Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat om de gemeente Veere in Zeeland.

- - - Updated - - -



Situatie inmiddels weer hersteld naar 'laden met mat over trottoir', maar heb de buis in de grond laten zitten, je weet nooit.
Wethouder aanschrijven is idd misschien wel een ideetje.

Ga eerst eens gewoon met hem praten zou ik adviseren. Politici en ambtenaren zijn ook mensen - maar zodra het op papier staat wordt het officieel en wordt men doorgaans uiterst voorzichtig. Formaliseren kan altijd nog..
 
Jammer dat je de buis er al weer uit gehaald hebt. De foto's tonen volgens mij dat het een prima oplossing was.
Angst dat een kabel per ongeluk geraakt zou kunnen worden bij graafwerkzaamheden in de toekomst is niet aan de orde, maar men is natuurlijk bang voor een precedent werking.
Mijn oplossing in deze situatie zou zijn om een afspraak te maken met de wethouder, waarbij je de foto's bij je hebt van de oplossing.
Je kan tijdens het overleg aangeven dat je er in principe niet van houdt om de pers er bij te gaan halen, maar het nu zo langzamerhand wel een bizarre situatie gaat vinden en je toch niet het slachtoffer mag worden van het feit dat er nog geen beleid over is.
Je zult merken dat de meeste bestuurders erg gevoelig zijn voor deze manier van argumenteren.
 
Jammer dat je de buis er al weer uit gehaald hebt. De foto's tonen volgens mij dat het een prima oplossing was.
Angst dat een kabel per ongeluk geraakt zou kunnen worden bij graafwerkzaamheden in de toekomst is niet aan de orde, maar men is natuurlijk bang voor een precedent werking.
Mijn oplossing in deze situatie zou zijn om een afspraak te maken met de wethouder, waarbij je de foto's bij je hebt van de oplossing.
Je kan tijdens het overleg aangeven dat je er in principe niet van houdt om de pers er bij te gaan halen, maar het nu zo langzamerhand wel een bizarre situatie gaat vinden en je toch niet het slachtoffer mag worden van het feit dat er nog geen beleid over is.
Je zult merken dat de meeste bestuurders erg gevoelig zijn voor deze manier van argumenteren.

Afspraak maken is misschien nog wel beter. Heb geen ervaring met dit soort dingen, vandaar dat ik eigenlijk een mail wilde sturen. Maar je kan/mag dus blijkbaar niets aan het toeval overlaten (op papier zetten) in dit land. Had al wel in gedachten om 'het naar de media gaan' te melden en dan hoef ik niet eens te liegen dat ik dat liever niet doe. Ben eigenlijk heel tevreden over 'de gemeente'. Wordt ieder jaar mooier/beter en zou het zonde vinden als ze door dit gedoe negatief naar voren zouden komen.
 
Afspraak maken is misschien nog wel beter. Heb geen ervaring met dit soort dingen, vandaar dat ik eigenlijk een mail wilde sturen. Maar je kan/mag dus blijkbaar niets aan het toeval overlaten (op papier zetten) in dit land. Had al wel in gedachten om 'het naar de media gaan' te melden en dan hoef ik niet eens te liegen dat ik dat liever niet doe. Ben eigenlijk heel tevreden over 'de gemeente'. Wordt ieder jaar mooier/beter en zou het zonde vinden als ze door dit gedoe negatief naar voren zouden komen.
Dat is alvast een goed idee voor de start van het gesprek. Positief beginnen geeft meer kans op resultaat - als het verderop in het gesprek alsnog wat grimmiger wordt kun je nog even fijntjes terugverwijzen naar de positieve start van het gesprek...
 
Heeft er iemand tips voor een 2x11kW laadpaal? Zijn er laatst nog ontwikkelingen geweest op dit vlak?

Wil er graag een plaatsen op een paal, kan helaas niet aan een wand bevestigen. En het liefste met een pasjes mogelijkheid. De EVbox vind ik met 2800 euro nogal prijzig.
 
Heeft er iemand tips voor een 2x11kW laadpaal? Zijn er laatst nog ontwikkelingen geweest op dit vlak?

Wil er graag een plaatsen op een paal, kan helaas niet aan een wand bevestigen. En het liefste met een pasjes mogelijkheid. De EVbox vind ik met 2800 euro nogal prijzig.

Wat wel interessant is, is dat je met de EV-BoX bijvoorbeeld de 2x22kW nemen, en beperken tot 2x11 tegelijk of 1x22 als er maar één aangesloten is. Als je met een pasje wenst te werken, zal je duurder uitzijn. Zonder pasje zijn er reeds erg voordelige oplossingen om voor onder de 1000 dit te realiseren. Ik ben op dit moment aan het testen of ik met een RF druppel (of kaart) welke ik als toegangscontrolle gebruik voor mijn bedrijf ook mijn laadstations zelf kan vrijgeven, en monitoren etc. Technisch zou dit namelijk mogelijk moeten zijn.
 
