Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
:confused:

met een monolader kan je nooit 17kw halen.
wat ik niet begrijp is dat je zelf de spanning moet instellen :confused:
dat wordt toch gemeten ?

als je die dan toch moet instellen, stel deze dan in op 135V (=de fazespanning bij jou net)

zie ook PM

wel, dat zou misschien eens het antwoord kunnen zijn :)
ik had eerst 230 ingevuld, vandaag gewijzigd naar 220, direct eens aanpassen naar 135 ! (al snap ik niet hoe die 3x135 verdeling dan in elkaar zit :redface:)
en bedankt voor het aanbod ;-)
 
wel, dat zou misschien eens het antwoord kunnen zijn :)
ik had eerst 230 ingevuld, vandaag gewijzigd naar 220, direct eens aanpassen naar 135 ! (al snap ik niet hoe die 3x135 verdeling dan in elkaar zit :redface:)
en bedankt voor het aanbod ;-)

je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat men voor nieuwe netten spreekt van 220/380V (of 240/400V tegenwoordig)
de 220V is de faze-spanning, dat is de spanning tussen een faze en de neuter.
de 380V is dan de lijn-spanning, dat is de spanning tussen twee fazes onderling.
bij een drie-fazig net is de verhouding tussen beide spanning 1.73 (vierkantswortel van 3), dat komt omdat de fazen onderling 120graden verschoven zijn.

het vermogen dat door een driefazig gaat, is 3*fazespanning*stroom (*cosphi - maar voor een lader is deze laatste 1).
voor de tesla mag je dus stellen (monolader) 3*220*16=11kw


de 'fout' bij jouw meting is dat je voor je transfo meet, daar heb je geen 220/380V net, maar een 135/220V net.
(eigenlijk is de fout bij jouw meter dat hij zelf niet de spanning meet, maar dat je deze moet ingeven...)
 
Ter indicatie ik rij zo'n 3200 km per maand. Laad bijna alleen thuis en betaal zo'n 180 euro per maand aan stroom. Dus ben bijna 1/3 van mij voormalige brandstofkosten (benzine) kwijt per maand. Betaalde vroeger bijna 600 euro per maand aan benzine.
 
de nieuwe grafieken zien er al een stuk realistischer uit
10k.PNG

bedankt voor de wijze woorden S-19910 :smile:
Ondertussen ook VisibleTesla ontdekt en zie dat de Tesla 9kw input krijgt,
9kw.PNG

is een verlies van 2kw mogelijk (door transfo?) en indien ja, is er een mogelijkheid dit op een of andere manier te beperken?
 
Ik heb vandaag de Tesla eens omgezet van km/u naar kw/u.
En de meterstanden genoteerd voor en na een laadsessie. (lader heeft eigen meter)
Ik laad met een snelheid van 17kw en heb geladen met een typical van 175km naar 355km.
Hierbij gaf de Tesla aan dat ze +36kWh erbij had gesnoept. De meterstand gaf een verschil van 38,5kWh aan.
Er is dus een verlies van ca 7% (+/- 1,5%).
 
Ondertussen ook VisibleTesla ontdekt en zie dat de Tesla 9kw input krijgt,
View attachment 53219
is een verlies van 2kw mogelijk (door transfo?) en indien ja, is er een mogelijkheid dit op een of andere manier te beperken?

Bij mij geeft hij 11 kW aan. Ik weet niet waar het aan kan liggen.

View attachment 53266

in de bovenste grafiek ontbreekt de spanning...
kan dus niets zinnings zeggen. maar ik vermoed een lagere spanning.
 
@tislams heeft 9Kw input
@Hans Noordsij heeft 11Kw
Ik verwacht dat het verschil komt doordat tislams op 13 Amps laadt (niet zichtbaar op schermafdruk).
Als ik dat doe kom ik ook op 9Kw.
Hans laadt op 16Amps en komt dan, net zoals bij mij, op 11Kw
 
Ik heb vandaag de Tesla eens omgezet van km/u naar kw/u.
En de meterstanden genoteerd voor en na een laadsessie. (lader heeft eigen meter)
Ik laad met een snelheid van 17kw en heb geladen met een typical van 175km naar 355km.
Hierbij gaf de Tesla aan dat ze +36kWh erbij had gesnoept. De meterstand gaf een verschil van 38,5kWh aan.
Er is dus een verlies van ca 7% (+/- 1,5%).

Dat is een bijzonder mooi percentage. Ter vergelijking: een ampera heeft 12 kWh nodig om de accu met 10 kWh bij te laden, dus circa 20 procent verlies (laden met 10A).
 
Probleem met de Gemeente ivm oplaadpaal.

