Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als eerst nog gefeliciteerd met je vaderschap.
En laat ik nou ik de electrowerekd zitten 
wat ik hier zie op de foto in een mooie. Verdeling van een 1-fase aansluiting over 8 groepen die zoals de NEN-1010 voorschrijft verdeeld over 2 30 mA aardlekschakelaar die een maximale belasting van 40A per stuk hebben.
De fornuisgroep is niets anders als twee aparte groepen aanelkaar verbonden, en waarschijnlijk heb je dan in de keuken een speciale stekker ( pereplex )

Ik ga er vanuit dat je HOOFZEKERING die in dat zwarte kastje onderop 35A is, maar dat staat op je nota bij het vastrecht dat je betaald.




P.S. er ontbreekt wel een hoofdschakelaar in je installatie .......
Toen die is aangelegd hoefde er nog geen hoofdschakelaar in, zolang als (de brandweer) de installatie met twee handen in 1x afgeschakeld kan worden was het goed. Bij 3 aardlekken moest er bijv. wel een hoofdschakelaar voor.

zie nota idd voor duidelijkheid over je aansluiting. Er komen denk ik wel 3 fasen binnen in de zwarte kast onder de meter, maar slechts 1 fase daarvan is voorzien van een 35A stop en gaat verder de meter in.
Omzetting naar 3x25A is een kwestie van andere meter laten plaatsen en 2 extra hoofdstoppen indraaien (kost een 100 tot 300 euro). Ow en een ander tarief op de rekening... Plus kosten voor een hoofdschakelaar en 3fase aardlekautomaat voor de laadpaal...

Bovenstaande komt uit eigen ervaring, heb precies dezelfde installatie in huis gehad en uit laten breiden...
 
Ik weet niet of er al iemand gemeld het heeft, maar er is weer een nieuwe speler op de markt met publieke laadpalen. EV-Point genaamd. Voor mij komt dat goed uit want ze hebben een publieke paal staan op 50 m van mijn tijdelijke woning. Je moet een kaart aanvragen waar je 30 euro borg voor moet betalen en dan moet je daar geld op zetten. Dat wordt dan gebruikt als je laad. Wanneer het geld op is kan je niet meer laden. Ze werken niet samen met Blue corner. Hier de website. Ze beweren dat ze veel palen in Limburg gaan zetten.
http://www.ev-point.be/nl/ is de website
 
Toen die is aangelegd hoefde er nog geen hoofdschakelaar in, zolang als (de brandweer) de installatie met twee handen in 1x afgeschakeld kan worden was het goed. Bij 3 aardlekken moest er bijv. wel een hoofdschakelaar voor.

zie nota idd voor duidelijkheid over je aansluiting. Er komen denk ik wel 3 fasen binnen in de zwarte kast onder de meter, maar slechts 1 fase daarvan is voorzien van een 35A stop en gaat verder de meter in.
Omzetting naar 3x25A is een kwestie van andere meter laten plaatsen en 2 extra hoofdstoppen indraaien (kost een 100 tot 300 euro). Ow en een ander tarief op de rekening... Plus kosten voor een hoofdschakelaar en 3fase aardlekautomaat voor de laadpaal...

Bovenstaande komt uit eigen ervaring, heb precies dezelfde installatie in huis gehad en uit laten breiden...

3x25A is even duur als 1x35A, 3x35/40A wordt pas duurder qua vastrecht.

In dit geval moet er dus een 4-polige hoofschakelaar in, daarna de netbeheerder bellen en om een verzwaring vragen.
 
Ik weet niet of er al iemand gemeld het heeft, maar er is weer een nieuwe speler op de markt met publieke laadpalen. EV-Point genaamd. Voor mij komt dat goed uit want ze hebben een publieke paal staan op 50 m van mijn tijdelijke woning. Je moet een kaart aanvragen waar je 30 euro borg voor moet betalen en dan moet je daar geld op zetten. Dat wordt dan gebruikt als je laad. Wanneer het geld op is kan je niet meer laden. Ze werken niet samen met Blue corner. Hier de website. Ze beweren dat ze veel palen in Limburg gaan zetten.
http://www.ev-point.be/nl/ is de website

Hoi Ron,

Aan welke snelheid kan je bij hen laden ? Vond het niet direkt terug op hun website...