Mijn laadpunt is klaar. Het was niet zo gemakkelijk. Eerst moest ik een verzwaring aanvragen naar 3-fase 40A 400v. Ik belde naar Iveka hier in België. Na een paar telefoontjes werd gezegd dat er een oriënterende studie nodig was. Kost 500 EUR en het zou 4 weken duren. Uiteindelijk mocht het.
Dan moest ik een laadpaal kiezen. Na veel opzoek werk en met de hulp van de TMC, hebben wij gekozen voor een Mennekes Comfort 22 C2.
Als laatste had ik een goede elektricien nodig om werken uit te voeren. Het ging niet simpel zijn, onze garage is ruim 50m achter ons huis. Ik heb een aantal elektriciens gebeld een drie offertes gevraagd. Wij hebben gekozen voor RV Electriciteitswerken en wij zijn super tevreden! Omdat de kabel lang ging zijn, kozen wij voor een 5 aderige kabel 10mm2. 6mm2 had ook voldoende geweest zijn, maar ik wou zo weinig mogelijk verlies. De prijs verschil in de kabel is niks tegenover alle manuren. Wij hebben ook in eens een FTP Cat 7 netwerk kabel getrokken voor de toekomst. Gelukkig, want later bleek dat het nodig was! Ik kon geen verbinding maken met mijn Wi-Fi en moest een access point in de garage plaatsen.
Nu laad ik aan 22kw (97km per uur). Werkt prefect.

Hier zijn wat foto’s van de werken:

Het was niet simpel om buiten te raken!
DSC_0181.JPG


DSC_0173.JPG


DSC_0174.JPG


DSC_0178.JPG



DSC_0184.JPG


Alles netjes weggewerkt!
2014-07-09 12.47.40.JPG


Kan niet beter!
2014-07-12 12.47.04.jpg
 
Wat wel interessant is, is dat je met de EV-BoX bijvoorbeeld de 2x22kW nemen, en beperken tot 2x11 tegelijk of 1x22 als er maar één aangesloten is. Als je met een pasje wenst te werken, zal je duurder uitzijn. Zonder pasje zijn er reeds erg voordelige oplossingen om voor onder de 1000 dit te realiseren. Ik ben op dit moment aan het testen of ik met een RF druppel (of kaart) welke ik als toegangscontrolle gebruik voor mijn bedrijf ook mijn laadstations zelf kan vrijgeven, en monitoren etc. Technisch zou dit namelijk mogelijk moeten zijn.

Ja dat is inderdaad mooi dat de evbox kan balanceren tussen twee aansluitingen, maar ik vind 170-180% meer betalen hiervoor erg belachelijk. Denk dat ik toch maar LS24 dubbele laadpaal met pasjesysteem mode 3, type 2, 32A(2x22kW), 3-fase met Mennekes wcd Laadpaal24 ga proberen.
 
Mijn auto staat de komende weken stil ivm mn vakantie. Houden jullie de auto tijdens 2 weken stilstaan aan de stekker of juist niet? En moet je ´m nog op een bepaalde `sleep modus ` zetten.. of sla ik nu door en moet ik ´m gewoon neerzetten en klaar..? :smile:
Nieuwe Zeemaps aanmaken? Met auto's die stil staan tijdens vakantie en door anderen intussen kunnen worden gebruikt? ;)
 
Uit de manual welke niemand leest, I know ;) , staat:
About the Battery
Model S has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR MODEL S PLUGGED IN when you are not using it. This is particularly important if you are not planning to drive Model S for several weeks. When plugged in, Model S wakes up when needed to automatically maintain a charge level that maximizes the lifetime of the Battery.
There is no advantage to waiting until the Battery’s level is low before charging. In fact, the Battery performs best when charged regularly.
 
Dag allemaal,

Mijn Model S is inmiddels al een tijdje onderweg vanuit de States. De verwachting is dat ik eind augustus de 'sleutels' heb (man man man wat duurt wachten toch lang.. ;)
Voordat ie op de oprit staat wil ik een laadpunt laten installeren op mijn woonadres en heb daarvoor verschillende offertes opgevraagd. Deze lopen nogal uiteen qua advies (en prijs) wat op zich geen probleem is.
Aangezien ik totaal geen verstand heb van laden/elektrotechniek/etc, weet ik niet goed wat ik moet kiezen en wie ik op z'n blauwe ogen moet geloven.

Allereerst heb ik op advies een verzwaring van mijn meterkast aangevraagd ter voorbereiding (van 1x35A naar 3x25A). Ter info: huidig verbruik privé is ca 5.300 kWh/jaar.

Dan heb ik diverse opties (verschillende partijen):
- KEBA online (met smart laadtool) wandmodel (ca € 2.550 ex BTW incl montage etc)
- EV-Box 3fase/16A vaste kabel / GSM controll / 3mnd backoffice (ca € 1.340 ex BTW excl montage etc)
- ISU Compact 11kWh (ca € 1.750 ex BTW incl montage etc)
- Chargepoint WallBox 4.1 > offerte volgt

Wensen:
- 11 kWh
- vaste kabel aan apparaat
- kWh meter erbij/erin ivm zakelijke verrekening
- en ik wil natuurlijk dat de aardlek er niet uitklapt keer-op-keer :) dus is smart-charging handig/noodzakelijk?

Heeft iemand advies/tips? Ik heb uiteraard al vele uren doorgebracht op dit fantastische forum. Maar omdat iedere situatie weer anders is en er heel veel te vinden is maar niet gemakkelijk, etc etc heb ik mijn specifieke vraag hier maar geplaatst.

Omdat ik in de gemeente Utrecht woon, heb ik zeer waarschijnlijk ook nog recht op € 500 subsidie. Altijd leuk.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
Micha
 
Als (nul)optie zou ik zeker het laden met de UMC (met de rode adapter) op een 16A CEE aansluiting meenemen.
Minimale aanlegkosten en toch 11 kW maximaal laden.

Je 'vaste' kabel is dan de UMC geworden, wat niet echt vast is natuurlijk.
Als je echt de max 16A per fase gaat laden is er nog maar 9A per fase over voor wassen, drogen, koken, airco, etc.
Daar moet je dus even over nadenken of dat gaat werken. Bij laden op nachtstroom lukt dit doorgaans prima, want dan doen die andere stroomvreters toch niks.