Tesla besteld in september en direct daarna contact opgenomen met gemeente ivm oplaadpaal. Mijn auto staat namelijk op een ‘privé’ parkeerplaats* voor mijn huis, maar er zit nog een trottoir tussen.
Mijn voorstel was om een oplaadpaal, uiteraard op mijn kosten, te plaatsen in het gemeenteplantsoen. Eventueel met dubbele laadmogelijkheid zodat anderen er ook zouden kunnen laden. Medewerker gemeente is wezen kijken en hij maakte al meteen duidelijk dat de gemeente geen beleid heeft aangaande elektrische voertuigen en alles wat daarbij komt kijken. Maar hij kon me al wel vertellen dat er absoluut geen particuliere laadpalen op gemeentegrond mochten komen. Kreeg daarna brief thuis met ‘dit mag niet’ en ‘dat moet’, het bekende verhaal. Als ze voor je staan denken ze mee en zijn ze begripvol, maar als ze weer veilig op het gemeentehuis zitten vertellen ze je wel even hoe het moet.

Opdracht gemeente:
Tijdelijk een rubber mat (max.3 maanden), dan een verholen goot in het trottoir (kosten minimaal €750.-, uiteindelijke offerte €1450.-) en dan na de zomer een 2[SUP]e[/SUP] inrit realiseren aan de zijkant van het huis. Reden, van het moeten aanleggen van een verholen goot is de onveilige situatie als er een mat ligt, oordeel zelf. (Ik laad alleen 's nachts en er staat inmiddels een lantaarnpaal naast de auto om het trottoir te verlichten)
Laden rubber mat.jpg

Contact opgenomen met aannemer (is bevoegd en word regelmatig door deze gemeente ingehuurd) en zijn tijdelijke oplossing was een buis onder het trottoir waar de kabel doorheen kan, ‘gevaar’ geweken en na de zomer nieuwe inrit aanleggen. Zo gezegd zo gedaan, samen met hem buis onder trottoir gelegd, opgelost, kosten €150.-.
Laden buis.jpg

Maar je raadt het al, bezoek van de gemeenteopzichter, heel de boel moet er weer uit en verholen goot moet erin, binnen een maand.
Wat moet dat moet, maar nu is mijn vraag, moet ik dit maar allemaal klakkeloos accepteren? Ik wil best die 2e inrit creëren, maar waarom moet ik dan voor die paar maanden (hooguit 5) nog zoveel kosten maken, in feite dus weggegooid geld.
Iemand advies?

*privé parkeerplaats is niet privé, maar in feite doorgang gemeenteplantsoen om bij garage te komen. Wordt al meer dan 30 jaar op deze wijze gebruik van gemaakt. Stukje grond voor garage is te kort, en garage is te klein voor een Tesla model S.
 
Schiet me maar af maar ik probeer mee te denken: het paal gedeelte aan de bovenkant verlengen (met een stok oid) tot 3m hoogte (dat is meen ik de max hoogte zonder vergunning nodig te hebben) en vanaf het hoogste punt de laadkabel naar de auto laten hangen/insteken, zo kunnen voetgangers ongehinderd over het trottoir lopen. En als de auto er niet staat dan hangt de kabel gewoon langs de stok.

Overigens hebben ze hier in Eindhoven een proef met privé laadpalen op gemeentegrond. Dus het kàn wel.
 
Tesla besteld in september en direct daarna contact opgenomen met gemeente ivm oplaadpaal. Mijn auto staat namelijk op een ‘privé’ parkeerplaats* voor mijn huis, maar er zit nog een trottoir tussen.
Mijn voorstel was om een oplaadpaal, uiteraard op mijn kosten, te plaatsen in het gemeenteplantsoen. Eventueel met dubbele laadmogelijkheid zodat anderen er ook zouden kunnen laden. Medewerker gemeente is wezen kijken en hij maakte al meteen duidelijk dat de gemeente geen beleid heeft aangaande elektrische voertuigen en alles wat daarbij komt kijken. Maar hij kon me al wel vertellen dat er absoluut geen particuliere laadpalen op gemeentegrond mochten komen. Kreeg daarna brief thuis met ‘dit mag niet’ en ‘dat moet’, het bekende verhaal. Als ze voor je staan denken ze mee en zijn ze begripvol, maar als ze weer veilig op het gemeentehuis zitten vertellen ze je wel even hoe het moet.

Opdracht gemeente:
Tijdelijk een rubber mat (max.3 maanden), dan een verholen goot in het trottoir (kosten minimaal €750.-, uiteindelijke offerte €1450.-) en dan na de zomer een 2[SUP]e[/SUP] inrit realiseren aan de zijkant van het huis. Reden, van het moeten aanleggen van een verholen goot is de onveilige situatie als er een mat ligt, oordeel zelf. (Ik laad alleen 's nachts en er staat inmiddels een lantaarnpaal naast de auto om het trottoir te verlichten)
View attachment 53331
Contact opgenomen met aannemer (is bevoegd en word regelmatig door deze gemeente ingehuurd) en zijn tijdelijke oplossing was een buis onder het trottoir waar de kabel doorheen kan, ‘gevaar’ geweken en na de zomer nieuwe inrit aanleggen. Zo gezegd zo gedaan, samen met hem buis onder trottoir gelegd, opgelost, kosten €150.-.
View attachment 53332
Maar je raadt het al, bezoek van de gemeenteopzichter, heel de boel moet er weer uit en verholen goot moet erin, binnen een maand.
Wat moet dat moet, maar nu is mijn vraag, moet ik dit maar allemaal klakkeloos accepteren? Ik wil best die 2e inrit creëren, maar waarom moet ik dan voor die paar maanden (hooguit 5) nog zoveel kosten maken, in feite dus weggegooid geld.
Iemand advies?

