Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik het goed begrijp (ik heb gebeld naar Octa+, die mij doorverwees naar Imewo, die mij doorverwees naar tel. 1700...) betaal ik het volgende per kWh (BTW inclusief):
a) aan Octa+ (geen onderscheid tussen dag- en nachtverbruik): 5,24 c€
b) aan Imewo: 6,79 c€ op nachttarief
c) plus transmissiekost: 1,58 c€
d) aan de overheid: energiebijdrage: 0,20233 c€
e) en een federale bijdrage: 0,26410 c€

Totaal dus 6,79+1,58+0,20+0,26+5,24= 14,07 c€ per kWh

Bij dagverbruik is het tarief 3,49 c€/kWh hoger.

Klopt dit? Niets over het hoofd gezien?
Op mijn factuur zie ik nog vaste kosten opduiken, zoals kosten groene stroom, kosten warmtekrachtkoppeling (WKK) (voor mij in totaal 180€ op jaarbasis)
 
Hij hangt!

Het laadpunt welteverstaan ;-)

foto.jpeg

Ophangbeugel ontbreekt nog. Was vergeten...

En ook de meterkast heeft een grondige revisie gehad (lees: is nieuw):

foto 2.jpeg

(let niet op de rotzooi, ik moet nog even weer wat verherfatsoeneren :cool: )

Vrijdag komt Liander met de nieuwe slimme meter release 4 en aansluiting van 3x25A. Als alles dan goed gaat kan ik loadbalanced tussen de 11kW en 19kW laden (afhankelijk van huisverbruik en zonopbrengst panelen). Ik ben benieuwd of het allemaal zo gaat werken als uitgedacht (zeker ivm opbrengst panelen). Hoe dan ook, laden op 3x16A/11kW kan ik zeker :biggrin:

Nu nog de Tesla.... :redface:
 
Vrijdag komt Liander met de nieuwe slimme meter release 4 en aansluiting van 3x25A. Als alles dan goed gaat kan ik loadbalanced tussen de 11kW en 19kW laden (afhankelijk van huisverbruik en zonopbrengst panelen). Ik ben benieuwd of het allemaal zo gaat werken als uitgedacht (zeker ivm opbrengst panelen). Hoe dan ook, laden op 3x16A kan ik zeker :biggrin:

Nu nog de Tesla.... :redface:

Een aangeschafte Smart oplossing of zelf gemaakt?
 
Het laadpunt welteverstaan ;-)

View attachment 58330
Ophangbeugel ontbreekt nog. Was vergeten...

En ook de meterkast heeft een grondige revisie gehad (lees: is nieuw):

View attachment 58331
(let niet op de rotzooi, ik moet nog even weer wat verherfatsoeneren :cool: )

Vrijdag komt Liander met de nieuwe slimme meter release 4 en aansluiting van 3x25A. Als alles dan goed gaat kan ik loadbalanced tussen de 11kW en 19kW laden (afhankelijk van huisverbruik en zonopbrengst panelen). Ik ben benieuwd of het allemaal zo gaat werken als uitgedacht (zeker ivm opbrengst panelen). Hoe dan ook, laden op 3x16A/11kW kan ik zeker :biggrin:

Nu nog de Tesla.... :redface:
Ik lees aandachtig mee! Laat even weten hoe het gaat, want naar onze info zou je de eerste in NL zijn die het zo kan oplossen. Hoe groot is de installatie automaat richting je laadpunt? Als het goed is kan je dit zien aan een letter gevolgd door Ampere. Dus C32 is 32A.
 
Wat een wirwar aan kosten, zeg. Gelukkig ontbreekt bij jullie het progressieve vastrecht.

Maar wij Nederlanders moeten ons hoofd toch nederig buigen voor de creativiteit van de Belgische penningmeesters.

dit is een willekeurige simulatie, voor 6.000kwh dag en 20.000kwh nacht

ScreenShot633.jpg


je merkt effectieve kostprijs van stroom, (voor de stroom-producent) : 1.160€ op een totale kost 4.075€ .

Hierbij moet nog opgemerkt worden dat de bijdrages voor 'hernieuwbare energie' begrenst zijn door de regering; en de alsdus opgebouwde schuld (intussen al zo'n 500 miljoen euro) later óók nog betaald moet worden door de consument.
En... straks hébben we geen stroom !