Mvg,
Hans
 
Aan iedereen, vooral in Belgie, die overweegt om een scheidingstransformator te plaatsen om 3f 400V 32A te kunnen laden:

Ik heb wat technische gegevens ontvangen van de EREA scheidingstransfo die door verschillende service providers wordt voorgesteld, en heb een kleine back of the envelope berekening gemaakt van de kostprijs van de verliezen waar je mee rekening moet houden:

Transfo [W] 25kVA 25kVA Eco 16kVA 16kVA Eco
Leegloopverlies 180 150 108 102
Koperverlies 720 390 695 313

Per dag Full charge 25kVA 25kVA Eco 16kVA 16kVA Eco
Laadtijd 3.61 3.61 5.25 5.25
Verlies [kWh] 6.9 5.0 6.2 4.1
Prijs per kWh [EUR] 0.2 0.2 0.2 0.2
Verlies per dag [EUR] 1.38 1.00 1.25 0.82
Verlies per jaar [EUR] 505.02 365.53 455.51 298.63

Ga er hier van uit dat je elke dag een "full charge" (80kWh) zou doen (niet realistisch natuurlijk). Je hebt op de transfo een leegloopverlies bij onbelaste toestand, en supplementair een koperverlies (lineair) bij belasting.


Ik heb ook de melding gekregen dat voor de oude Belgische netten waar je de reguliere verzwaring tot 3f 230V 80A kan aanvragen, rekening houdend met de karakteristiek van de automaten die Eandis plaatst, je in feite de keuze moet maken tussen:

(1) maximaal laden, dus met 25kVA transfo, die je eenmalig inschakelt, maar waar je dan permanent verliezen hebt. Inschakelen zelf is een "tricky" iets waarbij je wat geluk moet hebben dat je in de cyclus van de sinus inschakelt op het 0-punt, en dus de piekstroom kleiner is, en dus de automaat niet tript. In de praktijk zal dus ook een C of een D automaat trippen als je verkeerd zit (Eandis plaatst automaten conform NBN C61-142, wat een norm is die tussen C en D ligt

(2) laden met 16kVA transfo, dus pakweg 3f 400V aan 22A, waarbij de piekstroom wel binnen de karakteristiek van de automaat valt, en je dus zonder probleem kan in en uitschakelen, en dus bij je de verliezen kan beperken. Opladen van een full charge neemt dan een goeie 5h ipv bijna 4h.
 
Ik weet niet of er al iemand gemeld het heeft, maar er is weer een nieuwe speler op de markt met publieke laadpalen. EV-Point genaamd. Voor mij komt dat goed uit want ze hebben een publieke paal staan op 50 m van mijn tijdelijke woning. Je moet een kaart aanvragen waar je 30 euro borg voor moet betalen en dan moet je daar geld op zetten. Dat wordt dan gebruikt als je laad. Wanneer het geld op is kan je niet meer laden. Ze werken niet samen met Blue corner. Hier de website. Ze beweren dat ze veel palen in Limburg gaan zetten.
http://www.ev-point.be/nl/ is de website

Wel best dure jongens, omdat ze hun tarief baseren op laadvermogen ( 7,4kWh-22kWh : 7,80€/u ) Dus eigenlijk alleen interessant voor mensen met een dual charger. Als je - zoals ik - een single charger hebt en dus aan max 10kWh kan laden ( of ongeveer 40km/u ), dan kom je met hun tarief van 7,80€/u op 20€cent/km uit. En dan moet je nog niet de pech hebben om slechts aan 7,4kWh te laden, want dan zit je al direct aan 25€cent. Noem ik nu niet direct een aantrekkelijk tarief :scared:
 
Wel best dure jongens, omdat ze hun tarief baseren op laadvermogen ( 7,4kWh-22kWh : 7,80€/u ) Dus eigenlijk alleen interessant voor mensen met een dual charger. Als je - zoals ik - een single charger hebt en dus aan max 10kWh kan laden ( of ongeveer 40km/u ), dan kom je met hun tarief van 7,80€/u op 20€cent/km uit. En dan moet je nog niet de pech hebben om slechts aan 7,4kWh te laden, want dan zit je al direct aan 25€cent. Noem ik nu niet direct een aantrekkelijk tarief :scared:
In Nederland is de helft van de palen tegenwoordig 61 eurocent starttarief + 35 eurocent per kWh, dus daar word je helemaal ongelukkig van...

Dit puur even zodat je kunt relativeren, dat helpt altijd ;)
 
In Nederland is de helft van de palen tegenwoordig 61 eurocent starttarief + 35 eurocent per kWh, dus daar word je helemaal ongelukkig van...