*privé parkeerplaats is niet privé, maar in feite doorgang gemeenteplantsoen om bij garage te komen. Wordt al meer dan 30 jaar op deze wijze gebruik van gemaakt. Stukje grond voor garage is te kort, en garage is te klein voor een Tesla model S.

Wat is anders de sanctie? Want anders gewoon sanctie laten komen, dan in bezwaar gaan, reactie van gemeente, dan weer in beroep indien nodig, en zo kom je de 5 maanden wel door. Verder in elke brief vermelden dat je in afwachting van een reactie de huidige situatie handhaaf. Blijft altijd spannend maar wel leuk om te doen :)
 
Schiet me maar af maar ik probeer mee te denken: het paal gedeelte aan de bovenkant verlengen (met een stok oid) tot 3m hoogte (dat is meen ik de max hoogte zonder vergunning nodig te hebben) en vanaf het hoogste punt de laadkabel naar de auto laten hangen/insteken, zo kunnen voetgangers ongehinderd over het trottoir lopen. En als de auto er niet staat dan hangt de kabel gewoon langs de stok.

Overigens hebben ze hier in Eindhoven een proef met privé laadpalen op gemeentegrond. Dus het kàn wel.
Ja loek, jij wil weer een 10 meter kabel verkopen zeker ;-)

Even serieus, heb net "verholen goot" gegoogled, die gebruik je voor afwatering.
Moet je die gebruiken vanwege warmte ontwikkeling?

En die twee inrit, gaat die door de gemeente aangelegd worden, zo ja dan jagen ze je onredelijk op kosten door die tijdelijke oplossing.
Zo nee, kan die dan niet eerder aangelegd worden?
 
Ja loek, jij wil weer een 10 meter kabel verkopen zeker ;-)

Even serieus, heb net "verholen goot" gegoogled, die gebruik je voor afwatering.
Moet je die gebruiken vanwege warmte ontwikkeling?

En die twee inrit, gaat die door de gemeente aangelegd worden, zo ja dan jagen ze je onredelijk op kosten door die tijdelijke oplossing.
Zo nee, kan die dan niet eerder aangelegd worden?

Ebullio ik zie dat je in Rotterdam woon (sorry niet zo scherp meer) ik heb contacten met mensen van de gemeente, wellicht kan ik je aan zo'n projectmanager koppelen om eens te kijken wat hij voor je kan regelen. PM me anders maar even.
 
Ja loek, jij wil weer een 10 meter kabel verkopen zeker ;-)

Even serieus, heb net "verholen goot" gegoogled, die gebruik je voor afwatering.
Moet je die gebruiken vanwege warmte ontwikkeling?

En die twee inrit, gaat die door de gemeente aangelegd worden, zo ja dan jagen ze je onredelijk op kosten door die tijdelijke oplossing.
Zo nee, kan die dan niet eerder aangelegd worden?

-Een verholen goot zorgt er voor dat de kabel verzonken wordt in de grond (maar er ook eenvoudig weer uitgehaald kan worden) zodat voetgangers er niet over kunnen struikelen, tenminste, dat hebben ze mij wijsgemaakt. Heeft niks te maken met warmte.
verholen goot.jpg

-2e oprit is volledig voor mijn rekening, maar kan pas in november aangelegd worden omdat ik nog een appartement verhuur en het mijn gasten niet aan kan doen. Is toch nog een behoorlijke operatie om die inrit te creëren.

-Kabel omhoog en dan richting auto heb ik ook overwogen, maar daar moet toch een behoorlijke constructie (soort hengel) voor komen omdat de kabel anders te laag hangt. En verwacht niet dat ze daar mee akkoord gaan, voetgangers en dan een elektriciteitskabel boven een trottoir? Als ze die mat al gevaarlijk vinden.


-Wat betreft sancties heb ik geen idee wat de mogelijkheden van een gemeente zijn, maar ben wel altijd huiverig voor geschillen met ambtenaren. Heb altijd het gevoel dat je als burger/ondernemer aan het kortste eind trekt en het later tegen je gebruikt kan worden. Met als gevolg dat ik straks nog verder van huis ben en helemaal niets meer kan/mag. Heb niet zoveel vertrouwen in het systeem zoals je misschien al gemerkt had ;-).