:cursing::cursing:
 
Last edited:
Ik lees aandachtig mee! Laat even weten hoe het gaat, want naar onze info zou je de eerste in NL zijn die het zo kan oplossen. Hoe groot is de installatie automaat richting je laadpunt? Als het goed is kan je dit zien aan een letter gevolgd door Ampere. Dus C32 is 32A.

Aardlekautomaat is nu nog 25A [edit: fout. zie hieronder], om te voorkomen dat ik straks met regelmaat naar Liander mag bellen voor een nieuwe hoofdzekering. Als het allemaal werkt naar verwachting, en ik kan vertrouwen op de loadbalancing van het laadpunt moet de automaat vervangen worden om naar max 19kW te kunnen (zal waarschijnlijk dan wel een 32A automaat worden).

Eerst maar eens even zien of Liander a.s. vrijdag ook daadwerkelijk met een V4 slimme meter aan komt zetten...

---
Edit: Herstel, de automaat die er nú in zit is 16A. De 25A aardlekautomaat van ABB is besteld maar laat op zich wachten vanwege niet standaard artikel. De installatie is ontworpen voor in eerste instantie de 25A aardlekautomaat op de 3 fasen laadpunt groep.
 
Last edited:
Aardlekautomaat is nu nog 25A [edit: fout. zie hieronder], om te voorkomen dat ik straks met regelmaat naar Liander mag bellen voor een nieuwe hoofdzekering. Als het allemaal werkt naar verwachting, en ik kan vertrouwen op de loadbalancing van het laadpunt moet de automaat vervangen worden om naar max 19kW te kunnen (zal waarschijnlijk dan wel een 32A automaat worden).

Eerst maar eens even zien of Liander a.s. vrijdag ook daadwerkelijk met een V4 slimme meter aan komt zetten...

---
Edit: Herstel, de automaat die er nú in zit is 16A. De 25A aardlekautomaat van ABB is besteld maar laat op zich wachten vanwege niet standaard artikel. De installatie is ontworpen voor in eerste instantie de 25A aardlekautomaat op de 3 fasen laadpunt groep.
Thanks voor je edit. Want de grootte van je installatie automaat is inderdaad de crux - 16A is 16A. Ik ben benieuwd wanneer de 25A komt, en wat de status is van de 32A automaat. Wij zijn nu op kleine schaal aan het testen met 32A smart-charging (http://maxem.io) en dat is op zijn minst gezegd controversieel, aangezien een ondergeschikte automaat meer Ampere doorlaat dan de hoofd automaat. Heb jij ook 3-fase zonne-panelen om alle fasen te boosten?
 
Thanks voor je edit. Want de grootte van je installatie automaat is inderdaad de crux - 16A is 16A. Ik ben benieuwd wanneer de 25A komt, en wat de status is van de 32A automaat. Wij zijn nu op kleine schaal aan het testen met 32A smart-charging (http://maxem.io) en dat is op zijn minst gezegd controversieel, aangezien een ondergeschikte automaat meer Ampere doorlaat dan de hoofd automaat. Heb jij ook 3-fase zonne-panelen om alle fasen te boosten?

Ja, het is inderdaad krom om je laadpunt hoger af te zekeren dan je hoofdzekering. Feit is dat er meer vermogen beschikbaar is, en eigenlijk is er nog geen standaard/richtlijn voor dit soort situaties. In feite moet je gaan vertrouwen op de loadbalancing van het laadpunt. En if all fails dan heb je gelukkig de hoofdzekering nog.

En nee, mijn panelen zijn niet over 3 fasen gebalanceerd (heb maar 1 inverter). Ik besef me nu dat dat nog wel eens een issue zou kunnen worden. Eerst maar eens kijken of het gaat lukken om de grens van 17kW op te zoeken....
 
