Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Laadkabelwinkel verkoopt ze weer.

Ik heb ook zo'n soort apparaatje, maar sinds versie 6 werkt die nog wel om de laadklep te openen als 'ie dicht is, maar niet om hem te ontgrendelen als er al een kabel in zit....

Dat zou ik juist willen. Openen als de kabel erin zit. Als ik uitstap doe ik het klepje direct open. Maar als ik vertrek moet ik vaak in de auto kruipen. 1/3 van de tijd gaat de klep open na een dubbelklik op mijn keyfob.
 
bij mij thuis (Mennekes laadstation met vaste kabel, en chargeport-opener bij het laadstation) werkt het zo :

- aankomst :
uitstappen, druk op de chargeport-opener, laadklepje gaat open, kabel inprikken, afgelopen.

- vertrek :
mogelijkheid a : deuren ontgrendelen als ik in de buurt kom, dubbelklik op keyfob en dan wordt de laadkabel ontgrendeld. Kabel uittrekken, klepje dicht, instappen en weg.
mogelijkheid b (indien dubbelklik niet werkt; sporadisch) : druk op de chargeport-opener, dubbelklik op keyfob en dan wordt de laadkabel ontgrendeld. Uittrekken, klepje dicht, instappen en weg.
 
Dit werkt niet altijd. Als ik na een nacht laden bij de auto kom, moet ik eerst een portier openen voordat dubbelklikken op het dak werkt.

Volgens mij werkt het met de software als volgt:
Als je van tevoren via de app de verwarming hebt aangezet, zie je zodra de deurhendels naar buiten komen dat de groene leds (waar de stekker in de auto zit) gaan branden. Zonder dat de deuren open gedaan worden kan dan met een dubbelklik op het dak van de fob de laadkabel aan autozijde ontgrendeld worden.
Als je niet van tevoren verwarmt, gaan de groene leds niet branden. Dubbel klikken werkt dan nog niet; dat gaat pas als je een portier geopend hebt (de groene leds gaan dan dus ook branden).
Maw: de groene leds geven aan of je met een dubbelklik op de fob kunt ontgrendelen.:smile:
 
Volgens mij werkt het met de software als volgt:
Als je van tevoren via de app de verwarming hebt aangezet, zie je zodra de deurhendels naar buiten komen dat de groene leds (waar de stekker in de auto zit) gaan branden. Zonder dat de deuren open gedaan worden kan dan met een dubbelklik op het dak van de fob de laadkabel aan autozijde ontgrendeld worden.
Als je niet van tevoren verwarmt, gaan de groene leds niet branden. Dubbel klikken werkt dan nog niet; dat gaat pas als je een portier geopend hebt (de groene leds gaan dan dus ook branden).
Maw: de groene leds geven aan of je met een dubbelklik op de fob kunt ontgrendelen.:smile:
Inderdaad, zo is het bij mij ook! :)
 
Beste slimme heren van het forum, ik heb sinds gisteren een probleem met mijn EV-Box. Bij het aansluiten loopt de amperage op naar 10/11 amps, dan hoor ik een klik in de box en valt de amperage terug naar 0. Dat herhaalt zich een paar keer om er vervolgens helemaal mee te stoppen. De auto laadt dan niet op.

Wat heb ik al geprobeerd:
Andere kabel
Ontkoppelen, auto even aan/uit, opnieuw aansluiten
Zachte en harde reset van de EV-Box back office
Zekering van de EV-Box in de meterkast even aan/uit

Niets heeft tot nu toe geholpen. Auto hangt nu aan de mobile charger van Tesla, maar dat gaat wat langzaam... Heeft iemand hier een suggestie?

Alvast bedankt!
 
Beste slimme heren van het forum, ik heb sinds gisteren een probleem met mijn EV-Box. Bij het aansluiten loopt de amperage op naar 10/11 amps, dan hoor ik een klik in de box en valt de amperage terug naar 0. Dat herhaalt zich een paar keer om er vervolgens helemaal mee te stoppen. De auto laadt dan niet op.

Wat heb ik al geprobeerd:
Andere kabel
Ontkoppelen, auto even aan/uit, opnieuw aansluiten
Zachte en harde reset van de EV-Box back office
Zekering van de EV-Box in de meterkast even aan/uit

Niets heeft tot nu toe geholpen. Auto hangt nu aan de mobile charger van Tesla, maar dat gaat wat langzaam... Heeft iemand hier een suggestie?

