is een rode CEE-stekker 32A. verloop meenemen.
 
Deze heb ik eergisteren besteld, gisteren binnen:
Verloopstekker

Ik ga even bellen of ze de male/female hier niet omgedraaid hebben!
Bedankt voor de tip!
Update:
Die biedt inderdaad het goede verloopstuk aan.
Hij zegt dat als je 32A gaat vragen aan een 16A aansluiting je juist problemen krijgt, als die aansluiting te zwaar gezekerd is.
Dat klinkt dan ook wel aannemelijk.
Kosten inclusief 10Euro verzendkosten: 40 Euro
Kan ook afgehaald worden in Valkenswaard
 
Update: zonnepanelen liggen en werken, laadpaal ook, de SEM wacht nog op een defect onderdeel. Service was top, onderdeel wordt volgende week geleverd en gemonteerd.
(foto's volgen, app werkt niet mee)
Cohere (Jan Willem) heeft dit vorige week bij mij thuis ook opgeleverd, en het werkt perfect: 's-avonds na 23:00 (laag tarief) gaat de Model S laden tot 25A op 3 fasen zonder dat mijn hoofdaansluiting (3*25A) er uit klapt. Ik "tank" dan tot 75 km per uur maar hoef niet te betalen voor de duurdere 3*35A hoofdaansluiting. En als overdag de zon op de panelen schijnt, kan ik nog sneller laden.
Overigens zijn dit soort getallen mooi online uit te lezen met VisibleTesla:
Schermafbeelding 2014-07-03 om 00.29.15.png
 
Cohere (Jan Willem) heeft dit vorige week bij mij thuis ook opgeleverd, en het werkt perfect: 's-avonds na 23:00 (laag tarief) gaat de Model S laden tot 25A op 3 fasen zonder dat mijn hoofdaansluiting (3*25A) er uit klapt. Ik "tank" dan tot 75 km per uur maar hoef niet te betalen voor de duurdere 3*35A hoofdaansluiting. En als overdag de zon op de panelen schijnt, kan ik nog sneller laden.
Overigens zijn dit soort getallen mooi online uit te lezen met VisibleTesla:
View attachment 52961

Is je lader dan afgezekerd met een 3x32A automaat? Ik zit namelijk aan een zelfde situatie te denken: een 22kW lader aan (max) 3x25A (begrenst in de Tesla).
 
Cohere (Jan Willem) heeft dit vorige week bij mij thuis ook opgeleverd, en het werkt perfect: 's-avonds na 23:00 (laag tarief) gaat de Model S laden tot 25A op 3 fasen zonder dat mijn hoofdaansluiting (3*25A) er uit klapt. Ik "tank" dan tot 75 km per uur maar hoef niet te betalen voor de duurdere 3*35A hoofdaansluiting. En als overdag de zon op de panelen schijnt, kan ik nog sneller laden.
Overigens zijn dit soort getallen mooi online uit te lezen met VisibleTesla:
View attachment 52961
Jan-Willem was ook bij mij. Goeie ervaringen mee. Defecte onderdeel kon hij ook niks aan doen. Dus ik ben zeer tevreden hoe het wordt opgelost. Kan niet wachten tot ik ook naar 25A kan :) Laadpaal en combi met de zonnepanelen ben ik erg blij mee.
 
Nee! Altijd de 22kW lader een pilot signaal van 24 of 25A laten adverteren!

Het pilot signaal mag niet hoger zijn dan de aansluiting aan kan.

Nee, dat snap ik, maar het gaat mij om de afzekering van de laadgroep naar de laadpaal toe. Ik heb hier de keuze uit een 3x16A max of 3x32 max. Bij 16A kan ik niet de volledige 25A + zonnepanelen naar de lader sturen, en bij 32A loop ik een risico dat ik een keer mijn hoofdzekering verlies. Daarnaast is het mij nog steeds niet duidelijk of de ICU compact 22kW eigenlijk wel een pilot signaal van max 24A kan uitsturen. Heb nog een hoop uit te zoeken.....
 
Nee, dat snap ik, maar het gaat mij om de afzekering van de laadgroep naar de laadpaal toe. Ik heb hier de keuze uit een 3x16A max of 3x32 max. Bij 16A kan ik niet de volledige 25A + zonnepanelen naar de lader sturen, en bij 32A loop ik een risico dat ik een keer mijn hoofdzekering verlies. Daarnaast is het mij nog steeds niet duidelijk of de ICU compact 22kW eigenlijk wel een pilot signaal van max 24A kan uitsturen. Heb nog een hoop uit te zoeken.....

Ik heb ook een 3x25A aansluiting. De boel is afgezekerd op 3x32A. En ja, bij mij vliegt de hoofdzekering er wel eens uit. Maar die kan ik eenvoudig weer om zetten. De ICU Compact 22kw die ik heb kan inderdaad terug geschroefd worden naar 17kw.
 