Dit puur even zodat je kunt relativeren, dat helpt altijd ;)

Voor iemand met een enkele lader en dus beperkt laadvermogen van 10kWh, kom je dan op 0,61€ + 3,5€ = 4,1€ na een uurtje laden - scheelt toch een slok op een borrel ! Is ook een eerlijker tarief, berekend op hetgeen je laadt. Wat zij nu doen is de volle pot aanrekenen onafhankelijk of je nu aan 7,4kWh of aan 22kWh staat te laden :crying:
 
Voor iemand met een enkele lader en dus beperkt laadvermogen van 10kWh, kom je dan op 0,61€ + 3,5€ = 4,1€ na een uurtje laden - scheelt toch een slok op een borrel ! Is ook een eerlijker tarief, berekend op hetgeen je laadt. Wat zij nu doen is de volle pot aanrekenen onafhankelijk of je nu aan 7,4kWh of aan 22kWh staat te laden :crying:

Zijn er toch niet zoveel met maar een single lader? De
meeste hebben toch wel een Duo? Als je zo langzaam laad op 11kW kan je beter naar de dichts bijzijnde SuC rijden.
 
Ik heb bijvoorbeeld niet voor de duo charger gekozen. Reden daarvoor is dat ik vrijwel alleen thuis mijn Tesla oplaad. Daarnaast vond ik het aantal 22 kW chargers te beperkt om echt geld over te hebben voor de duo charger. Die paar keer dat het wel handig zou zijn, is de kans niet heel groot dat je 22 kW kunt laden. Bij het bestellen van mijn Tesla was de verwachting dat ik tijdens het bezit van mijn Tesla hooguit enkele uren tijdswinst zou boeken met de duo charger.

Ik zat niet in de luxe positie om (vrijwel) alle opties te kunnen kiezen, dus grotendeels was het ook een kosten-baten kwestie :)

En vanuit hier gezien woon ik precies tussen de SuC's van Zwolle, Zevenaar en Emsbüren in, dus alleen naar het westen van het land toe kom ik niet langs een SuC. En de plekken die ik veel bezoek in het westen hebben dus geen 22 kW lader in de buurt.
 
Ook ik heb voor die keuze gestaan: single of toch duo lader? De kosten waren wel wat hoger (ook ik heb geen onbeperkt budget ;-) ) maar uiteindelijk toch maar de keuze gemaakt voor de duo lader. De reden? Hoewel het aantal 22Kw punten niet zo hoog is, verwacht ik dat dat in de toekomst gaat veranderen. En dan heb ik die lader toch maar mooi in de auto zitten.
Thuis had ik genoeg aan een 11Kw punt, dacht ik, maar dat is ondertussen toch een 22Kw punt geworden (binnenkort installatie, beetje afhankelijk van de installatie van mijn smart-meter in de meterkast).

Ik ben toch wel blij dat ik die duolader optie genomen heb. Nu de auto nog even afwachten....
 
Hier ook gekozen voor een Duo lader, ook omdat ik zeker 5 jaar in deze auto ga rijden. En in 5 jaar kan (en gaat!) er een hoop gebeuren. Ik zie nu al her en der 22kW laders geplaatst worden, en ook thuis ga ik straks richting de 17kW op een standaard 3x25A huisaansluiting. Een klant van mij heeft ook gekozen voor 5 laadplaatsen met 22kW, dus ideaal als ik daar voor enkele uren aanwezig ben; weer lekker vol vertrekken :)
 
Een goede 2 weken geleden had er hier iemand een foto van zijn S met de outdoor car cover gepost.
Ik kan deze foto niet direct terugvinden, weet iemand waar die staat?

Ben er namelijk over aan het denken om dit ook te kopen gezien de wegenwerken binnenkort.
 
Steeds vaker in Zevenaar dat er laadklabels op de grond liggen. Andere locaties daar ook last van? Hang ze steeds op.

Mijn nog niet opgevallen, maar ik zal ze ook ophangen. We zullen elkaar wel een keer treffen, ik woon zelf in Winterswijk ;-)

- - - Updated - - -

Een goede 2 weken geleden had er hier iemand een foto van zijn S met de outdoor car cover gepost.
Ik kan deze foto niet direct terugvinden, weet iemand waar die staat?

Ben er namelijk over aan het denken om dit ook te kopen gezien de wegenwerken binnenkort.

Post 450: http://www.teslamotorsclub.com/show...t-laatst-gekocht-voor-je-Tesla-Model-S/page45