Alvast bedankt!

Ik zou daar de helpdesk van ev box voor bellen, die kunnen op afstand zien wat er mis gaat.
 
Vraag speciaal gericht aan lotgenoten die ook met een verouderd 3x230V net zitten, en die een transfo naar 3x400V hebben geïnstalleerd: wat is de karakteristiek van de automaat van jullie installatie, en bij welke netbeheerder zitten jullie?

Ik heb moeilijkheden om dat te achterhalen (Teco automaat van Eandis, maar zonder type aanduiding of wat dan ook), en bij Eandis weten ze het ook niet zo goed. De mensen van The Plugin Company zijn langs gekomen en hebben zich er niet te veel vragen bijgesteld, maar mijn "reguliere" electrieker zegt dat ik in staat ben om de hele straat plat te trekken met de piekstromen bij opstart van de transfo. quid? Mijn installatie is reeds verzwaard naar 80A, maar dat geeft denk ik geen garantie op een betere automaat (C/D type).

Is er iemand die de weg van de Transfo setup niet genomen heeft, maar daarentegen er wel is in geslaagd om een 3x400V te krijgen, of te betalen, naar de verdeelcabine in de straat?
 
mijn "reguliere" electrieker zegt dat ik in staat ben om de hele straat plat te trekken met de piekstromen bij opstart van de transfo. automaat (C/D type).

Is er iemand die de weg van de Transfo setup niet genomen heeft, maar daarentegen er wel is in geslaagd om een 3x400V te krijgen, of te betalen, naar de verdeelcabine in de straat?


uw reguliere electrieker moet geen paniek zaaien.
je zal zeker een hoge rush-in stroom hebben, dus absoluut een D-curve kiezen.
Maar als het licht in de straat uitgaat; dan zal dat een andere oorzaak hebben. (stroom == op, bvb)


Uiteraard is de betere oplossing 3*400V (de transfo kost veel geld, zowel in aankoop als in gebruik), maar dat moet je met Eandis/Infrax nakijken.
 
uw reguliere electrieker moet geen paniek zaaien.
je zal zeker een hoge rush-in stroom hebben, dus absoluut een D-curve kiezen.
Maar als het licht in de straat uitgaat; dan zal dat een andere oorzaak hebben. (stroom == op, bvb)


Uiteraard is de betere oplossing 3*400V (de transfo kost veel geld, zowel in aankoop als in gebruik), maar dat moet je met Eandis/Infrax nakijken.

Ik meen begrepen te hebben dat het Eandis is die kiest welke karakteristiek de automaat heeft, en dat ze dan doen in functie van de toestand van het lokale net. En daar vrees ik er een beetje voor, e.g. net sowieso al overbelast/verouderd/niet gemaakt voor laadstations.
 
Is er iemand die de weg van de Transfo setup niet genomen heeft, maar daarentegen er wel is in geslaagd om een 3x400V te krijgen, of te betalen, naar de verdeelcabine in de straat?

Hier hetzelfde probleem, 3x230v.
Bij Eandis kun je een verzwaring aanvragen. De procedure houdt in dat men eerst een onderzoek doet naar de haalbaarheid in jouw regio (duurt ongeveer 2 weken). Bij akkoord komt men dan... 18 weken later installeren.. De kostprijs - als ik het goed begrepen heb - komt neer op ongeveer € 900 voor de aansluiting en de aanpassing van de tellerkast. De eerste 100m vanaf de aftakking zijn gratis (bij mij ligt het gelukkig aan de overkant van de straat), vanaf meter 101 kost het € 15 per extra meter.
 
Hier hetzelfde probleem, 3x230v.
Bij Eandis kun je een verzwaring aanvragen. De procedure houdt in dat men eerst een onderzoek doet naar de haalbaarheid in jouw regio (duurt ongeveer 2 weken). Bij akkoord komt men dan... 18 weken later installeren.. De kostprijs - als ik het goed begrepen heb - komt neer op ongeveer € 900 voor de aansluiting en de aanpassing van de tellerkast. De eerste 100m vanaf de aftakking zijn gratis (bij mij ligt het gelukkig aan de overkant van de straat), vanaf meter 101 kost het € 15 per extra meter.

Dat heb ik al achter de rug (80A nu), maar het is gewoon niet te achterhalen welke karakteristiek de automaat heeft na de verzwaring.