Een vraagje,
Thuis infrastructuur is als volgt:
3x220V/25A + transfo met 3x380+N (max 16Kva)
Als de Tesla geladen wordt zie ik volgende verschijnen: 240V 13A
ik heb me ook een flukso.net meter aangeschaft om te zien hoeveel energie er wordt verbruikt tijdens het laden (klem op elke binnenkomende fase voor zekeringskast).
TeslaCharging.PNG

Zoals je kan zien wordt er waarden tussen 17000W en 17500W gemeten, gemiddeld duurt een laadbeurt 5,5 uur
als ik dat uitreken aan 0,2c/Kwh voor +- 850km/week kom ik aan een 450€ per maand, wat toch een 100€/maand duurder uitvalt dan mijn A5 2.7TDI???
formule: 5,5uur x 24 dagen x 17 = 2244Kwh x 0,2c
voorlopig is gemiddeld verbruik van de Tesla 250Kw/km
Ik stel me toch vragen bij de 17Kw, lijkt me nogal veel ... is dit wel mogelijk met de huidige setup?
 
Ik heb ook een 3x25A aansluiting. De boel is afgezekerd op 3x32A. En ja, bij mij vliegt de hoofdzekering er wel eens uit. Maar die kan ik eenvoudig weer om zetten. De ICU Compact 22kw die ik heb kan inderdaad terug geschroefd worden naar 17kw.

Je hoort de ICU dan op 24 of 25A af te zekeren, die zijn gewoon te koop.

Je automaten mogen er nooit uit klappen! Dan klopt de installatie niet.

Elke laadpaal kan je het pilot signaal instellen.
 
Een vraagje,
Thuis infrastructuur is als volgt:
3x220V/25A + transfo met 3x380+N (max 16Kva)
Als de Tesla geladen wordt zie ik volgende verschijnen: 240V 13A
ik heb me ook een flukso.net meter aangeschaft om te zien hoeveel energie er wordt verbruikt tijdens het laden (klem op elke binnenkomende fase voor zekeringskast).
View attachment 53077
Zoals je kan zien wordt er waarden tussen 17000W en 17500W gemeten, gemiddeld duurt een laadbeurt 5,5 uur
als ik dat uitreken aan 0,2c/Kwh voor +- 850km/week kom ik aan een 450€ per maand, wat toch een 100€/maand duurder uitvalt dan mijn A5 2.7TDI???
formule: 5,5uur x 24 dagen x 17 = 2244Kwh x 0,2c
voorlopig is gemiddeld verbruik van de Tesla 250Kw/km
Ik stel me toch vragen bij de 17Kw, lijkt me nogal veel ... is dit wel mogelijk met de huidige setup?

er klopt iets niet. het vermogen spoort niet met de aanduidingen in de Tesla. Heb je een monolader ?

zeker dat alles juist aangesloten is ? het lijkt erop dat er fout van 1.73 zit... maw 3*400 ipv 3*240 (of wortel3*400)

kan je op je meter de stroom en spanning per faze aflezen ?
schrijf anders eens je meterstanden op bij begin en einde laden.
 
Last edited:
er klopt iets niet. het vermogen spoort niet met de aanduidingen in de Tesla. Heb je een monolader ?

zeker dat alles juist aangesloten is ? het lijkt erop dat er fout van 1.73 zit... maw 3*400 ipv 3*240 (of wortel3*400)

kan je op je meter de stroom en spanning per faze aflezen ?
schrijf anders eens je meterstanden op bij begin en einde laden.

Inderdaad mono lader in Tesla.
der klopt inderdaad iets niet ... maar wat hé :p
Er kan geen 400V gemeten worden daar de klemmen zich nog voor de transfo bevinden (de 3 fasen van hoofdschakelaar naar zekeringskast)
Zal de laptop nog eens aan de Flukso hangen, ik dacht wel dat de poortinstellingen goed stonden maar een extra controle kan idd geen kwaad
edit: poortinstellingen aangepast van 230V naar 220V, maar dat verandert niet veel in de grafieken.
En had inderdaad al een notitieboekje bij de meter geplaatst zodat ik van de tellerkast kan noteren in combinatie met de flukso, ik hou het nu ook even allemaal manueel bij

- - - Updated - - -

Als je maar 850km/week rijdt hoef je geen 24dgn/mnd >5u te laden hoor.

Reken 850km*250Wh/km/1000*52/12*0,20=185€/mnd

pak van mijn hart :)
begon al te twijfelen/panikeren of ik geen miskoop had gedaan ...
 
Last edited:
:confused:
Inderdaad mono lader in Tesla.
der klopt inderdaad iets niet ... maar wat hé :p
Er kan geen 400V gemeten worden daar de klemmen zich nog voor de transfo bevinden (de 3 fasen van hoofdschakelaar naar zekeringskast)
Zal de laptop nog eens aan de Flukso hangen, ik dacht wel dat de poortinstellingen goed stonden maar een extra controle kan idd geen kwaad
edit: poortinstellingen aangepast van 230V naar 220V, maar dat verandert niet veel in de grafieken.
En had inderdaad al een notitieboekje bij de meter geplaatst zodat ik van de tellerkast kan noteren in combinatie met de flukso, ik hou het nu ook even allemaal manueel bij

met een monolader kan je nooit 17kw halen.
wat ik niet begrijp is dat je zelf de spanning moet instellen :confused:
dat wordt toch gemeten ?

als je die dan toch moet instellen, stel deze dan in op 135V (=de fazespanning bij jou net)

zie ook PM