Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
zeer goede vraag
zou ook ik wel willen weten ...
anyone ?
De weerstand van de kabel wordt bepaald door de doorsnede van de geleiders; door de lengte van de geleiders en door het geleidende materiaal.

De geleiders blijven koperen draden ; heel soepel zodat ze niet breken.

Enig punt is de nuttige; bruikbare lengte. Die is korter door de krullen.
Maar dat is verwaarloosbaar. Een kabel van 8 meter tegen eentje van 4 meter?

Ik denk dan ook dat er geen verschil is.
Misschien eens meten ?
 
De weerstand van de kabel wordt bepaald door de doorsnede van de geleiders; door de lengte van de geleiders en door het geleidende materiaal.

De geleiders blijven koperen draden ; heel soepel zodat ze niet breken.

Enig punt is de nuttige; bruikbare lengte. Die is korter door de krullen.
Maar dat is verwaarloosbaar. Een kabel van 8 meter tegen eentje van 4 meter?

Ik denk dan ook dat er geen verschil is.
Misschien eens meten ?

Uitgerokken meet de kabel 4m
Niet-uitgerokken 1m
 
Is de weerstand door die spiraal niet vele malen groter dan van een gewone kabel?
Mijn maakt wel eens de vergelijking met stromend water en dan lijkt het alsof het met een elektrische stroom ook zo is dat die "gehinderd" wordt door bochten en dergelijke, maar voor een elektronenflux is dat niet het geval. De snelheid van de individuele elektronen is trouwens zeer beperkt: typisch slechts enkele meter per DAG.
 
Mijn maakt wel eens de vergelijking met stromend water en dan lijkt het alsof het met een elektrische stroom ook zo is dat die "gehinderd" wordt door bochten en dergelijke, maar voor een elektronenflux is dat niet het geval. De snelheid van de individuele elektronen is trouwens zeer beperkt: typisch slechts enkele meter per DAG.
Naast de lengte van de kabel speelt bij deze 'telefoon'-kabels dat ze een magnetisch veld opwekken. Dat veld komt ergens vandaan, volgens mij van de verhoogde weerstand.
(Ik geef toe dat mijn laatste college elektriciteit in 1981 was, dus ik kan ernaast zitten)
 
Door het oprollen van de kabel, creer je een spoel.
Deze heeft naast de gewone gelijkstroom weerstand, ook een induktie weerstand bij wisselstroom.
HIerdoor wordt een magnetisch veld opgewekt en dus elektrische energie verbruikt.

Volgens wikipedia is er een magnetische veld bij elke draad waar stroom door gaat.
Alleen door de spoelvorm wordt de magnetische straling gebundeld en krijgt het een richting
Spoel - Wikipedia

Hieruit leidt ik af dat een spoelvormige draad geen extra weerstand/verlies geeft
 
Op elektrische weerstand of geleiding zal er mijns inziens weinig verschil zijn.
Zoals Dirk meldde, de berekening van de weerstand maakt geen verschil in rechtdoor of spiraal.

Voor de electro lovers:

De berekening is trouwens te maken via volgende formule R = ro x l / A, alsook gekend als de wet van Pouillet.

Met R de weerstand waarde in Ohm, ro = soortelijke weerstand van de geleidermaterie (bv koper) , l is de lengte en A is de diameter van de geleider.


Wat ik me wél afvraag is of door de spiraal het grotere gewicht van de kabel die weegt op de stekker in de auto geen nadeel oplevert voor de stekkerverbinding Plug naar socket van de auto...?
 
Pouillet legt dat misschien goed uit, maar "R = ro x l / A ", tja, niets voor mij.

Kan iemand hier ons in mensentaal diets maken of we een (al dan niet snel) ladende laadkabel mogen:

- oprollen als een spoel?
- in een knoop laten?
- zonder in een knoop te laten, toch met zeer haakse bochten laten liggen?

Ik dacht (als absolute leek) dat het antwoord negatief was op die drie vragen, maar mogelijk lijd ik gewoon aan een te zwaar geloof in stadslegenden. Het is een beetje off topic hier maar ik denk dat het antwoord op die drie vragen, komende van Zij Die Er Veel Van Weten, toch interessant zou zijn voor de meerderheid van ons.
 
Toch maar even gegoogled. Van Tweakers:

Beste gast, de opleiders hebben natuurlijk altijd gelijk. Een kabelhaspel die niet afgerold is kan wel een temperatuur bereiken van 800 graden !! Dit geldt ook voor een stofzuiger. Je hebt gelijk dat door de fase en nuldraad dezelfde tegengestelde stroom loopt. Er onstaan dus 2 spoelen met een tegengesteld veld. Deze heffen elkaar echter niet op. Er onstaat dus warmteontwikkeling door de draadweerstand (R) + warmteontwikkeling door de inductieweerstand (Xs). De totale warmteontwikkeling is dus = stroomsterkte * (R + Xs).

Het probleem is dus niet zozeer een hogere weerstand (dat zal wel iets zijn) maar vooral warmteontwikkeling en die heb je bij dit type snoer niet, daar kan de warmte vrijwel net zo goed worden afgevoerd als bij een gewoon snoer.
 