Als ik het goed begrijp (ik heb gebeld naar Octa+, die mij doorverwees naar Imewo, die mij doorverwees naar tel. 1700...) betaal ik het volgende per kWh (BTW inclusief):
a) aan Octa+ (geen onderscheid tussen dag- en nachtverbruik): 5,24 c€
b) aan Imewo: 6,79 c€ op nachttarief
c) plus transmissiekost: 1,58 c€
d) aan de overheid: energiebijdrage: 0,20233 c€
e) en een federale bijdrage: 0,26410 c€

Totaal dus 6,79+1,58+0,20+0,26+5,24= 14,07 c€ per kWh

Bij dagverbruik is het tarief 3,49 c€/kWh hoger.

Klopt dit? Niets over het hoofd gezien?

+21% BTW of waren dit prijzen incl BTW ?
 
Hardware fix is vandaag gebeurt maar de lading varieert tussen 24A en 32A (laadstation : Mennekes Home Charger Comfort 22 C2).
En de spanning blijft relatief stabiel... :'(

Bij mijn Tesla hebben ze bij het (alsnog) inbouwen van de duolader meteen de fix naar 32A uitgevoerd en het laden gaat op 32A.
Ben er superblij mee, vooral met de duolader, 100km/u i.p.v. 40km/u opladen is toch wel erg handig als ik tussen twee afspraken door thuis wil lunchen.

We hebben een 3x40A aansluiting met een slimme meter, en dat werkt ook prima met wasmachine, droogtrommel, magnetron, etc.
Nog geen uitval gehad met mijn ICU Compact, dus dat scheelt me weer een verzwaring naar 3x63A.
 
Bij mijn Tesla hebben ze bij het (alsnog) inbouwen van de duolader meteen de fix naar 32A uitgevoerd en het laden gaat op 32A.
Ben er superblij mee, vooral met de duolader, 100km/u i.p.v. 40km/u opladen is toch wel erg handig als ik tussen twee afspraken door thuis wil lunchen.

We hebben een 3x40A aansluiting met een slimme meter, en dat werkt ook prima met wasmachine, droogtrommel, magnetron, etc.
Nog geen uitval gehad met mijn ICU Compact, dus dat scheelt me weer een verzwaring naar 3x63A.

100km/u, dat is lekker snel. Ik neem aan dat je thuis een 22 kW lader hebt?
 
dit is een willekeurige simulatie, voor 6.000kwh dag en 20.000kwh nacht

View attachment 58339

je merkt effectieve kostprijs van stroom, (voor de stroom-producent) : 1.160€ op een totale kost 4.075€ .

Hierbij moet nog opgemerkt worden dat de bijdrages voor 'hernieuwbare energie' begrenst zijn door de regering; en de alsdus opgebouwde schuld (intussen al zo'n 500 miljoen euro) later óók nog betaald moet worden door de consument.
En... straks hébben we geen stroom !

:cursing::cursing:

Ik betaal bij Ecopower 18,18 cent/KWh all-in ex BTW (6% particulier 21% voor bedrijven. Als je bij hen dus een 0 op je meter(s) kan houden betaal je dus niets. Prijsberekening
Dus alleen spijtig dat je niet meer dan 10KW op het net mag steken met de zonnepanelen. Een windmolen die 10KW zou kunnen leveren zou eigenlijk interessanter zijn vermits het ook s'nachts waait, maar die dingen zijn helaas niet rendabel op die vermogens. Batterij back-up word pas rendabel als de prijs van een KWh opslag onder de 100€ gaat.
 
Ik betaal bij Ecopower 18,18 cent/KWh all-in ex BTW (6% particulier 21% voor bedrijven. Als je bij hen dus een 0 op je meter(s) kan houden betaal je dus niets. Prijsberekening
Dus alleen spijtig dat je niet meer dan 10KW op het net mag steken met de zonnepanelen. Een windmolen die 10KW zou kunnen leveren zou eigenlijk interessanter zijn vermits het ook s'nachts waait, maar die dingen zijn helaas niet rendabel op die vermogens. Batterij back-up word pas rendabel als de prijs van een KWh opslag onder de 100€ gaat.

Ik betaal heden bij ENECO 0,1534 euro per KWh incl. BTW -opgelet btw is op 1/4/2014 gezakt van 21% naar 6 % en prijs is berekening van de eerste 6 maanden van dit jaar.

In bijlage overzicht van extra kosten afhankelijk van uw netbeheerder.
Op deze manier kan niemand correct vergelijken........

Eneco.jpeg