Pouillet legt dat misschien goed uit, maar "R = ro x l / A ", tja, niets voor mij.

Kan iemand hier ons in mensentaal diets maken of we een (al dan niet snel) ladende laadkabel mogen:

- oprollen als een spoel?
- in een knoop laten?
- zonder in een knoop te laten, toch met zeer haakse bochten laten liggen?

Ik dacht (als absolute leek) dat het antwoord negatief was op die drie vragen, maar mogelijk lijd ik gewoon aan een te zwaar geloof in stadslegenden. Het is een beetje off topic hier maar ik denk dat het antwoord op die drie vragen, komende van Zij Die Er Veel Van Weten, toch interessant zou zijn voor de meerderheid van ons.

Oprollen als een spoel is uit den boze, ttz als deze spoel vergelijkbaar is met hoe je je tuinslang op je haspel oprolt.
Het kwaad zit hem er ook in dat in dat geval de kabel een magnetisch veld maakt én dat de warmte van de kabel niet afgevoerd wordt.

Als je je laadkabel los op de grond legt bvb en er zit een knoop in de kabel zal dit géén effect hebben, de magnetische waarde is zo klein dat het in ons geval niks aanricht. Evenzo als we spreken over een laadkabel van 8 meter en je het reststuk van 3 m bij de auto in 2 of 3 grote lussen legt zal dit geen kwaad kunnen.
 
Toch maar even gegoogled. Van Tweakers:



Het probleem is dus niet zozeer een hogere weerstand (dat zal wel iets zijn) maar vooral warmteontwikkeling en die heb je bij dit type snoer niet, daar kan de warmte vrijwel net zo goed worden afgevoerd als bij een gewoon snoer.

Toch heeft de hogere weerstand zijn directe invloed op de warmteontwikkeling:

Door die hogere weerstand krijg je een spanningsval over je kabel. Dit wil zeggen dat bij het stopcontact je effectief 230V hebt, maar bij de verbruiker bvb in een extreem slecht geval maar 220V meer hebt. Je hebt dus een spanningsval van 10 Volt.
Loopt nu door je kabel een stroom van bvb 10 Ampère, dissipeert je kabel dan ( P = U x I ) 100 Watt, dewelke de kabel zeer heet maakt.
Hoe dikker de geleiders hoe lager de weerstandswaarde van je kabel zal zijn en dus een lagere spanningsval én een veel kleinere opwarming van je kabel.
 
ah, de meningen zijn verdeeld. Leuk. Stof voor discussie.
Ikzelf betwijfel of het verhaal van de spoel klopt.
Uiteindelijk lopen door de kabel twee (of vier) aders met een netto-stroom van 0A. (wat in de ene geleider er in gaat; komt uit de andere weer uit)
Er is dan geen spoel, dus ik denk dat er géén inductieverliezen zijn.
Wel blijven de weerstandsverliezen; waardoor de kabel opwarmt.
Op een afgerolde kabel kan de warmte weg - op de haspel niet. En dan smelt de boel.

Overigens : bij kabelberekeningen wordt altijd in rekening gebracht of de kabel goed kan koelen.
Ligt hij vrij in de lucht, dan mag hij zwaarder belast worden dan wanneer hij bvb in de grond ligt.
Idem dito als hij alleen in een kabelgoot ligt tov ingesloten door andere kabels.
etc...

Overigens heb je met een spiraalkabel van opwarming niet meer problemen dan met een klassieke kabel ; er is voldoende luchtstroming mogelijk voor de koeling.
 
Er is geen inductie.Enkel wanneer er een verschil is in ingaande en uitgaande stroom, krijg je een netto magnetisch veld. Het is op dat principe dat een klassieke aardlekschakelaar gebaseerd is: van zodra er stroom weglekt naar de aarde (al dan niet via een menselijk lichaam) zijn in en uitgaande stroom niet meer gelijk en wordt er in de spoel van de aardlekschakelaar een stroompje opgewekt dat de verbinding ogenblikkelijk verbreekt. Voor de aardlek type B die wordt voorgeschreven voor driefasig laden, gaat het om een lekstroom van 30mA.
Dat een opgerolde kabel toch verhit is dus volledig te wijten aan de elektrische weerstand en de daarmee gepaard gaande warmteontwikkeling volgens E = R.I.I Omdat de kabel die omgeven is met een rubberen en dus thermisch slecht geleidende isolatie opgerold is kan die warmte niet afgegeven worden aan de omgeving en krijg je inderdaad al snel hoge temperaturen.
 
  • Informative
Reactions: basvk and robertvg
Vandaag de HPWC laten installeren, ziet er keurig uit (al zeg ik het zelf).
De paal doorloopt netjes zijn testroutine om vervolgens de groene top led te laten branden.
Bij het aansluiten van een 'test apparaat', springt de unit echt direct op één continue brandende rode led.
Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Of ... iemand in de buurt van Delft (nabij Ikea) die eens wil proberen of het met een werkelijke Tesla wel goed gaat en het dus aan het test apparaat ligt? :rolleyes:
 
Last edited: